تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833655851
نگاهی به مفهوم «گاف» در آثار تلویزیونی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: واژه «گاف» در فرهنگ عامیانه به معنای خطا، اشتباه و ایراد غیرقابل گذشت است. واژه معادل دیگری هم به نام «سوتی» دارد. وقتی گفته میشود فردی گاف یا سوتی داده است، یعنی آن قدر اشتباه بزرگ و غیرقابل گذشتی کرده که اگر به گوش خلایق برسد، آبرویی برایش باقی نخواهد ماند. حالا در یک فیلم یا سریال تلویزیونی و سینمایی، این مسأله به معنای اشتباه بشدت فاحش است که خود عوامل متوجه آن نشدهاند، اما بینندهای تیزبین یا روزنامه نگاری باهوش آن را دیده و متوجه شده است.
به گزارش جام جم سیما ، در مطلبی که میخوانید به برخی گافهای دو سریال «کیمیا» و «معمای شاه» میپردازیم. با این توضیح که دو سریال ذکر شده، گافهایی متفاوت و البته شیوهای خاص در مواجهه با این موارد داشتهاند. وقتی گافگیری مرسوم نبود مخاطبان تلویزیون به گروههای مختلف تقسیم میشوند. دستهای از آنها از این وسیله در منزل برای تأمین روشنایی و نور محیط استفاده میکنند. با توجه به افزایش مکرر قیمت برق پس از اجرای طرح هدفمندی یارانهها، عدهای معدود از مردم عزیز کشورمان بهجای روشن کردن لامپ اضافی، با روشن نگه داشتن این دستگاه در پذیرایی و هال خانه، از نور آن استفاده میکنند. البته تعداد این افراد چندان زیاد نیست؛ همچنان که تعداد آدمهایی که از این وسیله به عنوان محلی برای قرار دادن قاب عکسهای قدیمی بهره میبرند. بخش قابل توجه و عمدهای از مردم تلویزیون را صرفا تماشا میکنند تا از برنامههای آن لذت ببرند. این گروه توجه چندانی به حواشی و اتفاقهای پیرامونی برنامهها ندارند. البته برایشان مهم است بدانند خانم یا آقای بازیگری که به واسطه نقشآفرینی جذاب، محبوب قلبهای آنها شده چه سابقهای دارد، با چه کسی ازدواج کرده و کجا زندگی میکند، اما اصلا برایشان مهم نیست مثلا در سال 1350 تیرهای چراغ برق آهنی بوده یا مقوایی! توقع آنها از تلویزیون و سینما صرفا سرگرمی است و اگر هم گاهی ایرادهایی اینچنینی را در آثار سینمایی و تلویزیونی مشاهده کنند، با لبخندی از کنارش رد میشوند. تلویزیون در همه جای دنیا چنین کارکردی دارد. رسانهای است برای عوام و مخاطبش آنها هستند. حالا ممکن است در برخی کشورها هم مانند ایران خودمان شبکهای درست شود به نام شبکه چهار و برایش عبارت شبکه فرهیختگان را در نظر بگیرند، اما فرهیختگان در تمام دنیا همیشه ترجیح میدهند کتاب بخوانند، به گالری بروند و خلاصه این طوری حال کنند تا این که بنشینند پای تلویزیون و مثلا سریال «فاطما گُل» ببینند. البته درباره مفهوم فرهیختگی هم تعاریف مختلفی وجود دارد و مانند عطر و کفش و لباس، فرهیخته اصل و اورجینال داریم و فرهیخته فیک! حالا این بحثی است که باید جای دیگر دنبال شود و ربطی به قاب کوچک ما ندارد. گافگیران چه کسانی هستند؟ وقتی از گافگیری و گافگیر صحبت میشود، اصلا منظور ما این نیست که تخصص مذکور را در رده شغلهای کاذبی مانند زورگیری قرار بدهیم. باور کنید اگر چنین قصد و منظوری داشتیم، در همان بالای مطلب با تیتر «زورگیری بهتر از گافگیری» منظور خودمان را منتقل میکردیم. زبانم لال منظوری هم نداریم که گافگیران گویی هنگام تماشای تلویزیون روی میخ نشستهاند که بهجای تماشای سریال به شکل آدمیزادی یا اصلا ندیدن آن، چپ و راست دنبال ایراد گرفتن از آن هستند! اتفاقا گافگیران انسانهایی نیکوخصال و شریف هستند که چرخش زمانه و دست تقدیر، آنها را به این وادی کشانده است. البته رفیق ناباب و زغال لیمویی هم بیتأثیر نبوده است. در تحقیقات صورت گرفته، دودسته گافگیر کشف و ضبط شدهاند. دسته اول، افرادی هستند که خود اینکارهاند. یعنی کارگردان، بازیگر، تهیهکننده، طراح صحنه، کارگردان و... هستند و خلاصه دستی بر آتش دارند و خوب میدانند همکارانشان کجا اشتباه کردهاند، کجا کم گذاشتهاند و کجا کارشان ایراد دارد. در شرایط معمول، یک فیلمساز اشکال کار همکار خودش را در بوق نمیکند، اما وقتی پای حسادت و رقابت در میان باشد، این ایرادها در بوق و کرنا میشود تا بگویند «دیدید اینا بلد نیستن کارشون رو درست انجام بدن؟ اگر این کارو به من میدادید، چنین و چنان میشد!» دسته دیگری از گافگیران هم اهالی رسانه هستند. بله همین اهالی رسانه که ما نیز جزو آنها هستیم و قلم در مرکب میکنیم و بر تاروپود صفحه میزنیم تا دو ریال گیرمان بیاید و خرج زندگی را تأمین کنیم. اهالی رسانه همواره با چالشی به نام جذب مخاطب مواجه هستند. البته در سالهای اخیر با گسترش شبکههای تلفن همراه، فضای فعالیت برای اهالی رسانه کمی سخت و رقابتی شده و دیگر نمیتوان ساعتهای متمادی زیر کولر و کنار بخاری نشست و با خوردن لیوان لیوان چای و روشن کردن سیگار با سیگار، چند خط مطلب نوشت و دست خلقالله داد. حالا در زمانه پسا ویندوز، اهالی رسانه هم باید برای این که مخاطب داشته باشند، تلاش و کوشش را سرلوحه خود قرار دهند. گافگیری هم یکی از مصداقهای تلاش و کوشش در این عرصه است. تصور کنید یکی از همین اهالی رسانه، شبانگاهان خسته و کوفته به منزل میآید و مشاهده میکند عیال مربوط یا مادر گرامی، شمارههای قبلی نشریهای که او برای تهیهاش شش پاکت سیگار مصرف کرده را هنوز به زیور مطالعه نیاراسته، اما میخ تلویزیون است و با چشمانی که به وسعت اقیانوس باز شده، در حال تماشای سریالی آبکی است و هر بار اهل رسانه حرفی میزند، پاسخ میدهد: «صبر کن ببینم اینجا چی میشه؟!» در چنین شرایطی اهل رسانه ناگهان با دیدن تیر چراغ برق مقوایی در وسط صحنه بانگ بر میدارد که «هه! اینم دیدن داره؟ نگاه کن همش گافه!» اینجاست که چراغ گاف در ذهن فرد مذکور روشن شده و چند روز بعد، حاصل آن مطلبی پُرملات خواهد شد که با تیترهای تکاندهنده «گافهای وحشتناک، سوتی عجیب و...» آن رسانه وزین را مزین خواهد کرد. در چنین اوضاع و احوالی، هر آنکس که سریال مذکور را تماشا کرده میتواند مخاطب آن رسانه باشد و این گونه، کلیک و شمارگان رسانه بالا و بالاتر میرود. آن زمان که گاف نبود، پس چه بود؟ در زمانهای نه چندان دور، تلویزیون و فیلم صرفا تماشا میشد. چیزی به نام اینترنت نبود و سر تعداد اندکی از مردم در کتاب بود. به همین دلیل وقتی در سریالی مانند «سربداران» شخصیتی مانند قاضی شارح هنرنمایی کرد، زمان زیادی طول کشید تا ملت متوجه شوند چنین شخصیتی وجود خارجی ندارد و اساسا زاییده ذهن هنرمند بوده تا به کمک آن دورهای تاریخی را به تصویر بکشد. آن روزها تعداد رسانهها هم چندان زیاد نبود. نگارنده به خاطر دارد در زمان پخش سریال «امام علی(ع)»، در مجلهای سینمایی مصاحبهای درج شد که در آن، از یکی از بازیگرها سوال شده بود: «در بخشی از سریال شما ساعت مچی به دست داشتید!» بازیگر مذکور کلا این موضوع را تکذیب کرد و البته امکانی برای بازبینی و دیدن تکرار سریال هم وجود نداشت، اما این روزها ماشاءالله یک سریال آن قدر تکرار میشود که حتی اگر اشتباهی ته و گوشه سریال باشد، در تکرارها رو میآید و بعد هم به کمک عنصر معلوم الحال شبکههای اجتماعی، در سطح وسیع جامعه گسترش مییابد. آیا گاف، قابل گذشت و اغماض است؟ پاسخ به این سوال «خیر» است. در آثار تصویری افراد با تخصصهای مختلف به خدمت گرفته میشوند، به آنها دستمزد خوبی پرداخت میشود و در گرما و سرما با چای و شربت آبلیمو از آنها پذیرایی میشود تا چنین اشتباههایی رخ ندهد. در چنین آثاری کارگردان، منشی صحنه، طراح صحنه و لباس، مسئول کشف گاف هستند. البته اگر آنها متوجه مسألهای نشوند و کار از دست در برود، در مرحله تدوین و پسا تولید، این امکان وجود دارد با کمک جلوههای رایانهای، اشکالهای اینچنینی حذف شود. این روزها در کشور عزیزمان ایران، افراد متخصصی وجود دارند که با دریافت دستمزدی معادل 200 تا 500 هزار تومان در دقیقه، اشکالهای اینچنینی را در تصویر برطرف میکنند و باعث تکدر خاطر گافگیران میشوند. شکل کار هم به این صورت است که مثلا در صحنهای آنتن موبایل همراه اول دیده میشود. این صحنه ده ثانیه طول میکشد و آنتن مذکور قابل پاک کردن است و بابت آن یکششم 200 تا 500 هزار تومان پرداخت میشود. البته گاهی تهیهکننده دوست ندارد سرکیسه را شُل کند یا این که بودجهای برای این کار ندارد. گاهی هم فکر میکند طرح این مسائل در رسانهها باعث خواهد شد ملت نسبت به سریال کنجکاو شوند و به تماشای آن بنشینند و به همین دلیل ترجیح میدهد چشم بر گاف ببندد. گافهای کیمیا سریال کیمیا با همه ویژگیها و ارزشهای محتواییاش، یکی از آثاری است که پخش آن قلب و روان گافگیران را بشدت خشنود کرد. سازندگان سریال نیز پاسخی به این موارد ندادند و صرفا در بحث گریم پیری کیمیا، واکنش نشان دادند و از این موضوع دفاع کردند، اما برخی اشتباههای موجود در سریال غیرقابل گذشت است و مشخص نیست سازندگان یا ناظر کیفی ـ که جزو تهیهکنندگان پُرسابقه سیما بوده ـ به چه دلیل، دقت لازم را نداشتهاند! البته در طول ساخت سریال، طراح صحنه و لباس از مقطعی به بعد دیگر کار را همراهی نمیکند و این مسئولیت به عهده دستیار او گذاشته میشود و ضعفهای مذکور میتواند ناشی از همین مسأله باشد. برخی از مهمترین ایرادهای مطرح شده به شرح زیر است: ـ ریختن میوه در کیسههای پلاستیکی در پیش از انقلاب ـ وجود میوه نارنگی در تابستان ـ آرم همراه اول روی مغازه در پیش از انقلاب ـ وجود دریچه صندوق پستی روی در یک خانه پیش از انقلاب ـ پوشیدن چادر عبایی توسط خانمی جوان در پیش از انقلاب حال آن که این چادرها در سالهای اخیر رواج یافتهاند. ـ آیفون داشتن خانههای خرمشهر پیش از انقلاب ـ سر کردن چادر مشکی توسط عروس جنوبی البته برخی ایرادها نیز منطقی نیست؛ مثلا اتومبیلی در سریال نشان داده شده که مربوط به سال 1990 است و سال 57 نبوده، مشکلی که ناشی از فقر آرشیو اتومبیل است و نمیتوان کاری با آن کرد؛ اما برخی اشکالها مانند ایزوگام بودن سقف پشت بام غیرقابلاغماض است چون میتوان در چنین صحنهای، دوربین را در جایی قرار داد که کف پشتبام دیده نشود. به همین سادگی! گافگیریهای عادلانه و ناعادلانه از معمای شاه بیشک پخش سریال معمای شاه، شور و هلهلهای در دل گافگیران پدید آورد و باعث شادمانی آنها شد. البته آنچه تحت عنوان گافهای معمای شاه، این روزها در رسانهها مطرح شده، تفاوتی جدی با آنچه در کیمیا دیدهایم، دارد. معمای شاه سریالی است که انگار برخی آن را با استفاده از ذرهبین تماشا میکنند و گاه نکاتی از آن استخراج و رسانهای میشود که به قول شاعر «مسلمان نشنود، کافر نبیند». البته گافهای منتسب به معمای شاه از جنس کیمیا نیست که مثلا در سال 1317 دست دکتر وزیری کیسه پلاستیکی بوده یا آنتن ایرانسل وسط منیریه کاشته شده باشد. تجربه ساخت چند سریال تاریخی با موضوع دوره پهلوی توسط محمدرضا ورزی، این کارگردان را آنقدر صاحبتجربه کرده که چنین اشتباههایی را مرتکب نشود. عمده ایرادهای وارد به این سریال برخی مباحث تاریخی است که سازندگان اثر هم تاکنون نسبت به اغلب آنها توضیح مناسب دادهاند و مانند سریال کیمیا، سکوت نکردهاند. معمای شاه درامی تاریخی است و در درام، دخل و تصرف در برخی جزئیات ایرادی ندارد و پیشتر توسط کارگردانهای دیگر هم انجام شده است. مثلا در قسمتهای ابتدایی سریال «هزاردستان»، شخصیتهای سریال به رادیو گوش میدهند حال آن که در آن تاریخ، رادیویی اختراع نشده بود. در «مختارنامه» شخصیت واقعی مختار سه زن داشته و فقط دوتای آنها در سریال نمایش داده میشود، اما مهمترین ایرادها و گافهای معمای شاه چه بوده و چه توضیحی درباره آن در رسانهها و سایت رسمی این سریال داده شده است؟ در قسمتهای آغازین سریال، استاد کمال دواتگر با بازی جمشید مشایخی شعر «یا علی گفتیم...» را خطاطی میکند. گافگیرها نوشتند منظور کارگردان از این خطاطی شعر «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» محمود اکرامی فر بوده که در دهههای اخیر سروده شده و در آن زمان وجود نداشته است. پاسخ درستی بود، اما هیچگاه این شعر بهصورت کامل در این سکانس نوشته نشد و همین حالا هم اگر در فضای مجازی جستوجو کنید، فیلم یا عکسی که نشان دهد شعر مذکور کامل نوشتهشده وجود ندارد. در سریال معمای شاه، نقش استاد روحالله خالقی و حسین گلگلاب از چهرههای مطرح موسیقی آن دوره توسط بازیگرانی با سن و سال بالا ایفا شده است. نمایش تصویر این هنرمندان اعتراضی را به دنبال داشت که چرا چنین شده و این دو شخصیت در مقطع داستان، کمتر از 30 سال داشتند. پاسخ متصدیان این بود که با علم به این موضوع، سن شخصیتهای مذکور بالاتر و نزدیک به تصویر ذهنی ما از آنها دیده شده تا باورپذیری این شخصیتها در ذهن بیننده بیشتر شود. در قسمتهای آغازین با پخش صحنه نیمرو خوردن دو بازیگر، در برخی شبکههای اجتماعی عنوان شد ماهیتابه مورد استفاده تفلون بوده حال آن که این برداشت کاملا اشتباه بود و ماهیتابه مذکور از جنس چدن بود که در طول تاریخ ماهیتابهسازی این ماده خام مورد استفاده قرار گرفته است! در قسمت سوم معمای شاه، محمود وزیری ـ با بازی امیر یل ارجمند ـ به در منزل پدری گلنار ـ با بازی نرگس محمدی ـ مراجعه میکند و با قفل بودن در منزل آنها، از طریق کسبه محل متوجه اسبابکشیشان به محله مولوی میشود. در ادامه، استعمال مواد مخدر توسط برخی افراد در خیابان دیده میشود. با پخش این قسمت، عدهای تصور کردند منظور کارگران از این صحنه، خیابان مولوی بوده، اما این مسأله صرفا تصور بینندگان از مولوی بوده و آنها با بیتوجهی به جابهجایی یک صحنه در سریال، آنچه را خود تصور میکردند به سریال تعمیم دادند. خسرو سینایی، کارگردان سینمای ایران در مصاحبهای نسبت به یکی از سکانسهای سریال معمای شاه واکنش نشان داد و از نمایش دختران تنفروش لهستانی و سوءاستفاده سربازان آمریکایی از آنها در این اثر تلویزیونی انتقاد کرد، حال آن که براساس اسناد تاریخی، این صحنه واقعیت داشته و تحریفی در آن صورت نگرفته است. ده روز پیش از پخش سریال معمای شاه، فرزند آیتالله کاشانی با انتشار مطلبی با عنوان «اعتراض یک حقوقدان به رئیس صداوسیما درباره معمّای شاه» اعلام کرده بود سازندگان سریال قصد دارند بر ایستادگی آیتالله کاشانی در برابر مداخله بیگانگان سرپوش بگذارند! این اظهار نظر در حالی مطرح شد که هنوز سریال پخش نشده بود و مشخص نبود دلیل این واکنش چیست. پس از پخش قسمت دوازدهم سریال معمای شاه، در برخی شبکههای اجتماعی، شبهههایی در خصوص اشتباه این سریال در نمایش خشکشویی مطرح شد. در این قسمت، داستان در سال ۱۳۲۵ روایت میشد. در صحنهای که برخی شخصیتهای داستان وارد سالن تئاتری در لالهزار میشوند، تابلو اتوشویی نظافت دیده میشود. همین مسأله باعث شد برخی کاربران با جستوجو در اسناد تاریخی اعلام کنند در این دوره اتوشویی وجود نداشته و معمای شاه اشتباه کرده، اما معمای شاه با انتشار توضیحی اعلام کرد خشکشویی با اتوشویی فرق میکند و آنچه بعدها از دهه 40 وارد ایران شد، خشکشویی است و در مقطع مورد اشاره داستان، اتوشویی وجود داشته است. معین فتحی - ضمیمه نوروزی جام جم
سه شنبه 10 فروردین 1395 ساعت 00:28
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
«گاف»گیران آثار تلویزیونی چه کسانی هستند؟
در این یادداشت نگاهی شده است به مفهوم گاف در آثار تلویزیونی و چرایی به وجود آمدن و ترویج گاف گیران گاف های سریالهاواژه گاف در فرهنگ عامیانه به معنای خطا اشتباه و ایراد غیرقابل گذشت است واژه معادل دیگری هم به نام سوتی دارد وقتی گفته میشود فردی گاف یا سوتی داده یعنی آنقد«بادیگارد»، صدرنشین اکران نوروزی
آخرین ساخته ابراهیم حاتمیکیا فعلا پیشتاز اکران نوروزی در بین ۴ فیلم اکران شده است به گزارش جام جم آنلاین طبق آخرین اعلام میزان فروش فیلمهای نوروزی ساخته جدید ابراهیم حاتمیکیا صدرنشین است فصل اکران نوروزی پررقابتترین دوره فروش فیلمهای در سینمای ایرانتهیه کننده مجموعه نوروزی شبکه دو/ «زعفرانی» در ادامه گره افکنی ها و گره گشایی های جدیدی دارد
تهیه کننده مجموعه نوروزی شبکه دو زعفرانی در ادامه گره افکنی ها و گره گشایی های جدیدی دارد فرهنگ > تلویزیون - تهیه کننده مجموعه نوروزی شبکه دو گفت زعفرانی گره افکنی ها و گره گشایی های جدیدی دارد که بزودی خواهیم دید به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ایرج محمدی اظهار د«کفشهایم کو؟» با حضور پوراحمد و بازیگر فیلم اکران میشود
کفشهایم کو با حضور پوراحمد و بازیگر فیلم اکران میشود فرهنگ > سینما - مهر نوشت فیلم سینمایی کفشهایم کو به کارگردانی کیومرث پوراحمد با حضور عوامل این فیلم سینمایی در پردیس کورش اکران می شود عصر فردا جمعه ششم فروردین ماه ۹۵ فیلم «کفشهایم کو »کودکان کار با «چارتار» نواختند
کودکان کار با چارتار نواختند فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت کنسرت های نوروزی برج میلاد تهران شامگاه چهارشنبه چهارم فروردین با اجرای گروه چارتار و اجرای چند قطعه موسیقایی توسط کودکان کار آغاز شد گروه موسیقی «چارتار» در اولین کنسرت از مجموعه برنامه های نورپای هومن برقنورد نیز به «قرعه» باز شد
پای هومن برقنورد نیز به قرعه باز شد فرهنگ > تلویزیون - مهر نوشت هومن برق نورد که پیش از این در سریال پادری مشغول بازی بود به سریال نوروزی قرعه که از شبکه سه سیما پخش می شود پیوست سریال «قرعه» به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی محمود اتحادینمایش کلیپی از مرمت آثار تاریخی در هیات دولت
پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸ ۰۲ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت سابقه تاریخی تمدن 11هزار ساله ایران حدود 800 هزار تا یک میلیون اثر تاریخی را در سطح کشور به یادگار گذاشته است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان شرقی مدکور «خندوانه» برای اولین بار در دنیا ساخته شد/ ما خیلی لوسیم
دکور خندوانه برای اولین بار در دنیا ساخته شد ما خیلی لوسیم فرهنگ > تلویزیون - مهر نوشت رامبد جوان و طراح دکور خندوانه از جزییات این دکور که همه آن با مواد بازیافتی و وسایل پلاستکی ساخته شده است سخن گفتند رامبد جوان شب گذشته چهارم فروردین برنامه «خندوانه&rکنسرت گروه «لیان» در ژاپن/ پیام صلح جانبازان شیمیایی به دنیا
کنسرت گروه لیان در ژاپن پیام صلح جانبازان شیمیایی به دنیا فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت گروه موسیقی لیان بوشهر همزمان با آغاز سال جدید در پارک مرکزی توکیو تازه ترین کنسرت خود را با قرائت دعای تحویل سال برگزار کرد گروه موسیقی «ليان» به سرپرستی محسنگاهی به موانع توسعه جوایز ادبی در ایران
یادداشت علیرضا زرگر دبیر جایزه ادبی مهرگان نگاهی به موانع توسعه جوایز ادبی در ایران علیرضا زرگر در آسیبشناسی جوایز مستقل حوزه کتاب چند نکته مهم را به عنوان موانع توسعه جوایز ادبی معرفی میکند به گزارش خبرنگار ایلنا علیرضا زرگر مدیر جایزهی ادبی مهرگان در یادداشتی اختصا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها