واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام احمد رهدار:
سینمای انقلاب اسلامی هنرمندان و متدینان را به هم نزدیک کرد
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: طی این سی و اندی سال که از انقلاب اسلامی میگذرد، اتفاقاتی افتاده که دو متدینان و هنرمندان به هم نزدیک شدهاند. البته از کلام بنده سوء برداشت نشود که هنرمندان، متدین نیستند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجتالاسلام احمد رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه، شب گذشته (دوشنبه 26 بهمن) بعد از نمایش «بادیگارد» در حوزه هنری طی سخنانی گفت: فکر میکنم انقلاب و سینما به رغم همه دعواهایی که بین متدینان و هنرمندان بوده و هست، یک خدمات متقابلی داشتهاند. البته وقتی میگویم بین متدینان و هنرمندان، از کلام بنده این استفاده نشود که هنرمندان متدین نیستند. خیر، بلکه میخواهم دو مفهوم و دو وصف را بگویم که در بستر انقلاب اسلامی این دو روبروی هم با فراز و نشیب ایستاده بودند. وی اظهار داشت: طی این سی و اندی سال اتفاقاتی افتاده که این دو گروه به هم نزدیک شدهاند. در حال حاضر ما در جهان با دو نوع مبنا در هنر هفتم روبهرو هستیم؛ یک مبنایی که خروجیاش در ساحت هنر هفتم بوده و آن رویکردهای هالیوودی است و یک مبنا هم با رویکردهای بالیوودی است. تفاوت اصلی این دو مبنا در آن است که در هالیوود تلاش میشود آگاهانه شکاف بین خیال و واقع بیرونی برداشته شود. به گونهای وقتی که فیلم هالیوودی را نگاه میکنیم احساس کنیم واقع امر همین است. رئیس مؤسسه فتوح اندیشه عنوان کرد: یک مبنا هم در بالیوود است که بر این باور است شما وقتی فیلم را نگاه میکنید به وضوح و آشکارا متوجه میشوید که در حال تماشای فیلم هستید و این واقعیت ندارد، بنابراین هر دو رویکرد یعنی هالیوود و بالیوود، هر دو آگاهانه کار میکنند، یعنی هالیوود مأموریتش این است که مرز خیال و واقع را از میان بردارد و بالیوود آگاهانه مأموریتش را این قرار داده که بین خیال و واقع شکاف ایجاد کند. وی ابراز داشت: به رغم این دو مبنای کاملاً متضاد، ظاهراً مقومات هنر (سینما و فیلم) در عصر جدید در هر دو رویکرد عبارت است از سکس، اضطراب و دلهره، خشونت و ... و در واقع محرکهایی که به فیلم معنا بخشیده و آن را جذاب میکند معمولاً این فاکتورها و اشتراکات است. در این میان در سینمای انقلاب اسلامی یک اتفاقی در حال وقوع است که این اتفاق نه از جنس بالیوود و نه از جنس هالیوود است و آن اتفاق میمونی است که در ساحت انقلاب اسلامی میافتد. رهدار گفت: یک بار سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی را داخل پرانتز میگذاریم و به سیر تصوراتش مینگریم، لذا نقدهای بسیاری بر آن وارد میداریم یعنی وقتی نقد میکنیم موردهایی عنوان میشود که اشتباه نمیکنیم و واقعیت دارد و یک زمانی هم پرانتزها را برمیداریم و این سینما را در نسبت کلان هنر هفتم در دنیا میبینیم و روی سخن ما همین بخش است و سینمای انقلاب اسلامی را در مقیاس کلان جهان مقایسه میکنیم. وی با بیان اینکه احساس میکنم یک خط سومی در سینمای ایران در حال ایجاد شدن است، گفت: همچنان در سینمای ما ژانرهای خشونت و رمانتیک سهم جدی دارند و به اعتقاد بنده تا حدودی راه را رفته و گامهایی در این راستا برداشته است. بنابر این، این تنها سینمایی در جهان است که میتواند محتوا و تمهای خویش را به گونهای چینش کند که شما همراه با کارگردان حتی وارد اتاق خواب شده و دنبال آن در ذهنتان نیاید که اتاق خواب علیالقاعده جای همخوابی است.
94/11/27 - 11:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]