تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819493303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش مشروح از همایش «گفت‌وگو برای زندگی» ماموستا قادری: داعش دشمن مشترک شیعه و سنی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش مشروح از همایش «گفت‌وگو برای زندگی»
ماموستا قادری: داعش دشمن مشترک شیعه و سنی است
ماموستا قادری از علمای اهل تسنن، داعش را دشمن مشترک شیعه و سنی دانست و افزود: کشتن مسلمانان در دین پایه و اساسی ندارد؛ بنابراین داعشیون هیچ دینی ندارند.



به گزارش خبرگزاری فارس، همایش «گفت‌وگو برای زندگی» با محوریت بررسی تجربه امام موسی صدر پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 28 بهمن ماه) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در جوار بارگاه نورانی حضرت فاطمه معوصمه(س) برگزار شد، در این همایش حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهر پاوه و دختر امام موسی صدر به ایراد سخن پرداختند. *امام موسی صدر از بزرگترین مبلغان وحدت‌گرایی بین ادیان الهی است همچنین «اسقف گریگوریس نرسیسیان» که به علت کسالت «اسقف سبو سرکیسیان» به نمایندگی از ایشان در این همایش شرکت کرده بود، پیام اسقف سرکیسیان را در همایش قرائت کرد که در آن آمده است: «در این همایش خاطرات مرد روحانی زنده می‌شود که اعتقادی عمیق به زندگی مسالمت‌آمیز انسان‌ها داشت.» در ادامه پیام تأکید شده است: ایشان(امام موسی صدر) فردی تأثیرگذار در زندگی دینی و سیاسی مردم لبنان بود که با روح آزاده خود باعث همبستگی مردم لبنان بود، فقدان ایشان برای مردم لبنان و منطقه عوامل سویی در برداشت که امروز متأسفانه شاهد آن هستیم، امیدواریم که هر چه زودتر خبر سلامتی و حضور ایشان در جمع مردم تشنه صلح و برادری آهنگین شود. در بخش دیگری از این مراسم حورا صدر دختر امام موسی صدر با تأکید بر اینکه سی‌ام بهمن ماه را باید روز گفت‌وگو بنامیم، امام موسی صدر را از بزرگترین مبلغان وحدت‌گرایی بین ادیان الهی دانست و گفت: ایشان گفت‌وگو را در جوامع اسلامی تکریم کردند که این کار باید در همه سطوح اجرا شود. وی ادامه داد: گفت‌وگو یک امر تفننی روشنفکرانه نیست، بلکه باید یک اصل نهادینه شده در همه امور جامعه باشد، گفت‌وگو جوهر اعمال و رفتار امام موسی صدر بود، ایشان ارتباط، همکاری و همفکری با همه افراد، فرق و ادیان مختلف را داشتند. صدر گفت‌وگو را بهترین راه برای شناخت دشمن دانست و یادآور شد: حتی آشنایی مذاهب بهترین وسیله برای ایجاد باور و اطمینان کامل و محبت صادقانه بین آن‌ها است.  

  وی افزود: اگر به هشدارهای امام موسی صدر توجه می‌شد، این فاصله‌ها برداشته می‌شد، اگر حرکت‌های وحدت بخش امام موسی صدر ادامه می‌یافت، مسلماً جهان اسلام گرفتار این همه اختلاف و آتش فتنه نمی‌شد. *گفت‌وگوی سازنده؛ راه‌حل علمی رسیدن به امت واحده حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیات قرآن به بررسی دلایل اختلافات میان امت‌ها پرداخت و اظهار داشت: اختلاف میان امت‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ نخست، امت‌هایی که در برابر یکدیگر جدل دارند. دوم، امت‌هایی که به تعبیر امام موسی صدر با یکدیگر رقابت سازنده داشته و سبب ترقی، تعالی و تعافی می‌شوند. وی افزود: اختلاف میان امت‌ها و انسان‌ها همواره وجود داشته و دارد، ولی افرادی که دارای روحیه رحمانی هستند اختلافات میان یکدیگر را وسیله رشد قرار می‌دهند، ولی افرادی که در جهل مرکب هستند این اختلافات را وسیله نابودی یکدیگر قرار داده و خودشان را سفید و دیگران را سیاه می‌بینند. عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه متعصبان شیعه و سنی می‌گویند جمع میان سیاه و سفید، نور و ظلمت صورت نمی‌گیرد، گفت: مخالفان تقریب می‌گویند که ما نور هستیم و دیگران تاریکی؛ در حالی که رجال و اهل تقریب تعبیری متفاوت‌تر از این متعصبان دارند. خواست رجال تقریب این است که ما خوبان هر امت را شناسایی کرده و با هم متحد کنیم. وی ادامه داد: در هر امتی افراد خوب و بد وجود دارد، ولی باید به تعبیر امام موسی صدر خوبان هر امتی را کنار یکدیگر جمع کرده و علیه دشمنان خدا متحد کنیم. خود امام موسی صدر نیز با چنین باوری توانست در میان اختلافات فراوان فرقه‌های مختلف، وحدت ایجاد کند. حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی با اشاره به سفر سال 52 خود به لبنان و دیدار با امام موسی صدر ابراز داشت: در این سفر ایشان دستور داد تا کتاب «قرآن و طبیعت» بنده به عربی برای مدارس لبنان ترجمه شود. همچنین بنده پس از سفر به لبنان به مصر رفتم که در آنجا به جایگاه و عظمت امام موسی صدر در میان علمای اهل‌تسنن پی‌بردم.  

  وی ادامه داد: امام موسی صدر تأکید می‌کند که نخست تقریب را از پدرشان فرا گرفته‌اند. حتی در زمینه تقریب کتابی با نام «لوا الحمد» نوشته‌اند که در آن احادیث مشترک میان شیعه و سنی را بیان کرده‌اند. آیت‌الله عبدالحسین شرف‌الدین که عالم شیعیان لبنان بوده نیز وصیت می‌کند: امام موسی صدر جانشین من هستند. عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امام خمینی(ره)، آیت‌الله العظمی بروجردی، امام موسی صدر و آیت‌الله شرف‌الدین را مظهر ادب و کلام در نگارش مطالب نسبت به سایر مذاهب عنوان کرد و گفت: دیگران نیز باید از این بزرگواران یاد گرفته و بدانند که چگونه باید مکتب اهل‌بیت(ع) را معرفی کرد. وی با بیان اینکه امام موسی صدر تأکید می‌کند باید کار ناتمام سیدجمال‌الدین اسد آبادی را به اتمام برسانیم، خاطرنشان کرد: راه حل علمی تقریب در روش امام موسی صدر مسأله گفت‌وگو و شناخت مستقیم بوده است. متأسفانه برخی شناخت مذاهب را از نوشته‌های مخالفان دریافت می‌کنند و با نفی دیگران، خود را اثبات می‌کنند. حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی تأکید کرد: امام موسی صدر ضمن گفت‌وگو با علمای اهل‌تسنن لبنان با علمای الازهر نیز گفت‌وگوها و نامه‌نگاری‌های مختلفی داشته است، نتیجه این گفت‌وگو سبب می‌شود که شیخ الازهر به ایران سفر کرده و با علمای قم، مشهد و تهران دیدار داشته باشد. وی ادامه داد: نتیجه دوستی امام موسی صدر با شیخ فحام(شیخ الازهر) سبب می‌شود که وقتی از این شیخ اهل‌تسنن خواسته می‌شود تا فتوایی علیه فتوای شیخ شلتوت صادر کند، ولی این کار را نکرده و جواب دندان شکنی به مخالفان می‌دهد. عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با یادآوری حضور امام موسی صدر در مجمع البحوث الاسلامیه مصر گفت: گفت‌وگوی امام موسی صدر سبب شناختن مکتب اهل‌ بیت(ع) می‌شود، ما نیز باید همانند امام خمینی(ره)، آیت‌الله العظمی بروجردی، امام موسی صدر، شیخ شلتوت، کاشف الغطا و... برای وحدت و همبستگی مسلمانان گفت‌وگوی مسالمت‌آمیزی داشته باشیم. وی افزود: تجمع العلما المسلمین لبنان نیز از ثمرات وحدت فقهی امام موسی صدر است، تلاش کنیم با گفت‌وگوی سازنده، اختلافات را برداشته و یک امت واحد شویم. برخی از افراد بد نیستند ولی مطالب برایشان بد تفهیم شده است که ما نیز باید همانند امام موسی صدر مکتب ائمه اطهار(ع) را به درستی معرفی کنیم. حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت ماهواره‌های تفرقه افکن به ویژه در لندن تصریح کرد: امروز استعمارگران شبکه‌های ماهواره‌ای را دست افرادی می‌دهند که تنها به دنبال فحاشی و ایجاد اختلاف هستند، ولی با این وجود فردی همانند امام موسی صدر که بر وحدت تأکید داشته‌اند را می‌ربایند. *تواضع و دلسوزی برای آینده اسلام ویژگی‌های امام موسی صدر ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهر پاوه با تأکید بر اینکه امام موسی صدر به دنبال دارالتقریب بود، اظهار داشت: ایشان این تفکر را مدیون پدر بزرگوارشان می‌دانستند و تمام خانواده این عالم منادی وحدت بودند. وی ادامه داد: لبنان پیش از حضور امام موسی صدر با گرفتاری‌های بسیاری مواجه بود، ولی ایشان غافلان را بیدار کرده و بیداران را بصیرت داد. تواضع، اعتماد به مخاطبان و دلسوزی برای آینده اسلام از ویژگی‌های امام موسی صدر بود.  

  عضو شورای برنامه‌ریزی علوم اهل سنت با تأکید بر اینکه همت بزرگانی همانند امام موسی صدر، غافلان را بیدار کرد، کلمات و بیانات افرادی همانند ایشان را که مردان خدا هستند را سبب نجات امت دانست. وی از امام موسی صدر به عنوان یک ملت و جامعه یاد کرد و گفت: امام موسی صدر یک شخص نبود، بلکه ملت و جامعه بود، به همین دلیل نیز اجازه ندادند به روشنگری بپردازد. امام جمعه پاوه با بیان اینکه عصر کنونی که به عصر ارتباطات، علم و آگاهی شناخته می‌شود در حقیقت عصر شبیخون و هجمه به معنویت اسلام و قرآن است خاطرنشان کرد: تفرقه میان امت اسلامی سبب شد که چنین هجمه‌ای به اسلام و قرآن شود. وی ادامه داد: متأسفانه هر فردی اسلام و فقه را با میل خود تفسیر می‌کند و این خود سبب شده که عده‌ای بر سر دیگران گلوله بکوبند. علما باید در این دوران به نقش تاریخی خود واقف بوده و عمل کنند. ماموستا قادری بخشی از مشکلات امروز جهان اسلام را نتیجه غفلت‌ها دانست و با تأکید بر اینکه نباید گلوله جای گفت‌وگو را بگیرد، بیان داشت: وقتی می‌شود مشکلات را با گفت‌وگو حل کرد، چرا باید به گلوله متوسل شد؟ متأسفانه برخی خوراک علمی خود را از غیر علما و رهبران دینی دریافت می‌کنند. وی حقیقت تقریب مذاهب را تقریب میان مردم و علمای مذاهب دانست و گفت: مذاهب با یکدیگر مشکل ندارند؛ چرا که هدف یکی است. ولی نباید با استنباط‌های فردی مذهب خود را به دیگران تحمیل کرد. امام جمعه پاوه ضمن تقدیر از نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد تقریب و وحدت میان امت‌های اسلامی تصریح کرد: اگر در کشورهای عربی همانند مصر یک رهبر حکیم وجود داشت، این‌گونه گرفتار نمی‌شدند. وی افزود: ایران اسلامی از ابتدا انقلاب گرفتار هزاران توطئه و فتنه سیاسی، قومی، مذهبی و حتی جنگ فیزیکی شده، ولی به سبب وجود رهبر حکیم، بصیر و مردمی این کشور هر روز قدرتمندتر شده است. حتی اگر یکی از این فتنه‌ها بر سر کشور دیگر می‌آمد، آن کشور نابود می‌شد. ماموستا قادری در بخش پایانی سخنان خود داعش را دشمن شیعه و سنی دانست که علیه اسلام فعالیت می‌کنند و بیان کرد: کشتن مسلمانان در دین پایه و اساسی ندارد؛ بنابراین داعشیون هیچ دینی ندارند. آن‌ها تربیت یافته برخی از مفتیان اهل‌سنت و مأموران دستگاه‌های اطلاعاتی غربی هستند.

94/11/28 - 15:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن