محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845717241
گزارش فارس از مناظره «حق رأی در اسلام» فیرحی: رأیدادن حق هر انسان است/ فخار: تودههای «کور و کچل» نباید رأی بدهند!
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از مناظره «حق رأی در اسلام»
فیرحی: رأیدادن حق هر انسان است/ فخار: تودههای «کور و کچل» نباید رأی بدهند!
حجتالاسلام فیرحی معتقد است حقوق ربطی به مسائل شرعی یا نخبگانی ندارد، بلکه بلکه جزء حقوق انسانی است. در سوی دیگر حجتالاسلام فخار طوسی مدعی است امکان خطا برای توده مردم زیاد است و عقل اقتضا میکند که رأیها را به آنها نسپریم!
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مناظره علمی «حق رأی در اسلام» با حضور حجتالاسلام داود فیرحی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حجتالاسلام جواد فخار طوسی، مدرس حوزه علمیه قم و محمدحسن ضیاییفر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی عصر روز گذشته (دوشنبه 26 بهمن ماه) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
* ضیاییفر: نظامهای بدون رأی مشروعیت ندارند ضیاییفر در ابتدای این بحث با اشاره به اینکه ما امروز در زمانهای زندگی میکنیم که حق رأی در آن نه به عنوان یک حق فردی برای یکایک افراد جامعه بلکه به عنوان مشروعیت ساختارهای سیاسی شناخته میشود، افزود: اگر نظامی در دنیای امروز این حق را به رسمیت نشناسد، برای اثبات مشروعیت خود با مشکلات متعددی روبهرو میشود، بنابراین حتی به صورت تاکتیکی و ظاهری هم که شده باید خود را با این فضای حاکم بر مجامع حقوقی بین المللی همراه کند. وی با بیان اینکه در این شرایط صحبت از حق رأی در اسلام مسئولیت صاحبنظران را سختتر میکند چرا که ممکن است هیجاناتی بر بحث حاکم شود که اگر ارائه کننده دیدگاه نتواند اینها را پاسخ دهد متهم به این شود که از قافله جهانی عقب افتاده است، اظهار داشت: این جلسه تقارن خوبی با ایام قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دارد که این مباحث نظری، خروجی کاربردیاش در این انتخابات باید مشخص شود. ضیاییفر گفت: امیدوارم سیاستگذاران ما در دستگاههای نظارتی و انتخاباتی از این دیدگاهها استفاده کرده و خود را با موازین اسلامی منطبق کنند چرا که در حال حاضر بسیاری مخاطبین ما اذعان دارند که عملکردهای ما با بسیاری از موازین لازم در سطح جهانی تطبیق ندارد.
فخار: حق رأی به حسب ادله شرعی از آن عموم و توده مردم نیست در ادامه این نشست، حجتالاسلام فخارطوسی مقدمتاً عنوان کرد: نظریه بنده انکار حق رأی نیست بلکه نظریه بنده در ذیل نظریاتی است که حق رأی را میپذیرد و معتقد است که ادله پذیرفته شده برای حق رأی تمام است لذا تصور میکنم با نظر جناب آیتالله مصباح یزدی تفاوت میکند. وی در ادامه افزود: ما یک نظریه خاص داریم که از آن دفاع میکنیم و دو نظریه رقیب داریم که در این نشست تلاش داریم نقاط ضعف نظریات رقیب را مطرح کنیم. نظریه مورد تأکید بنده -که ذیل نظریات موافق با حق رأی است- این است که حق رأی به حسب ادله شرعی از آن عموم و توده مردم نیست یعنی توده مردم حق دخالت و رأی در انتخابات را ندارند بلکه از آن نخبگان جامعه است. فخارطوسی درباره نظریات رقیب توضیح داد: نظریه رقیب اول آن چیزی است که حاکمیت خودش عمال و کارگزاران را تعیین میکند، این نظریه ابتدا به شکل مدون و علمی از سوی مرحوم آیتالله منتظری در کتاب «دراسات» مطرح شد و به عنوان نظریهای که ادلهای هم برایش ذکر شده، در آمد. عمده دلیل ایشان برای دفاع از این نظریه این بود، به این دلیل که مسئول حکومت، ولی امر بوده و اوست که باید پاسخگو باشد و عمال حکومت همه ایادی او هستند، بنابراین اقتضا میکند که او خود ابزار اعمال قدرت و ولایتش را انتخاب کند. وی همچنین یادآور شد: سخنان بنده به هر دو نظریه نصب و انتصاب مربوط است، نظریه دوم رقیب نیز این است که تودههای مردم حق رأی دارند و در انتخابات میتوانند شرکت کنند، اینها هم برای خود ادلهای دارند که یکی از آنها دلیل عقلی است. یعنی هرج و مرج قبیح بوده و اقامه مسائل اجتماعی نیز لازم است و اینها مگر در سایه یک حکومت مرکزی امکانپذیر نمیشود، بنابراین راهی نیست جز اینکه ما بگوییم همه میتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. هر دو این نظریات به دلائل مختلف از طرف ما مورد نقد قرار میگیرد. فخار طوسی با تأکید بر اینکه این خطابات شرعی فقط ثابت میکند که جامعه و مردم ملزم به اجرای این تکالیف هستند و مقدمه آن که تشکیل حکومت است باید برپا شود اما به هیچ وجه در مقام بیان شرایط و خصوصیات و ضوابط آن نیست، توضیح داد: مثلا اینکه نظر نخبگان بر اکثریت توده عوام رجحان دارد، اینطور نیست. ادله در این زمینه ساکت است. همچنین این ادله شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندهها را هم بیان نمیکند. وی در ادامه گفت: نظریه ما مشخصاً این است که ما ادله رأی و نقش رأی را در حکومت میپذیریم، اما معتقدیم که ادله دیگری هم وجود دارد که این ادله را تفسیر کرده است، به این شکل که گفته از آنِ همگان نیست بلکه از آن کسانی است که خود اهل تشخیص و صاحب نظر باشند. اینجا شاید سوال پیش بیاید که مثلا به چه کسانی نخبه میگویند؟ اینها شاخصهایی دارد که باید درباره آن بحث کرد.
* فیرحی: حقوق انسانی، نخبگی نمیپذیرد بلکه به انسانبودن وابسته است همچنین در این مناظره، حجتالاسلام فیرحی طی سخنانی عنوان کرد: بنده احساسی که از صحبتهای دکتر فخار داشتم مرا به طرح یک مسئله مقدماتی باز میگرداند و آن مسئله این است که اساساً آیا برای این نظریهها موضوع روشن است؟ ماهیت رأی چیست؟ سپس به این بپردازیم که رأی برای نخبگان است؟ همچنین تناقض آشکاری در این تئوری نهفته -اگر که اسمش را تئوری بگذاریم- این که بگوییم حق مخصوص نخبگان است! آیا حق به نخبگی انسانها اضافه میشود یا به انسانبودگی انسانها اضافه میشود؟ پس انسان به ما هو انسان حق دارد آن زمان نخبگی خود یک بحث حاشیهای میشود، مگر میشود یک انسان بی سواد را گفت مالک نشو و به یک باسواد بگوییم شما مالک داراییتان باشید؟ وی در ادامه درباره ماهیت رأی و حق توضیح داد: تاکنون حتی اشرافیترین یا قرون وسطیترین تئوریها هم مطرح نکردهاند که حقوق با دانش گره میخورد، بزرگان فقه ما اصلی را پذیرفتند به این معنا که انسان با تولد خود حقوقش نیز متولد میشود، بنابراین حقی طبیعی به جان و حقی به مکان خود دارد. پس حقوق با انسان بودن انسان متولد میشود و با هیچ چیز دیگری هم از او گرفته نمیشود حتی انسان مجنون هم حق مالکیت دارد فقط حق تصرف ندارد چرا که ممکن است آن مال را ضایع کند به همین دلیل حقوق نخبگی نمیپذیرد و حقوق به انسان بودن انسان وابسته است. فیرحی ادامه داد: بنده سی سال است که در این حوزه کاری درگیر هستم و باید طرح کنم که اساساً دولت جدید چیست و رأی در آن چه معنی میگیرد؟ بسیاری متفکران معتقدند که دولت جدید برخلاف دولت قدیم است و این دولت ماهیتی دوگانه دارد یک قسمت عمده آن هم حقوق نوعی مردم است و ربطی به شریعت ندارد. استاد دانشگاه تهران توضیح داد: اکنون ۱۷ وزارتخانه داریم که اگر از اینها پنج وزارتخانه را بگوییم حاکمیتی هستند مثل اطلاعات، کشور، دفاع، امور خارجه و دادگستری و برای تصدی آنها شرط شرعی لازم است اما ۱۲ وزارتخانه دیگر اصلا ربطی به شریعت ندارند و اینها حقوق مردم هستند، مردم مالیات میپردازند تا خیابانشان آسفالت باشد، مدرسه و درمانگاه برای آنها ساخته شود، صنعت شکل بگیرد، بنابراین اینها اساساً همه ماهیت وکالتی و حقوق مردم هستند. حجتالاسلام فیرحی با اشاره به اینکه مرحوم نایینی نخستین فردی بود که به این قضیه تکیه کرد که دولت ناشی از حقوق نوعی مردم است، افزود: پس اداره کشور در حوزه حقوق مساوی اداره مشترکات یک ملت است و در فقه ما هم طبق قاعده مشاعات هر چیزی که مشترک باشد، هیچ کس نمیتواند آن را تصرف کند مگر اینکه با اجازه کل مشترکین باشد و اگر اجماع هم اتفاق نیفتاد با اذن اکثریت این کار انجام میشود پس ماهیت حداقل دو سوم دولت مدرن از جنس حقوق هستند نه جنس حاکمیت. وی در ادامه این بحث گفت: مرحوم امام خمینی (ره) زمانی که از جمهوری اسلامی صحبت میکند نه تنها بیان میکند آن قسمتی که سه چهارم وزارتخانهها است و مردم باید نماینده خود را انتخاب کنند و آنها تصمیم بگیرند که چطور اینها را اداره کنند، ایشان میگویند که بزرگترین متفکران مظلومیتشان این است که بزرگترین اندیشههایشان مظلوم است یعنی شناخته نشده است. فیرحی افزود: در ادبیات ایشان یک بحثی به نام خطابات شرعی است، ایشان میگوید که از اینها تولید تکلیف میشود یعنی همان یک سوم یا یک چهارم اینها دو جور است برخی شخصی است مثل خود قرآن که میگوید ای پیامبر خدا تو شخصا این کار را انجام بده! اما بزرگترین احکام الهی با یا ایها الناس، یا ایها المسلمون، یا ایها المومنون و ... شروع میشود. استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تفاوت نظریه کلاسیک با امام خمینی این است که در ادبیات قدیم میگفتند این امور برای حاکم است و سایرین به این دلیل که توان ندارند تکلیفی هم ندارند یعنی ظاهر خطابات به عموم اما واقعش به شخص حاکم است به این دلیل که او قدرت دارد، اظهار داشت: اما امام شاهکارش این است که همه مخاطب این آیات هستند و باید کمک کنند به شکل گیری قوه قضاییه، امنیت، جلوگیری از دزدی، اقامه حج و ...پس مردم باید راه حل عقلایی آن را برای ساختن قوه قضاییه، ارتش و ... پیدا کنند. فیرحی در پایان این بخش گفت: اگر نظریات آیتالله مؤمن و منتظری را که ضد ادبیات امام هستند استثنا کنیم، امام میفرمایند جاهایی که فقاهت شرط است، فقاهت یک صلاحیت حرفهای است اما صلاحیت حرفهای لزوماً منصب درست نمیکند و این مردم هستند که باید اینها را تبدیل به صاحب منصب بکنند، پس حقوق ربطی به مسائل شرعی ندارد و ربطش سلبی است.
فخار: امکان خطا در رأی تودههای کمسواد و «کور و کچل» زیاد است! در بخش دوم مناظره، حجتالاسلام فخار طوسی با بیان اینکه نگاه دکتر فیرحی نگاهی بیرونی فارغ از ادله شرعی است، توضیح داد: اما اگر از منظر شرعی و به استناد منابع فقهی به بحث نگاه کنیم، بحثمان به کلی متفاوت میشود ما اولاً بر اصطلاحات بحث نمیکنیم آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که از مراجعه به آراء عمومی از تعیین سرنوشت جلوگیری شود اینطور نشود که یک کشوری تودهها تصمیم بگیرند و سالها اتفاقاتی بیافتد که بعدها همه پشیمان شوند. وی با بیان اینکه اگر این ادله شرعی را ما بپذیریم آنچه شارع تجویز نکرده که ما به آراء عوام نپردازیم اسمش هر چه میخواهد باشد، توضیح داد: پس نباید مناقشه مثالی کرد بالاخره بخشی از حکومت و دولت جنبه حکومتی و ولایتی دارد یعنی در مراجعه به اراء عمومی در سرنوشت جامعه تأثیر می گذارد ما در این محدوده میخواهیم بحث کنیم. وی در ادامه افزود: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: اگر امامت مسئلهای است که همه مردم باید بر آن نظر دهند ما دیگر راهی نداریم، مرحوم منتظری هم به همین استناد کردند، در جای دیگر امیرالمؤمنین در نامه دیگر به معاویه میگویند که همان ها که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند با من هم بیعت کردند شاهد من هم این است که مسئله شورا و مشارکت برای همه نیست. باز ایشان در نامه دیگری خطاب به معاویه میگوید که اهل مدینه که با من بیعت کردند برای این است که آنها مشارکت نکرده بودند خصوصیت اهل مدینه هم توضیح میدهم. فخارطوسی با ارائه شواهد و استنادات دیگری از روایات و آیات و دلائل عقلی درباره حق رأی تودهها و نخبگان گفت: امکان خطا برای تودههای کم سواد و بیاطلاع و «کور و کچل» در رأیگیری بسیار زیاد است عقل اقتضا میکند که این رأیها را به آنها نسپریم! بسیاری افراد هستند که هیچ اطلاعی از نمایندهها ندارند و حتی خودشان رأی خود را نمینویسند و دیگران برایشان این کار را میکنند خب این چه نوع صلاحیتی برای رأی دادن است؟ پس مثلا میتوانیم بگوییم جامعه دانشگاهی ما یا معادل آن در رشتههای علمی دیگر یا دارندگان این سطح از تشخیص هستند حق رأی دارند. وی همچنین گفت: حضور یک فرد در یک محفل علمی ضریب خطا و تأثیرپذیری او را از جوسازیها و تبلیغات پایین میآورد پس آنچه که اتفاق میافتد باید درست صورت بگیرد و دقیق انجام شود. * فیرحی: امیرالمؤمنین(ع) به شدت روی رضایتمندی عامه مردم تأکید دارند به گزارش فارس، در ادامه بخش پایانی مناظره «حق رأی در اسلام»، حجتالاسلام فیرحی با ارائه نقدی بر صحبت دکتر فخار گفت: بنده مقالهای را چند سال قبل با موضوع «شیعه و مسئله مشروعیت» منتشر کردم، آنجا بنده ده روایت را از امام اول شیعیان ارائه کردم که ایشان به شدت روی عامه مردم و رضایتمندی آنها تأکید میکنند. ممکن است برخی از اینها را حمل کنیم بر نخبگان آن دوره اما برخی از آنها تصریح دارد. وی در ادامه با ارائه برخی روایات در این باره گفت: استناد به برخی روایت و سرکوب برخی دیگر کار فقهی درستی نیست ما باید با روایات به عنوان مجموعه روایات مواجه باشیم این روایات که درباره نخبگی صحبت میکنند برخی دیگر هم دارند که رأی را میزنند و دیگران هم از رأی عامه صحبت میکنند، پس من پیشنهاد میکنم که این نوع روایات را هم دکتر فخار ببیند و تمام تحقیقهای فقه الحدیثشان را به اینها هم استناد کنند. فیرحی همچنین گفت: روایات مربوط به رأی عامه ویژگی خاصی در شیعه دارند به طور سنتی تفکر شیعی مخالف رأی رفته است به دلائل متعددی که باید جای دیگری بحث کرد به این سمت رفته است حتی در بین معصومان هم خلاف رأی رفته است اما با همه اینها این روایات آنقدر قدرت دارند که 1400 سال مقاومت کردند و حذف نشدند. بنابراین کل تئوری رایج و سنتی شیعه روایات انتخاب را سرکوب میکند و بنا به تعریف باید اینها گم میشدند اما اینها همچنان در لابهلای احادیث ما باقی ماندند و امروز خود را نشان میدهند. وی در ادامه نیز برخی از این روایات را تشریح کردند.
94/11/27 - 09:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از نشست خبری جشنواره مدرسه عشق/2 شورجه: دادن جایزه به فیلم مریض «ابد و یک روز» اشتباه بود
گزارش فارس از نشست خبری جشنواره مدرسه عشق 2شورجه دادن جایزه به فیلم مریض ابد و یک روز اشتباه بودجمال شورجه در نشست خبری جشنواره مدرسه عشق گفت متاسفانه به فیلم مریض و بیمار ابد و یک روز 9 سیمرغ دادند که این یک جریان را در سینمای ما ایجاد میکند که در سالهای بعد در داخل و خارج اگزارش فارس از نشست خبری «لاک قرمز» عبدی: فضای فیلم را زندگی کردم/ حاتمی: اعتیاد هدف اصلی فیلم است/ م
گزارش فارس از نشست خبری لاک قرمزعبدی فضای فیلم را زندگی کردم حاتمی اعتیاد هدف اصلی فیلم است مجیدی فیلم تلخ است اما سیاهنمایی نداریمحاتمی با اشاره به تلاشش برای نمایش عریان اعتیاد گفت اعتیاد هدف اصلی ما بود و از ارائه شخصیت کمدی برای معتاد پرهیز کردیم به گزارش خبرنگار سینمگزارش فارس از نشست خبری فیلم وارونگی فیلم «وارونگی» نشان داد بازیگر خوب یک نعمت است
گزارش فارس از نشست خبری فیلم وارونگیفیلم وارونگی نشان داد بازیگر خوب یک نعمت استکارگردان فیلم وارونگی در نشست خبری گفت به عنوان یک کارگردان در فیلمهای خود به بازیگران کمک میکنم تا به نقشی که قرار است بازی کنند نزدیک شوند و ساخت فیلم وارونگی مرا به این نتیجه رساند که بازیگر خومحمدمهدی لبیبی در گفتوگو با فارس: «باورهای دینی» وجه تمایز آزادی اخلاقی در غرب و اسلام است
محمدمهدی لبیبی در گفتوگو با فارس باورهای دینی وجه تمایز آزادی اخلاقی در غرب و اسلام استاستاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت بر اساس تعریف آزادی در اسلام انسانها آزاد خلق شدهاند اما این آزادی قید و بندی دارد که آن هم بندگی خداوند است محمدمهدی لبیبی استاد جامعه شناسیگزارش فارس از نشست رسانهای فیلم سینمایی «من» بهنوش بختیاری: در فیلم «من» تحت کنترل بودم/
گزارش فارس از نشست رسانهای فیلم سینمایی منبهنوش بختیاری در فیلم من تحت کنترل بودم حساسیت بیرقی به پلک بازیگرانشبهنوش بختیاری گفت ۲۰ سال است که دارم کار میکنم و همیشه به دنبال این بودم که یک فرصت خوب برای بازی پیدا کنم اما کسی به من اعتماد نمیکرد و نمیخواهم تنها لیبل کمدی بگزارش فارس از اجرای مسعود شعاری و کریستف رضاعی اجرای موفق «سیر» در تلخترین روز جشنواره موسیقی فجر
گزارش فارس از اجرای مسعود شعاری و کریستف رضاعیاجرای موفق سیر در تلخترین روز جشنواره موسیقی فجردر حالی که روز گذشته با لغو سه کنسرت یکی از تلخترین روزهای جشنواره موسیقی فجر سپری شد مسعود شعاری و کریستف رضاعی با همراهی ارکستر سمفونیک تهران یک اجرای موفق را پشت سر گذاشتند `گزارش فارس از اجرای ارکستر فیلارمونیک کردستان در جشنواره موسیقی فجر از موسیقی فولکلور کردی تا بهار و زمستان
گزارش فارس از اجرای ارکستر فیلارمونیک کردستان در جشنواره موسیقی فجراز موسیقی فولکلور کردی تا بهار و زمستان ویوالدیدر بخشی از این کنسرت کارها براساس لایتموتیفهای موسیقی فولکلوریک کردی تصنیف شده و بیشتر به گوش مخاطبین آشنا بود و نیز دارای بار عاطفی بیشتری نسبت به تعمقگرایی موسیقگزارش فارس از سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر 2 سانس فوق العاده برای «بادیگارد» حاتمی کیا
گزارش فارس از سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر2 سانس فوق العاده برای بادیگارد حاتمی کیادر هفتمین شب برگزاری جشنواره فیلم فجر سالن های نمایش با اقبال مواجه شدند و سالن هایی که فیلم های بادیگارد و ابد و یک روز را به نمایش درمی آورند با اقبال زیادی از سوی مخاطب همراه می شوند به گزارگزارش فارس از چهارمین شب علوم انسانی تفکرات «دوگین» ضد لیبرالیسم است/ از رویدادهای روسیه غافلیم/ مفه
گزارش فارس از چهارمین شب علوم انسانیتفکرات دوگین ضد لیبرالیسم است از رویدادهای روسیه غافلیم مفهوم انتظار فرا جهانی استالکساندر دوگین فیلسوف روسی مهمان ویژه چهارمین شب علوم انسانی بود مدعوین حاضر در این مراسم ضمن گلایه از بیتوجهی مترجمان ایران به آثار دوگین نظریات وی را در مگزارش فارس از نقد کتاب «استعمارزدایی از روش» جای تعجب است که در قرن ۲۱ چنین کتابی نوشته شود
گزارش فارس از نقد کتاب استعمارزدایی از روشجای تعجب است که در قرن ۲۱ چنین کتابی نوشته شودمنتقد کتاب استعمارزدایی از روش گفت وقتی کتاب را دیدم خیلی تعجب کردم که در قرن بیست و یکم چنین کتابی به رشته تحریری درآمده است که تا این اندازه به روش منفی نگاه میکند به گزارش خبرنگار آیین و-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها