محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853589672
توصیههای حجتالاسلام پناهیان به معتکفان
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: توصیههای حجتالاسلام پناهیان به معتکفان
تمام ساعات شبانهروز خود را مقید میکنی که در محیط مسجد تنفس کنی. از چهاردیواری محراب بیرون نمیروی، و پا از زیر سقف گنبد دوّار خانه خدا بیرون نمیگذاری. چرا؟
به گزارش خبرگزاری فارس، شاید جالبترین و مشهورترین حکم شرعی در مورد اعتکاف این باشد که اگر کسی دو روز معتکف شود، اعتکاف روز سوم بر او «واجب» میشود. کتاب «شکوه امر خدا» با نگاهی به آثار تربیتی، معنوی و ابعاد زیباشناختی، به سؤال «چرا خدا واجب میکند؟» پاسخ میدهد تا خواننده را با تصویری دلنشین، لذتبخش و باشکوه از «امر خدا» آشنا کند. بخش اول این کتاب که به صورت یادداشتی مستقل برای «معتکفین» نوشته شده و دربرگیرنده نکاتی درباره چرایی اعتکاف و بهرهبرداری بهتر از فرصت معنوی اعتکاف است، را در ادامه میخوانید: اقامت درخانه خدا الف) در اعتکاف دقیقاً چه اتفاقی میافتد؟ اول باید ببینیم در اعتکاف دقیقاً چه اتفاقی میافتد. مسجد محل عبادت است نه محل سکونت، اما در جریان اعتکاف میآیی، و هرچند برای مدت سه روز، ولی در مسجد مقیم میشوی. دو روز خود را اسیر میکنی تا روز سوم دستگیرت کنند تا دستگیری شوی. تمام ساعات شبانه روز خود را مقید میکنی که در محیط مسجد تنفس کنی. از چهار دیواری محراب بیرون نمیروی، و پا از زیر سقف گنبد دوّار خانه خدا بیرون نمیگذاری. چرا؟ گویی میخواهی از مسجد چیزهایی ببینی که دیگران آن را نمیبینند؛ دیگرانی که میآیند و نماز میخوانند و میروند. شب ماندن در مسجد مکروه است مگر برای اعتکاف. از این فرصت استفاده میکنی تا خوابیدن مسجد را تجربه کنی. گویی این به بیداری منجر میشود. انگار مسجد قسمتهای پنهانی دارد که وقتی مدتی در آن میمانی آنها را مییابی. میمانی تا بقیه بروند و منتظر مینشینی تا مسجد باطن خودش را به تو نشان دهد. میخواهی ببینی بالاخره خانه خدا با جاهای دیگر چه فرقی دارد؟ آیا خدایی که همه جا هست، در خانهاش بیشتر حضور دارد؟ آیا در و دیوار مسجد به مرور با تو حرف خواهند زد؟ عالم غیب همیشه غیب است اما شاید اگر کنار متصلترین مکان به عالم غیب اقامت کنی کمی از غیبِ وجودش را به تو نشان دهد. راستی انسان، غیب را با کدام حسش درک میکند و مییابد؟ با چشم و گوش که نیست با حس لامسه یا شامه که نمیشود. حتی کار ذهن هم نیست. به ما گفتهاند غیب را با قلب میتوان دید و فهمید. و قلب مگر یک وسیله ادراک است؟ بله، قلب تنها وسیله درک عالم غیب است و روز قیامت هم با قلبمان خدا را میبینیم. پس در مسجد میمانی تا قلبت به کار بیفتد. چشم قلبت باز شود. حتی زبان از خوردن و آشامیدن میبندی تا به «بهکار افتادن قلبت» کمک کند. از همینجا میتوانی آداب اعتکاف را هم بفهمی. شاید باید کمتر حرف بزنی و به دیگران تنها با لبخند و نگاهی مهربان و گذرا ارتباط داشته باشی. هر کاری که میتوانی انجام دهی تا از قساوت قلب فاصله بگیری، انجام بده. ولی در میان جمع، تنهاییِ خودت را از دست نده. وقتی ما نمیتوانیم این معنا را درک کنیم که عالم محضر خداست و نمیتوانیم حضور خدا را احساس کنیم، پس خوب است به مسجد بیاییم و با درک محضر پروردگار که حضورش در مسجد بیشتر است، لااقل برای یکبار هم که شده کمیعمیقتر از همیشه و همهجا حضورش را احساس کنیم. بعد که از مسجد برویم تا مدتی در محضر او خواهیم بود. اعتکاف یعنی: زمان میخواهد تا انسان برخی از معانی را درک کند. سه روز یعنی زمان متراکم. همانطور که برنامههای روزانه و مستمر یعنی زمان مداوم. اینها هر کدام به نوعی اثر دارند. هم لازم است انسان کارهای خوبش را در زمان مداوم انجام دهد تا اثربخش باشد و هم لازم است گاهی زمان متراکم صرف بهبود حال خویش کند تا موثر واقع شود. برای مداوای برخی از بیماریهای جسمی هم همین کار را انجام میدهند. گاهی برنامه دارویی مداوم و گاهی که کار سخت شده باشد برنامه دارویی متراکم. روزی ما در مقابل معبود خواهیم ایستاد و به ملاقات او خواهیم شتافت. آنجا میفهمیم که همه آنچه همیشه میخواستهایم خود خداست. و آنجا میفهمیم که تمام عمر باید به یاد این لحظه میزیستهایم و برای این لحظه ظرفیت پیدا میکردهایم. چرا که آنجا هر کسی را بهقدر ظرفیتش از جرعه وصال میچشانند و سرمست میکنند. آنجا دیگر تأسف خوردن دیر خواهد بود. باید از قبل و سر سجاده هر نماز، تمرین ملاقات میکردیم و توجه به دیدار میداشتیم. پس یادمان باشد اعتکاف اصرار برای ملاقات خداست. و این کار، کودکانه نیست. این اصرار برای ملاقات هم باید به ما بیاید. به رزمندگان جهادگر میآمد که طالب شهادت باشند. معتکف باید وصیتنامهاش را نوشته باشد؛ مسجد محل نماز است و نماز محل ملاقات با خدا و تمرین و تمنای دیدار او. معتکف دارد با جان خود بازی میکند. کسی که تجربه اعتکاف دارد و تمنّای اقامت در دیار حضرت دوست دیگر از مرگ نمیهراسد. البته هرکس اینچنین باشد، زیاد به یاد این ملاقات خواهد بود، اعمال او نیکو شده و عمرش طولانی خواهد شد. ولی اعتکاف آمادگی برای اقامت ابدی در محضر خداست. اعتکاف یعنی مقیم شدن در محل نماز. و اگر اوج نماز در سجده است، اعتکاف یعنی اقامت در محل سجده. مگر این نقطه نورانی حیات بشر چه عظمتی دارد که تمام عمر ما باید صرف فهمیدن آن شود؟ اعتکاف یعنی تلاشی برای درک سجده. برای درک هر چیزی باید به محل آن رفت تا بتوان آن را از نزدیک مشاهده کرد. مسجد یعنی محل سجده. ما آدمها حیات خود را از کودکی آغاز میکنیم. و هیچگاه آن را از یاد نمیبریم و لحظههای ناب آن از دل ما بیرون نمیرود. چقدر در پناه آغوش مادر آرام بودیم و چقدر در چهار دیواری خانه پدری آزاد بودیم؛ چه امنیتی داشتیم و چه صمیمیتی برمیداشتیم. آدم هر کجا که میرود و به هر کجا که میرسد باز به دوران کودکی نمیرسد. هرچه میگردد دیگر آن دوران طلایی را پیدا نمیکند. ما آفریده نشدهایم که حسرتزده گذشتههایمان باشیم، پس پرسش اساسیتری پیش میآید: ما که در خانه پدری خوش و در آغوش گرم مادری خوشبخت بودیم بناست به کجا برویم که از آنجا بهتر باشد؟ و به کجا برسیم که همه خوشیهای گذشته مقدمه آن باشند؟ اگر در آغاز، مادری مهربان داشتیم و در امان پدر بودیم، در بزرگی وضعمان بنا نیست بدتر شود، بناست به خدایی برسیم که مهربانتر از مادر و پرامانتر از پدر باشد. و اما مسجد. همه لذتی که حضور در خانه پدری دارد اینجا هم احساس میشود. تمام احساس گمشده آغوش مادری در اینجا هم ادراک میشود. تازه احساس میکنی اینجا خانه خودت است. خانهای که سرپناه روح سرگشته، بینهایت طلب و بیقرار توست. معمولاً آدم بعد از اینکه معتکف شد میفهمد که چقدر به اعتکاف نیاز داشته است. و چقدر مسجد جای خوبی بوده است. من اگر به اعتکاف نمیآمدم و مدتی در این خانه خوب خدا خود را اسیر نمیکردم چگونه میخواستم تعریف حقیقی مسجد را دریابم؟ باید مدتی در این خانه بمانی تا بدانی چرا بیتاللهالحرام، که رئیس مساجد عالم است، را خانهای برای مردم خواندهاند. اعتکاف نقشهای بود که برای آشنایی و یا غربتزدایی ما با خانه خدا طراحی شده بود. و تو پس از اعتکاف میفهمی همانقدر که به خانه خانوادگی خودت نیازمند بودهای، به این کاشانه کردگار عالم هم نیازمند هستی؛ بلکه بیشتر. و ما باید یک روزی با خانه خودمان آشنا میشدیم. وقتی خانه خدا را با خانه خودمان مقایسه کنیم، میبینیم اگر کاشانه ما جایی برای کالبد مادی ما است، مسجد آشیانهای برای روح لایتناهی ما است. بعضیها عظمت روح خود را نیز در مسجد مییابند. آخر روح ما خیلی بزرگ است و هر کسی قادر به درک این مطلب نیست. گاهی باید تنها در مسجد ـ که خود از نظر معنوی بسیار با عظمت است و میتواند تنها ظرف وجود انسان شود ـ عظمت روح خود را دریافت. هرچه انسان با اختیار خود ـ البته نه خودسر، بلکه با اذن پروردگار و تحت امر او ـ از دنیا فاصله میگیرد، دنیایش هم راحتتر میشود. عبور از سختیهای دنیا هم برای او سهلتر میشود مانند روزه، که در آن با اختیار نمیخوری و نمیآشامی و در نتیجه دستگاه گوارشت سالمتر میشود و سلامتت بیشتر تضمین میشود. اعتکاف یعنی سه روز روزه گرفتن از دنیا. روزه گرفتن از شهر و کوچه و بازار. روزه گرفتن از خانه و کار. روزه گرفتن از اهل و عیال. بعد که برمیگردی همه امور سهلتر میشود. اعتکاف تمرین دست جمعیِ عبادت فردی است. و یافتن گمشده خویشتن در میان جمع. پس باید مراقب بود که در مسجد و در جمع مؤمنان، خودت را گم نکنی و تنها به دیگران مشغول نشوی که تازه باید خودت را پیدا کنی و از او جدا نشوی. و مواظبت کن که جمع را مراعات کنی که تو تنها نیستی. تنها خود را دیدن در کنار دیگران عین خودخواهی است و رعایت جمع در عین حفاظت از تنهایی تمرین خداخواهی. اعتکاف تمرین عجیب رعایت جمع و حفاظت از تنهایی است. ما هنگام اعتکاف در میان جمع مؤمنان، باید تمرین کنیم عبادت غیر متظاهرانه را؛ ریا نکردن نماز شب در میان انبوه جمعیت و و بیاعتنایی کردن به نگاه دیگران را؛ بیرغبتی کردن به تشویق دیگران و بیمیلی نشان دادن به محبت دیگران را؛ و بریدن از دیگران را در عین حالی که به دیگران نه فقط احترام که باید محبت بورزیم و به محبتشان پاسخ فروتنانه دهیم. در میان جمعیت باید تمرین اخلاص کرد و تمرین تنهایی. در میان جمعیت باید مواظبت کرد مبادا خود را با دیگران بدجوری مقایسه کنیم که خود را ناامید سازیم؛ اگر بهتر از خودمان دیدیم ـ که همه از ما بهترند ـ به خود بگوییم: «شاید خدا از منِ ضعیف، بیش از این انتظار نداشته باشد.» و اگر بدتر از خودمان دیدیم ـ که پیدا نمیشود ـ بگوییم: «شاید خدا از او بیش از این انتظار ندارد.» اعتکاف دوره فشرده تمرین آداب مراوده با مؤمنان است: در رفاقت دلپاک باشیم و در سلام پیشدستی کنیم. نرنجیم و نرنجانیم. از کسی مقابل صورتش تعریف و تمجید نکنیم و از کسی پشت سرش غیبت ننماییم. تحمل کنیم و خود را تحمیل نسازیم. بوی بد دهان روزهدار را به یاد داشته باشیم که یکی از زمینههای حرف نزدن با بغلدستی است. قبل از ورود به مسجد استحمام کرده باشیم و بعد از آن به پیراسته بودن اهتمام ورزیم. از گریهها و مویههای دیگران مشمئز نشویم و از خندهها و سربههواییهای اطرافیان ملول نشویم. در میان جمع با خدای خود تنها باشیم و مانند کودکی که در آغوش پدر به دیگران نگاه میکند، با دیگران معاشرت نماییم. کودک در چنین مواقعی تا خسته میشود روی برمیگرداند و سر به آغوش پدر میگذارد. سر به سجده بگذاریم. ب) چرا خدا به ما توفیق اعتکاف داده؟ حالا ببینیم ما چرا به اعتکاف آمدهایم؟ یعنی خدا چرا به ما توفیق داده است و ما را به خانه خود راه داده است؟ به هر خانهای باید با اجازه وارد شد و بسیاری از معتکفین به صورت پیدا و پنهان از همین اجازه برخوردارند. همین که آمدهاند دلیل اجازه یافتن آنهاست. مگر آنکه به قصد خیری نیامده باشند و نیتهای بد، که کمتر در میان معتکفین پیدا میشود، آنها را به این وادی کشانده باشد. آنان معمولاً بهره چندانی هم نمیبرند. شاید به این دلیل توفیق یافتهایم که خدای مهربان خواسته است ما را به خود نزدیکتر کند و اندک عبادات ما را که خود به ما توفیق داده است، مایه این احسان قرار داده و میخواهد به جای خودش ـکه ما را در دامان لطفش پروراندهـ به ما جایزه دهد. تا با عبادتی ارزان و پرقیمت سود کلانی حاصل کنیم؛ اگر بتوانیم قیمتش را حفظ کنیم. شاید به این دلیل بار یافتهایم که خداوند متعال دیده ما در حال از دست رفتنیم و اگر ما را به خانه خود نبرد و مورد لطف و مرحمت خود قرار ندهد، دیگر برایمان امیدی نیست و خود را در تباهیها نابود میکنیم. به این ترتیب از بس بدی داشتهایم دلش برای ما سوخته است و به ما ترحم کرده است. شاید به آن علت باشد که ما با اندکی خوبی دچار توهم شدهایم و به خود غرّهایم؛ خواسته کسانی از ما بهتر را در این اعتکاف به ما نشان دهد تا به کمیِ خود پیببریم و با دیدن افراد باصفا در اطراف خود، فروتنی نماییم و یادمان برود تصور اینکه ما هم آدم حسابی هستیم. شاید آمدهایم تا از دست دشمنان دوستنما رهایی پیدا کنیم. اینکه از دست دوستان بد نجات پیدا کنیم خیلی مهمتر از آن است که با دوستان خوب دست بدهیم. شاید این غیبت سه روزه، بتواند رفاقتهای ناجوری را از بین ببرد. رسول خدا(ص) فرمود: حضرت موسی(ع) پس از سه روز گفتوگو با خداوند منان دیگر تحمل گفتوگو با کسی را نداشت و از دیدار مردم مشمئز میشد. شاید خداوند متعال میخواهد الگویی از یک مؤمن باصفا در اختیار دیگر مؤمنان قرار دهد و ما را درسآموز اخلاص و تقوا برای دیگران قرار دهد؛ و چقدر بعید است. برای گوینده این کلمات که محال است ولی برای شما خواننده خوب هم اگر محتمل است به خود نگیرید چرا که خداوند متعال از کمترین خوبی بندگانش درسی برای خوبان و الگویی برای مشتاقان به دست میدهد. این از خوبی اوست. ما به فکر کاستیهایمان باشیم. خدا کند که برای دیگران مفید هم باشیم. شاید به خاطر این باشد که ما را از قعر ناامیدیها خارج کند و آثار زمزمههای شوم شیطان را که مدام در گوش ما خوانده است: «تو آدم نمیشوی و خدا تو را تحویل نمیگیرد» را از بین ببرد. تا معلوم شود ما هم هنوز خدایی مهربان داریم که هوای ما را دارد و میتوانیم به عنوان مهمان خصوصی به خانهاش راه پیدا کنیم. شاید خداوند رحمان خواسته است ما را از عالم ناشکری و ناسپاسی که در متن درگیریها و مشکلات برایمان پیش آمده است نجات دهد. گاهی از اوقات خدا به جای برطرف نمودن مشکلات بندگان خود، که در آن رشد بندگان نهفته است، فرصت تنفس میدهد و با غرق کردن آنان در عبادت، به آنها نیروی مقاومت عنایت میکند. شاید این آخرین فرصت حرکت ما باشد به سوی خدا. و خداوند رئوف خواسته است ما را در آخرین مرتبه امتحان کند: آیا به سوی او باز خواهیم گشت؟ آیا در روند زندگی خود تغییری ایجاد خواهیم کرد؟ آیا این آخرین فرصت بیداری را پاس خوهیم داشت یا نه؟ شاید هم واقعاً این آخرین فرصت حیات ما باشد نه آخرین فرصت حرکت. شاید باید به علتش نگاه نکنیم و خود را میان خوف و رجاء رها نماییم و به او بسپاریم و علت این توفیق را در آن دنیا از او بپرسیم و او پاسخش را نشانمان دهد. به هر حال میخواستم بگویم بیایید از همین اول عجب و غرور را، که همزاد خوبیهاست، از خودمان دور کنیم و عباداتمان را نابود نکنیم. چون هر احتمالی برای علت حضور ما قابل تصور است. انتهای پیام/
95/01/24 :: 14:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
توصيههاي رهبر معظم انقلاب به معتكفان
توصيههاي رهبر معظم انقلاب به معتكفان پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي گلچيني از بيانات و توصيه هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي را درباره اعتكاف باز نشر كرد به گزارش نامه نیوز بيانات رهبر معظم انقلاب به شرح زير است براي سه روز اعتكاف بايد برنحجتالاسلام پناهیان: نخستین معنای متبادر از نماز جماعت ولایتپذیری است
حجتالاسلام پناهیان نخستین معنای متبادر از نماز جماعت ولایتپذیری است عضو شورای عالی تبلیغ حوزههای علمیه کشور گفت نخستین معنای متبادر از مساجد نماز جماعت بوده و نخستین معنای متبادر از نماز جماعت ولایتپذیری است به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین حجتالاسلام علیرضا پنتوصیههای آیتالله مکارم به دستاندرکاران امر قضا
توصیههای آیتالله مکارم به دستاندرکاران امر قضا آیتالله مکارمشیرازی گفت آبروی نظام اسلامی تا حد زیادی به دستگاه قضایی مرتبط است بطوری که اگر دستگاه قضایی به صورت جدیّ در بحث عدالت موازین قضایی عادلانه و به صورت کارا در خدمت جامعه باشد بدون تردید آبروی نظام اسلامی را حفظحجتالاسلام حشمتی: نهضت فهم قرآن در معاونت قرآن و عترت ارشاد پیگیری میشود
حجتالاسلام حشمتی نهضت فهم قرآن در معاونت قرآن و عترت ارشاد پیگیری میشود معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به لزوم توجه به محتوا و شناخت عمیق آیات کلام وحی برای نسل امروز و پیگیری شعار نهضت فهم قرآن کریم گفت درک صحیح و تدبر در آیات روحبخش کلام وحی میتواند زمینهساز بروز تحولحجتالاسلام رئیسی سیاستهای جدید آستان قدس را تشریح کرد
تولیت آستان قدس رضوی گفت سند چشم انداز ۲۰ ساله آستان قدس رضوی نیز باید متناسب با این ماموریتها بازنگری و اموری هم چون حمایت از مستضعفان و محرومان به آن افزوده شود به گزارش جام جم آنلاین نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سادای احترام حجتالاسلام شهیدی به شهدای لبنان و عماد مغنیه
سهشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹ ۳۲ معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عصر روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه با حضور در گلزار شهدای مقاومت اسلامی روضة شهداء المقاومة الاسلامیة در جنوب بیروت به مقام شهدای لبنان ادای احترام کرد به گزارش ایسنا حجتالاسلام والمسلمین شهیدی کهحجتالاسلام نبوی در گفتوگو با فارس: ثبتنام برای شرکت در مراسم اعتکاف دانشگاه پیام نور آغاز شد/ اعزام 200 زو
حجتالاسلام نبوی در گفتوگو با فارس ثبتنام برای شرکت در مراسم اعتکاف دانشگاه پیام نور آغاز شد اعزام 200 زوج دانشجوی پیامنوری به مشهد مقدس مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیامنور استان تهران گفت ثبتنام برای حضور مراسم اعتکاف این دانشگاه آغاز شده و دانشگاهیانحجتالاسلام خسروپناه در گفتوگو با فارس: گفتوگوی ادیان و ارتباط مداوم علمای اسلام از ضروریات دنیای امروز است
حجتالاسلام خسروپناه در گفتوگو با فارس گفتوگوی ادیان و ارتباط مداوم علمای اسلام از ضروریات دنیای امروز است رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت ارتباط مداوم علمای جهان اسلام و گفتوگوی ادیان با یکدیگر از مهمترین راههایی است که میتواند گرهگشای بسیاری از بحرانهای دنیای احجتالاسلام غلامی در گفتوگوی مشروح با فارس: لایحه برنامه ششم توسعه در بخش فرهنگ ارزشی ندارد و باید از نو نوشت
حجتالاسلام غلامی در گفتوگوی مشروح با فارس لایحه برنامه ششم توسعه در بخش فرهنگ ارزشی ندارد و باید از نو نوشته شود رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت لایحه برنامه ششم در بخش فرهنگی آنقدر سردرگم و پراشکال است که باید به کلی کنار گذاشته شده و از نو نوشته شود به گزارشبا حکم حجتالاسلام والمسلمین رئیسی مدیرکل جدید روابط عمومی آستان قدس رضوی منصوب شد
با حکم حجتالاسلام والمسلمین رئیسیمدیرکل جدید روابط عمومی آستان قدس رضوی منصوب شد طی حکمی از سوی حجتالاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی محمدامین توکلیزاده مدیرکل روابط عمومی این آستان شد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس طی حکمی از سوی حجتالاسلام والمسلم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها