واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
فیلم مستند «اورسون ولز صحبت میکند» نقد و بررسی شد. به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، عصر روز شنبه 26 اردیبهشت ماه و در ششمین برنامه از دورهٔ جدید کانون فیلم «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلم مستند «اُورسن ولز صحبت میکند» ساختهٔ «نیما قلیزادگان» به نمایش عمومی درآمد و با حضور «خسرو دهقان» (منتقد پیشکسوت سینما)، ناصر صفاریان (کارشناس- مجری) و نیما قلیزادگان (کارگردان) نقد و بررسی شد. پس از نمایش این فیلم، نیما قلیزادگان کارگردان فیلم در پاسخ به سوال ناصر صفاریان که از او پرسید "ایده ساختن این فیلم از کجا آمده است"،گفت: مثل خیلی از سینما دوستان به اورسون ولز علاقه داشتم و به همین خاطر تمام مستندهایی که درباره او ساخته شده بود را دیدم اما غیر از یکی از این فیلمها بقیه برایم جالب نبودند. او ادامه داد: به همین خاطر چون آرشیوهای زیادی داشتم به این فکر افتادم که خودم فیلمی درباره "ولز" بسازم، علت اینکه در فیلم بیشتر خود ولز صحبت میکند به این دلیل است که خود او سخنرانیهای زیادی داشته بنابراین این نیاز را برطرف میکرد که به سراغ دیگران بروم.از ابتدا هم بنا را بر ساخت فیلم مستند آرشیوی گذاشتم و میدانستم که کار آرشیوی است. در ادامه خسرو دهقان درباره فیلم «اورسون ولز صحبت میکند» و کارگردان آن گفت: آقای قلیزادگان فیلم خوب و قابل احترامی ساخته است. او گفت: از شاخصههای کار جوانان قاعده شکنی است و تاریخ هنر هم همین را میگوید، اگر قرار بود قاعدهها شکسته نشوند و جوان در رابطه با هنر سر به زیر و مودب باشد اتفاقی در کارها رخ نمیدهد، البته گستاخی خوب نیست اما اگر قاعده شکنی باشد از دل آن "رامبراند" بیرون میآید. دهقان سپس گفت:درباره این فیلم باید قبل از هر چیز حواسمان باشد که فیلم درباره اورسون ولز صحبت میکند که پدیدهای در تاریخ سینماست. او با بیان اینکه اورسون ولز خیلی چیزها برای آموختن دارد ادامه داد: من از فیلم آقای قلیزادگان آموختم، از زوایایی که در فیلم وجود داشت، به رغم اینکه درباره اورسون ولز خوانده بودم و نوشته بودم اما برخی از زوایای او را در این فیلم دیدم که یا نمیدانستم یا آنها را فراموش کرده بودم، فیلم برای من چیزهای جدیدی داشت. این منتقد افزود: در این فیلم اورسون ولزی معرفی میشود که در تاریخ سینما کسی شبیه او نیست. "ولز" آدم عجیب و غریبی است. کسی که تنها در مقابل شکسپیر کوتاه میآید و تنها برای او بچه پر رو بازی در نمیآورده است. "ولز" کارگردان عجیبی است، از این جهت که هم در ستایش دیکتاتورها فیلم ساخته و هم در ستایش چریکها، فیلمی که اقای قلیزادگان درباره او ساخته میتواند این خصوصیت اجق وجقی و کله شقی "ولز" را نشان بدهد و در این جهت کمک کننده است. این منتقد به اهمیت تدوین در این فیلم و سینما اشاره کرد و گفت: تدوین یکی از شاه بیتهای سینماست، اصلا یکی از معیارهای فیلمها نوع تدوین آنهاست و در این فیلم باید ببینیم آقای قلیزادگان با موادی که در اختیار داشته چه کاری ساخته است ! من فیلم را پسندیدم چون با موادی که کارگردان داشته فیلمی ساخته شده که میتواند برای شناخت اورسون ولز مقدمهای باشد. در ادمه قلیزادگان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه نگاه کارگردان در فیلم کجاست؟گفت:کارگردانی مستند آرشیوی تدوین محور است، انتخاب آرشیوها نگاه کارگردان را مشخص می کند.در این فیلم انتخاب تصاویر،مصاحبهها و نوع چینش از سقوط تا تبلور ولز انتخاب من است. میخواستم نشان دهم که ولز بلد نیست داستان کوچک و سومر مارکتی و آپارتمانی بسازد، او مرد فیلمها و داستانهای باشکوه و بزرگ است. او گفت:اگر فرد دیگری این فیلم را میساخت با توجه به حجم زیاد آرشیوها حتما فیلم چیز دیگری میشد. همچنین امیر پوریا منتقد نیز نقطه نظراتش را دربارهی مستند «اورسون ولز» مطرح کرد. کارگردان فیلم هم در پایان تاکید کرد که استراتژی من در ساخت این فیلم تعریف و تمجید نبود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]