تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827016088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به انگیزه بزرگداشت «مصطفی علی‌پور» شاعری معلم و معلمی شاعر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به انگیزه بزرگداشت «مصطفی علی‌پور»شاعری معلم و معلمی شاعر
خبرگزاری فارس: شاعری معلم و معلمی شاعر
علی‌پور شاعری را به مثابه رسالتی انسانی برای همنوایی با مردم مظلوم و رنجدیده جهان می‌داند. از همین رو اکثر شعرهای این مجموعه از مضمونی انسانی و آرمانی برخوردارند.

خبرگزاری فارس- گروه ادبیات انقلاب اسلامی: اسب‌های سرکشی در خونم شیهه می‌کشند شب بسته می‌شود در دشت و خورشید، همچون زخمی، سر می‌گشاید و راهم را روشن می‌کند من در کوه می‌نگرم و چند برابر می‌شوم کبوتر می‌شوم.  (مصطفی علی‌پور، باران انگورهای سوخته، تکا، ص ۲۵)  «مصطفی علی‌پور» برای شاعران نسل انقلاب، نامی آشناست. شاعری که بعد از پیروزی انقلاب تا به امروز درعرصه‌های شعر، نقد، پژوهش ادبی و آموزش شعر به هنرجویان حضوری فعال و تاثیرگذار داشته است. ضمن این خود نیز درعرصه سرایش (بخصوص شعر نیمایی) خوش درخشیده و آثاری مانا و ساختارمند بر کارنامه ادبیات معاصر افزوده است. آثار این شاعر زلال تنکابنی فقط به مجموعه‌های شعری محدود نمی‌شود، چرا که وی پیش و بیش از آنکه شاعر باشد، یک معلم شعر است و تشنه آموختن و آموزش دادن. از همین رو در حوزه نقد و پژوهش تالیفات قابل تاملی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «ساختار زبان شعر امروز»، صوفیان شهید (روایتی از زندگی و اندیشه‌های اجتماعی حلاج، عین القضات و سهروردی)، و «می‌تراود مهتاب» که مقدمه‌ای بر زیبایی‌شناسی تصویر و زبان شعر نیماست اشاره کرد. مطالعه و مرور آثار علی‌پور عزیز، مبین این نکته است که ما با شاعری ساختار اندیش، مفهوم محور، و خلاق مواجهیم. شاعری که به پشتوانه دانش و بینش ادبی گسترده خود و با تلفیق هنرمندانه فرم و محتوا، آثاری شاخص و قابل تامل ارائه داده است. علی‌پور شاعری را به مثابه رسالتی انسانی برای همنوایی با مردم مظلوم و رنجدیده جهان می‌داند. از همین رو اکثر شعرهای این مجموعه از مضمونی انسانی و آرمانی برخوردارند. او با شبچراغ انتظار، عدالت و آزادی، عابر دل شدهٔ کوچه‌های افسرده جهان است، و با حنجره شعر، بغض در گلو شکسته مستضعفین و مظلومان جهان را فریاد می‌کند. شاعر در سایه سار شعرهای از دل بر آمده خویش، صبح صادق را انتظار می‌کشد و برای طلوع فردای روشن لحظه شماری می‌کند: ساده است اگر بهار جنگلی سترگ را برگ و بر دهد یا پرنده را  ز شاخه‌ای به شاخه‌ای دگر سفر دهد من در انتظار آن بهار گرم و بی‌قرار و آفتابی‌ام... می‌رسد -    مرا عبور می‌دهد ز روزهای سرد سخت خاک را پرنده می‌کند؛ سنگ را درخت...  (باران انگورهای سوخته، تکا، ص ۴۱) علی‌پور شاعری ست که از دانش و بینش ادبی برخوردار است. یعنی هم «شعر دیروز» را خوب می‌شناسد و هم با «شعر امروز» آشناست. وی شعرهای خود را با لهجه‌ای با صلابت و استوار آغاز می‌کند، با تعلیقی شاعرانه به پیش می‌برد، و در ‌‌نهایت با شهودی شاعرانه به پایان می‌رساند. او در استخدام و چینش واژگان، ضربآهنگ منسجم و همخونی و همخوانی کلمات را لحاظ می‌کند، از همین رو تاملات شاعرانه او، در ساختاری با شکوه و هنرمندانه به جلوه در می‌آید که بر اندیشه مخاطب تلنگر می‌زند و او را با خود همراه می‌کند: چشم‏اندازت جنگلی است از درختان واژگونه و بی‏برگ و سایه‏هایی لرزان که بهار و آفتاب و آبی را تحقیر می‌‏کنند به اندازه یک زمستان به اندازه یک مرگ در چشم‏اندازت اسکلتهای سیاه به تعقیب عابران برمی‏خیزند از گورهای تازه که برمی‏گردی ای زمستانی مباد، رد گام‌هایت را بر ماسه‏‌ها نپوشانی  (هفت بند مویه، کابوس ۱، ص ۹)   زبان‏ ساختارمند علی‏پور مبتنی بر مفردات و واژه‌‏هایی‏ است که با هوشمندی شاعرانه انتخاب شده و از همخوانی و همخونی برخوردارند. انتخابی شاعرانه و اندیشورانه که در ‌‌نهایت به خلق و آفرینش تصاویر بدیع و روح نواز ختم می‌شود: تا سنگ و خاک را شوراند تا زخم‌های ژرف پلنگان کوه را در دشت، منتشر کند. از ابرهای برزخی هار از ابرهای در افق له‏له عبوس حتی کسی فرود نیامد؛ نه آیه‏ای، نه قطره‏ای، حتی ستاره‏ای کوچک از آسمان مبهم تفت سرابگون نازل نشد. در نیمروز شعرهای من همواره آفتاب عمودی‏ست؛ و دودی از خون از نعش واژه‏هاست بلند از دیگر مولفه‌های زبانی علی‌پور «تصویرسازی مبتنی بر ترکیب سازی» است که باعث توسع زبان و بالندگی آن می‌گردد. رفتار شاعر با زبان، رفتاری خلاقانه و «فراهنجار» است. رفتار فراهنجار با زبان منحصر به شاعرانی است که از دانش، بینش و بصیرت ادبی برخوردارند.  «رفتار فراهنجار» همچنان که از نام آن پیداست به رفتاری اطلاق می‌شود که شاعر به مدد تسلط و اشرافی که بر زبان دارد، خود را در چارچوب هنجارهای ادبی عصر خویش محدود و محصور نمی‌کند. در این شیوه رفتاری، شاعر با بهره گیری از خلاقیت و توانمندی‌های ادبی خویش، زبان را به چالشی جدی با نیازهای ادبی عصر خویش می‌کشاند و برای آنکه زبان بتواند توانایی پاسخگویی به این نیاز‌ها را پیدا کند، به رفع کاستی‌ها و بازسازی بنای زبان می‌پردازد. شاعرانی که رفتار فراهنجار با زبان دارند، در یک تعامل مثبت و سازنده با زبان قرار می‌گیرند که خروجی آن آفرینش کلمات و ترکیبات ادبی جدید و مرمت و بازسازی بافت‌های فرسوده زبان است. ترکیب‌های خوش ساخت و درخشان زیر در چنین فرایندی نطفه می‌بندند و شکل می‌گیرند. مولفه دیگر شعرهای علی‌پور، برخورداری از جغرافیای زبانی خاص و تعلق خاطر به فرهنگ و اصالت‌های بومی و همنشینی شعرش با طبیعت است. بسامد چنین واژگانی در شعرهای علیپور بسیار بالاست، واژگانی چون: کوه و جنگل و دریا، آب و آفتاب، باد و باران، سبزه و درخت و شالیزار، پرنده و پرواز و آسمان، و... و کلام آخر اینکه لهجهٔ شاعر در بیشتر دلگویه‌ها، لهجه‌ای آمیخته با حسرت و دلتنگی و غربت است. در اکثر شعر‌ها ردپای اندوهی با شکوه و دوست داشتنی پیداست. اندوهی که حس همذات پنداری را در مخاطبین بیدار می‌کند و آنان را تا پایان شعر با خود همراه می‌سازد. در مورد مصطفی علی‌پور و شعرهای زلال و با صلابت او حرف برای گفتن بسیار است. با آرزوی اینکه در فرصتی دیگر بتوانم در بازنمایی چهره این شاعر نجیب و دوست داشتنی قلم بزنم، حسن ختام این نوشتار را به یک رباعی خاطره انگیز از او اختصاص می‌دهم و سخن را کوتاه می‌کنم: رازی که خطر کنندگان می‌دانند در بازی خون، برندگان می‌دانند با بال شکسته پر کشیدن، هنر است این را همهٔ پرندگان می‌دانند یادداشت از رضا اسماعیلی انتهای پیام/و

95/01/25 :: 00:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن