تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814595214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یکی از مناره های تاریخی امیرچخماق یزد کج شد!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: به گزارش تابناک یزد ، امیرچخماق نام میدانی در شهر یزد است و از مجموعه ای از بناهای تاریخی شامل بازار، تکیه، مسجد، آب انبار و ... تشکیل شده و قدمت آن به دوران تیموریان می رسد.
این مجموعه از نخستین مجموعه هایی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید به نحوی که تکیه امیرچخماق در سال ۱۳۳۰ و مسجد امیرچخماق در سال ۱۳۴۱ ثبت ملی شد و از همان زمان تاکنون، تغییر توجه و نوع نگاه به این مجموعه سبب شد تا مشکلاتی یکی پس از دیگری برای این مجموعه به وجود بیاید.
البته آب انبار و مسجد و بازارچه چندان دستخوش این تغییرات نبوده اند و طی این سال ها بیشتر تکیه و میدان مقابل آن تغییراتی را پشت سر گذاشته اند که بیشتر برای این مجموعه خسارت بار بوده است و تا امروز هم این مجموعه نتوانسته نفسی تازه کند.
تردد پرشمار خودروها از کنار این مجموعه، در کنار ترکی که از پشت مناره های بلند آن هویدا بود، همواره نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشت و رسانه ها نیز بسیار به این موضوع پرداختند.

پس از چندی، جگرکی ها و عمده فروشی های اطراف میدان امیرچخماق به ویژه جگرکی های بازارچه زیر تکیه امیرچخماق، توجه رسانه ها و دوستداران میراث فرهنگی را به خود جلب کردند اما مسئولان میراث فرهنگی هر بار خبر از اجرای طرحی جامع برای تکیه امیرچخماق و ساماندهی کلی اوضاع و احوال آن دادند.
در حالی که امیرچخماق در سیطره خودروها و ترافیک، جگرکی ها و عمده فروشی های سیگار و روغن و برنج و ... بود، دفن شهدای گمنام در میدان و چند متر آن سوتر از تکیه، حدود دو سال پیش حاشیه ساز شد و آن هنگام بود که برخی مسئولان، نگرانی های خود بابت میدان امیرچخماق را مطرح کردند.
توجه رسانه های خارجی به امیرچخماق و مشکلات آن
میدان امیرچخماق حتی در مقطعی توسط شبکه های آن سوی آبی به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت همه این مشکلات و مسائل به اینجا ختم شد که تکیه، میدان و حواشی آن ساماندهی شود.
عملیات ساماندهی با مدیریت معاون عمرانی استاندار یزد، میراث فرهنگی و برخی دستگاه های دیگر آغاز ...
[ مشاهده متن کامل خبر یکی از مناره های تاریخی امیرچخماق یزد کج شد! در تابناک ]

یکی از مناره های تاریخی امیرچخماق یزد کج شد!



یکی از مناره های تاریخی امیرچخماق یزد کج شد!



یکی از مناره های تاریخی امیرچخماق یزد کج شد!






شنبه ، ۲۱فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.ostanha.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن