واضح آرشیو وب فارسی:مهر: امیر اسفندیاری در گفتگو با مهر:
بازار فیلم ایران برای شرکتکنندگان آورده اقتصادی دارد/تاثیر برجام
شناسهٔ خبر: 3606511 - دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
هنر > سینمای ایران
به گفته معاون بینالملل جشنواره جهانی فیلم فجر، برجام تاثیر روانی مثبتی بر اتفاقات بین المللی ایران داشته که جشنواره و بازار فیلم از آن مستثنی نیست ولی هنوز مشکل مبادلات مالی حل نشده است. خبرگزاری مهر-گروه هنر-نیوشا روزبان: سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از یکم اردیبهشت در محل پردیس سینمایی چارسو آغاز شده و تا دوشنبه ششم اردیبهشت ماه ادامه دارد. در این جشنواره که این روزها در پردیس چارسو برگزار است نوزدهمین بازار فیلم ایران با ۵۰ غرفه ایرانی و خارجی نیز برپا شده است. بازار فیلم ایران را بهانه ای قرار دادیم و با امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره این بازار به گفتگو نشستیم. وی معتقد است که این بازار آورده اقتصادی مناسبی برای غرفه داران دارد، در غیر این صورت هیچ گاه برای حضور در این بازار درخواست نمی دادند. این مدیر سینمایی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد اگر برای یک بازار فیلم اتفاق درستی رخ ندهد، دوام پیدا نمیکند. با ما در این گفتگو همراه باشید. * یکی از مواردی که معمولا در مورد بازار فیلم ایران مطرح می شود این است که این بازار بیشتر برای خرید آثار از فروشنده خارجی برگزار می شود و درصد خرید آثار توسط شرکت کننده ایرانی بیشتر از شرکت کننده خارجی است. آیا در این دوره شرایطی ایجاد شد که خریداران خارجی حضور پررنگ تری داشته باشند؟ - بازار فیلم ایران از همان سالهای دور با برنامه ریزی و هدف خاص شکل گرفت و این بازار آغازگر برنامه جدیدی بود تا تهیه کنندگان ایرانی بدون اینکه نیاز باشد به بازارهای خارجی بروند فرصت آن را پیدا کنند تا محصولات خود را از طریق بازار فیلم داخلی به خریداران خارجی عرضه کنند. بازار فیلم با همین هدف از سال ۷۶ فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال ۸۲ سیاست جذب خریدار خارجی را دنبال می کرد، نتیجه این برنامه ریزی به گونه ای بود که وسعت برگزاری آن با توجه به استقبالی که صورت گرفت، افزایش پیدا کرد، اما از سال ۸۲ تصمیم گرفتیم بازار فیلم ایران به یک بازار منطقه ای قابل توجه تبدیل شود و به همین دلیل طی یک برنامه ریزی هدفمند تصمیم گرفته شد تا از پخش کننده های خارجی نیز برای حضور در این بازار دعوت کنیم. برای این کار یک دوره پنج ساله در نظر گرفته شد و در نهایت آنقدر بازار گسترده شد که پخش کنندگان مختلف در منطقه از این بازار استقبال کرده و تعداد غرفه ها به بیش از ۸۰ عنوان رسید تا آن جا که دیگر جایی برای پذیرش شرکت کنندگان جدید نداشتیم. در آن برهه زمانی اتفاقات تجاری خوبی در بازار رخ داد و فکر می کنم حداقل بین ۲ تا ۳ میلیون دلار مبادلات تجاری صورت گرفت که اکثرا شامل خریدهایی بود که تلویزیون ایران انجام می داد. بازار در آن زمان در وضعیت خوبی به سر می برد تا اینکه در سال گذشته و در دوره هجدهم تغییراتی در برگزاری بازار رخ داد که بر اساس آن این بازار بسیار کوچک برگزار شد ولی امسال و در دوره نوزدهم بر اساس برنامه ریزی های رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به کیفیت بازار توجه ویژه ای شد. به همین دلیل بازار نوزدهم را در حد وسط برگزار کردیم یعنی هر چند پخش کننده خارجی وجود دارد، اما تمرکز ویژه ای روی حضور خریداران خارجی برای فروش آثار ایرانی انجام شده است. * وضعیت خرید و فروش آثار را در این بازار چگونه ارزیابی می کنید؟ - چند دوره قبل یک جایزه ویژه برای کمپانی های ایرانی که بیشترین فروش را داشتند قرار دادیم که این جایزه شامل سفر به جشنواره فیلم کن بود. در آن دوره متوجه شدیم که کمپانی های ایرانی فروش ۳۵۰ هزار دلاری داشتند. البته این را باید بگویم که فروش فیلم در هیچ بازاری علنی نمی شود. شاید در بازارهای مختلف در دنیا آمار تخمینی درباره مبادله فیلم ارائه شود، اما هیچگاه جزئیات آن اعلام نمی شود. در واقع مسائل مختلفی وجود دارد تا کمپانی ها تمایلی به اعلام میزان فروش خود نداشته باشند که از آن جمله می توان به رقابت میان شرکت ها و مسائل مالیاتی اشاره کرد. * بازار فیلم تا چه اندازه برای شرکت کننده خارجی بازدهی اقتصادی دارد؟ - برگزاری یک بازار فیلم بین المللی کار بسیار سختی است. بسیاری از کشورها با هزینه های بسیار زیاد سعی در برگزاری بازارهای فیلم داشتند، اما این بازارها دوام نیاورده است. این در حالی است که بازار فیلم ایران نوزدهمین دوره خود را پشت سر می گذارد و این به آن معنا است که بازار فیلم ایران می تواند برای شرکت کنندگان آورده اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت هیچگاه شرکت کننده خارجی علاقه ای ندارد تا به صرف هزینه کلان در بازاری حضور پیدا کند که توجیه اقتصادی برای آن نداشته باشد. امسال تمام شرکت کنندگان در نوزدهمین بازار فیلم ایران تمام هزینه بلیت و دیگر هزینه های جاری را خودشان پرداخت کرده اند و این نشان می دهد که بازار فیلم ایران برای آنها جذابیت دارد. اگر برای یک بازار فیلم اتفاق درستی رخ ندهد آن بازار به هیچ وجه ماندگار نمی شود و شرکتکنندگان باید مطمئن باشند که اتفاق مثبتی برای آنها رخ می دهد. امسال با توجه به امکانات محدودی که داشتیم حضور شرکتها را در این بازار محدود کردیم، به گونه ای که در حال حاضر ۲۹ شرکت پشت در این بازار هستند که شامل ۱۴ کمپانی ایرانی و ۱۵ کمپانی خارجی است. همه اینها نشان می دهد که اگر این بازار آورده اقتصادی مناسبی نداشت، هیچ کس اصرار به حضور در این بازار از خود نشان نمی داد. * چند درصد از فضای نوزدهمین بازار فیلم ایران به خریدار و فروشنده اختصاص دارد؟ - غرفهداران در بازار اکثرا فروشنده هستند که برخی از آنها علاوه بر فروش در بازار، مأموریت خرید نیز دارند مانند غرفه بنیاد سینمایی فارابی که هم فروشنده است و هم خریدار. البته عدهای از خریداران حاضر در این بازار غرفه ندارند و به صورت بازدیدکننده برای خرید آمده اند. * سال گذشته یکی از شرکت هایی که مسئولیت خرید فیلم برای ایرلاین ها را برعهده داشت در بازار فیلم حضور پیدا کرده بود و تعدادی فیلم ایرانی خریداری کرد. آیا می توان از چنین پتانسیل هایی برای فروش بیشتر آثار ایرانی استفاده کرد؟ - خرید فیلم برای ایرلاین ها بیشتر با این هدف است که منوی فیلم آنها برای سلیقه مخاطب باز باشد. ما جزو اولین کسانی بودیم که به ایرلاینهایی از جمله قطر، ترکیش و امارات فیلم فروختیم، اما اینکه فیلم های فروخته شده در خطوط هوایی نمایش داده می شود یا خیر نیاز به پیگیری از سوی پخش کنندگان دارد تا ببینیم این فیلم ها تا چه اندازه مورد استقبال قرار می گیرد. خطوط هوایی برای ارائه سرویس در طول پرواز به فیلم هایی از کشورهای مختلف نیاز دارند. * از نظر شما برجام تا چه اندازه در روند برگزاری این بازار تاثیرگذار بود؟ - فکر می کنم برجام تاثیر روانی بسیار مثبتی بر اتفاقات بین المللی ایران داشته است که جشنواره فیلم فجر نیز جزوی از آن به شمار می رود، اما طبیعتا روند عملیاتی برجام طول می کشد تا شرایط برای مبادلات بازرگانی تسهیل پیدا کند و در ادامه اگر مبادلات بانکی به راحتی انجام شود در خرید و فروش بازار فیلم نیز تاثیر بسیاری می گذارد. متاسفانه در چنین شرایطی آمریکا اعلام کرده کسانی که به ایران سفر می کنند برای حضور در آمریکا باید ویزا دریافت کنند که امیدوارم این مسائل برطرف شود. البته چنین تصمیم گیری هایی چندان در روند استقبال از یک پدیده هنری تاثیرگذار نیست، اما به هر حال افرادی نیز وجود دارند که چنین مباحثی روی آنها به دلیل مبادلاتی که با آمریکا دارند، تاثیر می گذارد. البته این را هم باید بگوییم که ما در این دوره از بازار فیلم نمایندگانی از آمریکا و کانادا نیز داریم. * طراحی بازار امسال نسبت به دوره های قبل متفاوت بود، رسیدن به این طراحی چگونه صورت گرفت؟ - در سال های گذشته که این بازار برگزار می شد برای غرفهبندی از اسپیس فرمهای معمول استفاده می کردیم، اما امسال رضا میرکریمی با توجه به اهمیتی که به بازار می دهد آقای محسن شاهابراهیمی را که از بزرگان عرصه طراحی صحنه هستند مسئول طراحی بازار قرار داد و خوشحالیم که بازار جلوه دیگری پیدا کرده است. خوشبختانه همه از طراحی جدید بازار بسیار راضی هستند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]