تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815412019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمديد سه باره آتش‌بس حلب با وجود عهد‌شكني امريكا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تمديد سه باره آتش‌بس حلب با وجود عهد‌شكني امريكا
باوجود عهدشكني گروه‌هــاي تحت حمايت امريكا، دولت سوريه ظاهرا بر اساس خواست‌ روس‌ها آتش‌بس در شهر حلب را دو روز ديگر تمديد كرد تا‌ همچنان به مذاكرات سياسي فرصتي داده باشد. البته مسكو مي‌گويد امتيازهايي از واشنگتن درباره سرنوشت بشار اسد گرفته‌ است.
نویسنده : محمد بابايي 


اواخر روز دوشنبه فرماندهي نيروهاي مسلح سوريه طي بيانيه‌اي اعلام كرد: «شرايط آرامش در حلب و نواحي روستايي اطراف آن براي ۴۸ ساعت از ساعت يك بامداد سه شنبه تا نيمه شب چهارشنبه تمديد شده است.» موافقت ارتش سوريه با آتش‌بس از بيانيه مشترك مسكو و واشنگتن در همان روز صورت گرفت. امريكا و روسيه كه به صورت مشترك رياست «گروه حمايت بين‌المللي سوريه» را به عهده دارند، در بيانيه‌اي مشترك از طرفين درگير در سوريه خواستند «به هر گونه حمله به غيرنظاميان، زيرساخت‌هاي غيرنظامي و تأسيسات پزشكي پايان دهند.» آتش‌بس در بعضي مناطق سوريه از جمله در شهر حلب بر اساس توافق روسيه و امريكا از روز پنج‌شنبه برقرار شده و تاكنون دوباره تمديد شده است.  از زمان برقراري آتش‌بس، شبه نظاميان گروه جيش الفتح از فرصت استفاده كرده و حملاتي عليه نيروهاي دولتي و متحدانش در استان حلب از جمله در منطقه خان طومان انجام دادند كه بر اثر آن عده‌اي از نيروهاي مقاومت شهيد شدند. يكي از مهم‌ترين گروه‌هاي عضو ائتلاف جيش الفتح، يعني احرار الشام از حمايت امريكا و متحدان منطقه‌اي اين كشور برخوردار است. رهبري جيش الفتح عمدتاً در كنترل جبهه النصره شاخه سوريه القاعده قرار دارد كه بر اساس توافق مسكو و واشنگتن و قطعنامه‌هاي سازمان ملل و همچنين قوانين داخلي امريكا گروه تروريستي محسوب مي‌شود.

گزارش‌‌هاي منتشر شده در طول يك سال گذشته نشان مي‌دهد بسياري از سلاح‌هاي اعزامي امريكا براي احرار الشام به دست گروه جبهه النصره مي‌رسد و همين مسئله باعث شده كه خيلي از ناظران بين المللي واشنگتن را مورد انتقاد قرار داده و امريكا را متهم به حمايت غيرمستقيم از القاعده در سوريه ‌كنند. حمايت‌هاي امريكا از القاعده صرفاً به ارسال سلاح به شبه نظاميان متحد اين گروه محدود نمي‌شود چرا كه مقامات امريكا تلاش‌هاي ديپلماتيك و رسانه‌هاي گسترده‌اي براي جلوگيري از عمليات بزرگ نيروهاي دولتي سوريه و متحدانش عليه تروريست‌ها در حلب را به كار گرفته‌اند. مقامات ديپلماتيك امريكا براي رسيدن به اين هدف ديدارهايي گسترده با همتايان روسي خود به عنوان يكي از متحدان اصلي دمشق داشته‌اند تا از اين طريق دولت سوريه را براي قبول آتش‌بس تحت فشار قرار دهند. جان كري، وزير خارجه امريكا دوشنبه در پاريس به خبرنگاران گفت: «پس از مذاكراتي كه حدود چند ساعت طول كشيد روس‌ها توضيح دادند اين همان مسيري است كه آماده رفتن در آن هستند. تجربه بزرگ‌ترين برهان و دليل خواهد بود.» واشنگتن و مسكو مي‌گويند به اين توافق رسيده‌اند تا متحدان خود را بر رعايت آتش‌بس در سوريه ترغيب كنند. وزير خارجه امريكا خاطر نشان كرد: «اين وظيفه و مسئوليت ماست كه از پايبندي مخالفان به آتش‌بس در سوريه اطمينان حاصل كنيم. روسيه و ايران نيز مسئوليت تضمين پايبندي نظام سوريه به آتش‌بس را برعهده دارند.» آوردن نام ايران از طرف وزير خارجه امريكا در حالي است كه تهران نه تنها در مذاكرات بين واشنگتن و مسكو حضور نداشته است بلكه به دليل بدگماني به امريكا از روند مذاكرات روس‌ها و امريكايي‌ درباره سوريه رضايت ندارد.
  
