واضح آرشیو وب فارسی:فرهیختگان: صابر محمدی | همین چندشب پیش بود که مسابقه «سه ستاره» -که به بهترین های تلویزیون در سالی که گذشت می پردازد- ناخواسته جنجالی بر سر سریال های دنباله دار راه انداخت و چند تهیه کننده و کارگردان را رودرروی یکدیگر قرار داد. ماجرا از این قرار بود که سیروس مقدم، کارگردان سری های چهارگانه سریال «پایتخت» از مخاطبان برنامه خواست اگر می خواهند سری پنجمی نیز در کار باشد، در نظرسنجی بهترین سریال سال تلویزیون به «پایتخت 4» رای بدهند و همین باعث شد عوامل دیگر سریال های دنباله دار این پیغام او را پروپاگاندایی برای خودش و سریالش بدانند و با طعنه و کنایه یا به طور مستقیم به او اعتراض کنند. در این میان، یکی از سریال های پـــرطرفداری که چندماهی است سری دوم آن در حال فیلمبرداری است، «دودکش» است؛ البته «دودکش 2». هر چند این سریال، به تازگی به «پادری» تغییر نام داده، اما روایت، ادامه همان «دودکش» است. محمدحسین لطیفی، کارگردان این سریال در گفت وگو با «فرهیختگان» از مخالفت سازمان صداوسیما با مکررکردن عناوین سریال های دنباله دار پرده برمی دارد و البته می گوید در حالی که سازمان با این موضوع که نام سریال دوباره «دودکش» باشد، مخالفت کرده است، او نیز بر سر این نام مصر نبوده و موقتا قسمت دوم ماجراهای خانواده مشتاق را «دودکش 2» انتخاب کرده بود. ایــن کــارگردان پرکار سـریال های تلویزیونی معتقد است سری سازی در سریال های ایرانی، دچار سیستم برندینگ نام غلطی است. لطیفی می گوید: «باید ببینیم سری های بعدی دقیقا چه نسبتی با قسمت های پیشین دارند و متناسب با آن، نام را تکرار یا عوض کنیم. «پادری» دقیقا ادامه ماجراهای «دودکش» است، اما ما خودمان هم اصراری بر اینکه نامش همان باشد نداشتیم.» البته اینها را می گوید تا بگوید انتقادش به کجای ماجراست: «اینکه می گویم برندینگ سری سازی در ایران غلط است به این دلیل است که گاه سری دوم، دیگر نماینده نام سری اول نیست. قصه سری اول سریال «پایتخت» در تهران می گذشت و این شهر در سریال، نقش مهم و پررنگی داشت، اما در سری های بعدی اصلا تهرانی در کار نبود، بنابراین چرا باید نام سری اول به صرف برندینگی که ایجاد کرده، در سری های بعدی نیز تکرار شود؟ این درست و به قاعده نیست.» کارگردان سریال های به یادماندنی «همسایه ها» و «کت جادویی» از همین روست که می گوید «پادری» از هر لحاظ، ادامه «دودکش» است؛ هم بازیگران همان ها هستند، هم قصه همان است و هم شیوه روایت. لطیفی همچنین می گوید مهم ترین وجه برانگیزاننده «پادری» همان است که «دودکش» داشته است: «آنها به ماجراهای خانواده مشتاق علاقه مند بودند، مسلما مخاطب «پادری» هم خواهند بود.»
دوشنبه ، ۲۴اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهیختگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]