تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836457128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از نمایش بن‌بست‌ها تا آثار فرمالیستی بدون مفهوم و پوچ‌گرا+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
از نمایش بن‌بست‌ها تا آثار فرمالیستی بدون مفهوم و پوچ‌گرا+تصاویر
شاید فکر کنید جشنواره تجسمی فجر متناسب با عنوانش باید ارتباطی با مفاهیم ارزشی این نظام و انقلاب داشته باشد و دارای هویتی مشخص باشد؛ اما نگاه اسلامی و حتی نگاه بومی و ایرانی در این رویداد بسیار کمرنگ است.

خبرگزاری فارس: از نمایش بن‌بست‌ها تا آثار فرمالیستی بدون مفهوم و پوچ‌گرا+تصاویر



خبرگزاری فارس ـ گروه هنرهای تجسمی: فرم و فرمالیسم چیست؟ فرمالیسم اصطلاحی عام در تاریخ هنر و نقد هنری است. این نظریه در اروپا و مبتنی بر هنر مدرن شکل گرفت. اگر از برداشت‏‌های سطحیِ از این اصطلاح بگذریم، فرمالیسم آموزه‏‌ خاصی بود که به طور همزمان در دو نقطه از اروپا بروز پیدا کرد، یکی در روسیه که به ادبیات می‏‌پرداخت و دیگری در انگلستان که سبقه نقاشی داشت. اما در حکایت جشنواره تجسمی فجر، بحث اصلی حتی به نگاه فرمالیستی که به تعریف آن در ابتدای سخن اشاره شد، هم نمی‌رسیم. چرا که معتقدیم نگاه به بحث فرمالیسم نیز با یک منطق مشخص و از پیش تعیین شده می‌تواند مؤثر باشد. مشهور است که نقاشی اروپا از نیمه قرن نوزدهم، واقع ‏نمایی (به مفهوم عام) را وانهاد و به فرم‏گرایی (به مفهوم عام) روی آورد. حال این سؤال پیش می‏‌آید که نظریه‏‌ای که حتی در تحلیل هنر ما قبل مدرن اروپا نیز نامشخص است، چگونه می‏‌تواند به بحث درباره مفاهیمی بپردازد که در مقطعی خاص (پیروزی انقلاب)، اساساً نظریه‏‌ای بر مبنای صورت و قالب ارائه کند؟ یعنی حتی اگر به دنبال مدرنیته با توسل به فرمالیسم باشیم، به جواب مشخصی در این باره نمی‌رسیم.
به نظر می‌رسد در برپایی جشنواره تجسمی فجر سیاست‌ها مشخص نیست، عملاً تکلیف روشن نیست. چارچوب‌ها تعریف نشده‌اند. در انتخاب کارها، روش به کار گرفته شده بیش از حد آزاد است و این اتفاق جالبی در این حوزه از هنر نیست. اگر نگاهی دغدغه‌مند به آثار این دوره از جشنواره فجر داشته باشیم، نگاه اسلامی و حتی نگاه بومی و ایرانی بسیار کمرنگ است. به نظر می‌رسد جشنواره فجر متناسب با عنوانش باید ارتباطی با مفاهیم ارزشی این نظام و انقلاب داشته باشد و دارای هویتی مشخص باشد. در این دوره از جشنواره تجسمی فجر شاهد یک اتفاق کاملا پراکنده هستیم، بررسی این موضوع نیاز به بحث و تحلیل دارد که با ارائه طرح‌های این دوره به تدریج این مبحث را مورد کنکاش قرار خواهیم داد.  

در این اثر، بن بست در پس و پیش دیده می‌شود؛ اثری که نه تنها در شکل و قالب به نتیجه نرسیده است، بلکه در موضوع نیز نگاهی کاملا ناامیدانه در معنا به ذهن مخاطب متبادر می‌کند.

  این اثر کاری فرمالیستی بوده که در شیوه اجرا موفق است اما حاوی نکته‌ای مشخص در بیان موضوع نیست.

  این اثر نیز فاقد پیام مشخص است و چنانچه اشاره شد حتی نسبتی با فرهنگ این مرز و بوم هم ندارد. استفاده از نوشتار لاتین در این کار چه تعریفی به دنبال دارد؟

اثر فوق، مربوط به «محمد ربیعی» است؛ در شرح این اثر آمده است: «خطوطی مورب و قرمز خشن از سر تا سر قاب به یک هدف به شکل نقطه نستعلیق به رنگ سبز هجوم آورده‌؛ این اثر مظلومیت هدف را نشان می‌دهد». تکنیک نقطه قوت این اثر است اما همانند بسیاری از طرح‌های ارائه شده در جشنواره تجسمی فجر فاقد بیان مفهومی مشخص است و مخاطب بدون مراجعه به شرح اثر نمی‌تواند تشخیص دهد این اثر چه مفهومی به دنبال دارد.  

 اثری دیگر که در نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر مشاهده می‌شود، مربوط به «قباد شیوا» است؛ این اثر کفش‌های زنانه را نشان می‌دهد که در بخش کف داخلی و خارجی این اثر، پرتره‌ای از یک زن دیده می‌شود و به ظاهر خونی که روی آینه پخش شده است؛ این اثر هم مفهوم خاصی را دنبال نمی‌کند و مخاطب را سرگشته می‌کند.

این هم اثری از «حامد بزاز زادگان» که وی در این اثر تدبیری برای نمایش هیچ را به جشنواره فجر ارسال کرده است؛ به جز کاربرد فرم خلاقانه در این اثر، چه مفهومی به جز مکتب پوچ‌گرایی را می‌تواند به همراه داشته باشد؟! هیچی که در امتداد کارهای هنری پرویز تناولی است.

94/12/04 - 15:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن