واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
بازیگر نقش «اسفندیار» در نمایش «راه مهر راز سپهر» با گلایه از مدیرانی که از تئاتر حمایت نمیکنند،گفت: اگر به جای «اسفندیار» نقشم در این نمایش «آشیل» بود، مطمئن هستم بلیتها خیلی زود رزرو میشدند. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، عوامل نمایش «راه مهر راز سپهر» 20 اردیبهشت ماه با حضور در نشستی که در تئاتر شهر برگزار شد، به معرفی کار خود و توضیح درباره آن پرداختند. شکر خدا گودرزی، نویسنده و کارگردان این نمایش با اشاره به اینکه آنچه به عنوان تئاتر در ایران اجرا میشود باید با زمینههای فکری ما و همچنین دانش روز ارتباط مستقیم داشته باشد، بیان کرد: حدود سه سال نوشتن این نمایشنامه به طول انجامید و از همان ابتدایی که کار را شروع کردم به این موضوع پرداختم که داستان «رستم و اسفندیار» شاهنامه چه ارتباطی با زمان معاصر ما دارد. وی ادامه داد: این نمایش را در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته اجرا کردیم و براساس بازخوردهایی که گرفتم تغییراتی در آن دادهام، البته به دلیل آنکه نمیدانستیم اجرای عمومی چه زمانی خواهد بود، دکوری که بتوان آن را در یک جا نگه داشت آماده نکردیم و اکنون آنچه برای طراحی صحنه استفاده شده 180 درجه با جشنواره فرق دارد که این تفاوت در بازیها و نوع میزانسن هم وجود دارد. گودرزی با بیان اینکه در جشنواره امکان اجرای بسیاری از برنامههایی که مدنظر وجود نداشت گفت: اگر سرمایه گذار و تهیه کننده فعلی نمایش هم نبود، نمیتوانستیم کار را دنبال کنیم چون با توجه به امکاناتی که در تئاتر شهر از بین رفته آنچه را که خواستیم ساختیم و به اینجا منتقل کردیم. نوید گودرزی بازیگر نقش «اسفندیار» هم در این نشست بیان کرد: آنچه در شاهنامه وجود دارد تمام و کمال در این نمایش اتفاق نمیافتد چرا که شکر خدا گودرزی با ترفندی دراماتیک اسفندیار را که شخصیتی محبوب است به شخصیت منفی داستان تبدیل کرده است، شخصیتی که برای رسیدن به قدرت، دین را یک بهانه قرار میدهد. او با انتقاد از بی توجهیهایی که به تئاتر میشود گفت: اگر به جای «اسفندیار» نقش من «آشیل» بود، کلی بلیت رزرو شده بود و نمیدانم چرا ما خود را باور نداریم چون این ناباوری باعث اتفاقاتی میشود که در سینما تئاتر و تلویزیون رخ میدهد و اصلا هم قابل گفتن نیست. وی افزود: وقتی تفکر ایرانی میخواهد را به جهان معرفی کند از طرف مسئولان و حتی هنرمندان هم حمایت نمیشود. هنرمندانی که خود را آرتیست مینامند و این از واژههایی است که در کنار بسیاری دیگر ، به ما تحمیل شده است. گودرزی با بیان اینکه 6 سال است که شکر خدا گودرزی میخواهد در تالار وحدت نمایش «سهروردی» را اجرا کند اما اجازه داده نمیشود، افزود: اگر به جای او دکارت میخواست کاری اجرا کند به عنوان یک روشنفکر حمایت میشد. بهزاد عبدی آهنگساز هم که چندمین تجربه تئاتری خود را در نمایش «راه مهر راز سپهر» سپری میکند در سخنانی گفت: وقتی این نمایشنامه را خواندم شگفتزده شدم و از آنجا که موسیقی را به خاطر دغدغههای فرهنگیام دنبال کردم از حضور در این کار هم استقبال کردم. این آهنگساز خاطرنشان کرد: در زمینه موسیقی تئاتر مشکلات زیادی داریم چرا که نباید برای این نوع موسیقی از باند و اسپیکر استفاده شود. عبدی با بیان اینکه موسیقی نمایش «راه مهر راز سپهر» با ارکسترناسیونال اکراین ضبط شده است، به وضعیت ارکستر ایران اشاره کرد و گفت: دوست داشتم برای اجرای نمایش به صورت زنده ارکستری حضور داشت ولی با این حال از آنجا که این موسیقی را برای تئاتر نوشتهام شاید در آینده آن را در یک رپرتورای بتوان گنجاند. مرتضی محمدرضایی به عنوان سرمایهگذار نمایش «راه مهر و راز سپهر» هم در سخنانی تاکید کرد که پس از مطالعه این نمایشنامه احساس کرده است دینی را که برگردن دارد باید ادا کند و مسیر خود در عرصه تئاتر با آگاهی انتخاب کرده است. به گزارش ایسنا، جلیل فرجاد، کاظم هژیرآزاد، ساغر عزیزی، مجید جعفری (بازیگر) و فریبرز قربان زاده (طراح صحنه) این نمایش هم در این نشست حضور داشتند که هر کدام مطالبی را دربارهی نقش خود بیان کردند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]