مسكو: امريكا پيش‌شرط خروج اسد را كنار گذاشته است
مقامات روسي مي‌گويند واشنگتن پيش‌شرط كناره‌گيري «بشار اسد» از قدرت در سوريه را از متن گفت‌وگوها حذف كرده و به نظر مي‌رسد در حال تغيير موضع است. «گنادي گاتيلوف» معاون وزيرخارجه روسيه اعلام كرد، موضع امريكا درباره سرنوشت «بشار اسد» رئيس‌جمهوري سوريه تغيير يافته و اين مسئله ديگر در مذاكرات صلح سوريه مطرح نيست. بنا بر گزارش خبرگزاري «تاس»، گاتيلوف تأكيد كرد، تغييرات ملموسي در موضع امريكا درباره آينده سوريه و سرنوشت بشار اسد جلب توجه مي‌كند اما واشنگتن همچنان بر ترك قدرت توسط اسد پس از پايان فرايند مذاكرات صلح اصرار دارد. معاون وزيرخارجه روسيه در گفت‌وگو با روزنامه «ايزوستيا» گفت: تغييرات مهمي در اين زمينه به‌وجود آمده است اما ما بايد به اين حقيقت نيز توجه داشته باشيم كه امريكايي‌ها همچنان به ادعاهاي خود درباره اينكه اسد هيچ آينده سياسي ندارد و بايد از قدرت كناره‌گيري كند، ادامه مي‌دهند. وي افزود: در كنار اين، امريكايي‌ها سعي دارند ما را تحت فشار بگذارند تا ما نيز ضرورت استعفاي اسد در پايان گفت‌وگوها و لزوم وجود دوره‌اي تحت عنوان دوره گذار در سوريه را اعلام كنيم. با اين حال گاتيلوف در ادامه تأكيد كرد كه خروج اسد از قدرت به عنوان پيش شرط مذاكرات درباره صلح در سوريه ديگر مطرح نيست و اين در شرايطي است كه پيش از اين امريكايي‌ها از غيرممكن بودن هرگونه مذاكره پيش از كناره‌گيري اسد از قدرت صحبت مي‌كردند.
  
بمباران مواضع تروريست‌ها در خان طومان
آتش‌بس برقرار شده شامل بعضي مناطق استان حلب از جمله خان طومان نمي‌شود. فارس روز سه‌شنبه گزارش داد كه نيروهاي هوايي ارتش سوريه در 24 ساعت گذشته ۹۰ بار مواضع جيش‌الفتح را بمباران كرده‌اند. بر اساس اين گزارش، شدت اين حملات و خسارات وارده به حدي بود كه گروه‌هاي عضو ائتلاف جيش الفتح را وادار به درخواست كمك از تروريست‌هاي مناطق اطراف كرد، به موازات آن اين گروه‌ها تلاش داشتند، كمبود ذخاير و مهمات نظامي و سوخت خود را از انبارهاي پشت دانشكده نظامي خان طومان تأمين كنند، بنابراين با حمله گسترده به اين منطقه درصدد سيطره بر آن جهت استفاده از ذخاير تسليحاتي درحال نگهداري در اين انبارها و گشودن راهي به مركز شهرك بودند. با وجود ادعاي گروه‌هاي مسلح مبني بر سيطره بر شهرك خان طومان، منابع آگاه ميداني سوري تأكيد مي‌كنند، خان طومان از حيث زير آتش قرار داشتن به دو بخش مناطق تحت سيطره گروه‌هاي تروريستي و مناطق تحت اشراف ارتش سوريه تقسيم شده و مناطق اشغال شده از سوي جيش الفتح و تمام محورهاي امدادي زير پوشش آتش توپخانه ارتش سوريه قرار دارد. در همين حال، جنگنده‌هاي سوريه سه‌شنبه به مقر و مواضع تروريست‌هاي «احرار الشام» در ريف شمال غربي استان «ادلب» حمله كردند. به گزارش وبگاه خبري «سيريا نيوز»، در اين حمله، يكي از سركرده‌هاي احرارالشام كشته و شماري از عناصر اين گروه تروريستي زخمي شدند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن