واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از یک اجرای کمنقص در جشنواره موسیقی فجر
اجرای کمنقص شربل روحانا و آزاد میرزاپور در تالار رودکی/ ز حوالی نوا تا کرانههای صبا
اجرای کمنقص شربل روحانا و آزاد میرزاپور ترکیبی از موسیقی ایرانی و عربی به شیوهای بسیار زیرکانه توأم با استفاده از تکنیکها، فیگورها و موتیفهای رایج در موسیقی ایرانی و موسیقی عربی و به ویژه موسیقی لبنان بود.
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، کنسرت شربل روحانا نوازنده لبنانی و آزاد میرزاپور نوازنده تار و ارکستر با قدرت هرچه تمامتر در محل تالار رودکی با اجرا درآمد. در ابتدای این برنامه، قطعهی «حوالی نوا» توسط آزاد میرزاپور اجرا شد. او در ابتدا تار نواخت و «روحانا» جواب او را داد. در این بین نوازندگان دیگر گروه مشغول فضاسازی بودند. این بخش کار در نوا شنیده شد و با توجه به استفاده از نتهای آلتره و کروماتیک، کار قدری از نوای ایرانی فاصله داشت. کار با سولوی کوبهایها وارد قسمت 10 ضربی شد که آن ده ضربی هم در نوا قرار داشت. در اواسط قطعه، سولوی تار اجرا در همین دستگاه به اجرا درآمد. در ادامه «آزاد میرزاپور» در درآمد تکنوازی کرد و در ادامه وارد گوشهی نیشابورک شد و پس از آن گروه او را همراهی کرد. با توجه به اینکه نیشابورک وجه مشترکی میان دستگاه نوا و مایه عجم در موسیقی عربی به شمار میرود، «روحانا» در فضای عجم به زدن تقسیم (معادل آواز در عربی) مشغول شد. دوباره با استفاده گروه از گوشه نیشابورک کار به نوا بازگشت و با ملودی شاخص نغمه قطعه اول به پایان رسید. در بخش بعدی نوبت به اجرای قطعه «پرومس» رسید که آهنگسازی آن را «شربل روحانا» انجام داده بود.بر اساس اعلام خود روحانا او این قطعه را برای میرزاپور نوشته بود و آن را به نوازنده موسیقی ایرانی تقدیم کرد. این قطعه به طور کلی در همان فضای عجم قرار داشت. بخش اول بداهه نوازی در این قطعه به عهده میرزاپور بود و در بخش بعدی روحانا کار را در مقامهای موسیقی عرب و خاصه در نهاوند پیگیری کرد. در قسمت سوم این قطعه این دو نوازنده در مقام راست به بداهه نوازی پرداختند. بداههنوازی در این بخش به صورت ریتمیک ارائه شد. در بخش بعدی نوبت به اجرای صبایا (دختران) رسید. آهنگسازی این قطعه که در مقام صبا ساخته شده بود را هم «روحانا» انجام داده بود. در ادامه همنوازی میان میرزاپور و روحانا اتفاق افتاد و در ادامه میزاپور آواهایی از موسیقی کردی را ارائه داد. پس از آن هم نوبت به روحانا رسید تا وارد شود و بخشی از موسیقی لبنان را به صورت آوا رائه داد. شربل روحانا متولد سال 1956 در لبنان است. او دارای دیپلم نوازندگی بربط و کارشناس ارشد موسیقیشناسی از دانشکده موسیقی دانشگاه لبنان است و نگارنده روشی نوین در نوازندگی بربط قلمداد میشود. او تاکنون با بسیاری از موسیقیدانان و خوانندگان سرشناس همچون مارسل خلیفه، فیروز و زیادرهبانی همکاری داشته است. آزاد میرزاپور دانشآموخته هنرستان موسیقی و دانشکده موسیقی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که با گروههای سیاوش (سهراب پورناظری،نسیم وصل، همایون شجریان)، گروه سیلک و محمد معتمدی، تریوی روحانا (شربل روحانا)، ارکستر سمفونیک بیروت (هاردو فضلیان)، ارکسترزهی اورلئان پاریس همکاری داشته است. در این برنامه قطعاتی با عناوین «ز حوالی نوا تا کرانههای صبا»، تک نوازی بربط شربل روحانا، «حوالی نوا» آهنگساز آزاد میرزاپور، «آیوا» آهنگساز شربل روحانا، «پرومس» آهنگساز شربل روحانا، «کرانههای صبا» آهنگساز آزاد میرزاپور به اجرا گذاشته شد. در اجرای امشب ترکیبی از موسیقی ایرانی و عربی به شیوهای بسیار زیرکانه توأم با استفاده از تکنیکها، فیگورها و موتیفهای رایج در موسیقی ایرانی و موسیقی عربی و به ویژه موسیقی لبنان و لحاظ کردن جنبه حسی عاطفی قطعات در عین استفاده از تکنیک قوی و پاساژهای سرعتی بلافاصله مخاطب را درگیر میکرد. از دیگر ویژگیهای اجرای امشب میتوان به سیال بودن ملودیها و همچنین استفاده بسیار قدرتمند و بهجا از سازهای کوبهای اشاره کرد. این ژانر موسیقی فیوژن دریچههایی نو به موسیقی بیکلام میگشاید و باعث ورود سیل مخاطبین به این ژانر موسیقایی کمتر توجه شده میگردد.
94/11/27 - 12:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]