تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819889821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضاي كشور تا كي انتخاباتي مي‌ماند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فضاي كشور تا كي انتخاباتي مي‌ماند
انتخابات مجلس شوراي اسلامي با تمام فراز و فرودهايش به پايان رسيد و شايد آنچه كه بيش از همه در اين انتخابات توانست به برنده اصلي تبديل شود، نظام جمهوري اسلامي بود كه با وجود مسائل اقتصادي بي‌شمار و ركود بي‌سابقه در كشور توانست به يك پيروزي بزرگ براي نشان دادن دموكراسي واقعي در كشور دست يابد.
نویسنده : مهدی‌ پورصفا 
اين پيروزي بزرگ براي نظام جمهوري اسلامي در حالي ايجاد شد كه بخش عظيمي از تبليغات معاندان با نظام بر اين مسئله متمركز شده بود كه نظام حاكم بر ايران فاقد ويژگي‌هاي يك نظام مردم‌سالار است و بعضاً بر روي مشورت‌هاي انتخاباتي و تبليغاتي بنيانگذاري شده است.
در اين ميان قوت رأي مردم به اندازه‌اي بود كه حتي آيت‌الله يزدي نيز بلافاصله برخي از شايعات در خصوص رايزني‌ها براي انصراف يكي از برگزيدگان تهران در مجلس شوراي اسلامي و ورود دوباره وي به مجلس خبرگان را رد و بر احترام به رأي مردم تأكيد كرد.
در اين ميان طبيعي است كه با شكل‌گيري مجلس شوراي اسلامي زمينه براي خدمتگزاري مردم به‌خصوص در حوزه اقتصاد كه دغدغه اصلي مردم مي‌باشد، فراهم خواهد شد.
اين مسئله زماني اهميت بيشتري مي‌يابد كه اصلاح‌طلبان به عنوان يكي از اصلي‌ترين گروه‌هاي معترض به وضع موجود، اصولگرايان را متهم به كم‌كاري در امور كشور مي‌كردند، به گونه‌اي كه شرط توسعه كشور و حل مشكلات فعلي را عملاً به قدرت رسيدن خود عنوان مي‌كردند در اين ميان حضور آنان در مجلس شوراي اسلامي اين بهانه را از آنان گرفته و ميدان را در اختيارشان قرار مي‌دهد تا صحت سخنان خود را اثبات كنند؛ سخني كه هم اكنون از سوي برخي استراتژيست‌ها به عنوان يكي از نقاط ضعف آنان نيز بيان مي‌شود.
با اين حال نگراني كه در اين بين وجود دارد غلبه شرايط فعلي بر نحوه خدمت رساني به مردم است كه خود مي‌تواند به عنوان يك تهديد عليه كشور عمل كند.
    
انتخابات پشت انتخابات
دليل اين مسئله آن است كه پس از انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هفتم اسفندماه سال جاري و پايان سال كمتر از يك سال و سه ماه ديگر به انتخابات رياست جمهوري سال 96 باقي مي‌ماند و بر‌خلاف انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه جنبه محلي دارد، انتخابات رياست جمهوري به طور مستقيم به عملكرد دستگاه اجرايي كشور مرتبط است.
در انتخابات رياست جمهوري به دليل اينكه رئيس دستگاه اجرايي به عنوان رئيس‌جمهور خود در انتخابات بعدي دخيل است، مي‌تواند به خوبي زمينه ورود سيستم‌هاي اجرايي را به فاز رقابت‌هاي انتخاباتي فراهم كند و اين در حالي است كه كشور تازه از جو انتخابات مجلس شوراي اسلامي بيرون آمده است.
به اين ترتيب ديگر فرصتي براي دولت جهت حل مشكلات كشور باقي نمانده و نوعي سياست‌زدگي بر عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي كشور ناشي از ورود زودهنگام به انتخاباتي ديگر حاكم خواهد شد.
   
امري مسموم و خطرناك
بي‌شك انتخاباتي كردن زودهنگام فضاي كشور تا آن اندازه امر مسموم و خطرناكي محسوب مي‌شود كه حتي مقام معظم رهبري نيز نسبت به آن هشدار دادند و مؤكداً تصريح دارند كه چنين مسئله‌اي را تأييد نمي‌كنند. معظم‌له همچنين چند سال قبل در يكي از سخنراني‌هاي خود با اشاره به همين مسئله فرمودند: «اين فعاليت‌هاي زودهنگام انتخابات موجب منحرف شدن ذهن‌ها از مسائل اصلي، مشغول كردن افراد به يكديگر و برخي بدگويي‌ها مي‌شود و اين به ضرر مصالح كشور است.»
با اين حال نمي‌توان منكر اين مسئله شد كه ورود زود‌هنگام به انتخابات براي تمام جناح‌هاي سياسي به‌خصوص انتخابات مجلس شوراي اسلامي بسيار جذاب است.
اما اين جذابيت براي كشور مسائل و مشكلات فراواني را به همراه مي‌آورد. پرداختن به مسائل انتخاباتي و كشيده شدن رقابت نامزدها به جامعه، فضاي جامعه را از حالت عادي خارج كرده و موجب دور شدن شهروندان از زندگي روزمره آنان خواهد شد. به همين سبب تشكل‌هاي سياسي چنانچه قصد دارند فعاليت‌هايي را در زمينه انتخابات داشته باشند، نبايد دامنه رقابت‌ها و فعاليت‌هاي خود را به جامعه بكشانند. ورود زود‌هنگام به تبليغات انتخاباتي ناظر به معرفي افراد و مصاديق است اما درباره ادبيات و گفتمان افراد بحثي نيست و هر حزب و تشكلي اگر بخواهد گفتمان خود را بسط دهد، مشكلي ندارد. جدل سياسي انتخاب افراد را هيجاني مي‌كند و هر چه فاصله جدل‌ها تا انتخابات كوتاه‌تر شود انتخاب‌ها به سمت عقلاني شدن پيش مي‌رود چراكه با نزديك شدن به انتخابات عواطف و هيجانات بر ما غلبه مي‌كند و اگر بخواهيم وارد رقابت زود هنگام شويم تا آستانه انتخابات قطعاً دچار تنش، نزاع و فتنه مي‌شويم. ورود زودهنگام به انتخابات رياست جمهوري فضاي كشور را متشنج مي‌كند. شرايط اقتصادي كشور اجازه ورود زودهنگام به انتخابات را نمي‌دهد و عملا هيچ كار مفيدي در كشور انجام نخواهد شد.
ورود زودهنگام به انتخابات پيامدهاي منفي اقتصادي به همراه دارد. جنجال سياسي زمينه نا‌آرامي اقتصادي را فراهم مي‌كند چراكه مسئولان براي حل مشكلات اقتصادي نياز به تمركز دارند و جنجال سياسي تمركز مسئولان را مورد هدف قرار مي‌دهد. شايد بتوان گفت يكي از شاخصه‌ها و مؤلفه‌هاي مهم وجود وحدت و اجتناب از جنجالي شدن فضاي سياسي كشور ثبات و امنيت مستمر و زمان بندي مناسب نسبت به مسائل مختلف از جمله انتخابات است.
با اين وجود ديگر مي‌توان اين مسئله را حتمي دانست كه ورود زودهنگام به عرصه انتخابات رياست جمهوري براي كشور يك سم مهلك است.
   
سيگنال هايي كه از ورود زودهنگام دولت به عرصه انتخابات حكايت مي‌كند
تمام اين مسائل در حالي است كه متأسفانه برخي از نشانه‌هايي كه از سوي دولت به سطح سياسي جامعه ارسال مي‌شود، نشان از تلاش دولت براي ورود زود هنگام به فضاي انتخاباتي است، به عنوان مثال مطرح كردن بحث هايي چون رفع حصر يا ممنوع التصويري يك چهره سياسي همه نشان از اين مسئله دارد كه بايد شاهد ورود زودهنگام به عرصه انتخابات رياست جمهوري از سوي دولت باشيم. مسئله‌اي كه اول از همه به ضرر خود دولت و دستگاه سياست خارجي تمام خواهد شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن