تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827178663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران میانسالی با روایتی سرد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به گفته خود فرشباف، فیلم «بهمن» فضایی بسیار نو دارد و سبک جدیدی را به سینمای ایران عرضه می‌کند.



به گزارش جام جم سیما،اما دومین ساخته فرشباف پس از سوگ؛ مضمونی تیره و تاریک دارد.این فیلم معضلات رایج میانسالی در فضایی خاکستری و برفی را روایت می‌کند و داستان با بارش برف شروع و با قطع آن به آخر می‌رسد. با این همه فیلم «بهمن» در جشنواره فیلم پوسان کره‌جنوبی و جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین در استونی حضور داشت و فاطمه معتمدآریا به عنوان بازیگر زن سال در جشنواره آسیاپاسیفیک برای بازی در «بهمن» معرفی شد. اما مگر می‌شود فقط با تکیه بر قدرت و سابقه بازیگری یک هنرپیشه، فیلمی را موفق دانست؟! یک پرستار کارکشته بیمارستان که در کارش بسیار مجرب است، داوطلب مراقبت از زنی کهنسال می‌شود. او که برای ده شب این کار را پذیرفته است در روز اول با اولین بارش برف در تهران دچار نوعی بیخوابی می‌گردد... قصه و روایت آن در فیلم؛ درجا متعلق به شخصیت هماست. گفت‌وگوها یا شاید بگو مگوهای او با بیمار در راستای همین پرداخت شخصیت اصلی فیلم فرشباف است اما متاسفانه لحن فیلم بقدری کشدار و تند و تلخ و سرد است که تماشاگر بعید است همذات پنداری خاصی با وی داشته باشد. هما، روایتگر زنی است که در میانسالی دچار بحران روحی شده است. او مدام خودش را در آینه بررسی می‌کند و چین و چروک‌هایش را اندازه می‌گیرد. از سوی دیگر از شوهرش دلخور است که چرا او را ندیده می‌انگارد و در نوشته‌هایش نامی از او نمی‌برد. طرفه این‌که همین بیمار هما؛ کسی نیست جز مادر کارفرمای او. به همه این تلخی‌ها زمان و مکان را نیز اضافه کنید. جغرافیای فیلم شهری است تشنه برف و باران اما در فیلم؛ تهران سراسر برفی است. مکان در خدمت پیشبرد داستان نیست و جز ایستایی کاربرد دیگری ندارد. بیخوابی هما معلوم نیست مربوط به چیست؟ آیا باید همه بدبختی روحی او را به برف و به تهران بی‌روح نسبت داد. در واقع آنچه در این ده روز می‌بینیم چیزی جز تکرار نیست و این تکرار حتی برای یکبار نیز ارزش روایت ندارد. بهمن می‌توانست روایتگر یک بعد رفتارشناختی و معناشناختی بخشی از جامعه باشد. در واقع میانسالان و بحران میانسالی یک قضیه بسیار جدی برای طرح در سینما و دریافت مابه ازای اجتماعی آن است. بحران عاطفی در چنین سنی قابل درک است اما خب همین افراد امید و آرزویی‌هایی دارند. بهمن در کل فقط به تکرار نارضایتی‌ها و ناآرامی‌ها پرداخته و حرفی برای این قشر ندارد. خانواده در فیلم بهمن باید اصل و اساس ساختار روایی باشد که نیست. در حقیقت بدحالی‌ها و بدگمانی‌های هما نسبت به خودش و خانواده و کل زندگی به گونه‌ای روایت می‌شود که گویی فرشباف با نوعی رودربایستی درگیر بوده است. بازی فاطمه معتمد آریا گرچه متفاوت است و شاید برای ایفای شخصیت هما ایده‌آل باشد اما فیلمنامه راکد جز پلان‌های تکراری از او چیزی نشان تماشاگر نمی‌دهد و جالب اینجاست که خود معتمد آریا معترف است که:... «فیلم ایستایی زیادی دارد و می‌دانم که برای همه، تماشای 100 دقیقه ایستایی در این فیلم کار دشواری است. مخاطب این فیلم کسانی که دی‌وی‌دی‌های کف خیابان را در خانه تماشا می‌کنند نیستند و دیدن فیلم‌هایی شبیه «بهمن» به صبوری نیاز دارد، چیزی که در ما کم شده و تماشای این نوع فیلم‌ها را سخت می‌کند.» از سویی دیگر به نظرم خود مرتضی فرشباف نیز به ریتم کند و تکراری فیلمش نیز پی‌برده است. او گاهی برای فرار از این ریتم؛ مکان را عوض می‌کند و تماشاگر را به سمت ساحل دریا و جاده می‌برد و گاهی شدت برف را نشان می‌دهد. حتی صدای بارش برف نیز در فیلم فراوان است، ولی همه اینها نتوانسته فیلم را نجات دهد. ضمیمه قاب کوچک


یکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت 05:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن