تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803672489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واردات بی رویه بلای جان فولاد شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: واردات بی رویه بلای جان فولاد شده است اقتصاد > صنعت - معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه اصفهان گفت: واردات بی رویه یکی از چالش هایی است که نه تنها فولادمبارکه را تهدید میکند، بلکه اقتصاد کشور نیز از این هجمه در امان نخواهد بود.



محمود اکبری
به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، محمود اکبری، در این خصوص و با اشاره به جایگاه شرکت فولادمبارکه در میان دیگر صنایع اظهار داشت: فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین فولادساز خاورمیانه و شمال آفریقا دارای سهم ۵۰ درصدی از تولید فولاد کشور است. این شرکت از ابتدای بهره برداری تاکنون با تولید و عرضه بیش از ۸۵ میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت، موتور محرک صنایع پایین دستی و استراتژیک کشور بوده و همواره رویکرد حمایتی از تولید داخل را به عنوان رسالت اصلی سرلوحه کار خود قرار داده و در حال حاضر حدود ۹۰۰ تولید کننده بزرگ و متوسط و نزدیک به سه هزار مصرف کننده کوچک، محصولات فولاد مبارکه را مصرف می کنند.

وی ادامه داد: این شرکت با سهم حدود پنج درصدی از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت، نقش مؤثر و غیرقابل انکاری در شکل گیری و رونق صنایع پایین دستی ایفا نموده و برای بیش از ۳۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد کرده است، پس رشد و بالندگی این ثمره عظیم انقلاب اسلامی، تداوم بخش حیات و سرزندگی سایر صنایع خواهد بود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه اصفهان، شرایط گذشته، حال و آینده فولادمبارکه را تشریح کرد و افزود: طی سال های اخیر روند کاهش مصرف در بازار داخل به سبب رکود در بخش های محرک مصرف فولادکشور به طور مستمر ادامه داشته است، بطوریکه مصرف محصولات فولادی تخت از ۱۱.۵ میلیون تن در سال ۸۹ به حدود ۸.۵ میلیون تن تقلیل یافت.

وی در ادامه گفت: علاوه براین، روند افزایشی واردات محصولات فولادی تخت به کشور، به سبب نبود پوشش تعرفه ای مناسب، طی این مدت ادامه داربوده و واردات در سال ۹۴ که عمدتاً در محدوده تولیدات داخلی بوده حدود ۸۳ درصد بالاتر از دو سال قبل آن و ۳۲ درصد بیشتر از سال ۹۳ رشد را نشان میدهد به طوری که ورود انواع محصولات فولادی تخت به کشور، از مرز سه میلیون و هفتصد هزارتن گذشت. این عوامل سبب گردید تا اغلب تولیدکنندگان فولاد بالاجبار، بسیار پایین¬تر از ظرفیت خود فعالیت نمایند، تا جاییکه در سال ۹۴ ، ظرفیت بهره¬بردای شده شرکت های تولیدکننده محصولات فولادی تخت کشور، به حدود ۵۳ درصد رسید و فولاد مبارکه نیز برای اولین بار کمتر از ظرفیت خود فعالیت کرد.

اکبری با بیان اینکه این واقعیت تلخ در حالی رخ داده که توسعه صنعت فولاد به عنوان یکی از مهم ترین صنایع دارای مزیت نسبی در کشور که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ تا ۵۵ میلیون تن تولید (بیش از دو و نیم برابر ظرفیت فعلی) هدف گذاری شده و فولاد مبارکه نیز با سهم ۴۵ درصدی نقش عمده ای در آن ایفا می کند، را با چالش جدی مواجه کرده است، ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی و سرمایه بر بودن این صنعت، در صورت عدم حمایت های لازم از سوی دولت، دست یابی به آن بسیار دشوار خواهد بود.

وی واردات محصولات فولادی را مهم ترین چالش خواند و تصریح کرد: تولیدکنندگان جهانی فولاد هرچند، در سال گذشته باکاهش شدید قیمت فروش محصولات روبرو شدند اما با توجه به کاهش چشمگیر قیمت مواد اولیه و انرژی در جهان، تولیدکنندگان جهانی فولاد توانستند با کاهش هزینه خرید مواداولیه و انرژی، بخشی از کاهش درآمد حاصل از کاهش قیمت فروش محصولات و حاشیه سود خود را جبران کنند (کاهش قیمت جهانی سنگ آهن از ۱۶۸ دلار بر تن به حدود ۴۷ دلار بر تن و نفت از بشکهای بیش از ۱۰۰ دلار به حدود ۴۰ دلار) اما شرایط برای تولیدکنندگان داخلی کاملاً بر عکس بود و علاوه بر کاهش قیمت فروش محصولات، افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی را هم تجربه کردند که این امر فشار مضاعفی را متوجه آنها کرد.

معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه اصفهان گفت: بر این اساس دولت محترم با هدف جلوگیری از اعمال خسارات بیشتر بر صنعت استراتژیک فولاد از ابتدای سال ۹۳ اقدام به اصلاح تعرفه ها کرد، اما به دلیل تعریف تعرفه ها در سه گروه فولادهای ممزوج (کیفی) به میزان چهار درصد، ورق فولای با ضخامت کمتر از سه میلی متر به میزان ۱۰درصد و سایر فولادهای تخت به میزان ۱۵ درصد، واردکنندگان با بهره گیری از خلا موجود، نسبت به واردات انواع محصولات فولادی با کد فولادهای ممزوج و تعرفه چهار درصد اقدام کردند و عملاً اثر تعرفه ی وضع شده خنثی شد و ضربه مهلکی بر پیکره صنعت فولاد کشور وارد آمد.

وی تصریح کرد: رشد بی سابقه ۹۶۰ درصدی واردات آن نسبت به سال قبل و به لحاظ مقداری از ۲۰۳ هزار تن سال ۹۳ به حدود ۱.۹۶۰.۰۰۰ تن در سال ۹۴ گواه این امر است. علاوه بر آن باعث شد که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای تعرفه ای دولت نیزکاسته شود. با این حال با پیگیری های مستمر و تحلیل کارشناسان مرتبط در وزارت خانه های مربوطه، مجدداً موضوع اعمال تعرفه ها مطرح و با اعمال افزایش مؤثر تعرفه ها از ابتدای سال جاری و مسدود شدن راه های دور زدن تعرفه ای، امکان افزایش تولید، حفظ و تداوم اشتغال صنایع فولاد مجدداً احیا شد.

اکبری شیوه قیمت گذاری فولاد مبارکه را از طریق بورس کالا خواند و گفت: از سال ۱۳۸۲ تاکنون به دنبال راه اندازی بورس کالا در کشور (براساس مصوبه هیأت وزیران وقت و مجلس شورای اسلامی) با هدف ایجاد شفافیت در معاملات فولاد، فولاد مبارکه ضمن عرضه محصولات خود از طریق بورس کالا، همواره به گونهای عمل کرده تا صرفاً مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نهایی دریافت کننده کالای عرضه شده باشند و از واسطه گری و سفته بازی جلوگیری به عمل آید که این امر همواره به تأیید سازمان ها و سایر مراجع قانونی رسیده است.

وی ادامه داد: گواه این امر، معامله حدود ۳۶ میلیون تن از محصولات فولاد مبارکه از سال۱۳۸۴ تا کنون از طریق بورس کالا و عرضه آن به تولیدکنندگان نهایی می باشد که اطلاعات کامل آن از طریق سایت بورس کالا و فولاد مبارکه قابل دسترس است.

قیمت های فولاد کماکان ۷ تا ۱۰ درصد پایین تر از قیمت های سال ۹۳ است

معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه اصفهان گفت: در سنوات گذشته همواره قیمت محصولات فولاد مبارکه در حدود قیمت تمام شده واردات قرار داشته است که مکانیزم تعیین قیمت در بورس مؤید نیز این مطلب است، لیکن در سال قبل که تولید کنندگان چینی به پشتیبانی و پوشش حمایتی ۱۷ درصدی دولت این کشور، اقدام به دامپینگ و عرضه گسترده محصولات خود به بازارهای هدف بدون حمایت تعرفه ای کردند، امکان رقابت و عرضه محصولات زیر قیمت تمام شده از فولاد مبارکه سلب شد و مشکل وجود تعرفه های متفاوت از جمله تعرفه فولاد های ممزوج (کیفی)، این نابرابری عرضه را برای تولید کنندگان از جمله فولاد مبارکه در مقابل واردکنندگان کالا تشدید کرد به نحوی که اگر مدیریت مناسب اعمال نمی شد امکان ایجاد بحران های گوناگون دور از ذهن نبود.

وی افزود: با این حال قیمت محصولات فولاد مبارکه در سال گذشته به دنبال کاهش تقاضای مؤثر در بورس کالا، روند نزولی به خود گرفت و حدود ۱۶ درصد کاهش یافت. به دنبال افزایش قیمت های جهانی در سال جدید، مکانیزم بازار از طریق رشد نسبی تقاضا در داخل سبب اندکی افزایش در قیمت ها شد با این حال با توجه به اینکه هم چنان بازار داخل وارد فاز رونق کامل نشده، قیمت های فولاد کماکان ۷ تا ۱۰ درصد پایین تر از قیمت های سال ۹۳ است که بدین ترتیب ادعای افزایش ناگهانی ۶۵ درصدی قیمت ورق داخلی از سوی برخی افراد قویاً از واقعیت به دور است.

اکبری، با اشاره به شرایط صادرات محصولات فولاد مبارکه افزود: با توجه به اینکه شرایط حضور در بازارهای صادراتی با بازار داخل متفاوت بوده و رقابت یکی از عوامل مؤثر و تأثیرگذار است، تفاوت قیمت های فروش داخلی و صادراتی در تمامی دنیا امری بدیهی است کما اینکه در کشوری نظیر چین که بزرگ ترین صادرکننده فولاد در جهان است محصولات داخلی و صادراتی با اختلاف قیمت عرضه می شود و تولیدکنندگان جهان نظیر چین، کره ی جنوبی و ... در سال گذشته بخشی از زیان صادراتی خود را از محل فروش داخلی جبران کرده اند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن سیاست های صادراتی همواره باید ثابت، با دوام و بلندمدت باشد. بر این اساس فولاد مبارکه با توجه به قابلیت ها و توانمندی های خود طی سنوات گذشته توانسته بخشی از اُفت تقاضای داخل و نه تمامی آن را از طریق افزایش حضور در بازار صادرات جبران کند. کاهش فروش فولاد مبارکه نسبت به سال قبل آن و موجودی بالای محصولات نیمه تمام در انبارها گواه این کاهش شدید تقاضا است. با این حال هرگاه تقاضای داخلی افزایش یافته سهم فروش داخلی آن هم رشد داشته است.

معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه اصفهان تاکید کرد: با عنایت به موارد فوق و با توجه به روند نزولی و بی ثبات قیمت های جهانی طی هفته های اخیر و هم چنین نبود چشم انداز اطمینان بخش در زمینه رشد مؤثر تقاضا در کوتاه مدت، تنها عاملی که می تواند روزنه امیدی برای تولید کنندگان داخلی فولاد باشد، حفظ پوشش حمایتی تعرفه های فعلی است که اعمال خدشه برآن به مثابه ضربه دیگری بر پیکره صنعت فولاد کشور، از بین رفتن انگیزه سرمایه گذاری در این بخش و عدم تحقق اهداف سند چشم انداز خواهد بود. 2121



چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 - 14:35:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن