تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815159309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیل قراردادهای محرمانه، کشور را به کدام سو می‌برد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: قراردادهای محرمانه بیشمار این روزها، واکنش تولیدکنندگان و متخصصان داخلی را برانگیخته است هرچند به بیان آقای دکتر روحانی «برخی کودکانه سخن می‌گویند که آنچه بعد از برجام ما برای ملت ایران خواهیم آورد کالای ساخته شده خارجی به‌جای کالای داخلی است؛ ما سرمایه و فناوری را خواهیم گرفت.»

به گزارش تراز ، «دولت حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر روحانی، دولت موفقیت است، دولت کارشناسی است و فرصت تاریخی برای ملت ایران است که در خرداد ۹۲ به وی رای دادند. دولت یکپارچه و فداکار روحانی، فرصتی تاریخی برای کشور ایران به شمار می‌رود، و عقل و تدبیر برنامه حرکت درست برای ایرانیان است و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم .»
 
خطابه‌خوانی و فریاد شعارهای امیدوارکننده دولتمردان امری عادی است، بدین سبب نمی‌توان به سخنان علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خرده‌ای گرفت.
 
هرچند دولت یازدهم جایگزین دولتی شد که تعداد متنابهی اساتید و شخصیت‌های دانشگاهی عهده‌دار پست‌های وزارتی و مدیریتی بودند و تعریف جایگاه‌های مشاوره‌ای و مدیریتی برای کارشناسان و نخبگان "معتقد" به نظام امری قابل توجه بود، اما به سبب عملکرد ایذایی و سلیقه‌ای در سالهای آخر، شعار تدبیر رئیس دولت یازدهم، امیدی در جامعه پدید آورد و شد آنچه شد...
 
اعتماد به شعار طرح کارشناسی شده حل مشکلات اساسی اقتصادی و مدیریتی کشور در ۱۰۰ روز، توقعی بالا را از مدیران و ژنرال‌های پر سن و سال و با تجربه دولت،  رقم زد.
 
روحانی ابتدای هفته در مجمع سالانه بانک مرکزی در این باره اذعان کرد: «یکی از وعده‌هایی که در انتخابات ۹۲، بنده به مردم اعلام کردم این بود که من بدون مشاوره با کارشناسان، تصمیمی نخواهم گرفت و همیشه کارشناسان را دعوت کرده‌ام و اگر دیدم آنها نظر دیگری دارند، نظر خود را کنار گذاشتم.»
 
اما دور از سخنان بازیگر نقش اول دولت یازدهم، رفتارهای وزرای کهنه کار دولت به خصوص در پروژه‌ها و طرح‌های عظیم و بلندمدت کشور به مرور بر تردید مردم و متخصصان، نسبت به بررسی و طراحی کارشناسانه امور توسط دولت، افزود.
 
تصمیمات درباره حذف ایران کد و شبنم، نحوه تنظیم بازار در آستانه مناسبت‌های خاص مانند ماه رمضان و عید نوروز، توقف تولید بنزین داخلی و واردات بنزین خارجی، طرح سبد کالا و نحوه اجرای آن، بسته خروج از رکود (کارت اعتباری خرید کالاهای ایرانی و وام ۲۵ میلیونی خودرو) در کنار نحوه مواجه تیم اقتصادی دولت با طرح‌های هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر، از مواردی است که با تاثیر عمیق خود بر معیشت مردم و وضعیت روانی جامعه، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.
 
همچنین موضع گیری‌های خاص نسبت به کارت سوخت، کد رهگیری معاملات مسکن، سازمان حمایت از مصرف کننده و شورای رقابت برای  نخبگان و کارشناسان تعجب برانگیز است.
 
تصمیمات سلیقه‌ای و موسمی به صورت یک اپیدمی، خارج از هیئت وزیران هم خود را نشان داده و بر عملکرد مدیران میانی دولت هم سایه انداخته است. که می‌توان آن را در وضعیت قرمز صنعت کشاورزی در استان‌های مختلف (اتلاف تولید مازاد گوجه در بوشهر، هندوانه در کرمان ، چای و برنج در شمال، سیب زمینی در فارس)، نوسان مدام در ازدیاد و کمبود تولید صنعت طیور و مرغداری‌ها، قراردادهای صنایع پتروشیمی، نمایشگاه بین المللی اکسپو میلان و ورشکستگی صنایع سیمان، مشاهده کرد.
 
واقعیت آن است که با اجرایی شدن طرح برجام توسط امریکا، و موج محرمانه‌سازی قراردادها و پروژه‌های دولتی از دید مردم، کارشناسان و حتی نماینده‌های مجلس، دوری نخبگان از پروژه‌های مهم و پرسروصدای دولت یازدهم، با شیب ملایم در حال افزایش است.
 
هرچند به گفته مسئول دفتر رئیس دولت، بدیهی می‌باشد که این قراردادها و همکاری‌ها با توجه به تنگناهای اقتصاد کشور بوده و همچنین روح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این قراردادها قابل مشاهده است. و وی مدعی این نکته است که بستن قراردادها از نتایج همکاری دولت با بدنه کارشناسی و نخبگانی ملت می‌باشد، اما با توجه به سیل قراردادهای طولانی مدت و ایجاد بدهی‌های سنگین جهانی برای کشور، نگرانی فزاینده جامعه از آینده اقتصادی کشور قابل چشم پوشی نیست.
 
تحرکات عمیق اقتصادی که حول محور برجام در حال شکل‌گیری است، فهرست بلندبالایی دارد. قراردادهای جدید و محرمانه نفتی موسوم بهIPC ،  قراردادهای محرمانه خرید ۱۱۸ هواپیما از ایرباس از جمله ۱۲ فروند هواپیمای دوربرد و پهن پیکر A۳۸۰،  قراردادهای اکتشاف نفت با شرکت‌های توتال و شل، قرارداد محرمانه با شرکت‌های خودرو سازی رنو و پژو، قراردادهای توسعه فرودگاه‌های کشور، تفاهم‌نامه خرید واگن‌های مسافربری از ایتالیا، قراردادهای حوزه فولاد و آلمینیوم، قرارداد تولید ٩ هزار تن گوجه فرنگی ارگانیک و... و دیگر قراردادها و تفاهم‌نامه‌های ۵۰ میلیارد دلاری سفر اروپا.
 
در این میان سخنان چند روز گذشته رئیس دولت تدبیر قابل تامل و تدقیق است که گفت: «مگر ما برجام را آورده‌ایم؟ ما خادم مردم هستیم، برجام را خدا آورد. پیروزی ملت اراده حق بوده و همان خدا هم برای ملت سربلندی بیشتر و رفاه بیشتر خواهد آورد.»
 
به همین مناسبت ذکر نکته‌ای ضروری است و آن اینکه هرچند به قول شریف امام امت (ره) خرمشهر را خدا آزاد کرد، اما بی‌تدبیری مدیران سبب شد با گذشت سالها از جنگ، خرمشهر رنگ آبادانی و خرمی را به خود نبیند. امید است که با تدبیر دولتمردان و اولی تر از آن، با تدبیر مردم، برجام - که قطعا خداوند منان خیرِ آن را برای ما خواسته است-  سرنوشت و پایانی مشابه خرمشهر پیدا نکند.
 


منبع: رجانیوز







زمانبندی انتشار: 27 بهمن 1394 - 16:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن