تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803981510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادرات نفت ايران 2 ميليون بشكه شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: صادرات نفت ايران 2 ميليون بشكه شد
بيست و يكمين نمايشگاه بين‌المللي نفت تهران در شرايطي روز پنج‌شنبه افتتاح شد كه بر خلاف سال‌هاي گذشته وزير نفت در اين مراسم حضور نداشت و مديرعامل شركت ملي نفت چهره اصلي بزرگ‌ترين رويداد نفتي ايران بود؛ چهره‌اي كه از ركورد‌زني صادرات نفت ايران خبر داد.
نویسنده : وحید حاجی‌پور 


به گزارش «جوان»، در مراسم افتتاح نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پتروشيمي و پالايش و پخش همواره رسم بر اين بود كه معاون اول رئيس‌جمهور و وزير نفت به عنوان ميزبان نمايشگاه در مراسم افتتاحيه سخنراني كنند كه امسال اين اتفاق رخ نداد. ركن‌الدين جوادي مديرعامل شركت ملي نفت ايران روبان نمايشگاه بيست و يكم را قيچي كرد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. وقتي از او سؤال شد چرا شركت‌هاي بزرگ نفتي با وجود برجام در نمايشگاه حاضر نشدند گفت اينكه چرا شركت‌هاي بزرگ به نمايشگاه نيامدند را خودشان بايد جواب بدهند اما يكي از آنها گفت ما دچار تأخير در تغيير سياست و روال اداري مربوط به آن شده‌ايم و عذرخواهي كرد. چون از برجام سه ماه مي‌گذرد و بخشي از آن با ابهاماتي از داخل و خارج از ايران روبه‌روست شايد بتوان دليل حضور نيافتن را به اين مسئله هم مربوط دانست. اگر چه شركت‌هاي گروه‌هاي شناور كارشناسي ارشد خود را براي حضور در نمايشگاه فرستاده‌اند.
  
توليد و صادرات
جوادي گفت نفت توليدي ايران در دو بخش مصرف مي‌شود كه يك بخش آن مصرف پالايشگاه داخلي است كه روزانه حداكثر به 1/8 ميليون بشكه بالغ مي‌شود و مابقي بايد صادر شود. صادرات ما در دوران تحريم حدود يك ميليون بشكه در روز بود و برنامه وزارت نفت و شركت ملي نفت بازگشت به صادرات 2/3 ميليون بشكه‌اي نفت خام در پايان سال جاري و 2 ميليون بشكه‌اي ظرف شش ماه پس از اجراي برجام بود و در گزارشي كه به مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهوري ارائه شد همين هدف‌گذاري مطرح شد.

وي تصريح كرد: در ماه آوريل متوسط صادرات از 2 ميليون بشكه در روز گذشت و به مرز 2/1 ميليون بشكه در روز رسيد به گونه‌اي كه امروز توليد نفت كشور بيش از 3/7 ميليون بشكه در روز است كه اميدواريم به زودي به 3/8 ميليون بشكه در روز برسد كه به معني افزايش 100 درصدي صادرات نفت بعد از لغو تحريم‌ها است.

مديرعامل شركت ملي نفت ادامه داد: در بخش ميعانات گازي صادرات ما در دوران تحريم 250 هزار بشكه در روز بود كه امروز از مرز 400 هزار بشكه در روز گذشتيم و اميدواريم با ورود فازهاي عسلويه صادرات ميعانات ما افزايش يابد تا در نهايت واحدهاي مصرف‌كننده ميعانات گازي مانند ستاره خليج فارس وارد مدار شود.

وي با بيان اينكه براي استفاده حداكثري از پتانسيل توسعه صنعت نفت فرصت‌ها را هم به روي شركت‌هاي غربي و هم به روي شركت‌هاي شرقي باز گذاشته‌ايم گفت: در دوران تحريم بازار نفت اروپا به روي ما بسته شد اما امروزه بخش زيادي از قراردادهاي جديد صادرات را با اروپا منعقد كرده‌ايم و يادداشت‌هاي تفاهمي هم كه امضا شده سه غربي و دو شرقي است.
  
مشتري نباشد توليد نمي‌كنيم
مديرعامل شركت ملي نفت درباره موضوع تخفيف نفتي به مشتريان گفت: تخفيف به مشتريان بعد از برداشته شدن تحريم‌ها را تأييد نمي‌كنم و روال ما مانند روال قبلي فروش در دوره تحريم است. با اين حال با مشكلات ديگري مواجه شده‌ايم از جمله اينكه رقباي منطقه‌اي ما به هركس كه براي فروش نفت با او مذاكره مي‌كنيم با او مذاكره مي‌كنند و تخفيف ارائه مي‌كنند كه البته ما تسليم جوسازي آنها نشده‌ايم. رقابت در نفت هم اقتصادي است و هم سياسي چنانكه رقابت اقتصادي بازگرداندن مشتريان و پايبند كردن آنها به يك منبع قابل اعتماد است. جوادي با تأكيد بر اينكه ما اگر مشتري نداشته باشيم نفت توليد نمي‌كنيم چون نفتي روي آب نداريم، گفت: بعضي خريداران نفت ايران اروپايي، تعداد بيشتري از آسيا و جنوب شرق آسيا و يكي از مشتريان هم از آفريقا است.

جوادي در پاسخ به پرسشي اظهار داشت: قراردادهاي درازمدت ما در فروش نفت از 50 سال پيش يك ساله بوده و هر سال تمديد شده است. قرارداد فروش 160 تا 180 هزار بشكه‌اي نفت ايران به توتال فرانسه نيز براي يك سال منعقد شده و از جمله همين قراردادهاست.
  
كرسنت
مديرعامل شركت ملي نفت در ادامه درباره گاز ميدان سلمان يا همان كرسنت اظهارداشت: در ابتدا قرار بود گاز سلمان به امارات صادر شود اما به دليل مشكلات ايجاد شده درباره صادرات گاز به امارات و نهايي نشدن آن تلاش كرديم گازي كه در ميدان مشترك است و 10 سال معطل مانده بود را به توليد برسانيم كه در اين راستا خط لوله 300 كيلومتري آماده شد و هفته پيش گاز اين ميدان وارد فازهاي عسلويه شد.

وي افزود: در حال حاضر روزانه 120 ميليون متر مكعب گاز ترش ميدان سلمان در عسلويه شيرين‌سازي مي‌شود و اميدواريم به زودي به رقم 300 ميليون فوت مكعب پيش‌بيني شده در طراحي ميدان برسيم.
  
قراردادهاي جديد نفتي
معاون وزير نفت در پاسخ به پرسشي اظهارداشت: ما هم از طولاني شدن روند انعقاد قراردادها براساس IPC گله‌مند هستيم چراكه فرصت‌ها مانند ابر بهار است و به سرعت مي‌گذرد. همه تصميمات نياز به اجماع دارند؛ تصميمات جديد نيز ريسك خودش را دارد و كسي نمي‌تواند بگويد بدون اشكال است اما بايد اجازه بدهيم جلو برود و به تدريج آن را اصلاح كنيم. بخشي از انتقادات را وزارت نفت پذيرفته و بعضي از توضيحات را نيز منتقدان پذيرفته‌اند. جوادي در پاسخ به پرسش ديگري با بيان اينكه كنفرانس معرفي IPC در لندن احتمالاً به طور كلي منتفي خواهد بود، گفت: هدف ما مراجعه شركت‌ها بود كه بعد از مراجعه آنها به ايران نيازي به اين كار نبود و احساس كرديم اينكه ابتدا اسناد مناقصه را توزيع كنيم و بعد از آن يك جلسه رفع ابهام برگزار كنيم مفيدتر خواهد بود و باعث صرفه‌جويي در زمان خواهد شد.
  
صادرات از طريق مصر
جوادي در ادامه در پاسخ به پرسشي اظهارداشت: نفتي كه ما به مديترانه و اروپا مي‌بريم بايد از كانال سوئز عبور كند؛ اين عبور يا با استفاده از كشتي‌هاي كوچك‌تر از طريق كانال يا با استفاده از كشتي‌هاي بزرگ‌تر و تخليه آنها در بنادر مصر و انتقال آنها با خط لوله خواهد بود كه براي استفاده از خط لوله به توافق رسيديم.

جوادي در ادامه با اشاره به لغو سهميه‌بندي اوپك در سال گذشته گفت: مادامي كه سهميه وجود ندارد حداكثر توان خود را براي گرفتن سهم از بازار به كار خواهيم بست اما اگر روزي اعضاي اوپك به جايي برسند كه سهميه‌بندي احيا شود قطعاً ما هم همكاري كرده و به آن پايبند خواهيم بود وي ادامه داد: اتفاقات اخير اجلاس قطر بازيگران بازار نفت را هوشيارتر كرد كه با نگاه استراتژيك به بازار بازگردند و به همين دليل تصور مي‌كنم اين جلسه اوپك به مراتب بهتر از جلسات قبل خواهد بود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن