واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رهايي «خرس» در گرو پخش «تابو» از هنر و تجربه
خسرو معصومي از جمله كارگردانان سينماي ايران است كه همواره سعي داشته با پرهيز از افتادن به دام سينماي شبهروشنفكرانهاي كه مصرف جشنوارهاي دارد، فيلمهايي توليد كند كه قبل از هر چيز توجه مخاطبان عام را به خود جلب كند.
البته كه اين توجه به مخاطب عام هيچگاه دليلي براي معصومي نبوده است تا از جنبههاي هنري سينما غافل باشد و اتفاقاً او يكي از معدود كارگردانان ايراني است كه آثارش استانداردهاي تصويري قابل قبول براي سينما دارند با اين حال اين توجه بر بُعد هنري سينما همواره براي معصومي در دل روايت داستاني جذاب براي جلب توجه مخاطب عام صورت گرفته است.
معصومي يكي از طبيعتگراترين كارگردانان ايراني است و به واسطه زادگاهش كه مازندران است آشنايي كاملي با جاذبههاي بصري اين اقليم داشته و تنها فيلمساز ايراني است كه توانسته زيباييهاي اين استان پرگردشگر را در دل روايتهايي دراماتيك به مخاطب ارائه دهد.
دقيقاً در همين راستاست كه او براي تمامي آثارش از «رسم عاشق كشي» تا «باد در علفزار ميپيچد» اقبال مخاطبان عام را چه در اكران سراسري و چه در عرضه محصولاتش براي شبكه خانگي پيش روي خود داشته است.
چنين كارنامهاي وقتي مواجه ميشود با واگذاري حق پخش آخرين فيلم اين كارگردان با عنوان «تابو» يا «پدر وحشي» به يك گروه سينمايي مخاطب خاص و كاملاً ايزوله به نام «هنر و تجربه» پرسش برانگيز به نظر ميرسد.
اصليترين پرسش اين است معصومي كه هر چه ساخته براي مخاطب عام بوده چرا آخرين فيلمش را به يك گروه با مخاطبان اندك و سانسهاي نمايش محدود داده است.
شايد اگر فيلم مجوز نمايش نداشت و گرفت و گيرهاي مميزي اين اجازه را به آن نميداد كه اكران سراسري داشته باشد، اين حضور در هنر و تجربه منطقي به نظر ميرسيد، اما «تابو» هرچند در دريافت پروانه نمايش با برخي تعديلها روبهرو بود، در نهايت پروانه نمايش خود را دريافت كرد و از آن طرف مشكلي هم براي پيدا كردن سرگروه جهت اكران نداشته است.
شنيدهها حكايت از آن دارند كه اين اقدام معصومي در جهت رهايي فيلم قبلياش «خرس» از بند توقيف بوده است.
معصومي چهار سال قبل فيلمي با عنوان «خرس» را با بازي پرويز پرستويي در نقش يك رزمنده سابق ساخت؛ فيلمي كه بازي جانانه فرهاد اصلاني در نقش مقابل پرستويي در آن بر شدت اثرگذاري اين تراژدي اجتماعي افزوده بود.
سير روايي داستان «خرس» ماجراي رزمندهاي را بازگو ميكند كه بعد از سالها خبري از او نبوده و بسياري گمان بردهاند، شهيد شده است به منطقه محل زندگي خود در شمال ميآيد و متوجه ميشود همسرش با يك قاچاقچي چوب ازدواج كرده است! البته كه اين گره دراماتيك هم پايان خوشي را براي هيچ كدام از طرفين ايجاد نميكند.
اين خط داستاني ملتهب باعث شد «خرس» كه پرستويي هم در آن سرمايه گذاري كرده بود و البته با واگذاري رايت ويدئويي فيلم سرمايهاش بازگشته بود، نتواند پروانه نمايش بگيرد.
با اين حال گويا راهاندازي گروه هنر و تجربه كه در يك سالي كه از عمرش ميگذرد، پاتوقي شده است براي نمايش فيلمهاي مختلفي كه به دلايل مختلف پروانه ساخت يا نمايش سينمايي ندارند و البته نياز مديران اين گروه به استفاده از آثار كارگردانان مطرح سينماي ايران براي موجه جلوه دادن بودجه دريافتي موجب شده است خسرو معصومي از جمله كارگرداناني باشد كه آثارش هدف مديران اين گروه شده است.
گويا بعد از پخش «تابو» در گروه هنر و تجربه بناست شرايطي هم فراهم آيد براي نمايش درام به شدت گزنده «خرس» در اين گروه سينمايي. شنيدهها حكايت از آن دارد كه پخش «تابو» براي كسب اعتبار هنر و تجربه بهخصوص در اكران نوروزي به اين گروه واگذار شده است و از آن سو مديران اين گروه كه رياست سازمان سينمايي هم همواره توجه فراواني به آنها داشته هم ممکن است شرايط رهايي «خرس» از توقيف و البته نمايش فقط براي گروه هنر و تجربه را فراهم آورند.
فارغ از كيفيت مضموني «خرس» و اينكه اكران آن تا چه حد ميتواند سودمند يا زيانبار باشد، اينكه مديران اين گروه سينمايي محدود و متكي بر بودجههاي دولتي دريافتهاند نميتوانند دلخوش باشند به شعارهايي كه در حمايت از جريان سينماي هنري ميدهند و در عمل چارهاي نمييابند جز اينكه به سراغ فيلمسازاني مانند خسرو معصومي بيايند كه آثارش نزد مخاطبان عام شناخته شده است، نگرانكننده است.
نگرانكننده براي مديران سينماي كشور كه مرتب يكي از دستاوردهاي مهم سينمايي خويش را راهاندازي گروه هنر و تجربه دانستهاند و از توجه اين گروه به جوانان حرف زدهاند.
نگرانكننده براي اداره نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي كه با راه اندازي اين گروه، تسهيل اكران آثاري در آن را ميبيند كه از اين اداره پروانه سينمايي ندارند.
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]