تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816007058
تولیدِ انبوهِ ادبیاتِ جنگ/ همه منتقدان جاسوس نیستند
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: نویسندگان چگونه به جنگ نگاه میکنند؟ تولیدِ انبوهِ ادبیاتِ جنگ/ همه منتقدان جاسوس نیستند
علی موذنی؛ نویسنده جنگ میگوید: من فقط یک ادبیات جنگی میشناسم و بس. در ادبیات جنگی مورد نظر من، بعضی آثار هستند که در جهت موافق با سیاستهای حاکم نوشته میشوند. در شکل جهانی برای پرداختن به موضوع جنگ، با ادبیات جنگ یا ادبیات ضدجنگ مواجهیم اما این موضوع در ایران عملاً ادبیات جنگ و دفاع مقدس یا ادبیات پایداری را گاها از هم جدا میکند. بهگونهای که کتابهایی مثل زمین سوخته (احمد محمود)، پل معلق (محمدرضا بایرامی)، من قاتل پسرتان هستم (احمد دهقان)، سگسالی (بلقیس سلیمانی) و گاماسیاب ماهی ندارد (حامد اسماعیلیون) خارج از محدودهی ادبیات دفاع مقدس تلقی میشوند و حتی از آنها با تعابیری مثل لکهی سیاه بر دامن ادبیات دفاع مقدس یاد میشود. اینکه خط بین ادبیات جنگ و ادبیات دفاع مقدس و پایداری در کشور ما چقدر بر موفقیت ادبیات دفاع مقدس تأثیر گذاشته است؟ ادبیات ضدجنگ چه تفاوتهایی با ادبیات جنگ یا دفاع مقدس دارد؟ و اساساً این نوع ادبیات چگونه وارد کشور ما شده است؟ به راستی ما چقدر با ادبیات جنگ دنیا فاصله داریم؟ علی مؤذنی در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا به برخی از این پرسشها پاسخ داده است. او از فعالان ادبیات دفاع مقدس است که رویکردی خاص در این زمینه دارد. به گونهای که اغلب آثارش با اقبال منتقدان و مخاطبان روبرو شده و جوایزی نیز کسب کرده است. ظهور، چهار فصل، سفر ششم، ملاقات در شب آفتابی، دلاویزتر از سبز، ارتباط ایرانی و نه آبی نه خاکی ازجمله آثار اوست. تعریف درست در حوزهٔ ادبیات جنگِ ایران کدام است؟ ادبیات جنگ یا دفاع مقدس؟ هر دو اصطلاح درست است، منتها ادبیات جنگ تعریفی عام است و ادبیات دفاع مقدس تعریفی خاص. میدانیم که جنگ دو طرف اصلی دارد که با هم در تخاصمند. در این میان یکی به هر دلیلی حمله میکند و طرف مقابل هم یا شکست را میپذیرد و تسلیم میشود یا تسلیم نمیشود و دفاع میکند. آنچه علیه ما از جانب صدام اتفاق افتاد، جنگ بود - با توجه به ویژگیهای لمپن مآبانهٔ او و گره خوردن این ویژگیها با سیاستهای حذفیِ بلوکِ غرب در مواجهه با نظام تازه پا گرفتهٔ ایران - و آنچه از جانب ملت ایران اتفاق افتاد که ناخواسته گرفتار جنگی خونین شد و سالها درگیرش بود، دفاع از ناموس و شرف و خاک میهن بود. پس جنگ ما دفاع بود اما چه شد که مقدس شد؟ چون با فرهنگ دینی و مذهبی ما گره خورد. الگوی ما در جنگ با صدام، امام حسین (ع) بود که اتفاقاً او هم گرفتار جنگی ناخواسته از طرف یزید شد. منطبق کردن جنگ این دوران با نشانههای جنگ یزید با امام حسین (ع) خواه ناخواه، زنده کردن آن الگو برای جنگ تحمیلی بود. توجه بفرمایید: در آن دوران یا گفته میشد جنگ تحمیلی یا گفته میشد دفاع مقدس. جنگ تحمیلی به این معنا که ما ناخواسته گرفتار ماجراجوییهای صدام و همپیمانانش شدهایم، و دفاع مقدس به این عنوان که براساس یک فریضهٔ دینی که دفاع از مرز و بوم را واجب میداند، از مملکت خود دفاع میکردیم. آیا در این تقدس اغراق هم شد طوری که حتی بعد از فتح خرمشهر با آن که عدهای از مسئولان بر پایان جنگ نظر داشتند، باز جنگ را ادامه دادیم؟ سؤال خوبی است. حرف و حدیث در اینباره فراوان است. فکر میکنم برای رسیدن به پاسخ که به نظرم خیلی هم مهم است، سیاستمداران مسئول در آن زمان باید هریک از زاویهٔ دید خود به این پرسش صادقانه پاسخ بدهند تا از برآیند آنها بتوانیم به این پاسخ برسیم که چرا جنگ در آن مقطع خاتمه پیدا نکرد؟ تا آنجا که یادم است، یکی از شرایط ایران برای پذیرش آتشبس این بود که نیروهای دشمن تا پشت مرزهای تعیین شده عقب بروند. آیا صدام برای نشان دادن حسننیت چنین کرد؟ و باز تا آنجا که حافظهام یاری میکند، یکی از شروط دیگر ما تنبیه متجاوز بود، به این عنوان که صدام تنبیه شود. حالا چهطور باید این اتفاق میافتاد و در عرف دیپلماسی چنین شرطی چهقدر قابلیت اجرا داشت، نمیدانم، اما به هرحال، هر جنگی در هر مقطعی اگر طرفینِ آن اراده کنند و بخواهند، به پایان میرسد، اما مسئله این است که ما در آن مقطع با پذیرش آتشبس چه چیزهایی را از دست میدادیم و چه چیزهایی را به دست میآوردیم؟ فکر میکنم وقتش شده که به این سؤالات تاریخی پاسخهای شفاف داده شود. میدانیم که صدام به خواستههاش نرسیده بود و پیشنهاد او به آتشبس از سرِ ضعف بود. همچنان که میدانیم اگر پشتیبانی کشورهای غربی و پول کشورهای منطقه نبود، لشکر صدام تاب مقاومت در برابر عزم نیروهای ما را نداشت. فرق ادبیات جنگ و ادبیات ضدجنگ در چیست؟ من فقط یک ادبیات جنگ میشناسم و بس. در ادبیات جنگ مورد نظر من، بعضی آثار هستند که در جهت موافق با سیاستهای حاکم نوشته میشوند، در همهٔ کشورها، و بعضی آثار هم هستند که در مخالفت با جنگ و سیاستهای حاکم بر آن نوشته میشوند. پس داستانهای جنگی یا ضدجنگی در موافقت یا مخالفت با سیاستهای حاکم است که معنی پیدا میکنند، وگرنه نویسندهای که ظاهراً در موافقت با سیاستهای جنگی کشورش مینویسد هم با نفس جنگ به شدت مخالف است و آن را ویرانگر میداند. بهنظر شما چه شد که ادبیات ضدجنگ در جامعهٔ ما پا گرفت؟ خیلی طبیعی است. قرار نیست در یک جامعه همه مثل هم فکر کنند. بسیاری از متفکران هستند که اصلاً قصد سوء ندارند و در گفتار و رفتار صادقند و جاسوس هم نیستند، اما مخالف جنگند و آن را ویرانگر میدانند و حتی با علم به اینکه جنگ به ما تحمیل شد، قائل به این نکتهاند که بهتر بود آتشبس پذیرفته و در مذاکره با تزِ "برد برد" به جنگ پایان داده میشد، چراکه از نظر آنها جنگ حتی در قالب دفاع نیز هدر دادن نیروها بود و ضایعات آن در وجوه اجتماعی و اقتصادی غیرقابل انکار است. چنین تفکری قطعاً ادبیاتی را بهوجود خواهد آورد که نگاه مثبتی به جنگ ندارد و آثار و تبعات ویرانگر آن را در آثار دنبال میکند. از نظر شما؛ چقدر با ادبیات جنگ دنیا فاصله داریم؟ من این مقایسه را درست نمیدانم. بخصوص در ادبیات جنگ ما دخالتهای غیرکارشناسی بسیار بوده و از این دخالتها آسیب بسیار دیده. مسئولان فرهنگی ما واقعگرایی در اینگونه آثار را برنمیتافتهاند. همین که شما نتوانی در وجود یک رزمنده یک نکتهٔ منفی بگنجانی، چون با مخالفت روبهرو میشوی، طراحی و شخصیتپردازی داستانت معیوب میشود و به تنزل ساحت هنری آن میانجامد. تازه، این دخالتها جدا از آن ممیزی بوده و هست که از طرف وزارت ارشاد اعمال میشود و به نظرم واقعاً وضعیت بغرنجی پیدا کرده و ادبیات ما را از اوجگیری بازداشته و متوسط کرده و هرچه هم میرود، بدتر میشود. معلوم نیست دانشِ داستانی کسانی که ممیزی میکنند، در چه حد است و با چه رویکردی آثار داستانی را بررسی میکنند؟ اصلاً اینها خوانندهٔ جدی داستانند؟ چه نوع داستانی را میپسندند؟ آیا پسندشان در نوع ممیزیشان تأثیر میگذارد؟ چه دریافتی از فرم و ساختار داستان دارند؟ من نمیگویم کلمه در داستان به اندازهٔ کلمه در شعر اهمیت دارد، اما نوع ممیزی اگر به ضعف طرح داستانی بینجامد یا باعث تقلیل جایگاه شخصیتهای داستان شود، آثار داستانی ما را به شدت نازل میکند. ادبیات ما از این حیث واقعاً در رنج است. پس بهتر است از یک چنین مقایسهٔ نابرابری پرهیز کنیم. مقایسه وقتی درست است که در موقعیت برابر قرار داشته باشیم. ادبیات جنگ در کشور ما چهقدر موفقیت کسب کرده؟ من این ادبیات را خیلی موفق نمیدانم، چون بیشتر از آنکه هنری باشند، شعاریاند، در هر دو سو، چه آنها که در موافقت با جنگ نوشته شدهاند و به عنوان ادبیات دفاع مقدس شناخته میشوند، چه آنها که در مخالفت با سیاستهای حاکم نوشته شدهاند و ضدجنگ نامیده میشوند. مثلاً این که در ادبیات موسوم به دفاع مقدس، دشمن را تا حد یک احمق نشان بدهیم و نیروی خودی را بسیار باهوش، آگاهانه یا ناآگاهانه ساحت هنری اثر را هدف قرار دادهایم. بسیاری از داستانها و فیلمهای جنگی ما با این نگاه نوشته و ساخته شدهاند، چون مسئولان فرهنگی جز این را نمیپذیرفته اند و به علت ناآشنایی با اصول هنری داستان، این نگاه غلط را به نفع نیروی خودی میدانستهاند بیآنکه از تأثیر مخرب آن بر قوهٔ استدلالی مخاطب خبر داشته باشند. اینگونه آثار چون تولید انبوه هم میشدهاند، تأثیر ناگواری در مخاطب جدی گذاشتهاند و آنها را در طولانی مدت نسبت به دیدن و خواندن اینگونه ادبیات و فیلم محتاط و چه بسا بیزار کردهاند. البته این ضایعه فقط در ادبیات موافق با سیاستهای جاری نیفتاده. در جبههٔ مخالف با جنگ هم آثار بسیاری پدید آمده که شعاریاند و بویی از هنر نبردهاند. مثلاً اینکه بگوییم این شهیدی که خیابان ما به اسم او مزین شده، پیش از آنکه به جبهه برود، زیاد شیطنت میکرده و مزاحم نوامیس مردم میشده و بخواهیم چنین نتیجه بگیریم که این اسمگذاریها کشک است، شعاری عمل کردهایم، چون درنظر نگرفتهایم که آن شخص، هرکه بوده و هر کاری میکرده، در مقطعی از زندگیاش در پازل جنگ قرار گرفته و کشته یا شهید شده و حالا اگر اسم این خیابان به نام اوست، به خاطر ارج نهادن به نفس این عمل است که فردی در مسیرِ دفاع از سرزمینش کشته شده. چه در ارتش چه در سپاه، او جزئی از کلیت جنگ شده و به خاطر هدفی مشخص جانش را از دست داده. پس نمیتوان با این مفهوم سهلانگارانه برخورد کرد. بر این اساس، تعداد آثار خوب چه موافق چه مخالف؛ معدود است. آثاری که توانسته باشند از منظرهای مختلف در چندگونگی به جنگ پرداخته باشند و در عین آنکه منعکسکنندهٔ واقعیات جامعه هستند، به ساحت هنرمندانهای هم دست پیدا کرده و بر بارِ ادبی ما افزوده باشند.
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۱۰:۴۱:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
سریر: منتقدان خانه موسیقی حسن نیت دارند / دانشجویان موسیقی دیگر پرسشگر نیستند
سریر منتقدان خانه موسیقی حسن نیت دارند دانشجویان موسیقی دیگر پرسشگر نیستند محمد سریر معتقد است ذات موسیقی کشور در شکل دیگری از آموزش موفقیت و معنا پیدا میکند آفتاب عادت به گفتگو آن هم از نوع بلند ندارد همیشه کم حرف و ساکت بوده و ترجیح میدهد در خلوت خود به کارهای عقب افتجنگنده های چینی مانعی برای هواپیماهای جاسوس آمریکایی
هواپیماهای آمریکایی ظاهراً برای جاسوسی بر فراز دریای چین جنوبی پرواز می کردند که با جنگنده های چینی مواجه می شوند به گزارش عصر امروز به نقل از آسوشیتدپرس وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است دو جنگنده متعلق به ارتش چین برای پرواز هواپیماهای تجسس آمریکا مانع ایجاد کرده اهمه گیاهان دارویی بیضرر نیستند
همه گیاهان دارویی بیضرر نیستند کد خبر ۵۸۷۲۲۶ تاریخ انتشار ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳ ۳۹ - 08 May 2016 بررسی سابقه استفاده از مکملهای گیاهی نشان میدهد که همه گیاهان دارویی بیضرر نیستند و اگر بدون کنترل و آگاهی مصرف شوند میتوانند حتی کشنده باشند به گزارش ایسنا حدود 40 میلیون آمرمطهري:منتقدان برانداز نظام نیستند
مطهري منتقدان برانداز نظام نیستند نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت منتقدان جامعه را نبايد براندازان نظام برشمرد و با آنها مبارزه و مقابله كرد به گزارش ایرنا علي مطهري سه شنبه شب در سخنراني خود با عنوان آزادي در حكومت اسلامي از منظر آيت الله شهيد مطهري در دانشگاه هموضوع فلسطین جنگ میان جهان اسلام و همه جهان کفر است/ مسلمانان حزب الله را از جان و دل دوست دارند - شبکه اطلاع
مرصادنیوز رئیس قوه قضائیه گفت موضوع فلسطین جنگ دو طرفه فلسطین و رژیم غاصب نیست بلکه موضوع جنگ میان جهان اسلام و همه جهان کفر است و نباید آن را صرفا جنگ در یک منطقه کوچک دید به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در کنفرانس بین المللی همصدا با ااردوغان: برای جنگ با داعش همه گزینهها را روی میز داریم/ وقایع سوریه تسویه حساب تاریخی است
چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۴ رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد کشورش همه گزینهها برای مبارزه با داعش در مرز با سوریه را بررسی خواهد کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از روزنامه حریت رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در اتحادیه اتاقهای بازرگانی و بورس کالای تربرای جنگ با داعش همه گزینهها را روی میز داریم
اردوغان برای جنگ با داعش همه گزینهها را روی میز داریم رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد کشورش همه گزینهها برای مبارزه با داعش در مرز با سوریه را بررسی خواهد کرد ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ساعت 10 30 به گزارش سرویس سیاسی پانا به نقل از روزنامه حریت رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود دهمه قارچ ها خوردنی نیستند
همه قارچ ها خوردنی نیستند متخصص مسمومیتها و پزشکی قانونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین هشدار داد کندن و خوردن برخی از قارچهای خودرو که به قارچ وحشی معروف هستند بسیار خطرناک است خبرگزاری ایسنا امیرمحمد کاظمی فر اظهار کرد ممکن است افراد هنگام گشتوگذار در مناطقامروز وظیفه همه ما حضور در جبهه مبارزه با جنگ نرم است
فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان قدس گفت دشمن امروز با سلاح نرم به جنگ امده است و وظیفه هه ما حضور در جبهه های مبارزه با جنگ نرم است به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قدس خبر فیاض الهیاری در سخنان خود قبل از خطبه های نماز عبادی سیاسی این هفته شهر قدس ضمن تبریک اعیاد شبومی، ایرانی است که همه جای وطن جایگاه اوست/ مطرح نمودن افرادی تحت عنوان بومی که حتی «ساکن خوزستان» نیستند/ ای
قطعاً اعتقاد ما این است که بومی ایرانی است که همه جای وطن جایگاه اوست که البته اگر سهم خواهی را رها و بدنبال کردن انتخاب فردی شایسته و همره با سیاست های دولت کریمه بپردازیم به گزارش هورنیوز – بیش از ۱۳ روز از استعفاءبرکناری ناگهانی عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان می گذرد بر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها