واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: شروع اجراهای پژوهشی جشنواره تئاتر "تیرنگ" با یاد جابر عناصری
اجراهای پژوهشی سیزدهمین جشنوارهی ملی تئاتر "تیرنگ" با گرامیداشت مرحوم جابر عناصری، پژوهشگر فقید فرهنگ عامه و پدر تعزیه دانشگاهی؛ امروز- 6 خردادماه- در محل حوزه هنری استان مازندران آغاز شد. به گزارش ایلنا، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این مراسم از جابر عناصری به عنوان چهرهی تکرار نشدنی هنر تعزیه دانشگاهی یاد کرد و گفت: قرار این بود به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد عناصری، مراسم بزرگداشتی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شود. زارعی ادامه داد: اما با خبر شدیم خود آقای عناصری وصیت کردهاند که تمام هزینههایی که قرار است برای بزرگداشت و یادبودش توسط خانواده و حتی دانشگاهها و نهادهای فرهنگی صرف شود، به امور خیریه اختصاص یابد. او ادامه داد: مناسب دیدیم در دل جشنوارهی سیزدهم تئاتر بومی "تیرنگ" به بهانهی آغاز اجراهای پژوهشی، یادی کنیم از پدر تعزیهی دانشگاهی که سالها عمر بابرکت خود را صرف تحقیق و پژوهش در زمینهی تعزیه و فرهنگ عامه کرده است. ماحصل این صرف عمر نیز تألیف و نگارش بیش از 40 جلد کتاب و انتشار بیش از 150 مقالهی پژوهشی و تربیت هزاران دانشجوی دغدغهمند بوده است. این بازیگر تئاتر و سینما اضافه کرد: جابر عناصری کسی است در عرصه تعزیه و پژوهش در زمینهی فرهنگ عامه تکرار نخواهد شد؛ چراکه اعتقاد راسخ و منحصر به فردی به کار خود داشت. ایشان همواره پژوهش در زمینهی تعزیه را واجب کفایی میدانستند و معتقد بودند واجب است تا دستگاههای فرهنگی و دانشجویان بیش از پیش به مقولهی پژوهش در زمینهی تعزیه بپردازند. زارعی گفت: تعزیه، میراث گرانقدری است که همواره مورد توجه عامهی مردم بوده و محققان دانشگاهی حتی هنرمندان اروپایی مجذوبش شدهاند. پس لازم است در زمینهی هنر تعزیه و نگهداری از آن، بیش از پیش کوشا و دغدغهمند باشیم. در ادامهی این مراسم جهانگیر نصر اشرفی، پژوهشگر حوزه فرهنگ نیز اظهار داشت: معتقدم هنر تعزیه آنگونه که شایسته و بایسته بوده است مورد توجه قرار نگرفته. تعداد محققانی که روی هنر تعزیه کار کردهاند و آثاری که به عنوان مرجع برای این گونهی نمایشی به جای مانده، موید این نکته است که توجه لازم به تعزیه نشده است. جهانگیر نصر اشرفی ادامه داد: چه بسا هنری با این وسعت که در یکصد و پنجاه سال گذشته، مردم و اقوام مختلف سرزمینمان را در گوشه گوشههای روستاهای کشور، درگیر کرده، میبایست هم اکنون بیش از صدها کتاب مرجع دانشگاهی میداشت. او افزود: تعزیه، تجمیع همهی ذوقیات و فرهنگی ملی ماست و نیاز است توجه بیشتری به آن معطوف شود و ساختارهای روشمند و نظاممندی برای آن تدوین شود که تاکنون انجام نشده. ضمن اینکه هر آنچه برای هنر تعزیه به عنوان کار پژوهشی انجام شده، نه بر اساس یک ساختار سازمانی بلکه بر اساس ارادههای فردی و شخصی است شکل گرفته است. جهانگیر نصر اشرفی گفت: مرحوم جابر عناصری در زمینهی فرهنگ عامه نیز تحقیقات و کتب زیادی تألیف کرده اما همهی هنرمندان ما او را به عنوان تعزیه پژوه میشناسند. او با بیان اینکه تعصب و عِرق عناصری در هنر تعزیه و نقش مؤثر او در معرفی این هنر نمایشی باعث میشد تا مخاطبان بیش از هر چیز، او را به عنوان تعزیه پژوه بشناسند، گفت: شاید بتوان گفت: اگر بسیاری از دانشجویان و فارغالتحصیلان ما با هنر تعزیه آشنا شدهاند صرفاً به خاطر فعالیت متعصبانهای بوده که استاد عناصری به خرج داده است. اجراهای پژوهشی سیزدهمین جشنوارهی ملی تئاتر بومی "تیرنگ" با قضاوت دکتر محمدرضا خاکی، اصغر همت و افسر اسدی در حوزه هنری استان مازندران، امروز- 6 خردادماه- به صحنه رفت.
۱۳۹۵/۰۳/۰۶ ۱۲:۳۳:۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]