تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833361461
بزرگترین سازمان اسلامی را بهتر بشناسیم
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
بزرگترین سازمان اسلامی را بهتر بشناسیم هراس از گسترش نگاه های سلفی، سبب شد تا علمای اندونزی به فکر نهادسازی برای حراست از میراث سنتی و تاریخی خود افتاده و نهضت العلما را تاسیس کنند.
به گزارش فرهنگ نیوز ، لقب «بزرگترین سازمان اسلامیِ پرجمعیت ترین کشور مسلمان»، برای اثبات لزوم شناخت دقیق سازمان نهضت العلمای اندونزی کافی است. سازمانی که اعضایش را از ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون نفر و البته در مواردی کمابیش اغراق آمیز تا ۷۰ میلیون نفر تخمین زده اند. ما اما در این مجال سعی می کنیم گزارشی کوتاه و اجمالی از نهضت العلمای اندونزی ارائه دهیم. باشد که پژوهشگران جریانات اسلامی به شناختی دقیق تر و جزئی تر از این سازمان بزرگ همت گمارند.
هدف از تشکیل نهضت العلما
نهضت العلما در سال ۱۹۲۶ میلادی توسط هاشم اشعری تاسیس شد. هدف اصلی این سازمان پاسداری از رویکرد سنتی دینداری مردمان اندونزی در برابر نگرش های جدید دینی خصوصا از نوع سلفی اش بود. در واقع هراس از گسترش نگاه های سلفی که سازوکارهای دین ورزی در جهان اهل سنت را مورد بازتعریف قرار می دهد، سبب شد تا علمای آن دیار به فکر نهادسازی برای حراست از میراث سنتی و تاریخی خود افتاده و نهضت العلما را تاسیس کنند.
فروپاشی امپراتوری عثمانی در ۱۹۲۴ که حافظ سنت رسمی دینداری در میان اهل سنت بود و قدرت گیری تقریبا همزمان آل سعود در شبه جزیره عربستان که مخالف نگاه های سنتی بوده و شکلی تازه از دینداری را در قالب «سلفیت» ترویج می داد، بر این هراس هویتی بی تاثیر نبود.
دو مولفه اساسی که جریانات سنتی اهل سنت را از سلفیون جدا می کند، یکی تقلید است و دیگری تصوف. سنتی ها خود را مقلد یکی از مذاهب چهارگانه فقهی حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی می دانند، اما سلفی ها – غالبا و نه تماما - به اجتهاد از طریق رجوع مستقیم به قرآن و سنت معتقدند. سنتی ها معمولا به فرق تصوف گرایش دارند و سلفی ها – غالبا نه تماما - متاثر از مبانی ابن تیمیه با جریانات صوفی موجود میانه خوبی ندارند.
بر همین اساس در فصل دوم از اساسنامه نهضت تاکید شده که از ویژگی های این جمعیت تمسک به یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت است. مذهب فقهی غالب در اندونزی شافعی است و از نظر کلامی اشعریه و ماتریدیه در آن رواج دارد. نهضتی ها دارای گرایشات صوفیانه قوی بوده و مناسکی چون زیارت قبور و توسل به اولیاالله در میان آنان رواج دارد. همین رویکردهای صوفیانه محبت اهل بیت «ع» و بروزات اجتماعی آن را گسترش داده است. سادات نیز احترام خاصی نزد آنها دارند. نهضتی ها در تصوف و عرفان معمولا از آموزه های امام غزالی و شیخ عبدالقادر گیلانی استفاده می کنند.
ریاست فعلی این سازمان بر عهده مصطفی بِسری است. معمولا در ایران به اشتباه سعید عقیل سراج به عنوان رییس نهضت العلما معرفی می شود، اما ایشان رییس اجرایی نهضت است نه رئیس عام.
جایگاه اجتماعی نهضت العلما
غالب مساجد اندونزی تحت سرپرستی نهضت العلماست و به همین خاطر مساجد پایگاه های اصلی آنها در اندونزی است. تریبون مقدس مساجد مشروعیت بالایی به نهضت داده است. علمای نهضت نیز جایگاه بسیار والایی نزد مردم داشته و کمتر کسی حق تعرض به آنها را به خود می دهد. این مرجعیت بالای علما را می توان مدیون دو عامل دانست: اول اینکه غالب هواخواهان نهضت مردمان فقیر شهرها یا روستاها هستند که در نظم سنتی جامعه خود، روابط طولی برپایه مذهب را به رسمیت می شناسند. دوم اینکه فرهنگ صوفیانه موجود از مشایخ صوفی شبه قدیسانی می سازد که باید اطاعت شوند. چنین تعبدی نسبت به علما در جریانات سلفی به مراتب کمتر یافت می شود.
نکته مهم در این زمینه این است که روابط در خود نهضت العلما طولی نیست. یعنی در بسیاری از موارد کیایی[۱] های محلی مقبولیت و مشروعیت بیشتری نسبت به رهبران اصلی سازمان دارند. این مسئله ضرورت ارتباط گیری با کیایی های رده های میانی نهضت را دوچندان می کند. چرا که صرف ایجاد روابط حسنه با رهبران اصلی سازمان نمی تواند نزدیکی بدنه آن به جریان انقلاب اسلامی را تضمین کند.
سنتی ها و نوسنتی ها
بدنه اصلی نهضت با توجه به دو مولفه مهمی که بدان اشاره شد کماکان سنتی است. اما جریانی جدید در درون نهضت شکل گرفته که با در پیش گرفتن اجتهاد به جای تقلید، راه خود را تا حدی از سنت رسمی نهضت جدا کرده است. این جریان «نوسنتی» نامیده شده است. نوسنتی ها که مصطفی بسری رهبر فعلی نهضت نیز جزو آنهاست، توانسته اند علیرغم مخالف های بسیار «تقلید روشی» را به جای «تقلید قولی» در نهضت به تصویب برسانند.
نکته مهم در این زمینه تفاوت میان جنس اجتهاد این جریان با اجتهاد در جریانات سلفی است. در حالی که اجتهاد در میان سلفیون وسیله ای است برای وفاداری بیشتر بر نص و اصل گرفتن ظواهر آن، نوسنتی ها اجتهاد را برای دخالت بیشتر عقل و درنظر گرفتن مصالح و شرایط زمانه در صدور احکام شرعی به کار می گیرند. در واقع می توان گفت جریان نوسنتی در اینجا به نوسلفی ها یعنی سلفیت از جنس محمد عبده نزدیک می شود نه سلفیت رشیدرضا. آنها همچون عبده سعی دارند با کاربرد عقل در فهم دین، میان مفاهیم دینی و ارزش های دنیای مدرن سازگاری ایجاد کرده و شکاف های میان اسلام و مدرنیته را با استفاده از متون دینی پر کنند. نوسنتی های نهضتی اختلافاتی اساسی با سلفی ها دارند که مهمترین آنها نقد به ظاهرگرایی سلفی هاست. تکفیرگرایی بعضی از سلفی ها موضوع دیگری است که نوسنتی ها آن را برنمی تابند. اصولا نه تنها نهضت العلما، که اسلام اندونزیایی نزد مستشرقان غربی به «چهره خندان اسلام» معروف است.
با همه این احوال، با توجه به رشد موج سلفی گری و نوسلفی گری و افول همزمان جریانات سنتی در سطح جهان اسلام و نیز به دلیل جایگاه بالای نوسنتی های نزدیک به نوسلفی گری در نهضت العلما که به ریاست نهضت نیز انجامیده است، باید منتظر رشد بیشتر نوسنتی ها و گسترش رویکردهای نوسلفی گری در نهضت بود.
نهضت العلما و سیاست
نهضت العلما از تشکیل حکومتی اسلامی در اندونزی جانبداری نمی کند. آنها خواهان اجرای شریعت توسط دولت نبوده و به بهانه حفظ وحدت پیروان مذاهب و ادیان مختلف به تعهد حاکمیت به توحید – و نه اسلام – رضایت داده اند. اما این مسئله به معنای عدم فعالیت سیاسی آنها نیست. خیلی از بزرگان نهضت رسما درباره مسائل سیاسی اظهارنظر کرده و حتی به مناصب سیاسی نیز رسیده اند. مهمترین این افراد عبدالرحمن واحد رئیس پیشین نهضت العلماست که در مقطعی به ریاست جمهوری اندونزی نیز رسید.
حضور بعضی رجال نهضت در حکومت و نیز کمک های مالی دولت اندونزی و دولت های دیگر به نهضت، در مواضع این سازمان بی تاثیر نبوده است.
رویکرد مصلحت گرایانه اعضای نهضت در مواضع سیاسی آنها نیز موثر بوده است. جنجالی ترین این مواضع، نظرات عبدالرحمن واحد است که مسئله فلسطین را مسئله ای عربی می دانست و خواستار ایجاد رابطه اقتصادی با اسرائیل بود! این موضع البته با واکنش شدید بدنه نهضت مواجه شده و احتمالا از دلایل سقوط دولت واحد نیز بوده است. مصطفی بسری رهبر کنونی چنین نگاهی ندارد ولی جهاد مسلحانه حماس و جهاد را از منظر بی فایدگی و به هدردادن خون مردم مظلوم فلسطین مورد نقد قرار می دهد.
مواضع نسبت به انقلاب اسلامی و ایران
نهضت از ابتدا نگاه مثبتی به انقلاب اسلامی ایران داشته است. سعید عقیل سراج رییس اجرایی کنونی به ایران آمده و تمجیدهایی نیز از انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی داشته است. او حتی از فعالیت های تشیع در اندونزی دفاع کرده است. اما پساسنتی های شبه مدرن انقلاب ایران را نمونه ای از عدم مطلوبیت اجرای شریعت می دانند. آنان اسلام را نه یک سری دستورات فرمی که «شریعت» باشد، بلکه معانی و مضامینی می دانند که شریعت صرفا وسیله ای متناسب با زمان برای رسیدن به آنهاست.[۲]
در مجموع هم به دلیل رویکردهای تقریبی و مسامحه گرانه نهضت و هم پررنگ بودن رویکردهای صوفیانه آن، مواضع ضدشیعی چندانی از نهضت العلما به گوش نمی رسد.
منابع:
- الإسلام في أندونيسيا المعاصرة. حسين محمد الكاف
- اطلس رهبران. حمید عظیمی و دیگران
- وهابیت در اندونزی. سید محسن میری. پژوهش های منطقه ای، شماره اول، بهار ۱۳۸۸
- مصاحبه مسئول هماهنگی نهضت العلما
http://hawzahnews.com/TextVersionDetail/۳۵۱۰۶۹
[۱] - نامی که اندونزی هایی برای روحانیون خود به کار می برند
[۲] - اطلس رهبران، ص ۶۳
منبع: مهر
95/2/29 - 08:23 - 2016-5-18 08:23:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی دکتر علیعسگری را به ریاست سازمان صداوسیما منصوب کردند
حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی با پذیرش استعفای آقای محمد سرافراز و تشکر از تلاشهای انقلابی و ارزشیِ ایشان آقای دکتر عبدالعلی علیعسگری را به ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است بسم الله الرحكريستف كيشلوفسكي را بهتر بشناسیم/ مجموعه گفتگوها منتشر شد
كريستف كيشلوفسكي را بهتر بشناسیم مجموعه گفتگوها منتشر شد کتاب زندگي ام همه چيز من است در 144 صفحه و قیمت 95000 هزار ریال توسط نشر ققنوس در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است عصرایران - این بخش در نظر دارد با معرفی کتاب های مختلف از تازه های نشر تا پرفروش ترین ها و آثار قابل اعفارس گزارش میدهد تغییرات صورتگرفته در اساسنامه جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
فارس گزارش میدهدتغییرات صورتگرفته در اساسنامه جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نخستین اساسنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسید و پس از بیست سال با اصلاحات جدید در سه فصل و ۲۰ ماده و هشت تبصره تنظیم و مصوب شده است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگتبریک سازمان تبلیغات اسلامی بهمناسبت فرارسیدن عید مبعث
پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹ ۲۴ سازمان تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیهای بعثت باسعادت پیامبر اعظم حضرت محمد ابن عبدالله صلیالله علیه و آله و سلم را به عموم ملت مسلمان ایران تبریک گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این اطلاعیه به شرح زیر است جپیام تبریک سازمان تبلیغات اسلامی بهمناسبت اعیاد خجسته شعبانیه
سهشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸ ۴۱ سازمان تبلیغات اسلامی با صدور پیامی به مناسبت میلاد باسعادت سه اختر فروزان از خاندان عصمت و طهارت اعیاد خجسته شعبانیه را به عموم ملت مسلمان ایران تبریک گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این پیام آمده است هنگامینشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در استانبول +عکس
نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در استانبول عکس نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی از امروز سهشنبه و با حضور وزیر خارجه کشورمان در شهر استانبول ترکیه برپاست به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس امروز سه شنبه شهر استانبول میزبان نشست وزرای خارجه عضمدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان: سازمان تبلیغات اسلامی نقش بسزایی در تحقق شعار سال دارد
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان سازمان تبلیغات اسلامی نقش بسزایی در تحقق شعار سال دارد مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به برنامههای اجرایی این سازمان در راستای تحقق شعار سال افزود سازمان تبلیغات اسلامی از شبکههای مردمی بسیاری برخوردار است از همین رو نقش بسزایی درپیام تبریک رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بهمناسبت هفته جوان
پیام تبریک رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بهمناسبت هفته جوان شناسهٔ خبر 3661268 - سهشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵ ۰۳ جامعه > جوان و خانواده رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پیامی فرا رسیدن ولادت حضرت علی اکبر ع و هفته جوان را به تمام جوانان کشور تبریک گفت به گزارش گروه خبرگزاری مهروحانی در جمع سران سازمان همکاری اسلامی: رژیم صهیونیستی منبع اصلی تولید خشونت و افراطیگری است/ هر حرکت تفرقه
روحانی در جمع سران سازمان همکاری اسلامی رژیم صهیونیستی منبع اصلی تولید خشونت و افراطیگری است هر حرکت تفرقهافکنانه در سازمان همکاری اسلامی قطعاً بیاعتبار است رئیسجمهور در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه هر حرکت تفرقهافکنانه در سازمان همکاری اسلامی قطعالعنت بر آن کسانی که برخلاف سنّتهای اسلامی با سنّت ازدواج مخالفت می کنند - سازمان بسیج مستضعفین
امام خامنه ای فرمودند لعنت بر آن کسانی که برخلاف سنّتهای اسلامی و سنّت ازدواج با سنّت ازدواج صریحاً مخالفت میکنند و بعضی از منشورات ما و دستگاه های فرهنگی ما متأسّفانه این را ترویج میکنندبه گزارش پایگاه اینترنتی بسیج حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با جمعی از دانشجویان در بخشی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها