واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اجرای دوئت ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی در جشنواره موسیقی فجر
شبی برای آهنگسازان معاصر ایران
در دوئت ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی قطعاتی از شاهین فرهت، صنم قرچهداغی، علی رادمان، هرمز فرهت، محمدرضا تفضلی، امین هنرمند، مهرداد پاکباز و علی بیرنگ توسط این دو نوازنده اجرا شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، دوئت ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی در تالار رودکی به روی صحنه رفت. در این اجرا ستاره بهشتی نوازندگی ویولا و پانیذ فریوسفی نوازندگی ویلون را برعهده داشت. در این کنسرت قطعاتی از شاهین فرهت، صنم قرچهداغی، علی رادمان، هرمز فرهت، محمدرضا تفضلی، امین هنرمند، مهرداد پاکباز و علی بیرنگ توسط این دو نوازنده اجرا شد. بخش اول برنامه به اجرای دوئت ویولن و ویولا ساختهی «شاهین فرهت» اختصاص داشت که دارای سه موومان بود. پیش از آغاز این بخش ستاره بهشتی به معرفی کار پرداخت و شاهین فرهت هم توضیحاتی درباره این دوئت داد. در بخش بعدی نوبت به اجرای اثری از «محمدرضا تفضلی» رسید. دوئت او متشکل از دو موومان بود که اولی قطعهای پرهیجان و پر از آرشههای سریع دو نوازنده بود و دومی با آرامش آغاز شد و در ادامه با آرشههای سریع و پاسکاری میان ویولن و ویولا پیگیری شد. پس از آن دوباره خط اصلی ملودی پیگیری شد و پس از لحظاتی دو نوازی، ویولن دوباره خط محوری را ترسیم کرد. در این بخش ویولا به عنوان ساز همراهی کننده حضور داشت. هر دو در لحظاتی با آرشههای سریع به اجرای برنامه پرداختند و در ادامه تک نوازی کردند. در بخش بعدی نوبت به اجرای قطعهای از «مهرداد پاکباز» رسید. پیش از آغاز این بخش، پاکباز دربارهی این اثر گفت: «لابیرنت برگرفته از موسیقی شمال خراسان است و نظام ریتمیک آن از شیوه ادوار حالتی استفاده کرده. چندمایگی را به راحتی میتوانید در آن احساس کنید.» در بخش بعدی با معرفی ستاره بهشتی، قطعه صنم قرچهداغی برای اجرا آماده شد. قرچه داغی پیش از آغاز برنامه از فریوسفی و بهشتی تشکر کرد و گفت: «این قطعه در یک موومان ارائه شده و یک موسیقی چند فرهنگی شامل مودال، تونال و آتونال است. نام این قطعه را به این خاطر هنوز هم در راهم... گذاشتهام که قطعه از جایی تمام میشود؛ اما من همچنان در راهم.» ارائه جملات توسط ویولن و جواب توسط ویولا و گسترش جملات که دارای حزن و اندوه هم بودند شنیده شد. حالا نوبت به اجرای کار «امین هنرمند» رسید. او درباره کارش گفت: «این موسیقی دارای یک موومان به فرم روندوسونال است که یک بخش تکرار شونده 4 بار در آن رائه میشود. کار من در این بخش شباهتهایی با کار آقای رادمان دارد. بین تکرارها دو اپیزود هست که ارتباط کلی با هم دارند. بخش اول ایستاتر است و بخش دوم کارکتر بحث گسترش میسازد. » ستاره بهشتی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تحصیلات خود را در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب در دانشگاههای مینسوتا، کنسرواتوار سانفروسیسکو و تگزاس در رشته نوازندگی موسیقی به اتمام رسانده است. پانیذ فریوسفی نوازنده ویلون فارغالتحصیل هنرستان موسیقی و فارغالتحصیل کنسرواتوار کمیتاس ارمنستان با مدرک کارشناسی ارشد است. در این برنامه در بخش اول آثاری از شاهین فرهد، صنم قرچهداغی، علی رادمان و هرمز فرهد اجرا شد. بخش دوم برنامه آثاری از محمدرضا تفضلی، امین هنرمند، مهرداد پاکباز و علی بیرنگ به اجرا گذاشته شد. در این اجرا شاهد دوران افت و خیز نوازندگی در بانوان ایران هستیم لیکن از آنجایی که موسیقی به مراتب برای بانوان با تأخیر به این جایگاه رسیده است وضعیت کنونی موسیقی بانوان قابل پیشبینی بود و اینچنین بانوانی که با تلاش و تحصیلات خود سعی در گسترش ساحتهای موسیقی دارند برای جامعه هنری جمهوری اسلامی ایران در ژانر موسیقی فرهیخته بسیار گرانقدر و حضورشان نویدبخش آیندهای بسیار درخشان و دیدگاهی فراجنسیتی در موسیقی خواهد بود.
94/11/27 - 12:56
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]