محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830833007
من ناجی تئاتر نیستم/ لاف نمیزنم
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
فرهاد آییش که این روزها نمایش «چمدان» را اجرا میکند، گفت: هیچ وقت ادعای هنرمندی که خودش را ناجی تئاتر و یا متعهد بداند، نداشتهام. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، این کارگردان تئاتر در نشست رسانهای نمایشاش که روز 27 بهمنماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد، افزود: سالهای زیادی است که کار میکنم و هیچ وقت ادعای هنرمندی که خودش را ناجی تئاتر و یا متعهد بداند، نداشتهام. مانند یک انسان به دنبال ارتباط با انسانهای دیگر هستم و این طرز تفکر با خود نوعی دموکراسی ایجاد میکند. آییش اشاره به نحوه کارگردانی این نمایش گفت: در کارگردانی نمایش «چمدان» ارتباط من با طراحان همراه با دموکراسی بود. زمانی که با یک گروه کار میکنیم، تعدادی هنرمند مستقل در آن وجود دارند که در طراحیهای صحنه، گریم یا لباس ما را همراهی میکنند. وی با اشاره به پیشتازی انجام شده در نمایش «چمدان» تصریح کرد: زمانی که میگویم نمیخواهم کارگردانی دیکتاتور باشم، لاف نمیزنم. به همین دلیل کمترین دخالت را در طراحی صحنه، لباس و گریم داشتم، حتی مواقعی که به مشکل برمیخوردیم و طراحی آنها با فضای ذهنی من متضاد میشد، احساس میکردم که این بهایی است که برای دیکتاتور نبودن در کار باید بپردازم و بگذارم نگاه طراحان در این مقوله ایجاد شود. کارگردان نمایش«تق صیر» ادامه داد: این طراحیها در قسمتی از کار باعث شد که حتی در کارگردانی و نوع بازی تغییراتی ایجاد کنم و در نهایت چالشی را که دوست داشتم با اجرای این نمایش پیدا کنم، برایم ایجاد شد. این اتفاق در ساخت انیمیشنهای «دیرین دیرین» و «سوریلند» نیز رخ داد و سازندگانشان تماما با نگاه خودشان آنها را ساختند و به کاری بسیار خوب تبدیل شد. این همفکر شدن با عوامل مختلف نمایش برای تبدیل به یک واحد با تضادهای درونی زیاد، چالشی بزرگ است که در نهایت به یک احساس شعفانگیز میرسد. «آییش» در ادامه این نشست با اشاره به پیشینه نمایشنامه «چمدان» که پیشتر آن را اجرا کرده بود، یادآور شد: این نمایش را حدود 22 سال پیش با گروه دیگری که به نسبت غیرحرفهایتر از این گروه بودند، به صحنه برده بودم. با اینکه آن گروه تأثیر زیادی روی نوشتن نمایش داشتند، اما دوست داشتم اینبار آن نمایش را طور دیگری به صحنه ببرم. «چمدان»ی که من نوشتهام، حالت کلاژ دارد و حول شیای به نام چمدان میگردد. دلم میخواست امسال نسبت به اجرای اول دوباره رشد و نگاههای دیگری را همراه با این اجرای دوباره تجربه کنم. این بازیگر سینما و تلویزیون درباره نگاه تازهاش به این نمایشنامه به ویدیو اینستالیشن ساخته پویا آریانپور اشاره کرد و افزود: تصمیم گرفتیم نگاه هنرهای تجسمی را با کارمان همراه کنیم و در این راه با آقای آریانپور ارتباط گرفتیم تا برایمان ویدیوهایی بسازد که نتیجه این همکاری 12 ویدئوآرت شد که در لابی سالن اصلی تئاترشهر و پیش از نمایش پخش میشود. او در ادامه این جلسه با اشاره به موضوع تبلیغات تئاتر ادامه داد: مسئله بعدی که ما برای این نمایش داشتیم، تبلیغات بود که میخواستیم از محدوده کلیشهای آن خارج شویم، چراکه امروزه ما با یک فضای بزرگ مجازی روبرو هستیم و میتوانیم به کمک آن از ماهها قبل با مخاطبان نمایشمان ارتباط برقرار کنیم. به همین دلیل برای تبلیغات از زوایا، دیدگاهها، عکسها و شعارهای مختلف حول موضوع چمدان استفاده کردیم. کارگردان نمایشهای «هفت شب با مهمان ناخوانده»، «پنجرهها» و «کرگدن» اضافه کرد: تمام این ایدهها یک پیشتازی بود که مخاطب قبل از وارد شدن به سالن تئاتر، با این مفاهیم آشنا شده باشد و اگر ما میگوییم «چمدان» شکل چمدان به ذهن او بیاید. آییش که دو نمایش را با نام «چمدان» پشتسر هم اجرا میکند، به ساختار این نمایشها اشاره کرد و گفت: همزمان با نمایشنامه «چمدان»ی که من نوشتهام، «چمدان»ی دیگر از یک نویسنده معاصر ژاپنی وجود دارد که انگار او هم چمدانی را دیده است و آنقدر برایش اهمیت پیدا کرده که داستانی در مورد آن نوشته و این چنین بود که دوباره آن متن را ترجمه کردم و حالا پیش از متن خودم، اجرا میشود. او همچنین اظهار کرد: با ملغمهای از مفاهیم از طریق مدیاهای مختلف با مخاطبمان ارتباط برقرار کردیم که هر کدام به صورتی روی مخاطب تأثیر میگذارد. حدس و امید من در این کار آن بود که این ترکیب حالتی برای مخاطب ایجاد کند تا زمانی که از سالن خارج میشود، سوالات بیشتری در ابعاد سیاسی، روانشناسی و فلسفی داشته باشد. این هنرمند در توضیح سبک نمایشنامهنویسیاش گفت: در تمام 12، 13 نمایشنامهای که نوشتهام، همیشه دوست داشتم دائما از عمق به سطح برسم و مجددا از سطح به عمق برگردم. مانند اینکه دائما تصویری را ایجاد کنم و بعد آن تصویر را بشکنم. در این نمایش هم همینطور است و پیدرپی از کمدی به تراژدی در رفت و برگشت هستم. او در پایان سخنانش به دغدغههایش برای نوشتن این نمایش اشاره کرد و گفت: در هر نمایشی یک مثلث وجود دارد که دربردارنده نگاههای فلسفی، اجتماعی سیاسی و روانشناسانه است. متنی که روی همه این نگاهها کار کند، متنی کامل است. دغدغه سیاسی زیادی ندارم، اما از کسانی که میخواهند با شعارهای سیاسی مخاطب جذب کنند، ایرادی نمیگیرم و آن کار را هم لازمه جامعه میدانم؛ اما دغدغه من همیشه سوال از خودم بوده است. اینکه با خودم وارد چالش شوم و بفهمم که کیستم و به کجا میروم. در ادامه پویا آریانپور نیز که در این نشست حضور داشت، در توضیح ساخت ویدیو آرتهای مربوط به نمایش گفت: زمانی که فرهاد به من پیشنهاد همکاری در این کار و ترکیب آن با هنرهای تجسمی را داد، به نظرم کار بسیار جالبی آمد. او ادامه داد: من برای ساخت ویدیو آرتها با هنرمندانی که چندین وقت است که با هم کار میکنیم، صحبت کردم. هر کدام از آنها در مورد چمدان خیالپردازیهایی کردند و گفتند که چمدان میتواند بسته به مکانی که در آن وجود دارد، کارکرد و مفهوم متفاوتی به خود بگیرد. همچنین اینکه چه کسی در کجای خانه آن را به دست بگیرد نیز باعث تغییر مفهوم آن میشود. آریانپور اضافه کرد: بعد از آن ما با الگو گرفتن از هنرمندی ژاپنی که ویدیوهایی با تمرکز بر بحث حافظه میسازد، کار خود را شروع کردیم و ویدیوهایی ساختیم که ترکیب آنها حالتی گنگ در خود دارد که میتواند باعث ایجاد تخیل در مخاطب شود. مائده طهماسبی، از بازیگران نمایش در پاسخ به پرسشی درباره همکاریهایش در نمایشهای فرهاد آییش یادآور شد: اولین تجربه کاریام با آقای آییش به 25 سال پیش برمیگردد. ما بعد از این مدت سلیقهها و نقطهنظرهای همدیگر را بهتر میشناسیم. مانند کمپانیهای تئاتر در کشورهای دیگر که هرکدام تیم خودشان را دارند و در کنار هم رشد میکنند و به یک همفکری با هم میرسند، ما هم در کنار هم، کارها و صحبتهای زیادی کردهایم که این مسئله به فهم بیشتر از یکدیگر در کار منجر شده است. او با اشاره به ساختار نمایش گفت: این نمایش دو قسمت دارد. همانطور که آقای آییش دوست داشتند، «چمدان» دیگری در کنار «چمدان» خودشان که نوشته یک نویسنده ژاپنی به نام کوبو آبه و بیاندازه سورئال است، به صحنه برود. من در هر دو نمایش بازی میکنم و نقشهایم بسیار دور از یکدیگر هستند. به همین دلیل برای بازی آنها به چالش بسیار بزرگی برخورد کردم اما در نهایت با تمرینهای دو، سه ماهه توانستم به نقشم مسلط شوم و از آن چالش بگذرم. این کار بسیار بزرگی برای من بود و من امروز که بعد از چند ماه تمرین به صحنه رفتهام، این را متوجه شدم. همچنین در ادامه برنامه نگار نعمتی، طراح لباس این نمایش گفت: نمیشود از طراحی لباس این نمایش بدون در نظر گرفتن طراحی صحنه و گریم صحبت کرد. این سه بخش تاثیر و هماهنگی زیادی با همدیگر داشتند. من فقط برای این کار میتوانم بگویم که آقای آییش ما را به طرز عجیب و خطرناکی در تصمیم گیریهایمان آزاد گذاشته بود و فقط قواعد اصلی را مانند اینکه میخواهند کار بسیار روان باشد و مفهومی را به مخاطب تحمیل نکند، به ما توضیح داد. همچنین منوچهر شجاع، طراح صحنه و ماریا حاجیها، طراح گریم نیز در این نشست حضور داشتند. به گزارش ایسنا، نمایش «چمدان» به نویسندگی و کارگردانی فرهاد آئیش از بیستم بهمنماه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته است. در این نمایش شقایق فراهانی، مائده طهماسبی، رامین ناصر نصیر، شبنم فرشادجو، حمیدرضا نعیمی، بهناز نازی، نقی سیف جمالی، خسرو پسیانی، مهسا طهماسبی، بهنام دارابی، عزالدین توفیق، عرفان برزین (بازیگر خردسال) و فرهاد آئیش به ایفای نقش میپردازند. این نمایش هر شب راس ساعت 19:30 دقیقه به صحنه میرود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
امیر جدیدی: به فکر سیمرغ نیستم
امیر جدیدی به فکر سیمرغ نیستم فرهنگ > سینما - بازیگر فیلم سینمایی اژدها وارد می شود درباره کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر گفت به سیمرغ فکر نمی کنم و چنین تصوری هم ندارم به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر امیر جدیدی با اشاره به اختاندیشه فولادوند از اختلافش با کارگردان «پشتبام تهران» گفت/ خیلی از فیلمهای سینمایی، تلویزیونیست
اندیشه فولادوند از اختلافش با کارگردان پشتبام تهران گفت خیلی از فیلمهای سینمایی تلویزیونیست فرهنگ > سینما - اندیشه فولادوند در جشنوارهی فیلم فجر امسال با فیلمی متفاوت که در گروه هنر و تجربه اکران شد حضور داشت زهرا موسوی اندیشه فولادوند که برای بسیاری ازاختلاف در «پشت بام تهران»
اختلاف در پشت بام تهران اندیشه فولادوند در جشنوارهی فیلم فجر امسال با فیلمی متفاوت که در گروه هنر و تجربه اکران شد حضور داشت خبرآنلاین اندیشه فولادوند در جشنوارهی فیلم فجر امسال با فیلمی متفاوت که در گروه هنر و تجربه اکران شد حضور داشت اندیشه فولادوند که ببرداشتی از کتاب سیدمهدی شجاعی در یک تئاتر
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۵ اجرای عمومی نمایش مهراوه عشق که برداشتی مدرن از کتاب کشتی پهلو گرفته است از روز سهشنبه 4 اسفندماه در تالار حافظ تهران آغاز میشود به گزارش ایسنا دراماتورژ و کارگردان این نمایش راشین امامی است و متن اثر نیز برداشتی از کتاب کشتی پهلو گرفته یکیصابر ابر با یک تئاتر به ایرانشهر میرود
صابر ابر با یک تئاتر به ایرانشهر میرود فرهنگ > تئاتر - تازهترین اثر نمایشی مرتضی میرمنتظمی با نام مالی سویینی با بازی صابر ابر به زودی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین «مالی سویینی» نمایشنامه ای ایرلندی نوشته برسعید ناجی در گفتوگو با فارس: نظام آموزشی ما حافظهمحور است نه فلسفی
سعید ناجی در گفتوگو با فارس نظام آموزشی ما حافظهمحور است نه فلسفیعضو گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت نظام آموزشی ما در مدارس حافظهمحور است و آن طور که باید و شاید در مدارس به فلسفه پرداخته نمیشود سعید ناجی عضو گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاپنجمین روز سومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی/2 کوچکزاده: در هیچ ائتلافی شرکت نمیکنم/ شورای نگهب
پنجمین روز سومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی 2کوچکزاده در هیچ ائتلافی شرکت نمیکنم شورای نگهبان نهادی برای جلوگیری از نفوذ استنماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه برای انتخابات در هیچ ائتلافی شرکت نمیکند گفت شورای نگهبان نهادی قانونی برای جلوگیری از نفوذ استئاتر عروسکی «ننه دلاور» را در خانهتان ببینید
با انتشار فیلمِ اجرا تئاتر عروسکی ننه دلاور را در خانهتان ببینید شناسهٔ خبر 3044380 - دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۴ هنر > تئاتر فیلم تئاتر عروسکی ننه دلاور به کارگردانی زهرا صبری توسط مؤسسه فرهنگی و هنری بتهوون راهی بازار شد زهرا صبری درباره عرضه فیلم تئاتر عروسکی ننهمرگ اتفاقی بازیگر تئاتر هنگام اجرای زنده+تصویر
مرگ اتفاقی بازیگر تئاتر هنگام اجرای زنده تصویر بازیگر ایتالیایی که به صورت تصادفی روی صحنه اجرای زنده تئاتر خود را حلق آویز کرده بود دچار مرگ مغزی شد آفتاب رافائل شوماخر بازیگر 27 ساله ایتالیایی مشغول اجرا در یک نمایش در پیزای ایتالیا بود که این اتفاق رخ داد و پس از انتقالتلویزیون و سینما مدیون تئاترند
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۹ کوروش نریمانی دربارهی اینکه تلویزیون در این سالها تا چه اندازه توانسته به سینما و تئاتر کمک کند خاطرنشان کرد سینما و تلویزیون هر دو مدیون تئاتر و بازیگران آن هستند این نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها