تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804870977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان مرکزی زادگاه مفاخر تاریخ ایران/از موزه چهارفصل تاسالارمحتشم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جاذبه های گردشگری «استان مرکزی» را بشناسیم؛
استان مرکزی زادگاه مفاخر تاریخ ایران/از موزه چهارفصل تاسالارمحتشم

گردشگری استان مرکزی


شناسهٔ خبر: 3577922 - شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
استانها > مرکزی

اراک-استان مرکزی را می‌توان به عنوان زادگاه مفاخرتاریخ ایران نام برد، وجود بزرگان تاثیرگذار این خطه در تاریخ که امروز زندگینامه آنان در موزه مفاخر اراک به چشم می خورد گواه این حقیقت است. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ثمین مامقانی نژاد:  استان مرکزی در طول تاریخ، مهد پرورش مفاخر و بزرگانی بوده است که شهرت و آوازه برخی از آنان همچون امام خمینی(ره) جهان گیر شده است و برخی دیگر نیز همچون میرزاتقی خان فراهانی(امیرکبیر) و قائم مقام فراهانی سیاستمداران فاخری بودند که در زمان خود نقش های مهمی را در سرنوشت کشور ایفا کرده اند. اما بزرگان تاریخی و معاصر استان مرکزی تنها به این افراد محدود نمی شود و صاحبان علم و دانشی همچون پروفسور حسابی، پدر علم فیزیک ایران و دکتر عبدالعظیم قریب و همچنین بزرگان دینی و مذهبی همچون ملا احمد و ملامهدی نراقی و آیت الله العظمی اراکی و اهالی شعر و ادب بسیاری نیز از این خطه برخواسته اند. با وجود آن که قدمت مرکز استان به بیش از ۲۰۰ سال پیش بازنمی گردد اما برخی شهرهای استان مرکزی همچون ساوه و نراق قدمتی بیش از یک هزار سال دارند و بناهای تاریخی موجود در این مناطق گواه این مساله است. استان مركزی بین رشته كوه‌های البرز و زاگرس قرار دارد. این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از جنوب به استان‌های اصفهان و لرستان، از شرق به استان‌های اصفهان و تهران و از غرب به استان همدان محدود است. مساحت كل استان مركزی حدود ۲۹هزار و ۱۵۲ كیلومتر مربع است و ۱۲ شهرستان دارد. بلندترین ارتفاعات این استان قله «شهباز» با سه هزار و ۳۸۸ متر ارتفاع در رشته كوه راسوند است و پست‌ترین منطقه آن را دشتی در جنوب ساوه با ۹۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا تشكیل می‌دهد. استان مرکزی به علت موقعیتی که در آن قرار گرفته و در مسیر محورهای مواصلاتی جنوب به شمال و غرب به شرق کشور قرار دارد، هر ساله شاهد عبور مسافران و گردشگران زیادی از این منطقه است و در ایام نوروز روزانه ۱۰۰ هزار خودرو از محورهای این استان عبور می کنند، به همین علت شناخت جاذبه های گردشگری آن می تواند نقشه مسیری برای گذران اوقاتی خوش در این استان و بازدید از جاذبه های کمتر شناخته شده آن باشد.

موزه مفاخر استان مرکزی در شهر اراک موزه مفاخر استان مرکزی، یکی از جاذبه‌های فرهنگی و گنجینه‌ای کوچک از مفاخر و بزرگان این استان است و در شهر اراک قرار دارد. این موزه در عمارت تاریخی خاکباز دایر شده است. عمارت خاکباز در سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت و در سال ۱۳۸۸ تبدیل به موزه مفاخر استان مرکزی شد. موزه مفاخر استان مرکزی از بخش‌های مختلف شامل تالار امام‌خمینی(ره)، تالار مفاخر مذهبی و دینی، تالار مفاخر علمی و فرهنگی، تالار امیرکبیر، تالار قائم‌مقام فراهانی، تالار مفاخر در قید حیات، تالار سرداران شهید، مرکز اسناد و مدارک مفاخر، کارگاه مرمت و عکاسی، آب‌انبار و قنات تشکیل شده است. در این موزه سردیس‌های مفاخر استان به همراه آثار چاپ شده و اسناد، عکس‌ها و گزارش‌های متعلق به امام خمینی(ره)، امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی، پروین اعتصامی، کربلایی کاظم کریمی ساروقی، ملامهدی نراقی، ملأ احمد نراقی، میرزا حسن آشتیانی، سلمان ساوجی، پروفسور حسابی، دکتر محمد قریب، آیت‌الله العظمی اراکی، علی‌اکبرخان فراهانی، استاد فتحعلی واشقانی فراهانی، شهید چمران، شهید محلاتی، میرزا عیسی فراهانی، ضیاء‌الدین عراقی، عباس سحاب و فخرالدین عراقی به نمایش درآمده است.

تالاب میقان اراک، زیستگاه پرندگان مهاجر تالاب کویری میقان در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک قرار دارد و آخرین مقصد حوزه آبریز دشت اراک است که آب‌های سطحی مسیل‌های فصلی را جذب می‌کند و مساحت حوزه دریاچه فصلی آن بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر مربع متغیر است. این دریاچه زیستگاه گروه‌هاى بزرگ پرندگان است و آب و هواى آن در فصل پاییز بسیار مناسب است. این محدوده از نظر اقلیمی زمستان‌های معتدل دارد و به جهت همین ویژگی، توقف گاه گروه‌های جمعیتی پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر است که در دسته‌های کوچک و بزرگ و با شکلی زیبا در فراز و فرودهای خود تابلوهای چشم نوازی از طبیعت بکر و زیبایی‌ها را فراروی هر بیننده‌ای قرار می‌دهند. در فصل بهار نیز تالاب میقان یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجری که در پائیز با عبور از این منطقه از نواحی سردسیر سیبری به سمت مناطق گرمسیر جنوبی و افریقا پرگشوده بودند و اینک در راه بازگشت به موطن اصلی در این تالاب اسکان موقت می‌یابند. براساس استانداردهای جهانی تالاب‌ها، هر تالاب که یک درصد از یک گونه پرنده را در خود پذیرا باشد در مختصات جهانی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و تالاب میقان اراک در کنار تالاب گاوخونی اصفهان تنها پذیرای پرندگان مهاجر در مرکز کشور به منظور زمستان گذرانی محسوب می‌شوند.

موزه چهار فصل، قدیمی‌ترین موزه مردم شناسی استان مرکزی موزه‌ها در معرفی فرهنگ، آداب و رسوم و شیوه زندگی نیاکان ما نقش به سزایی دارند. در استان مرکزی شش موزه مردم شناسی وجود دارد که قدیمی‌ترین آنها، موزه چهارفصل اراک است. حمام تاریخی یا گنجینه چهار فصل اراک، یکی از جلوه‌های اصیل هنر معماری ایران در استان مرکزی است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این حمام در زمان قاجاریه به همت محمدابراهیم خوانساری بنا و اکنون به گنجینه تبدیل شده است. این حمام از گرمخانه، سربینه (رختکن)، حجره‌های متعدد، حمام‌های زنانه، مردانه و حمام اقلیت‌های مذهبی تشکیل شده و به دلیل ‌تزئین سربینه آن با کاشی‌های زیبا و رنگارنگ چهار فصل سال، حمام چهار فصل نامیده می‌شود. بخش سربنیه حمام با ۸ ستون و گنبد رفیع آن وکاشی‌های رنگارنگ وگچبری‌های چشم نواز و نقاشی‌های تاریخی و طرح‌های اسلیمی‌اش، هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. در این گنجینه ارزشمند، اشیای تاریخی مانند ظروف وکاسه های سفالی، سکه‌های دوره‌های مختلف تاریخی، عقدنامه‌های دوره‌قاجار، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، ظروف مسی و قلم زنی، اسباب قدیمی حمام، خمره‌های سفالی‌، لوازم ریسندگی، بخشی از محراب تاریخی و ارزشمند مسجد جامع ساوه و ابزار قدیمی ریسندگی و بافت فرش نگهداری می‌شود.

قلعه و موزه سالار محتشم خمین، چهارباغ استان مرکزی قلعه سالار محتشم در شهر خمین قرار دارد و در زمان ساخت و استفاده اولیه، در محله سرسبز و خرم و در میان باغ‌های خمین واقع بوده است اما بعدها به ویژه در طی بیست سال اخیر با توسعه محیط دستخوش تغییر و تحول شده است. میرزا علی خان کمره ای ملقب به سالار محتشم از صاحب منصبان دوره قاجار و صاحب این بنا بوده است. قلعه سالار محتشم از ساخته‌های اوست که تاریخ ساخت آن به اواخر دوره قاجاریه می‌رسد. قلعه سالار از نظر سبک معماری تلفیقی از معماری کلاسیک اروپا و معماری سنتی ایران است.  این بنا در خردادماه سال ۸۵ تجهیز و مرمت شده و به عنوان اولین موزه شهرستان خمین افتتاح شد. قلعه سالار محتشم از دو طبقه ساخته شده و از نوع ساختمان‌های ایوان دار است و یکی از عمارت های نادر ایران محسوب می‌شود که ۱۷۰ سال پیش دارای سیستم برق کشی بوده که تاکنون منبع تأمین نیروی برقی این سیستم مشخص نشده است. قلعه سالار محتشم دارای عکاسخانه اختصاصی هم بوده و اکنون عکس‌های بسیاری از این قلعه به جا مانده که علاوه بر ارزش هنری از نظر شناخت تاریخ خمین نیز حائز اهمیت است. عنصر قابل توجهی که در حیاط قلعه به چشم می‌خورد حوضی است که به صورت دو لنگه با طرحی اروپایی در راستای شرقی - غربی ساخته شده است طرح این حوض هندسی نامنظم است و ساختار این حوض یکی از خصایص منحصر به فرد این بنا محسوب می‌شود. محوطه سازی حیاط این بنا تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی است و در قسمت جنوبی حوض، طرح باغچه‌ها به سبک باغ‌های ایرانی یعنی تشکیل شده از دو راهرو متقاطع صلیبی شکل است که چهار باغچه در گوشه‌های آن قرار دارد که اصطلاحاً چهار باغ نامیده می‌شود. از دیگر موارد شاخصی که در این موزه وجود دارد پیکره‌هایی است که نمایانگر چند رسم قدیمی استان مرکزی همچون شب چله، کردعلی به کوه و کوسه ناقالدی می‌باشد.

مسجد جامع یک هزار ساله ساوه، از قدیمی ترین مساجد ایران مسجد جامع ساوه از اولین مسجدهایی است که در ایران و در شهر ساوه ساخته شده و طی سال‌ها و دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده‌است. هرچند این مسجد کهن‌سال در طول قرن‌ها با توجه به تغییراتی که داشته‌است دیگر چیزی از آن مسجد اولیه باقی نمانده‌است. این مسجد تماماً از خشت و گل ساخته‌ شده که در نوع بی‌نظیر است. تاریخ ‌شناسان مدعي‌اند اين مسجد يکي از اولين مسجدهاي ساخته شده در ايران است. مسجد جامع شهر ساوه را يك گنبد زيبا، چندين شبستان، ايوان‌هايي بلند و مناره‌های بلند تشکیل می‌دهد. اين مسجد زيبا آن ‌قدر تزئينات مختلف معماري روي طاق‌ها و ديوارهايش دارد که مي‌توان به عنوان يک موزه به ديدنش رفت. تا به حال به‌طور دقیق قدمت مسجد جامع ساوه تعیین نشده، اما قدیمی‌ترین وسیله‌ای که در این مجموعه پیدا شده، کتیبه‌هایی است که در قرن چهارم نوشته شده‌اند بنابراین این مسجد حداقل یک هزار سال عمر دارد. با کاوش‌هایی که طی چند سال گذشته انجام شده و با کشف توده‌های گلی و آواری که به دست آمده، کارشناسان معتقدند که در محل کنونی مسجد جامع، مسجدی قدیمی‌تر وجود داشته که قسمتی از مصالح مسجد امروزی از همان مسجد اولیه تأمین شده‌است. این مسجد مانند شهر ساوه در زمان حمله مغول آسیب‌های بسیاری دیده ‌است سپس در دوران‌های مختلف از جمله زمان قاجار مرمت شده‌است. این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است. این بنا دارای شبستانها و دهلیزهای زیبای آجری است که از آثار قرن ششم و عصر سلجوقیان به شمار می‌رود. محراب مسجد جامعه ساوه دارای کتیبه‌های متعدد عمودی و افقی است که سه جانب آن را فرا گرفته و روی آن به خط ثلث و کوفی سوره‌هایی از قرآن کریم گچبری شده و در ضلع غربی میان شبستان‌های این بنا، ایوان باشکوه و رفیعی قرار دارد.

سرچشمه محلات، بهشت گردشگران داخلی و خارجی سرچشمه محلات یكی از پرآب‌ترین چشمه‌های استان مركزی است و در بلندترین نقطه مرتفع شهر محلات قرار گرفته است و از جاذبه‌های سیاحتی با ارزشی برخوردار است، به طوری كه از دیر باز مورد توجه جهانگردان بوده است. گفته می‌شود كه علت به وجود آمدن شهر محلات وجود این چشمه بوده است. پارك سرچشمه محلات یكی از مراكز جذاب گردشگری در تابستان به شمار می‌رود. آب نمای زیبا،  درختان سر به فلك كشیده،  چنار كهنسال و ارتفاعات صخره‌ای مشرف به این چشمه در كنار هوای دلپذیر و مطبوع آن همه ساله در فصل تابستان علاقه مندان بسیاری را از دور و نزدیك به این سمت فرا می‌خواند. در این فصل گردشگری بسیاری در هنگام مسافرت خود در مسیر تهران- اصفهان و تهران-اراك و شهرهای دور و نزدیك، ترجیح می‌دهند كه یك روز را در كنار این چشمه بگذرانند. در مجموعه سرچشمه امکانات جدیدی از قبیل اقامتگاه، استراحتگاه، رستوران، کافی شاپ، سفره خانه سنتی، شهربازی، مرکز تولید و فروش گل و گیاه و مرکز نمایشگاهی ساخته شده است که خدمات لازم را به گردشگران داخلی و خارجی ارائه می‌کند. در دامنه صخره، ساختمان زیبایی به نام عمارت کلاه فرنگی، مشرف به پارک و آبنماها ساخته شده است که زیبایی خاصی به این محل داده است.

روستاهای تاریخی و گردشگری هزاوه و وفس روستای تاریخی و زیبای هزاوه واقع در ۱۸ کیلومتری شمال غربی اراک، در شیب آرام دامنه کوه‌های غربی اراک دارای بافتی پلکانی و متراکم است.  قدمت هزاوه به قرن هفتم هجری و به دوره ایلخانیان بازمی گردد. هزاوه یکی از زیباترین روستاهای استان مرکزی است که زادگاه مفاخری همچون امیرکبیر و قائم مقام فراهانی است. آرامگاه امامزاده سلطان سید احمد از نسل امام زین العابدین (ع) نیز در این روستا قرار دارد. این امامزاده در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است. آب و هوای کوهستانی، بهار و تابستانی معتدل و زمستانی سرد وجود چشمه سارهای متعدد و خاک خوب و حاصلخیز و اقلیم مناسب شرایط مساعدی را برای رشد و پرورش تاکستان‌های انگور در این روستا فراهم کرده است. تاکستان‌ها بر شیب دامنه کوه‌های بلند قرار دارند و در وسعتی سبز بیش از ۲۰ کیلومتر زیبایی باغ‌های انگور به چشم می‌خورد. هزاوه با اقلیم کوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور می‌باشد و گونه‌های مختلفی از انگور در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف در هزاوه پرورش می‌یابد. روستای تاریخی و گردشگری وفس نیز از توابع بخش مرکزی شهرستان کمیجان در ۱۵کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. این روستا از شمال غرب به کوه قلعه گیری و از جنوب شرقی به کوه دزلی محدود می‌شود . ارتفاع وفس از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است. آب و هوای آن معتدل و کوهستانی است. بناهای زیارتگاهی امامزاده یحیی و امامزاده اسماعیل و امامزاده شاهزاده حسین در روستای وفس، نشانه‌های قدمت تاریخی این روستا است. روستای وفس از روستاهای ییلاقی استان مرکزی است و چشم اندازهای طبیعی و قابلیت‌های ورزش‌های کوهستانی آن مورد توجه گردشگران است.

غار نخجیر، جاذبه گردشگری چند میلیون ساله غار نخجیر در پنج کیلومتری شمال غرب شهر نراق و دامنه کوهی به نام تخت واقع شده است. عامل اصلی به وجود آورنده این غار گسل معکوسی است که در منطقه واقع شده و پس از گذشت میلیون‌ها سال به شکل کنونی در آمده است. این غار با دیدنی‌های خود از عجایب طبیعی ایران به شمار می‌رود. غار نخجیر در فاصله هشت کیلومتری شمال دلیجان و در منطقه‌ای به نام چال نخجیر واقع شده است. این غار در دامنه کوهی کم ارتفاع قرار داشته و دسترسی به آن آسان است. غار نخجیر دارای یک شاخه اصلی و چندین شاخه فرعی بوده و از راه همواری می‌توان به راحتی در غار حرکت کرد. درون غار عموماً کریستالیزه بوده و از سنگ‌های تزئینی زیبا تشکیل شده است. کف و دیوارهای غار پوشیده از بلورهای اسفنجی است که از این جهت یکی از غارهای زیبای کشور است. علاوه بر این غار نخجیر دارای دالان‌ها و دهلیزهای بسیاری بوده که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. منطقه غار نخجیر در مساحت ۳۰۰ هکتار واقع شده است و از مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی به حساب می‌آید.   جاذبه های گردشگری استان مرکزی به تفکیک شهرستان ها ردیف شهرستان دیدنی ها جاذبه های گردشگری 1 اراک بازار تاریخی اراک- حمام و موزه چهار فصل- موزه مفاخر اراک- منطقه حفاظت شده هفتادقله- مقبره آقا نورالدین عراقی - کلیسای مسروپ مقدس - امامزاده محمد عابد(ع) عبدالله و آمنه خاتون 2 ساوه بقعه اشموئيل پيغمبر ساوه- تپه باستانى قيجه يا قيلجه نوبران - قلعه اسماعيليه 35 كيلومترى جنوب غربى ساوه- مسجد جامع ساوه – منطقه باستانى پيك ‌زرند - منطقه باستانى كهك رازقان- منطقه باستانى مزلقان 6 كيلومترى ساوه 3 خمین آسياب ‏هاى بادى خمين - امام‏زاده اسماعيل- امام‏زاده عبدالله خمين-بيت قدیمی امام خمينى(ره) - تيمچه بازار خمين خمين - مسجد جامع خمين- عمارت سالار محتشم خمين-سنگ نگاره های تیمره- روستاهای زیرزمینی تهیق خمین 4 محلات آتشكده آتشكوه روستاى آتشكوه نيمور- سرچشمه محلات - تفرجگاه آبگرم محلات - روستاى تاريخى و سنگ نوشته های خورهه- سد ساسانى نيمور- ناحيه تاريخى نيمور 15 كيلومترى جنوب شرقى محلات - يخچال نيمور و دهکده گل و گیاه محلات 5 دلیجان امام‏زاده اسحاق جاسب - امام‏زاده عون بن على جاسب - بازار نراق - درياچه سد پانزده خرداد دليجان- روستاى تاريخى دودهك- زيارتگاه حضرت معصومه نراق - غار چال‌نخجير 8 كيلومترى شمال شرقى دليجان - غار كهك شرق روستاى كهك 6 تفرش آب انبار بلور- مسجد شش ناو - بقعه ابوالعلاء تفرش - تپه بالا مشهد زلف تفرش - تپه پايين مشهد زلف تفرش - چشمه آب معدنى گراو 5 كيلومترى غرب تفرش - گنبد بى‏بى تفرش - مسجد جامع تفرش-منزل و آرامگاه پروفسور حسابی 7 آشتیان سدوقلعه علی نقی بیک - پارک جنگلی کوه آشتیان - امامزاده بی بی فاطمه صغری(ع) روستای سیاوشان - پل تاریخی سیاوشان - غارتاریخی لنجرود - منزل دکترعبدالعظیم قریب - منزل تاریخی معتمدالایاله 8 فراهان شهر زیرزمینی ذلف آباد- تکیه فرمهین - امامزاده حسن الافطس- بقایای آتشکده فردقان- امامزاده ساریه خاتون - حمام خنجین - امامزاده تبرته 9 زرندیه امامزاده عبدالمطلب پیگ - تپه گبری الویر- حمام کلبعلی خان خلج- مسجد اعظم زرندیه - امامزادگان محمد باقر و احمد باقر(ع)- تپه سنگ تاریخی زرندیه- کارونسرای شاه عباسی 10 کمیجان روستای تاریخی وفس- دره سرسبز طرلان  کمیجان- قلعه عیسی خان بهادری- امامزاده حسین وفس  11 شازند امام‏زاده سهل بن على سربند- پيست اسكى پاكل گردنه پاكل ـ 25 كيلومترى شازند - سد خاكى هندودر 30 كيلومترى جنوب شازند - سرآب اسكان 5 كيلومترى شمال روستاى فرسربند - سرآب عباس آباد 2 كيلومترى شرق شازند- ناحيه ييلاقى سربند 12 خنداب رودخانه قره چای - تالاب آق گل - روستای تاریخی درمن - روستای تاریخی آدشته - قبرستان تاریخی هفت برادران - امامزاده شاهور- امامزاده دیزآباد - شاهزاده اسماعیل - معاصر- روستای آقداش- امامزاده محمد مسعود  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن