واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
ابراهیم فروزش برای عباس کیارستمی آرزوی سلامتی کرد و گفت: خبرهایی که از وضعیت جسمانی کیارستمی به گوش میرسد، امیدوارکننده است و آرزو دارم هرچه زودتر سلامت کامل خود را بازیابد. به گزارش ایسنا، در یکصد و هفتادمین برنامه سینما «تک» خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 6 اردیبهشت در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «کلید» به کارگردانی ابراهیم فروزش و نویسندگی عباس کیارستمی به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور ابراهیم فروزش، رضا درستکار و هومن اشکبوس برگزار شد. آرشیو سینمای ایران رو به نابودی است در ابتدای این نشست، فروزش ضمن آرزوی سلامتی برای عباس کیارستمی گفت: فیلمنامه «کلید» اینطور نوشته شد که در حین سفری به همراه کیارستمی به شمال کشور، قصه کوتاهی از تنهایی یک بچه برای او تعریف کردم. کیارستمی در حین سفر آنرا دگرگون کرد و طرحش را در همان سفر کوتاه ریخت. فیلم به سال 65 برمیگردد و شاید بعد از 30 سال بتوان آن را جزو آثار قدیمی و کلاسیک سینمای ایران دستهبندی کرد. وی سپس به انتقاد از وضعیت نگهداری آرشیو سینمای ایران پرداخت و گفت: چندی پیش که انیمیشنهای علی اکبر صادقی در خانه هنرمندان به نمایش در آمد، بسیار افسوس خوردم که چه فیلمهایی در سینمای ایران ساخته میشود اما اینگونه رنگ و رو باخته و رو به نابودی هستند. هر برگ از آثار صادقی خود یک تابلوی ماندگار است. برای فیلم «کلید» نیز محمد آلادپوش زحمات فراوانی به خرج داد اما فیلمی که امشب دیدیم هالهای از اصل فیلم بود. تمامی آثار سینمای ایران باید به دقت نگهداری شوند وگرنه هویتی از سینمای ما برجای نمیماند. تاریخ سینمایی ایران باید حفظ شود تا منبع مطالعه آیندگان باشد. کیارستمی و فروزش هویت سینمای ایران هستند پس از آن اشکبوس از درستکار در خصوص حال و هوای آن روزهای کانون پرورش فکری کودکان و نحوه ساخت چنین فیلمهایی پرسید. درستکار ابتدا ضمن ابراز تاسف از شرایط پیش آمده برای عباس کیارستمی، گفت: امیدوارم این خطای پزشکیِ تاسفبار در مورد کیارستمی که در اثر بیکفایتی یک پزشک اتفاق افتاده، ختم به خیر شود. کیارستمی همچون آثار باستانی ایران دارای ارزش است و دعا کنیم سایهاش بر سر سینمای ایران باقی بماند. وی سپس به ویژگیهای «کلید» اشاره کرد و ادامه داد: فیلم «کلید» و شخص ابراهیم فروزش از تاریخ عبور کردهاند. این قضیه برای کمتر افراد و فیلمهایی پیش میآید. همین حالا فیلمهایی روی پرده داریم که ده میلیارد فروش کردهاند اما باد تاریخ که بوزد، چیزی از آنها باقی نخواهد ماند. فیلمی مثل «کلید» که هنوز با صلابت است، یکی از دو رکن اصلی جریان کانونی بود و توانست درهای محافل فرهنگی دنیا را به روی سینمای ایران بگشاید. «کلید» در کنار جریان کیارستمی، مهمترین و متداولترین جریان در تاریخ سینمای ایران است. مهمترین جریان سینمای ایران پس از انقلاب را کیارستمی و فروزش با زحمت و ممارست و قدم به قدم بوجود آوردند. همین جریان تبدیل به هویت و شناسنامه سینمای ایران در عرصه بینالمللی شد. چرا که این افراد نگاه ویژهای به جهان اطراف خود داشتند. طمأنینه در نگاه دوربین، خلاقیت، آفرینش میزانسن، بازی گرفتن درست از کاراکترها و.. بخشی از ویژگیهای خاص این جریان سینمایی است. در حال حاضر بازیگران حرفهای سینمای ایران هم قادر نیستند همچون شخصیت کودک فیلم «کلید» بازی کنند. فیلمهای «کانونی» با تحمل سختیهای فراوان خلق شدند این منتقد سینمایی افزود: با توجه به ضرباهنگ فیلمهای کنونی و تکنولوژیهای جدید مورد استفاده، شاید با دیدن فیلمی مانند «کلید» دچار سرخوردگی شویم. اما دیدن این فیلمها، در واقع مراجعه به تاریخ سینما محسوب میشود. همانطور که تماشای «همشهری کین» بهعنوان برترین فیلم تاریخ سینما برای بسیاری افراد ملالآور است، اما بخش مهمی از تاریخ سینمای جهان است. فراموش نکنیم خود سینماتک هم یعنی مراجعه به تاریخ. اما «کلید» علاوه بر اثرگذاری در دوران خود، واجد ویژگیهایی است که پس از گذشت سی سال آنرا زنده و سرپا نگهداشته است؛ فروزش از یک میزانسن مشخص، بیش از یک یا دو بار استفاده نکرده است. در حالیکه فیلم در فضایی بسته فیلمبرداری شده، اما نماهای آن مدام نو میشوند. او توانسته صرفا از طریق تصویر به بیننده خود پیشآگاهی داده و قرارهایش را مشخص کند. چنین کاری از عهده هر کارگردانی بر نمیآید. ضمن اینکه در معدود صحنههایی که دوربین از چهاردیواری خانه خارج شده، توانسته فضای آن دوران ایران را مثلا از طریق پوشش افراد به تصویر بکشد. این جلسه به پرسش و پاسخ و نقد و بررسی فیلم «کلید» ادامه پیدا کرد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]