واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
شیرین بزرگمهر پژوهشگر و استاد دانشگاه که به عنوان نماینده ایران در اجلاس I.T.I با عنوان «حفاظت از نمایشهای سنتی و نوآوری و توسعه آن در هنرهای معاصر» حضور داشت ، جایگاه تثبیت شده تئاتر سنتی ایران در منطقه آسیا و اقیانوسیه را از جمله دستاوردهای این سفر عنوان کرد. به گزارش ایسنا، شیرین بزرگمهر که از 6 تا 10 فروردینماه سال جاری به عنوان نماینده I.T.I. ایران در اجلاس «حفاظت از نمایشهای سنتی و نوآوری و توسعه آن در هنرهای معاصر» حضور داشت درباره این رویداد گفت: بر اساس دعوت «مرکز آی تی آی چین» از نمایندگان مراکز آی تی آیInternational Theatre Institute (ITI) در «آسیا و اقیانوسیه» از جمله ایران، برای شرکت در اجلاسی با عنوان «حفاظت از نمایشهای سنتی و نوآوری و توسعه آن در هنرهای معاصر» فروردینماه امسال سفری به شهر گوانجو که یکی از مراکز مهم فرهنگی چین است داشتم و از سوی اداره کل هنرهای نمایشی هم از من خواسته شد تا به عنوان نماینده ایران در این هم اندیشی شرکت کنم. وی با بیان این نکته که ارایه مقاله پژوهشی از الزامات شرکت در این اجلاس بود، اضافه کرد: بر اساس عنوان پیشنهادی مرکز آی تی آی، مقالهای با عنوان «نمایشهای آیینی سنتی در ایران» تدوین کردم که در آن علاوه بر تشریح نمایشهای آیینی و سنتی، به توضیح، فعالیتهایی که اداره کل هنرهای نمایشی، برای حفظ و اشاعه این نمایشها، انجام میدهد یا در جهت انجام آنها کوشاست، پرداختم. بزرگمهر سرفصلهای اصلی سخنرانی خود را در این اجلاس، "حفظ و گسترش جشنوارههای تئاتر آئینی - سنتی برای جلوگیری از فراموش شدن این نمایشها" ، "ایجاد نهاد علمی مستقل برای پژوهش درباره نمایشهای آیینی و سنتی" ، "ایجاد موزه برای تئاتر سنتی و تشکیل مرکز پژوهشهای بینالمللی در کنار آنکه بتواند اطلاعات، تجربیات وآموختههای گذشتگان را به نسل بعد انتقال دهد و آنچه را ثبت نشده است٬ حفظ کند" ، "دعوت از هنرمندان سرشناس با داشتن تجربههای بینالمللی برای همکاری"، "همراه کردن همه رسانهها با نمایشهای آیینی وسنتی و جذب پشتیبانهای دایمی" ، "ایجاد کارگاه های آموزشی، و هنرستانها واحدهای دانشگاهی" ، "تأسیس سالن های خاص و احیا قهوه خانهها برای بازگرداندن هویت و جوهر تئاتر سنتی به فضای اصلی فیزیکی خود" عنوان کرد. وی با اشاره به این که چکیده مقاله در نخستین روز اجلاس ارائه شد و مورد توجه حاضران قرار گرفت، تصریح کرد: این مقاله را همراه با تصاویری از نمایشهای آیینی و سنتی ایران در صبح نخستین روز اجلاس ارایه کردم. پس از این سخنرانی ، نمایندگان کشورهایی که با ما قرابت مذهبی و قومی دارند، خواست خود را نسبت به انجام پژوهشهایی مشترک با ما درباره شاهنامه خوانی، به سبب شناختی که از ابوالقاسم فردوسی داشتند، تعزیه و نیز تئاتر عروسکی سنتی، به سبب شیوههای اجرای مشترک، اعلام کردند. این استاد دانشگاه درباره جایگاه تئاتر ایران در این مجمع جهانی (منطقه آسیایی و اقیانوسیه است ) توضیح داد: ایران کشوری است که همواره به دلایل و جنبههای گوناگون دارای جایگاهی قابل توجه است. در مجامع تئاتری هم به سبب جشنوارههای بینالمللی تئاتری متعدد که همه ساله برگزار میکند، شناخته شده است اما بسیاری از نمایندگان حاضر در این اجلاس از نزدیک تئاترهای ما را ندیدهاند و تنها تعداد معدودی از آنها از نزدیک با نمایشهای ما آشنا شدهاند. از این رو حضور نمایندهای از ایران، ارسال مقاله پژوهشی که در میان مجموعه مقالات این اجلاس چاپ شد و ایراد سخنرانی همراه با تصاویری از نمایشهای ایرانی ضرورت داشت. وی مشارکت در بحثهای رسمی و گفتگوهای جانبی در مورد نمایش درایران و همسویی و مشابهت پیشنهادات نماینده ایران در باره «حفاظت از نمایشهای سنتی و توسعه آن»، که در مقاله آمده، با پیشنهادات ارایه شده توسط آی تی آی چین، را نمونههایی از حضور فعال ایران در این مجمع جهانی عنوان کرد. بزرگمهر در پایان جایگاه تثبیت شده و معتبر تئاتر سنتی ایران در منطقه آسیا و اقیانوسیه، حضور ایران در حرکت جمعی این منطقه فرهنگی و جغرافیایی برای حفاظت و توسعه تئاتر سنتی و مشارکت در جریان مبادلاتی و ارتباطی با دیگر کشورهای منطقه در جهت حفاظت توسعه این نمایش ها را از جمله دستاوردهای این اجلاس جهانی دانست. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]