تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803328709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلارهایی که در قلب واشنگتن قبضه شد/غرامت جنایت ناو وینسس کِی واریز می‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: دلارهایی که در قلب واشنگتن قبضه شد/غرامت جنایت "ناو وینسس" کِی واریز می‌شود؟
با بسته شدن پرونده برجام، این سوال به ذهنمان می رسد که زمان برگرداندن پولهای بلوکه شده کشورمان کی فرا می‌رسد؟
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیدی که در دل مردم پس از برجام زنده شده بود، اکنون با کارشکنی‌های آمریکا رو به سردی گراییده و آنچه که در سطح کشور دیده می‌شود، حس خستگی فزاینده‌ای است که به دلیل عدم مشاهده تغییرات محسوس، در میان مردم وجود دارد، این‌‌‌ همان برجامی است که به گفته روحانی «آن را خدا فرستاد». 


یکی از بهترین کارهایی که دولت یازدهم می‌توانست در زمینه حل مشکلات اقتصادی و افزایش امید به مردم کمک کند بازپس گیری پول‌های بلوکه شده ایران و تزریق آن در اقتصاد کشور در جهت افزایش تولید ملی بود اما تنها چند روز پس از برجام بود که کنگره آمریکا از دیوان عالی این کشور خواست تا با برداشت ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران به بهانه قربانیان حوادث بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ بیروت و بمب‌گذاری سال ۱۹۸۶ برج‌های الخُبر در عربستان سعودی موافقت کند.

آمریکایی که مدعی حقوق بشر است و سنگ پرداخت غرامت قربانیان بیروت و عربستان را به سینه می زند، مسافران پرواز بندعباس به دبی را به یاد دارد؟ پروازی که در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره "هنگام" مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما که با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله نیروهای تجاوزگر آمریکا قرار گرفت حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند.

البته این تنها گوشه ای از جنایاتی است که این مدعی به اصطلاح حقوق بشر علیه ملت ایران روا داشته است، که گویا همچنان دامنه دار بوده و به این زودی ها پایانی بر آن نیست.



دارایی بلوکه شده ایران در امریکا شامل اموال دیپلماتیک، وجوه نقد، اموال نظامی و اموال خاندان پهلوی و خانواده‌اش می‌شود که در پی تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ از سوی ایالات متحده مسدود و توقیف شد، هر چند بعد‌ها با میانجیگری کشور الجزایر دو کشور بر سر استرداد دارایی ایران از سوی واشنگتن به توافق رسیدند اما در برخی استدلال‌های حقوقی اختلافاتی میان ایران و امریکا بروز کرد که دو کشور برای حل اختلافات خود به دیوان داوری لاهه مراجعه کردند اما هرگز این اقدامات به سرانجام نرسید تا اینکه در توافق برجام آمریکا متعهد شد که اموال بلوکه شده ایران را پس دهد. 



برجام، عالی و خوب فقط با کمی سس شیطنت



داستان از این قرار است که یک دادگاه آمریکایی با صدورحکمی، به کاخ ‌سفید این اجازه را داد تا قبل از آزاد شدن دارایی‌های ایران، ۲ میلیارد دلار از آن را برای پرداخت غرامت به قربانیان عملیات‌های تروریستی ایران بپردازد. بر اساس این حکم دولت ایالات متحده موظف است تا به کشته‌شدگان انفجار‌های بیروت و برج‌های الخبر عربستان از محل سرمایه‌های بلوکه شده بانک مرکزی ایران، غرامت پرداخت کند. 


اما حالا دولت ایالات متحده بر اساس مصوب کنگره و رأی دادگاه امریکا، این اختیار را به دست آورده تا این ۲ میلیارد دلار را از پول‌هایی که قرار بود با اجرای برجام به دولت روحانی بازگرداندد، بردارد.


بعد از اعلام این خبر، "صادق حسین جابری انصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حکم اخیر دیوانعالی آمریکا ضد ایران را محکوم و آن را غیر منطبق با اصول و مبانی اولیه حقوق بین الملل اعلام کرد.


وی گفت حکم صادره از سوی دیوان عالی آمریکا، عدالت و قانون را به سخره گرفته است و هیچ گونه حقی برای اتباع ایالات متحده ایجاد نخواهد کرد. این حکم دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و به طور طبیعی مسئولیت جبران خسارت ها و پرداخت غرامت های وارده به ایران بر اثر این حکم بر عهده دولت آمریکا است.


در همین زمینه بود که، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را با قید یک فوریت و با عنوان دریافت غرامت و خسارت از دولت آمریکا تهیه کردند که بر اساس این طرح آمریکا موظف به پرداخت غرامت به ایران به دلیل شرکت در اقدامات مختلف می‌شود. 


"علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی" نیز در واکنش به این اقدام کنگره آمریکا، در صحن علنی ۷ دی سال ۹۴ با بیان اینکه دست گذاشتن آمریکا روی اموال بلوکه‌شده ایران نوعی از سرقت است، تاکید کرد: آن‌ها دچار یک انفعال از نظر رفتار دیپلماتیک شدند و برای خروج از این انفعال اقداماتی انجام می‌دهند و با پدیده توهم تصمیمات کودکانه می‌خواهند از این انفعال خارج شوند. البته خیلی از تصمیمات هم مربوط به حالا نیست، مسئله دست گذاشتن آمریکا روی اموال بلوکه‌شده ایران مربوط به سال‌ها قبل است که در محاکم مختلف کار می‌کردند و کار در ‌‌نهایت به دیوان عالی آمریکا کشید.



برجام، عالی و خوب فقط با کمی سس شیطنت



رئیس مجلس خاطرنشان کرد: این اقدام ستم‌کارانه‌ای است که بخواهند روی اموالی از ایران به بهانه‌‌های غلط دست بگذارند و واقعاً شبیه یک سرقت است. آمریکا حتماً پاسخ این اقدامش را دریافت خواهد کرد.


در همین راستا "علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام" نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اینکه پول‌های بلوکه شده ما طبق آخرین اعلام جان‌ کری 55 میلیارد دلار بوده تنها 3 میلیارد دلار آن برگشته است، گفت: اگر ما وارد مذاکرات شدیم برای برجام به دنبال محصولی بودیم و دلیل مهمی داشت که بالاترین دلیل آن را مقام معظم رهبری که همان رفع تحریم‌ها بوده است بیان کردند و این مهم اتفاق نیفتاد.





برجام، عالی و خوب فقط با کمی سس شیطنت



بر همین اساس "محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه" کشورمان 2 روز پیش در نیویورک درباره حکم دادگاه عالی امریکا و دستبرد به دو میلیارد اموال ایران گفت: دولت آمریکا کاملا اطلاع دارد که ما این رای دادگاه را به رسمیت نمی شناسیم و هر اقدامی علیه اموال جمهوری اسلامی ایران انجام دهند بعدا مجبوربه جبران آن و پس دادن اموال ایران می شوند.


اما "عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه" این موضع وزارت خارجه را علنی تر بیان کرد؛ وی تاکید داشت که "این حکم و برداشت اموال بلوکه شده ایران ربطی به برجام ندارد؛‌ این اقدام کاملا محکوم است ولی به هرحال ارتباطی به برجام ندارد و ناشی از مسائل مرتبط با برجام نیست."



در همین راستا"احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس" در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مصادره اموال ایران توسط آمریکا پس از برجام، اظهار داشت: این موضوع هم برای دولت به خصوص برای وزارت خارجه و همچنین برای مجلس از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا هر سه باید برای پیگیری این موضوع وارد عمل شوند زیرارقم بزرگی از دارایی‌های ملت ایران به یغما برده شده است.


وی ادامه داد: پس از برجام هیچ کس توقع نداشت این اتفاق بیفتد، آمریکایی‌ها مجددا رویه قبل از برجام را پیش گرفته‌اند.


عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: این اتفاق توسط دادگاههای آمریکایی رخ داده است به طوری که حتی دولت آمریکا هم قدرت ایستادن جلوی اقدام آنها را ندارد. در داخل کشور مقامات باید موضع گیری‌های صریح و شفافی داشته باشند.


شوهانی گفت: ظریف در دیدارهای خود با اروپایی‌ها و آمریکایی ها باید به این بحث وارد شده و جلوی آن را بگیرد.



برجام، عالی و خوب فقط با کمی سس شیطنت



وی در مورد وظیفه مجلس در این راستا تصریح کرد: مجلس باید با ورود به این مسئله از دولت حمایت کند زیرا قطعا موضع دولت هم انفعال در این رابطه نیست و مسئولین دولتی در حال پیگیری کردن این موضوع هستند.


عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در حال حاضر مجلس در تعطیلات است اما پس از آن این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد و شاید هم پیگیر آن شویم که وزیر امور خارجه به کمیسیون بیاید و توضیحاتی را به نمایندگان مجلس ارائه کند.


شوهانی خاطر نشان کرد: ما به وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده اطمینان داریم که آنها نیز پیگیر منافع ملت ایران هستند، اما مجلس با فعالیتهای خود باید به روند این پیگیری ها سرعت بیشتری بخشد.



همچنین "محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار" در واکنش به حکم دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصادره دومیلیارد دلار از دارایی‌های ایران برای پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان انفجار 1983 بیروت، گفت: اقدام اخیر آمریکا یک استراتژی کلی در راستای ایران ستیزی است.


وی با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکا روز به روز دیوار بی‌اعتمادی را بلندتر می‌کند، افزود: بنده معتقدم همانطور که در گذشته ثابت شد بارها و بارها نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد، آمریکا با مصادره اموال ایران بر این موضوع صحه گذاشت.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اقدام اخیر آمریکا در مصادره اموال ایران نشان می‌دهد هرچند ما با آمریکا بر سر موضوعاتی به نتیجه برسیم، اما بازهم آمریکایی‌ها مطلب دیگری را در راستای مبارزه با ایران دنبال خواهند کرد. 



برجام، عالی و خوب فقط با کمی سس شیطنت



محسنی ثانی در ادامه ضمن محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا خواستار شد تا وزارت امورخارجه و بانک مرکزی از طریق مجامع بین‌المللی و دادگاه لاهه پیگیر دست‌اندازی و دستبرد آمریکا به اموال ایران باشند.




در هر حال ارتباط و یا بی ارتباطی این برداشتها با برجام که برخی رسانه های داخلی به آن عنوان "غارت اموال ایران" را داده اند، از سوی کسانی که وعده های مسئولان دولتی مبنی بر آزاد شدن همه پول های ایران بعد از توافق هسته ای را دائما می شنیدند، قابل پذیرش نیست؛ درست است که از اجرایی شدن برجام تنها چند ماه می گذرد اما در همین مدت به خوبی می توان عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش و شیطنت‌های او را مشاهده کرد.


 دولتمردان آمریکا با اینگونه اقدامات، ضمن توسعه بی اعتمادی، موجب آشکار شدن مغایرت‌های آشکار در گفتار و رفتارشان نزد افکار عمومی جهان خواهند شد؛ امید است که دولتمردان کشورمان نیز در برابر این اعمال مقابله به مثل نموده و به دنبال ثمره عملی برای ایران اسلامی باشند.









گزارش از مریم السادات قوامی 







۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن