تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820523465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه «اقتصاد بدون نفت» سعودي براي جلوگيري از ورشكستگي 2017


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برنامه «اقتصاد بدون نفت» سعودي براي جلوگيري از ورشكستگي 2017
عربستان سعودي از امروز برنامه اقتصادي جديد خود به منظور پايان وابستگي به نفت را كليد مي‌زند؛ برنامه‌اي كه به گفته محمد بن سلمان جانشين وليعهد عربستان براي جلوگيري از ورشكستگي طي سال آينده (2017) اجرايي مي‌شود.


امروز عربستان مرحله تحول اقتصادي و آغاز مرحله‌ عدم وابستگي اقتصاد به نفت را تحت عنوان «چشم‌انداز عربستان 2030» آغاز مي‌كند؛ طرحي كه به نظر مي‌رسد تا حد زيادي هم تحت تأثير جنگ يمن قرار دارد، پيش از اين، گاردين گزارش كرده بود كه عربستان سعودي قصد دارد با فروش تأسيسات نفتي خود، 52 ميليارد دلار كسب كند تا ضررهاي ناشي از تجاوز نظامي به يمن و كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني را جبران كند.

محمد بن سلمان نيز در گفت‌و‌گو با بلومبرگ در رياض گفته بود: «عرضه اوليه سهام و انتقال آن به صندوق سرمايه‌گذاري عمومي آن را تبديل به محل درآمد دولت عربستان خواهد كرد و نفت ديگر محل درآمد آن نخواهد بود.»

در همين راستا، روزنامه «عكاظ» عربستان ديروز از اجرايي شدن طرح محمد بن سلمان خبر داد و اين همان طرحي است كه «محمد بن سلمان» جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان اخيراً از آن سخن گفت و اعلام كرد در چشم‌انداز جديد عربستان اين كشور منابع درآمد ملي خود را متنوع خواهد كرد تا به اين ترتيب وارد دوران پس از نفت شود. قرار است بر اساس اين طرح عربستان بزرگ‌ترين صندوق ذخيره ارزي جهان را داشته باشد كه بعد از عرضه اوليه 5درصد از سهام شركت ملي نفت آرامكو به عموم، حجم ذخاير اين صندوق به 2 تريليون (2هزار ميليارد) دلار خواهد رسيد.

 به گزارش فارس، هفته‌نامه «اكونوميست» روز شنبه همين هفته با پرداختن به تحولات جديد اقتصادي عربستان نوشته بود كه رياض مي‌خواهد از نوسان قيمت نفت در امان باشد و ايده‌هاي «بن سلمان» را بسيار «جالب» توصيف كرده است. محمد بن سلمان پيش از اين در گفت‌وگو با اكونوميست گفته بود تحولاتي كه قصد دارد در اقتصاد عربستان ايجاد كند به تغييراتي كه «مارگارت تاچر» نخست وزير پيشين بريتانيا در اقتصاد اين كشور اعمال كرده بود، شبيه است. خصوصي‌سازي يكي از محورهاي اصلي برنامه‌هاي اقتصادي مارگارت تاچر بود كه در سال 1986 ميلادي به آزادسازي و مقررات‌زدايي بخش مالي انگلستان دست زد اما خصوصي‌سازي و آزادسازي بازار براي مصرف‌كنندگان هميشه سودمند نبوده است. افزايش قيمت انرژي يكي از مشكلات امروز شهروندان بريتانيايي است. بر اساس گزارش روسيا اليوم، محمد بن سلمان معتقد است كه اگر سياست‌هاي اقتصادي در اين كشور به سرعت به اجرا درنيايد، اين كشور در اوايل سال ۲۰۱۷ به طور كامل ورشكسته خواهد شد.
جانشين وليعهد عربستان مي‌گويد: « عربستان در اوايل سال ۲۰۱۷ در صورتي كه سياست‌هاي خود را تغيير ندهد ورشكست خواهد شد.» محمد بن سلمان گفته است: « طرح اقتصادي كه قرار است در ۲۵ آوريل جاري ارائه شود بر تبديل عربستان از كشور متكي به درآمدهاي نفتي به كشوري كه اقتصادش را بر پايه سرمايه‌گذاري‌هاي غيرنفتي قرار خواهد داد، تكيه دارد. كارگروه‌هاي اقتصادي اعلام كرده‌اند كه عربستان در شرايط تنگنا به ورشكستگي كامل اگر سياست‌هاي اقتصادي خود را تغيير ندهد، مي‌رسد.»

 بن سلمان از اقداماتي كه در اين زمينه انجام داده است از جمله ماليات بر ارزش افزوده و ديگر اقدامات خبر داد و اعلام كرد: اقدامات زيادي براي مقابله انجام داده‌ايم از جمله بودجه را تا ۲۵ درصد كاهش داده‌ايم و ماليات بر ارزش افزوده را بالا برده‌ايم و همين نقش مهمي در كاهش ميزان به هدر رفتن ذخاير پولي عربستان كه نيمه اول ۲۰۱۵ به 30ميليارد دلار در ماه رسيد، نقش داشته است.





تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن