محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803010553
![نمایش مجدد: واکنش مجری «جیوگی» به نقد قوچانی با موضوع صداوسیما/ راه حل قوچانی خود مشکل است! refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
واکنش مجری «جیوگی» به نقد قوچانی با موضوع صداوسیما/ راه حل قوچانی خود مشکل است!
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: واکنش مجری «جیوگی» به نقد قوچانی با موضوع صداوسیما/ راه حل قوچانی خود مشکل است!
![خبرگزاری فارس: واکنش مجری «جیوگی» به نقد قوچانی با موضوع صداوسیما/ راه حل قوچانی خود مشکل است! خبرگزاری فارس: واکنش مجری «جیوگی» به نقد قوچانی با موضوع صداوسیما/ راه حل قوچانی خود مشکل است!](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1395/01/29/13950129000787_PhotoA.jpg)
مجری برنامه تلویزیونی «جیوگی» نسبت به یادداشت «محمد قوچانی» با موضوع «فقر سردبیر، فقر ژورنالیسم در صداوسیما» واکنش نشان داد.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، «محمد قوچانی» روزنامهنگار اصلاحطلب چندی پیش در برنامه «180 درجه» شبکه افق حضور یافته و پس از آن مطلبی تحت عنوان «فقر سردبیر، فقر ژورنالیسم در صداوسیما» در یک روزنامه سینمایی منتشر کرد. بنا بر این گزارش، «میلاد دخانچی» مجری برنامه تلویزیونی «جیوگی» در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده، پاسخ قوچانی را نوشته که متن کامل آن در ادامه میآید: این یادداشت واکنشی است انتقادی به نوشته محمد قوچانی در روزنامه سینما با تیتر: فقرسردبیر، فقر ژورنالیسم در صدا سیما. قبل از هرچیز باید این حرکت قوچانی را ستود. مواضع اخیر او، آمدن او به شبکه افق متعلق به سپاه و یادداشت اخیر او حاکی از تلاش قوچانی برای عبور از رادیکالیسم گذشته و گرایش او به همان فرهنگی است که اصلاح طلبان مدت هاست در نظر مدافع آن بودند: فرهنگ گفتگو در چارچوب منافع ملی. قوچانی نشان داده است که میتواند خلاف عادات سیاسی عمل کند و در عین حفظ گرایش حزبی سعی کند ملی بیاندیشد، قلم بزند و دوگانه های رایج را برهم بریزد. قوچانی اما در این نوشته چند نکته طرح کرده است که قابل بررسی است.
قوچانی برنامه سازی تلویزیونی را با ژورنالیسم معادل فرض کرده است که تناظر عجیبی است و معلوم نیست او با ارجاع به کدام تبارشناسی رسانه ای به این استنتاج رسیده است. اشتراک ژورنالیسم و تلویزیون وجه پروپاگاند آن است، اما ژورنالیسم(مکتوب) هم سابقه ای طولانی تر از تلویزیون دارد، هم از هیچ کدام از وجوه تکنولوژیک تلوزیون بهره ای نبرده است. تلویزیون فرزند رادیو است و محصول ازمایشگاههای نظامی و از همان ابتدا کارکرد سرگرمی داشته است، حال آنکه روزنامه و رسانه های مکتوب هیچگاه برای سرگرمی نبودند و ظیفه ایشان یا خدمت به حزب حاکم بوده است و یا ترویج عقلانیت روشنفکری. روزنامه از همان ابتدا برای اذهان نخبگان به صحنه آمد، حال آنکه تلویزیون وظیفه اش نفوذ به قلب مردم عامی بود. لذا تلویزیون و روزنامه به دو ژن متفاوت تعلق دارند و از این منظر یکی دانستن ژورنالیسم و تلویزیون مثل یکی دانستن سینما و تئاتر و یا تلویزیون و دیجیتال مدیا است که نه تنها گزاره درستی نیست بلکه از یک فهم عامیانه از ماهیت رسانه حکایت دارد.مدیوم و ابزاری که پیام با آن تولید میشود، خود نوعی خاصی از نگاشتن و تولید دالها را ممکن میسازد و نوع خاصی را سرکوب میکند، از این حیث ژورنالیسم مکتوب که مدیوم آن قلم و چاپ است در مقایسه با تلویزیون که اساس آن آنالوگ است اقتضای بستر خود را به محتوا تحمیل میکنند و شاید به خاطر همین هم است ژورنالیستهایی زیادی بوده اند که وارد تلویزیون شده اند و نتوانسته اند با پیچیدگیهای آن بسازند و به همان میزان شومن های تلویزیونی نیز بوده اند که به صندلی ژورنالیسم تکیه زده اند وبعد از مدتی بی توفیق آنرا رها کرده اند.
باید گفت روزنامه نگار اگر روزنامه نگار است باید در کسوت خود باقی بماند و اگر میخواهد تغییر شغل بدهد، دقیقا باید همین کار را بکند: تغیر شغل بدهد و از یک کسوت و یک نوع خاص اندیشیدن وارد کسوت و نوع خاص اندیشیدن دیگری شود. روزنامه نگاری که تهیه کننده میشود (به استثنای برادکست و ژورنالیسم تلویزیونی) اتفاقا شان روزنامه نگاری را رعایت نکرده است و از آن تنها به عنوان معبر استفاده کرده است. ورود "بدنه مطبوعاتی کشور" به صدا سیما که قوچانی مدافع آن است در دل خود پایین آورد شان ژورنالیسم را به همراه دارد چرا که این دفاع بر دوگانه ژورنالیسم (نازل)--تلویزیون (والا) لمیده است.
قوچانی در جایی در این نوشته بین صدا سیما و روزنامه های مختلفی که قرار است توسط ارشاد و با یک سلیقه اداره شوند مقایسه ملیحی انجام داده است، اما او این نکته را لحاظ نکرده است که تلویزیون ایران بر خلاف یک روزنامه حزبی، یک رسانه ای ملی است. درباره میزان ملی بودن وضعیت کنونی رسانه تردیدهای جدی وجود دارد، اما از منظر نظری مقایسه رسانه ملی که رسالتش حرکت در راستای امنیت ملی است با روزنامه که پروپاگاند یک حزب است چندان صحیح به نظر نمیرسد. روزنامه محل ابراز یک سلیقه است، حال آنکه رسانه ملی محل پوشش سلیقه ها. خط قرمز رسانه ملی، منافع ملی است و خط قرمز روزنامه، منافع حزبی. در این میان اما قوچانی یک حرف را به جا زده است و آنکه اینکه تهیه کننده تلویزیون باید همانند سردبیر یک روزنامه صاحب ایده باشد. واضح است که از اساس تهیه کننده در تلویزیون یعنی همان که در سینما کارگردان است. تهیه کننده تلویزیون یعنی صاحب کانسپت و ایده اصلی برنامه که سعی میکند با مشی سردبیری خود برنامه را هدایت کند. بین سردبیری ژورنالیسم و تولید برنامه در مقام تهیه کننده شباهت هایی وجود دارد ولی اینها از یک جنس نیستند. قوچانی به مساله فقدان تهیه کننده اشاره میکند اما راه حل قوچانی خود ریشه مشکل است. ژورنالیست دیروزی که امروز تهیه کننده تلویزیون است، یعنی ژورنالیسم را هیچگاه برای ژورنالیسم نخواسته است و اگر ژورنالیسم میتواند تنها یک معبر باشد، به همان میزان تهیه کنندگی تلویزیون میتواند قطاری باشد که هرکه توان سوار شدن بر آن دارد را به مقصد بعدی کوچ دهد. و این شرح حال وضعیت تهیه کنندگی در رسانه کنونی است. تهیه کننده امروز ( غیر از موارد استثنا) یعنی آن که میتواند در شبکه قدرت معامله کند و همانند ژورنالیستی که امروز تهیه کننده شده است، میتواند از هر صنف پرنفوذ دیگری بیاید به شرطی که بتواند بواسطه قدرت خود توانای حل مشکل از مدیر رسانه داشته باشد. لذا دفاع قوچانی برای مهاجرت ژورنالیستها به تلویزیون دفاعی است بس خطرناک، چرا که هم به ضرر ژورنالیسم است هم اینکه اقتضایات تلویزیون را لحاظ نمیکند و در قلعه آنرا برای ژورنالیست که هیچ، برای رییس دفترها و پسران و آشنایان باز میکند، چه بسا که کرده است.
نکته اخر اینکه به همان میزان که رسانه کنونی از کمبود تهیه کننده رنج میبرد از عدم وجود منتقدان منصف نیز رنج میبرد. در همین نوشته، قوچانی به دفاع از سه برنامه ساز در روزنامه ای سینمایی پرداخته است که دفاع قابل قبولی است ( چرا که این سه اثبات کرده اند در تهیه -و نه در اجرا-صاحب ایده اند) اما واضح است که این دفاع، از یک نوع شبکه رفاقتی و دوستی برخواسته است تا یک تعهد ژورنالیستی. مدت طولانی است که جریان اصلاح طلب، رسانه ملی را کلا بایکوت کرده است، نه به آن میپردازد و نه آنرا نقد میکند و نه با آن انتقادی درگیر میشود. رسانه ملی سازمانی است عظیم الجثه که در دوران گذار و جراحی به سر میبرد و در این میان هیچ رسانه ای با او وارد گفتگو نمی شود. هیچ رسانه ای بازگشت مجریان ممنوع التصویر را به فال نیک نگرفت، هیچ رسانه ای بستن شجاعانه شبکه های بی خاصیت را حمایت نکرد و هچ رسانه ای باب تحمل و گفتگوی انتقادی مردم عادی که جدیدا در تلویزیون به سنت تبدیل شده را پررنگ نکرد. گویی تلویزیون فقط برجام است و دیگر هیچ. جای باز کردن بیشتر این گزاره در این نوشته نیست، خلاصه حرف اینکه قسمتی از بار بهبود وضعیت رسانه ملی بر دوش منتقدان منصف با لنزهایی برنده اما جدید است که در وضعیت کنونی اصلا وجود خارجی ندارند. جریان قوچانی باید این حرکت را ادامه دهد و خارج از "حال دادن" به دوستان قدیم و جدید خود، رسانه ملی را جدی بگیرد. این که این "حال دادن" هماهنگ شده است یا نه مهم نیست، مهم این است طعم نگاه از بیرون را نمیدهد. بنابراین پیشنهاد میشود به جای ورود ژورنالیست ها به تلویزیون، ژورنالیسم در جای خود بماند و به وظیفه خود متعهدانه عمل کند. آری سینمای ایران از فقر سناریو رنج میبرد و تلویزیون از فقر سردبیر و ژورنالیسم ما نیز از فقر سردبیرانی که خلاقانه مسایل جدید را با لنزهای جدید طرح میکنند. نقد بیرون و منصفانه رسانه ملی توسط اصلاح طلبان میتواند ادامه "ملی نگاه کردن" قوچانی باشد. انتهای پیام/
95/01/29 :: 12:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]
صفحات پیشنهادی
مهناز افشار هم به دستگیری خودش واکنش نشان داد + عکس
مهناز افشار هم به دستگیری خودش واکنش نشان داد عکس حسام نواب صفوی به شایعات پیرامون دستگیری خودش در پارتی شبانه واکنش نشان داد و از بازیگرانی که اسمشان دست به دست چرخید خواست که در صورت شایعه بودن به این گمانه زنی ها خاتمه بدهند به گزارش آخرین نیوز این روزها خبر بازداشت هفت بواکنش خیابانی به موضوع دلالی پیراهن
واکنش خیابانی به موضوع دلالی پیراهن روز نو جواد خیابانی نسبت به موضوع دلالیاش در خصوص تفاهم اسپانسر پوشاک جیووا برای تیم ملی فوتبال ایران واکنش نشان داد به گزارش ایسنا جواد خیابانی که مجری برنامه رونمایی از پیراهن جدید تیم ملی ایران به اسپانسری برند جیووا بود اظهواکنش سوریان به نقدهای مغرضانه در راه گرفتن سهمیه المپیک
واکنش سوریان به نقدهای مغرضانه در راه گرفتن سهمیه المپیک روزهای سختتر از این را هم پشت سر گذاشتهام شکست و پیروزی دو روی سکه ورزش قهرمانی است من در روزهای شکست موفق شدم با آن تلخ کامیها کنار بیایم و در روزهای موفقیتم هم برای رسیدن به مدارج بالاتر تلاش کردم کد خبر ۵۸۷۱۲۵ تارروایتی از تاریخ قرآنی فرزندان حضرت ابراهیم(ع) در «التیام» منتشر شد
روایتی از تاریخ قرآنی فرزندان حضرت ابراهیم ع در التیام منتشر شد کتاب التیام که روایتی کوتاه و گویا از تاریخ قرآنی فرزندان حضرت ابراهیم ع است به قلم رضا مصطفوی از سوی نشر عهد مانا منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس کتاب التیام اثر رضا مصطفوی توسط نشر عهد مانا راهی بازار کتاب شدواکنش یک مدیر صداوسیما به خبر رفتن سرافراز
واکنش یک مدیر صداوسیما به خبر رفتن سرافراز در پی مطرح شدن خبرهایی درباره رفتن محمد سرافراز از ریاست سازمان صداوسیما مرتضی شمسی رییس مرکز پویانمایی صبا با انتشار مطلبی به حمایت از رییس رسانه ملی پرداخت آفتاب در متن این یادداشت آمده است بسم الله الرحمن الرحیماین روزها که شادر افتتاحیه «آفتابگردانها» مطرح شد مودب: خاطرهگویی شاعران بزرگ برای جوانان راهگشا است
در افتتاحیه آفتابگردانها مطرح شدمودب خاطرهگویی شاعران بزرگ برای جوانان راهگشا است مدیرعامل موسسه شهرستان ادب گفت باید بدانیم که تجربه بزرگترها به کمک ما خواهد آمد حتی اگر از آنها نیز جلوتر برویم شرکت در جلساتی که شاعران بزرگ خاطره میگویند نیز میتواند برای جوانان راهگشامسعود فراستی در سمینار نقدنویسی در جشنواره «سما» مطرح کرد روایت فتح مهمترین سند جنگ تحمیلی است/ شهید
مسعود فراستی در سمینار نقدنویسی در جشنواره سما مطرح کردروایت فتح مهمترین سند جنگ تحمیلی است شهید آوینی منتقد و مستندساز بود مسعود فراستی منتقد سینمای ایران تاکید کرد روایت فتح مهمترین سند جنگ تحمیلی است و شهید مرتضی آوینی هم روایت فتح را در جهت مستندسازی جنگ ساخته و هم منتقد بودنشست نقد و بررسی «خواب تلخ» / یکی از مهمترین و پیشروترین نمونه های سینمای مستقل ایران
نشست نقد و بررسی خواب تلخ یکی از مهمترین و پیشروترین نمونه های سینمای مستقل ایران فرهنگ > سینما - نشست نقد وبررسی فیلم خواب تلخ ساخته محسن امیر یوسفی روز گذشته با حضور محسن امیر یوسفی کارگردان و نیما حسنی نسب منتقد سینما در پردیس سینمایی پرشین مهرشهر کرج برگزار شعملکرد ۱۸ ماهه سرافراز در صداوسیما از زبان خودش
عملکرد ۱۸ ماهه سرافراز در صداوسیما از زبان خودش رئیس سابق سازمان صداوسیما در گفتوگو با روابط عمومی سازمان به تشریح عملکرد 18ماهه اش در رسانه ملی پرداخت کد خبر ۵۸۸۵۵۱ تاریخ انتشار ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷ ۰۰ - 12 May 2016 رئیس سابق سازمان صداوسیما در گفتوگو با روابط عمومی سازماندبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات خبر داد برگزاری دادگاه روزنامه «راه مردم» و ماهنامه «20سالهها
دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات خبر دادبرگزاری دادگاه روزنامه راه مردم و ماهنامه 20سالهها دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات از برگزاری دادگاه روزنامه راه مردم ماهنامه 20سالهها و سایت شهدای ایران در روز یکشنبه خبر داد علی اکبر کسائیان در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها