تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804711336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ مسعود نیلی به احمد توکلی با عدد و رقم: دولت روحانی در دو سال اول ماهانه 8833 شغل ایجاد کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: پاسخ مسعود نیلی به احمد توکلی با عدد و رقم: دولت روحانی در دو سال اول ماهانه 8833 شغل ایجاد کرده است
توکلی: استدلال دکتر نیلی از حیث استناد به آمارها و استنتاج وضعیت بیکاری در دولت فعلی درست است و چنانچه خودشان هم اشاره داشتند اشکال کار من ناشی از اعتماد به گزارش کارشناسی تهیه و منتشر شده در سایت الف بوده است.
سایت الف نوشت: پس از نامه احمد توکلی به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور درباره آمار بیکاری و شرایط اقتصادی کشور {اینجا} که در آن استناد به اظهارات مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی نیز شده بود{اینجا}، مسعود نیلی نامه ای با توضیح آمار بیکاری و آمار اشتغال در دولت یازدهم به احمد توکلی نوشته که در ادامه پاسخ نماینده مردم تهران نیز آمده است.


*************************
نامه مسعود نیلی به احمد توکلی

بسمه تعالی

در نامه تاریخ سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ جنابعالی که بعنوان جناب آقای جهانگیـری معاون اول محـترم رییس جمهور انتشار عمومی پیدا کرد، علاوه بر مطالبی که خطاب به ایشان نوشته اید و بنده به آنها نمی پردازم، در پاراگراف دوم بند «۴» به مصاحبه اینجانب در مورد میزان بسيار اندک خالص اشتغال ایجاد شده طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ براساس آنچه اینجانب در برنامه پایش ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ ارائه کردم پرداخته و اعلام نموده اید: «ضمن مقایسه آمار مشابه تعداد شاغلان سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ نشان داد در طول سالهای میانی دولت سابق، هر سال فقط ۱۴هزار شغل ایجاد شده است.

رسانه های منسوب به اصلاح طلبی، فردای پخش آن برنامه پایش، آمار ارائه شده توسط دکتر نیلی را تکان دهنده خوانده و با تمسخر تعداد اشتغال ایجاد شده در دوره آن دولت را حدود صفر اعلام کردند».

در ادامه با ارائه آماری ادعا کرده اید که با بکارگیری همان روشی که بنده آمار مذکور را استخراج کرده ام می توان نتیجه گرفت که خالص اشتغال ایجاد شده در فاصله ۲۷ ماه فعالیت این دولت (از پایان تابستان ۱۳۹۲ تا پایان پاییز ۱۳۹۴) با بيش از ۱۴۴ هزار نفری کاهش مواجه بوده است، به این معنی که عملکرد دولت یازدهم در زمینه اشتغال، به مراتب بدتر از آن چیزی است که بنده در آن تاریخ گزارش کرده ام.

ضمناً، در همان تاریخ، مطلب دیگری تحت عنوانِ: «در دولت فعلی هر ماه ۵۳۵۲ نفر شغلشان را از دست داده اند»، با کلماتی کاملاً مشابه، این بار از طرف بخش اقتصادی سایت الف انتشار پیدا کرده که همان ادعا را مطرح نموده است.

در ادامه توضیح خواهم داد كه جنابعالي مرتکب اشتباهی محاسباتی شده اید و از آنجا که این اشتباه از نظر مبانی آماری بدیهی و ابتدایی است، تنها عاملی که می تواند باعث بروز آن شده باشد، تعجیل و غفلت يا اغماض غیر اخلاقی از مبانی آماری مربوطه در فضای انتخاباتی كنوني است.

۱. آماری که از سوی اینجانب در برنامه پایش ارائه شد، از مقایسه میزان اشتغال «سالانه» طی سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ بدست آمده بود که به دلیل اهمیت بالای نتایج و وسواس اینجانب، با نتایج سرشماری سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ نیز کنترل مجدد و راستی آزمایی شده و اساساً به دلیل کنترل با نتایج سرشماری بود که سال شروع بررسی را بجای سال ۱۳۸۴ یعنی شروع بکار دولت نهم، سال ۱۳۸۵ قرار داده بودم. چون نمی خواستم خدشه ای در این ارزیابی مهم از نظر علمی وارد شود.

آمار ارائه شده توسط اینجانب، ارقام قابل مقایسه با هم را مبنا قرار داده بود. در حالیکه همانطور که توضیح داده خواهد شد، در محاسبه جنابعالی یا افرادی که برای شما این محاسبات را انجام داده اند، ارقام «فصلی» ناهمسان با یکدیگر مبنای مقایسه قرار گرفته است.

لازم به توضیح است کسانی که حداقل آشنایی با داده‌های اقتصادی دارند می‌دانند که غالب متغیرهای اقتصادی، دارای «رفتار فصلی» هستند که همین ویژگی باعث می شود ارقام سالانه، جمع ساده ارقام فصلی نباشد و در اصطلاح، پس از «فصلی زدایی» مورد استفاده قرار گیرند.

توجه به رفتار فصلی، و بویژه در آمار بازار کار ایران به دلیلِ تعداد قابل توجهِ شاغلین بخش های کشاورزی و ساختمان دارای اهمیت زیاد است. لذا کارشناسان (و طبیعتاً اقتصاددانان) هیچگاه آمار فصل پاییز یک سال را با آمار فصل تابستان سال دیگر مقایسه نمی‌کنند؛ چرا که قیاس صورت گرفته قیاس نادرستی است.

۲. همانطور که در نمودار (۱) این نوشتار مشاهده می شود، تعداد شاغلان کل کشور همواره در فصول بهار و تابستان بیش از پاییز و زمستان بوده است. از آنجا که برخی شغل‌ها در کشور، بخصوص در بخش های کشاورزی و ساختمان، فصلی است، در فصول بهار و تابستان که فصل فعالیت های بیشتر است، افراد بیشتری نسبت به فصول پاییز و زمستان مشغول کار هستند. بنابراین اگر کسی بخواهد مخاطب را به اشتباه بیاندازد، مستقل از اینکه چه دوره ای را بررسی می کند می تواند آمار پاییز را با تابستان مقایسه کند و نتیجه دلخواه خود را در زمینه نامطلوب بودن عملکرد اشتغال بگیرد.

برای تشخیص بهتر تغییرات فصلی تعداد شاغلان، در نمودار (۲) متوسط تعداد شاغلان فصول چهارگانه کشور طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ منعکس شده است. مشاهده می‌شود که در ۱۰ سال گذشته، اشتغال فصل پاییز بطور متوسط، حدود ۶۳۰ هزار نفر از فصل تابستان کمتر بوده است. لذا ممکن است اشتغال فصل پاییز در یک سال کمتر از اشتغال فصل تابستان سال قبل باشد ولی کل اشتغال سال بیشتر باشد یا بالعکس.

به همین دلیل متغیرهای فصلی را در هر فصل «صرفاً با فصول مشابه» در سال‌‌های مختلف مقایسه می‌کنند و مقایسه آمار فصل پاییز یک سال با فصل تابستان ۲ سال قبل اساساً مقایسه‌ای نادرست و بی‌معنی است.




تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 22 February 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن