تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819285051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فوتبال ايران براي موفقيت در آسيا به رنسانس احتياج دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فوتبال ايران براي موفقيت در آسيا به رنسانس احتياج دارد
در حالي فصل جديد ليگ قهرمانان آســيا از سه‌شـــنبه آغاز مي‌شود و تراكتور، ذوب‌آهن و سپاهان به عنوان نمايندگان ايران در آسيا رقابت‌هايشان را آغاز مي‌كنند كه از آخرين قهرماني يك تيم ايراني در آسيا 23 سال مي‌گذرد
نویسنده : سعيد احمديان 


 در حالي فصل جديد ليگ قهرمانان آســيا از سه‌شـــنبه آغاز مي‌شود و تراكتور، ذوب‌آهن و سپاهان به عنوان نمايندگان ايران در آسيا رقابت‌هايشان را آغاز مي‌كنند كه از آخرين قهرماني يك تيم ايراني در آسيا 23 سال مي‌گذرد. سال 1993 آخرين باري بود كه تيم پاس تهران توانست با شكست الشباب عربستان قهرمان شود و پس از آن تا امروز هيچ باشگاه ايراني نتوانسته جام قهرماني را بالاي سر ببرد. البته دو تيم اصفهاني سپاهان و ذوب‌آهن در سال‌هاي 2008 و 2010 تا يك قدمي قهرماني هم پيش رفتند اما با شكست در فينال دستشان از رسيدن به جام كوتاه ماند تا حسرت نمايندگان ايران براي قهرماني در آسيا به 23 سال برسد. حالا ذوب آهن، سپاهان و تراكتور در فصل جديد ليگ قهرمانان بازي‌هايشان را از فردا آغاز مي‌كنند و براي شكستن طلسم قهرماني با رقباي آسيايي‌شان رقابت مي‌كنند. منصور ابراهيم زاده سرمربي سابق ذوب‌آهن كه توانست اين تيم را به فينال ليگ قهرمانان آسيا برساند در گفت‌وگو با «جوان» درباره علل ناكامي‌هاي سال‌هاي اخير باشگاه‌هاي ايراني در آسيا صحبت كرده است.

بيش از دو دهه از آخرين قهرماني يك باشگاه ايراني در آسيا مي‌گذرد و باشگاه‌هاي كشورمان سال‌هاست در حسرت جام قهرماني آسيا هستند، به نظر شما چه دلايلي باعث شده تا تيم‌هاي ايراني در 23 سال اخير نتوانند قهرمان آسيا شوند؟
دلايل زيادي را مي‌توان برشمرد كه در اين ناكامي نقش داشته است، البته در حالي تيم پاس توانست سال 93 قهرمان شود كه شرايط آن مسابقات با سبك جديد كه به صورت ليگ قهرمانان برگزار مي‌شود، فرق مي‌كرد. آن سال‌ها بازي‌ها به صورت متمركز برگزار مي‌شد و خبري از بازي‌هاي دوره‌اي و رفت و برگشت مانند امروز نبود. همچنين مشكلات اقتصادي مانند سال‌هاي اخير تيم‌هاي ايراني نداشتند و با دغدغه كمتري در رقابت‌هاي آسيايي شركت مي‌كردند. اين موضوع سبب مي‌شد تا بتوانند بازيكن و امكانات كافي را براي موفقيت فراهم كنند؛ امكاناتي كه باشگاه‌ها امروز با توجه به مشكلات اقتصادي و بحث‌هاي تحريم‌ها كمتر مي‌توانند آن را مهيا و براي موفقيت بسترسازي كنند. به هر حال مسائل مادي مي‌تواند نقش زيادي در عدم موفقيت داشته باشد و جلوي پيشرفت تيم‌ها را بگيرد.
به بالا بردن توان مالي اشاره كرديد اما به نظر مي‌رسد تيم‌هاي ايراني نتوانند حداقل در اين بخش با تيم‌هاي شرق آسيا و عربي رقابت كنند.
قطعاً تيم‌هاي ايراني نمي‌توانند بازيكني مانند ژاوي را جذب كنند. قدرت اقتصادي تيم‌هاي ژاپني، چيني و عربي با تيم‌هاي كشورمان قابل مقايسه نيست و آنها با توجه به سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي كه انجام مي‌دهند و جذب بازيكنان كارآمد توانسته‌اند در بين تيم‌هاي باشگاهي آسيا بالاتر از بقيه باشند. به همين خاطر هم معتقدم براي رقابت با چنين كشورهايي و پي‌ريزي موفقيت در آسيا بايد هزينه كرد و در اين صورت است كه مي‌توانيم در بين تيم‌هاي باشگاهي آسيا مدعي باشيم و براي قهرماني بجنگيم.
مشكلات اقتصادي كه اشاره كرديد مربوط به 10 سال اخير است، قبل از آن چرا موفقيت‌هاي باشگاه‌هاي ايران در آسيا تكرار نشد؟
تا 15 سال پيش اين استقلال و پرسپوليس بودند كه بيشتر به عنوان نمايندگان ايران در رقابت‌هاي آسيايي شركت مي‌كردند اما با از بين رفتن فضاي دو قطبي فوتبال ايران، تيم‌هاي ديگر هم توانستند خودشان را به عنوان مدعي نشان دهند و همين سبب شد تا استقلال و پرسپوليس در ليگ داخلي برابر تيم‌هاي نوظهور كه قطب‌هاي جديد فوتبال بودند به مشكل بخورند و به سختي بيفتند و همين سبب شد تا در آسيا هم نتوانند موفق باشند و در رقابت با ديگر تيم‌هاي آسيايي ناكام باشند. البته افت شديد تيم ملي هم در اين زمينه بي‌تأثير نبود، به خصوص اينكه تيم ملي و باشگاه‌ها مكمل يكديگر هستند و موفقيت‌هاي هر كدام مي‌تواند راه را براي موفقيت ديگري باز كند.
 در اين باره بيشتر توضيح مي‌دهيد؟
اكثر بازيكنان تيم ملي از باشگاه‌هاي داخلي گلچين مي‌شوند و به طور حتم وقتي باشگاه‌هاي ما قوي‌تر باشند، تيم ملي هم قوي‌تر مي‌شود و برعكس آن نيز هست و وقتي تيم ملي بتواند موفق باشد، تأثير اين موفقيت در باشگاه‌ها هم ديده مي‌شود و باعث مي‌شود تا باشگاه‌ها هم بتوانند در سطح آسيا مدعي نشان دهند. به همين خاطر هم معتقدم ناكامي‌هاي باشگاهي با ناكامي‌هاي فوتبال ملي ارتباط مستقيم دارد و همان طور كه تيم ملي نتوانسته موفق باشد، باشگاه‌ها هم به تبع آن در آسيا پشت خط مانده‌اند.
به خارج شدن فوتبال از فضاي دو قطبي اشاره كرديد؛ فضايي كه تيم‌هايي مانند سپاهان، ذوب‌آهن و تراكتور و فولاد يا نفت توانستند آن را بشكنند اما چرا موفقيت اين تيم‌ها كه توانسته بودند از زير سايه استقلال و پرسپوليس بيرون بيايند در آسيا ادامه پيدا نكرد؟
تيم‌هايي مانند سپاهان و ذوب و بقيه تيم‌هايي كه بالاتر از استقلال و پرسپوليس قرار گرفتند، اگر چه توانستند در ليگ داخلي مدعي باشند و قهرمان شوند اما اين تيم‌ها در سطح آسيا كم‌تجربه بودند و همين كم‌تجربگي سبب شد تا اينگونه تيم‌ها به رغم موفقيت‌هاي داخلي، در سطح آسيا نتوانند مدعي نشان دهند. البته مشكلات اقتصادي هم همچنان كه اشاره كردم تأثير زيادي داشته است. نمونه آن هم تيم نفت در بازي اخيرش مقابل الجيش قطر بود. مشكلات مالي و روحي نفتي‌ها در اين بازي نقش تأثيرگذاري در شكست آنها و عدم صعود به مرحله گروهي داشت. به خصوص اينكه نفتي‌ها در اين بازي سرتر بودند اما به دليل مشكلات خارج از زمين در اين مسابقه در عين اينكه برتر بودند، بازنده شدند.
به رغم اين مشكلاتي كه اشاره كرديد، دو تيم اصفهاني يعني سپاهان و ذوب در سال‌هاي 2008 و 2010 به فينال هم صعود كردند، هر چند نايب قهرمان شدند. درباره ذوب كه خودتان سرمربي اين تيم بوديد و توانستيد اين تيم را به فينال برسانيد بيشتر صحبت مي‌كنيد، آن تيم چه شرايطي داشت كه توانست تا فينال بالا بيايد؟
سال 2008 بخش مديريتي و پشتوانه‌هاي تيم نقش زيادي در رسيدن ذوب‌آهن به فينال داشت. بازيكنان تيم به بلوغ خاصي رسيده بودند و فرهنگ فوتبالي ويژه‌اي بر تيم حاكم بود، طوري كه كنفدراسيون فوتبال آسيا از ذوب‌آهن به عنوان بارسلوناي آسيا ياد مي‌كرد كه توانسته بود نگاه‌ها را به خودش جلب كند. همدلي و همكاري در تيم وجود داشت و همه براي موفقيت هم قسم شده بودند و همه عواملي كه اشاره كردم دست به دست هم داد تا ذوب‌آهن آن سال تا فينال بالا برود.
براي اينكه دوباره باشگاه‌هاي ايراني به سطح اول آسيا برگردند و موفقيت‌هايي مانند فيناليست شدن ذوب و سپاهان تكرار شود و طلسم 23 ساله قهرماني در آسيا شكسته شود، چه كارهايي بايد انجام شود؟
بايد براي موفقيت برنامه داشته باشيم و يك رنسانس در فوتبال به وجود بيايد، از نظر اقتصادي هم پول به باشگاه‌ها تزريق شود و مشكل تبليغات و حق پخش تلويزيوني هم حل شود تا تيم‌ها بتوانند با بالا بردن قدرت مالي‌شان، هم امكانات و هم بازيكنان مورد نظرشان را جذب كنند. همچنين جوانگرايي و استفاده از بازيكنان جوان در كنار باتجربه‌ها هم از ديگر عوامل تأثيرگذار دربالابردن سطح يك تيم است. اين عوامل در كنار مديريت خوب مي‌تواند در پايان دادن به ناكامي باشگاه‌هاي كشورمان در سطح آسيا نقش داشته باشد و دوباره تيم‌هاي ايراني به جمع تيم‌هاي مدعي قهرماني ليگ قهرمانان برگردند.




منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن