تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804433109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موزه شهریار از هزاره پیش از میلاد سخن می‌گوید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛
موزه شهریار از هزاره پیش از میلاد سخن می‌گوید

مردم شناسی شهریار


شناسهٔ خبر: 3579247 - دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
استانها > تهران

شهریار-یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار جذاب و برجسته شهرستان شهریار،به موزه این منطقه در دو بخش اشیا و آثار تاریخی و مردم‌شناسی معطوف می‌شود. خبرگزاری مهر، گروه استان ها-ناصر رمضانی: شهرستان شهریار به عنوان نگین سبز استان تهران یکی از مناطق تاریخی و کهن این استان محسوب می شود که جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعی و فرهنگی و فراوانی را در خود جای داده که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. ایام نوروز و تعطیلات پیش رو بهترین فرصت برای معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان شهریار و حضور مسافران و گردشگران نوروزی در این خطه سرسبز و تاریخی است.

امروز مردم شهرستان شهریار آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی هستند و قطعا حضور در شهریار خاطرات فراموش نشدنی را به همراه دارد. موزه شهریار از هزاره پیش از میلاد سخن می‌گوید

یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار جذاب و برجسته شهرستان شهریار، به موزه این منطقه در دو بخش اشیا و آثار تاریخی و مردم‌شناسی معطوف می‌شود، موزه شهریار در محوطه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهریار واقع در شهرک وائین این شهرستان واقع‌شده است.

اشیا و آثار متعددی از ادوار تاریخی گذشتگان این مرزوبوم در ویترین‌های این مرکز به نمایش گذاشته‌شده که مؤید تمدن و فرهنگ غنی این شهرستان در فرازوفرودهای تاریخی این خطه است.

ستایش راد رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص مختصات موزه مورداشاره گفت:بیش از ۱۵۰ شی و اثر تاریخی و باستانی  اعم از کاسه، پیاله، ظروف متعدد از هزاره دوم قبل از میلاد و سکه‌های دوره اشکانی در این مجموعه به نمایش گذاشته‌شده است.

وی افزود:پی‌سوز مفرغی، ظرف برنزی آبریز، قمقمه سفالی از هزار پیش از میلاد و دشنه و گوشواره‌های مفرغی از دیگر آثار موجود در موزه شهریار است. رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهریار عنوان کرد:خزانه موزه این شهرستان بسیار غنی است و به دلیل محدودیت در فضا، امکان به نمایش گذاشتن همگی آن‌ها وجود ندارد و به‌طور یقین در صورت فراهم شدن فضای وسیع‌تر می‌توان ابعاد و زوایای دیگری از تمدن و تاریخ دیرین این دیار را به نمایش گذاشت.

موزه مردم‌شناسی در قسمتی از موزه شهرستان شهریار، محدوده‌ای نیز به موزه مردم‌شناسی اختصاص‌یافته که در فضای سنتی به نحوی دل‌نشین و جذاب، زوایای متنوع و متعددی از زندگی روستایی را به نمایش می‌گذارد.

دور همی، دامداری و پخت نان از نمونه بخش‌های تعبیه‌شده در این مجموعه به شمار می‌رود که با اصوات و نواهای موسیقیایی خاص، ذهن مخاطب را برای دقایقی مجذوب و متمرکز زندگی سنتی و روستایی می‌سازد.

صنایع‌دستی، ظرفیت بالقوه شهریار/دستانی توانمند که خالق آثاری ماندگار هستند یکی از توانمندی‌های ویژه  شهرستان شهریار معطوف به صنایع‌دستی می‌شود، هنرمندان متعددی که با تلاش، تبحر و استعداد خدادادی و بارورشده خود، آثاری ویژه و ماندگار خلق می‌کنند و به‌واقع منطقه مذکور را به قطبی ویژه در حوزه صنایع‌دستی غرب استان تهران مبدل ساخته‌اند.

تنوع و تکثر، شاخصه صنایع‌دستی در این خطه از استان مذکور است و با نگاهی اجمالی به هنرهای رایج در این حوزه به‌روشنی درمی‌یابیم که با اندکی توجه و حمایت، سرمایه انسانی فعال در عرصه  هنر این شهرستان از قابلیت‌های بسیاری در خلق آثار شکیل، زیبا و ماندگار برخوردارند و در حال حاضر برخی از آن‌ها در کشور و حتی جهان صاحب‌نام هستند.

ستایش راد، رئیس میراث فرهنگی شهریار در گفت و گو با خبرنگار مهر در تشریح تنوع هنر صنایع‌دستی در این شهرستان عنوان کرد:استاد احمد بهجت یکی از معرق‌کاران مطرح است که آثار هنری وی در سطح جهان مطرح است.

وی افزود:منبت‌کاری، تراش کریستال، ساخت ساز، سفالگری، سرمه‌دوزی، چهل تیکه دوزی، چلنگری، بخشی از صنایع‌دستی مرسوم در این شهرستان است که به‌واسطه حضور اساتید بنامی همچون محمد وهابی، سید حمزه سیماروک، ملک محمدی، محمد شیخ‌الاسلام، پروانه رهگذر و...چون نگینی در عرصه هنر ایران‌زمین می‌درخشند. اوج هنر آشپزی شهریاری‌ها در آش سماق، دلمه و کوفته سماق شهرستان شهریار در تنوع غذایی و فرآورده‌های کشاورزی نیز از دیرباز شهره بوده، آش سماق یکی از اصیل‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی این منطقه محسوب می‌شود که طبق اظهارات رئیس میراث فرهنگی شهریار، نمونه‌ای کم‌نظیر از هنر آشپزی شهروندان سنتی شهریاری محسوب می‌شود. ستایش راد گفت:زمان پخت، طبخ و تناول این غذای محلی، عموماً بعد از عید نوروز است که به دلیل مصرف شیرینی، تنقلات و...آش سماق تصفیه‌کننده سیستم گوارشی بدن خواهد بود. وی افزود: دَمپختک، کوفته سماق و دلمه، بخش دیگری از اغذیه سنتی نگین سبز استان تهران به شمار می‌رود. رئیس میراث فرهنگی شهریار عنوان کرد:در کنارغذاهای سنتی، فرآورده‌های کشاورزی و باغی این عرصه نیز در کشور شهره و زبانزد عموم مردم است. وی با اشاره به زردآلو، شبرنگ و هلو انجیری به‌عنوان محصولات کشاورزی باکیفیت این خطه عنوان کرد:گوجه‌سبز شهریار در تمام کشور مطرح  است و بدون اغراق می‌توان گفت، خوش‌طعم‌ترین گوجه‌سبز کشور در این شهرستان کشت و برداشت می‌شود. زیرساخت‌های تفریحی و اقامتی شهریار به‌طور یقین یکی از الزامات ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی در هر نقطه‌ای از کشور معطوف به اقامتگاه‌ها و محل اسکان مسافران می‌شود که شهرستان شهریار نیز از این قاعده مستثنی نیست. رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهریار در خصوص زیرساخت‌های تفریحی و اقامتی موجود در این شهرستان عنوان کرد:هتل‌آپارتمان باغ گیلاس با ۱۰۰ نفر گنجایش و خانه معلم و مدرسه عزیزالله پزشکی در خیابان بنت‌الهدی از نمونه مراکز پیش‌بینی‌شده برای اقامت مسافران نوروزی به شمار می‌رود. وی افزود:اردوگاه هلال‌احمر نیز با ۱۰۰ نفر گنجایش از قابلیت میزبانی متقاضیان اقامت در این شهرستان برخوردار است و در کنار آن اردوگاه شهید منتظری نیز با گنجایش ۴۰۰ نفر در صورت لزوم، می‌تواند برای اسکان مسافران نوروزی خدمات مطلوبی را ارائه دهد. ستایش راد در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص میزان هزینه اقامت مسافران نوروزی در این شهرستان به‌صورت متوسط یادآور شد:تخمین هزینه وابسته به مؤلفه‌ها و فاکتورهای بسیاری است اما به‌صورت نسبی هزینه اقامت ۲۴ ساعته در این شهرستان با محل اسکان هر نفر یک‌صد هزار تومان و برای مسافران نوروزی که قصد اقامت ندارند و تنها به گذران ساعاتی از اوقات خود در این شهرستان بسنده می‌کنند  ۵۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن