تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833619101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عطاری که هیچ دردی از سینمای ایران دوا نمی‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: کمدی درام اجتماعی در سینمای ایران همیشه شمشیر دولبه بوده است. حداقل در دو دهه اخیر گاهی ابتذال در این‌گونه پرطرفدار به حدی رسیده که تماشاگر عام را نیز برنتابیده است.



به گزارش جام جم سیما،از زمان اکران چارچنگولی به این طرف تا نمایش خروس جنگی و اکنون با فیلم‌هایی نظیر گینس و من سالوادور نیستم تماشاگر با نوعی جلف بازی در این ژانر روبه‌روست. طنز اجتماعی تبدیل به نوعی بی‌حیایی و مسخره‌بازی شده و در نهایت بسیاری از این آثار سخیف، گیشه‌ها را فتح کرده‌اند. منوچهر هادی با چاشنی طنز اجتماعی در من سالوادور نیستم و استفاده از تمام عوامل و عناصری که قابلیت سرگرم‌سازی و خنداندن تماشاگر را داشته‌اند و همچنین مناظر زیبای برزیل، لطیفه‌های تکراری و به ضرب حضور رضا عطاران سعی کرده پولساز باشد، نه این‌که مورد پسند قرار گیرد... داستان فیلم از این قرار است که ناصر و خانواده‌اش به‌واسطه آژانس تعطیلات رویایی به سفری سیاحتی به برزیل دعوت می‌شوند، آنجل دختری برزیلی ناصر را با نامزد سابق خود اشتباه گرفته است و همین اتفاق باعث پیش آمدن رویدادهای مضحکی می‌گردد... استفاده از مضمون از بین رفته و تکه پاره کاراکتر اشتباهی! عمر طولانی به قدمت سینمای ایران دارد. من سالوادور نیستم دقیقا از همین الگوی نخ‌نما شده و درپیتی استفاده کرده است. تماشاگر از هر طیفی با این نوع داستان‌های مضحک آشناست و طبیعی است که از همان ابتدا هم می‌داند چه چیزی خواهد دید. اما نکته اینجاست که همین تماشاگر بازهم به اعتبار لوکیشن جدید فیلم که چشم‌اندازهای زیبای برزیل است و اعتبار بازیگر نقش اول داستان هر طور است این فیلم را تا پایان ادامه می‌دهد و در چندین مقطع نیز حسابی خواهد خندید. در مجموع این فیلم در پایین‌ترین حد ممکن استاندارد، در ژانر کمدی اجتماعی قرار دارد و فقط برای گیشه ساخته شده است. نکته دیگر بحث شناسایی مخاطب از سوی کارگردان است. 37 سال از انقلاب و برچیده شدن بساط فیلمفارسی می‌گذرد. اما هنوز خیلی‌ها نمی‌خواهند بپذیرند که نه این سینما آن سینمای شلخته است و نه مردم و مخاطبان و تماشاگران، سلیقه‌ها و سطح توقع‌شان تغییر کرده است. تماشاگر و قشر عام سینمارو دیگر حال و حوصله این فیلم‌ها را ندارند. با این همه اگر فیلمی مانند من سالوادور نیستم پر‌فروش شود، چرا نباید تعجب کرد؟ این به دلیل اعتماد مردم به رضا عطاران است. مردم این شخصیت را دوست دارند. این‌که عطاران حداقل در چند فیلم اخیرش کاراکتری قابل قبولی ارائه داد، اما با گینس، فرش قرمز و من سالوادور نیستم کم‌کم نگرانی‌های طرفدارانش برانگیخته شود چیز غریبی نخواهد بود. هنوز هم در سینمای ایران بازیگر چه زن و چه مرد در فروش فیلم تاثیر بسزایی دارد. در سینمای کمدی که دیگر این یک اصل است. رضا عطاران به عنوان برند سینمای کمدی ایران می‌تواند فروش هر فیلم کمدی را تضمین کند، اما قطعا این برند تا حدودی حد و مرز دارد. اگر عطاران که هنرپیشه‌ای بسیار مردمی و دوست‌داشتنی است بخواهد همین طریق را پیش‌بگیرد هم کارنامه حرفه‌ای خودش لطمه می‌بیند و هم سینمای کمدی ما. البته من سالوادور نیستم از یک لوکیشن بکر استفاده کرده، اما این لوکیشن نفعی به حال پیشبرد داستان ندارد. از وقتی ناصر و خانواده‌اش به برزیل می‌رسند دوربین آن‌قدر در خیابان و باغ وحش می‌چرخد تا تماشاگر چندین شوخی و لطیفه از عطاران بشنود و بخندد و سرانجام قضیه اصلی یعنی رویارویی ناصر با آنجل رونمایی شود و بعد از آن هم ریوالدوی معروف وارد ماجرا گردد. این‌گونه است که چرخه تکرار در من سالوادور نیستم گیج‌کننده است. من سالوادور نیستم با همه این حرف‌ها ممکن است در ایام نوروز موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم هم لقب بگیرد. حتی شاید این فیلم به ضرب همان لوکیشن برزیلی و ریوالدو و عطاران محبوب پرفروش‌ترین فیلم سال 95 هم عنوان بگیرد، ولی با این همه هیچ دردی از سینمای ایران دوا نخواهد کرد و فراموش خواهد شد. ضمیمه قاب کوچک


یکشنبه 23 اسفند 1394 ساعت 16:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن