تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804410765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باجگيري مجامع جهانی از سیاست های آموزشی ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: باجگيري مجامع جهانی از سیاست های آموزشی ايران
آموزش و پرورش در سال‌هاي اخير دو هدف موازي را دنبال مي‌كند؛ يكي همگامي با تغييرات پرشتاب جهان معاصر و ديگري تأمين منابع مالي مورد نياز. اين همگامي از چند طريق و با محوريت توسعه مشاركت بخش خصوصي است.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 
آموزش و پرورش در سال‌هاي اخير دو هدف موازي را دنبال مي‌كند؛ يكي همگامي با تغييرات پرشتاب جهان معاصر و ديگري تأمين منابع مالي مورد نياز. اين همگامي از چند طريق و با محوريت توسعه مشاركت بخش خصوصي است. افكار عمومي و تحليلگران سياست‌ها و برنامه‌هاي آموزش و پرورش، برونداد آني اين هدف‌گيري‌ها را در اتخاذ مواضع مديران ارشد اين وزارتخانه و برگزاري همايش‌ها و نشست‌ها مي‌بينند و با اينكه تا نمايش برونداد آتي در رفتار فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عمومي كشور راه درازي باقي است، با اين حال نسبت به آن ابراز نگراني مي‌كنند.  نكته جالب توجه اينكه مديريت اين همايش‌ها و نشست‌ها خارج از بدنه آموزش و پرورش بوده و آموزش و پرورش پذيرفته كه هيچ كنترلي بر محتواي اين همايش‌ها نداشته باشد، اما از همكاري مديران و نخبگان خود در بالاترين سطوح اجرايي و سياستگذاري با آنها دريغ نمي‌كند.
چنانچه فرض را بر اين بگذاريم كه آموزش و پرورش از مشاركت با برپايي اين نمايش‌ها صادقانه (و البته ساده‌انگارانه) اهداف اسمي آنها را خواستار است، باز معلوم نمي‌شود اين خوش‌بيني و اطمينان خاطر از حسن نيت برنامه‌ريزان تغييرات پرشتاب جهان معاصر از كجا ناشي شده است. آن هم در شرايطي كه اين خوش بيني يا حداقل اين ميزان خوش‌بيني هرچند همگامي جهاني را به دنبال خواهد داشت، با اين حال همراهي ملي را از دست مي‌دهد زيرا مردم كشورمان نسبت به تحميل ايده‌هاي غرب با شيوه‌هاي استعماري خاطره خوشي ندارند و خوش‌بين نيستند.
با تمام اين اوصاف، كنفرانس ملي بازانديشي و آينده‌نگري در نظام آموزش و يادگيري ايران بدون اينكه خود را در معرض تحليل صاحبنظران و منتقدان قرار دهد، روز گذشته با مشاركت وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري، آموزش و پرورش و تعاون، كار و رفاه اجتماعي و كميسيون ملي يونسكو آغاز به كار كرد و به جز معدود رسانه‌هايي كه به عنوان تريبون اختصاصي آن عمل و اظهارات سخنرانان را منتشر كردند، تحليل ديگري نداشت و به نظر مي‌رسد بعد از همايش توسعه و عدالت آموزشي كه كاركرد تبليغاتي معكوسي براي آموزش و پرورش داشت و تحليل‌هاي متعدد اهداف پشت‌پرده آن را رونمايي كردند، براي كنفرانس اخير آموزش و پرورش به همين مقدار بازتاب قانع باشد.
در علت برگزاري كنفرانس ملي بازانديشي و آينده‌نگري در نظام آموزش و يادگيري ايران آمده: تحولات اجتماعي- اقتصادي و جمعيت‌شناختي از جمله: تغيير بازار كار، رشد بيكاري جوانان، تغيير روندهاي مهاجرت و افزايش تقاضا براي نيروي كار ماهرتر و آگاه‌تر، موجب تغيير در رويكردهاي مربوط به فضاها و روش‌هاي يادگيري و تقاضا براي كار مناسب و مهارت‌هاي زندگي شده است و چالش‌هاي جديدي را بر نظام‌هاي آموزشي تحميل كرده است كه بازنگري جامع محتواي آموزشي و تضمين كيفيت نتايج يادگيري و همچنين مهارت‌هاي مختلف يادگيري مادام‌العمر را ضروري مي‌سازد. اين چالش‌ها مي‌توانند از طريق بازانديشي و بازسازي سطوح و اشكال مختلف آموزش، از آموزش‌هاي پايه، متوسطه، عالي و فني و حرفه‌اي گرفته تا آموزش بزرگسالان، بر اساس چشم‌انداز جامعي از يادگيري مادام‌العمر، رفع شوند.
علاوه بر اين ظرفيت‌سازي نظام آموزشي ايران با توجه به تحولات رايج اجتماعي، اقتصادي و فناوري، كمك به تقويت سازوكاهاي مورد نياز براي ارتقاي آينده‌نگري و پايداري در سياست‌هاي كلان آموزشي، ترويج رويكرد بين‌بخشي و بين نهادي در سياست‌هاي آموزشي، شناخت چالش‌هاي تضمين كيفيت در نظام آموزشي و يادگيري ايران با توجه به محيط‌ها و روش‌هاي متحول آموزشي، تعيين عوامل مؤثر در تغيير نقش معلمان، استادان و مدرسان دانشگاه از انتقال‌دهندگان دانش به تسهيل‌گران يادگيري، ايجاد تغييرات مناسب در نظام آموزشي ايران به منظور ايجاد فرصت‌هاي يادگيري مادام‌العمر برابر و با كيفيت براي همه از اهداف برگزاري كنفرانس مزبور عنوان شده است.
تطابق اين اهداف با سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و اسناد تحولي و بالادستي كاري است كه از نگاه آموزش و پرورش چندان محلي از اعراب نيافته است و از اهميت برخوردار نيست. همچنين به نظر مي‌رسد رفع ابهام از عبارات كلي اهداف آن نيز كه مي‌تواند هر برنامه و هدفي را اعمال كند، یا حتی منجر به باج‌گیری سیاسی و فرهنگی از کشورمان شود، مورد توجه كارگزاران آموزش و پرورش نبوده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن