تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804767771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افق؛ شبکه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است


واضح آرشیو وب فارسی:شهرآرا آنلاین: افق سعی دارد در برنامه هایش نمایانگر نگاه انقلاب اسلامی به مسائل گوناگون باشد. شورای سیاست گذاری این شبکه ارائه سبک زندگی به مدل انقلاب اسلامی را سرلوحه کارهای خود قرار داده است. سید سلیم غفوری را پیش تر با کارگردانی آثار مستندی چون «عراق، سرزمین جنگ ها»، «آخرین فرزندان سومالی» و «کشمیر، بهشت فراموش شده» می شناختیم. وی همچنین تهیه کنندگی مستندهای «نسیم حیات»، «جنگ پنهان»، «پارسیان زنگبار»، «آسیایی ها به غزه می روند»، «کاروان آزادی»، «مرزبانان»، «قیام صحرا»، «اسرار زندان ابوسلیم»، «نیمه خاموش»، «خواب های سیاه»، «تنها میان طالبان» و... را در کارنامه خود دارد. اگرچه همگان او را با عنوان مدیر مرکز مستندسازی میثاق می شناسند، او در این گفتگو با عنوان دیگری حاضر شده است. غفوری عضو شورای سیاست گذاری و مدیر گروه مستند شبکه افق است. شبکه افق در روز ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ پخش آنونس برنامه های خود را به عنوان شبکه۲۲ آغاز کرد. شبکه افق در تاریخ هشتم اسفند ۱۳۹۳ طی ویژه برنامه ای که از ساعت۱۷ آغاز شد و ساعت۲۳ پایان یافت، هم زمان با اذان مغرب به افق تهران به صورت رسمی افتتاح شد. ................................................ ﷯  گفتگو را از اینجا شروع می کنم آقای غفوری. ایده شبکه افق چگونه شکل گرفت؟  ایده اولیه شبکه افق این گونه شکل گرفت که محتوای آن نشان دهنده گفتمان انقلاب اسلامی باشد. این به معنای صرفا نشان دادن اتفاقات مربوط به انقلاب نیست، بلکه منظورمان نشان دادن تفکر انقلاب در موضوعات و حوزه های مختلف است، چیزهایی که ما در زمانه امروز به شدت به آن نیاز داریم تا انجام دهیم. این خواسته به خیلی قبل برمی گردد، به زمانی که بچه های جبهه انقلاب راه اندازی یک شبکه را می خواستند تا بتوانند تولیدات و ایده هایشان را به نمایش دربیاورند، اما به طور جدی تر، از سال ٩١ این کار آغاز شد.  عده ای دور هم جمع شدند و عزمشان را جزم کردند تا این کار انجام شود تا اینکه نهایتا در خرداد سال ٩٣ شبکه روی آنتن رفت و پخش آزمایشی آن شروع شد. تا دی ماه همان سال فقط در استان تهران پخش داشتیم. از دی ماه گسترش پیدا کرد و سراسری شد. از انتهای سال پیش هم که پخش شبکه افق در سراسر کشور رسما آغاز شد. ﷯  برای شروع به کار این شبکه و ایده اولیه، چه کسانی در جمع ابتدایی بودند؟ آقای رمضان نژاد ، حسنی ، طالب زاده و تعداد دیگر ی از دوستان و خود بنده. ﷯  خیلی ها تصور می کردند که افق آمده تا همان کار شبکه مستند را انجام دهد، فقط با این تفاوت که مستندهای انقلابی پخش کند. شبکه مستند طبعا از نامش مشخص است برای چه ایجاد شده است و حیطه موضوعی آن هم معلوم است. همه موضوعاتی که می شود با آن مستند تولید و تامین کرد وجود دارد، در صورتی که در شبکه افق، ما فیلم و سریال، گروه های نمایشی و کلیپ داریم و محدودیتی از لحاظ قالب نداریم. سریال هم داشته ایم که اولین آن «رستاخیز تفنگ ها» بود.  البته شاید چون در شروع بیشتر مستند پخش شد، این شبهه ایجاد شد که ممکن است کار ما پخش مستند باشد؛ اما به تدریج که ساعت ها افزایش یافت و برنامه های تلویزیونی شروع شد، طبعا سهم برنامه های تلویزیونی هم افزایش یافت. برنامه های گفتگومحور هم زیاد داریم. در اصل، شبکه افق سعی دارد جبهه فرهنگی انقلاب را ادامه دهد. طبعا به لحاظ ساختاری، این شبکه زیر نظر معاونت سیما قرار دارد و سیاست ها طبق اصول کلی ای که در صدا و سیما وجود دارد باید حرکت کند.  به لحاظ تولید و بچه هایی که کار را انجام می دهند، متعلق به جبهه فرهنگی انقلاب هستیم. نمی خواهیم بدنه ستاد شبکه چاق و پرهزینه شود. بنابراین تولیدات را به صورت پروژه ای دنبال می کنیم. دیگر اینکه به واسطه این برون سپاری، علاقه مندان دیگر هم بتوانند از لحاظ کاری رشد کنند. ﷯  پس الآن غلبه قالب مستند به دیگر برنامه ها وجود ندارد؟ نه، اگر شما تایم برنامه ها را ببینید، حجم برنامه های تلویزیونی از حجم مستند ها بیشتر است. ابتدا زمان ما دو ساعت بیشتر نبود، اما کم کم این زمان افزایش پیدا کرد و اکنون ما روزی پنج ساعت زمان داریم که تا شش ساعت هم افزایش پیدا می کند. در این پنج ساعت، اگر توجه کنیم، حجم برنامه های تلویزیونی از مستند بیشتر است. البته هنوز به ایدئال خودمان نرسیده ایم، ولی خب، سریال و فیلم هم پخش می کنیم. ﷯  فضای تولید مستند خصوصی تر است. درواقع مستند ها با نظارت دولتی و شبکه ای کمتری مواجه هستند و همین قضیه کار را برای مدیران کمی سخت می کند. روی دیگر برنامه ها خب، نظارت مستقیم تری وجود دارد. این دغدغه را چطور برطرف کردید؟ آیا تیم های تولید قابل اعتمادی دارید؟ بالاخره حرف شما درست است و گونه برنامه های تلویزیونی در جای دیگری نمی شود تولید یا ارائه شود. همین طور اگر تیمی توانمندی لازم و استودیو هم در اختیار داشته باشد، باز هم این کار امکان پذیر نیست، در صورتی که در مستند این طور نیست و گروهی ممکن است در فضای مجازی فعالیت کنند یا کارشان را در یک دی وی دی ارائه دهند و در فضاهای خاص اکران کنند. الآن گروه هایی که با شبکه افق کار می کنند کاملا قابل اتکا هستند و برنامه هایی که تولید می کنند قابل دفاع است. البته در گونه های متفاوت تلویزیونی مثل فیلم و سریال، ما به زمان بیشتری نیاز داریم تا برنامه هایمان تثبیت شود. ما شاید در مستند کمی جلوتریم به خاطر عقبه ای که جبهه انقلاب در بخش مستند سازی داشته است. ﷯  شما برای ارتباط با نخبگان و تیم های مستند ساز که پتانسیل کارهای خوب را دارند و همچنین برای نیروهای جدید چه برنامه هایی دارید؟ قطعا ما به عنوان یک شبکه تلویزیونی نمی توانیم نقش یک آموزشگاه را بازی کنیم. این وظیفه سازمان های دیگر است و باید آموزش به عنوان کلاس را برنامه ریزی کنند، اما این دلیل نمی شود که نگاه آموزشی نداشته باشیم. ما معتقدیم یک بخش از آموزش، کلاس است. یک بحث در آموزش رشد و فراگیری حیطه عمل است، کما اینکه خیلی از بچه هایی که با ما کار می کنند ممکن است یک گروه حرفه ای نباشند، اما بچه های توانمندی هستند که باید از آن ها استفاده های بیشتری کرد تا ضمن اینکه تولید می کنند، به تدریج ارتقا هم پیدا کنند و به سطح مطلوب برسند. ﷯  پس درواقع هنوز شبکه افق جای رشد دارد و برنامه هایش را نبسته است. بله، اساسا در کار هنری نمی توانیم بگوییم این مستندساز «آخرش» است و بیشتر از این امکان ندارد کاری را بهتر تولید کند! درحقیقت هم خود هنرمند می خواهد کار جدیدی ارائه دهد و هم مجموعه ای که به او کمک می کنند تلاش دارند باعث ارتقا شوند. نمی توانیم بگوییم قله مستند سازی است. هر چند برخی مستند سازان خودشان بعد از مدتی احساس می کنند چیزی به آن ها اضافه نشده است، این به معنای آن نیست که فرصت رشد در حرفه شان برایشان پیش نیامده است. ﷯  همراهی شما با جشنواره عمار چطور است؟ خب، این را از این جهت مطرح می کنم چون جشنواره مربوط به مستند انقلاب است و با هدف شبکه افق هم پوشانی دارد. باید تا جایی که می توانیم همدیگر را پوشش دهیم . طبعا عمار جشنواره تولیدات رسانه ای جبهه انقلاب است. این به معنی این نیست که خودش تولید کننده باشد. خیلی از آثاری که به دبیرخانه عمار می رسد تولیداتی است که به شبکه افق رسیده است و آن ها حمایت کرده اند. حتی خیلی از تولیداتی که در عمار جایزه گرفته است درواقع بخشی از این مستندهاست. ﷯  آیا شناسایی تیم های مستندساز خوب را هم در برنامه دارید؟ نه به آن صورت که به دنبالش باشیم. شاید این وظیفه دیگر سازمان هاست، ولی اینکه افق وظیفه خودش بداند که از نیروهای انقلابی سراسر کشور استفاده کند، بله. این وجو دارد، چرا که خیلی از افرادی که با افق کار می کنند لزوما تهرانی نیستند. الآن با گروه هایی از مشهد، شیراز و تبریز در سراسر کشور کار می کنیم و سعی داریم تولیدات مناطق مختلف را در افق ببینیم. ﷯  در موضوع تربیت نیرو که اذعان کردید افق فعالیت و شرح وظیفه ای تحت این عنوان ندارد، چه تفاوتی بین شما و شبکه مستند وجود دارد؟ یعنی شبکه مستند هم با همین نگاه به مسئله تربیت نیرو می نگرد؟ منظورم از تربیت نیرو به معنای کارگاه شناسایی است. اگر منظورتان رشد در حین کار است، طبعا شبکه مستند چنین کلاس ها و کارگاه هایی ندارد.  البته طبعا صداوسیما کلاس هایی دارد که وظیفه اش تربیت نیرو در فضای آموزشی است، اما اینکه شبکه مستند نگاه آموزش حین تولید دارد یا ندارد را باید از خودشان بپرسید و ببینید این فضا حاکم است یا نه. برخی بچه هایی که با شبکه افق کار کرده اند، درواقع اولین کارشان را به ما داده بودند و ما پخش کردیم.  این به همان معناست که ما سعی کردیم از بعضی ها که استعدادش را دارند حمایت کنیم؛ منتها با طرحی که آوردند مورد حمایت قرار گرفتند.کارهای کوتاهی که به عنوان کار تجربی تولید کرده بودند برای ما این را مشخص کرد که می توانند به عنوان مستند ساز رشد کنند و با اینکه شاید این توانمندی در آن ها بالفعل نباشد، اما بالقوه در آن ها وجود دارد. با دیدن کارهای کوتاهی که قبلا دیدیم می توانیم بفهمیم که می شود از آندفاع کرد یا نه. افق وظیفه ذاتی خودش را حمایت از این تیپ بچه ها می داند. ﷯  شناسایی اولویت ها در ساخت و تولید را بر چه گذاشته اید؟ ما هم مثل جاهای دیگر شورای برنامه داریم. تمام طرح هایی که در افق تولید می شود در این شورا مطرح می شود و ساز و کار تولید در افق در نهایت از کانال شورا می گذرد. ﷯  آگهی بازرگانی که پخش نمی کنید. درست است؟ نه، نداریم. ما معتقدیم که شبکه افق نباید در فضاهای آگهی بازرگانی و اسپانسرهای تجاری ورود پیدا کند. ﷯  خودتان تا به حال بازخوردی از بین مخاطبان درباره برنامه هایتان گرفته اید؟ به این معنا که نظرسنجی میدانی کرده باشیم، نه، اما بالاخره از پیامک هایی که به برنامه ها می آید می شود فهمید. برای برخی برنامه ها پیامک های بیشتری می آید که معلوم می کند برای مخاطبان جذاب تر بوده است. برنامه های «فرمانده» و «آسمان من» و مجموعه «سرزمین نخبگان» جزو برنامه های جذاب بوده اند و مستندهایی که درمورد تحولات منطقه و داعش بود بازخوردهای خوبی داشت. ﷯  توزیع آثار مستندسازان را چگونه ارزیابی می کنید ؟ ما باید جدا از رسانه های دیداری شنیداری مثل تلویزیون، به فکر توزیع دیجیتال آثار مستندسازان باشیم تا مردم بابت دیدن کار ها پول بدهند و کار خریداری شود. توزیع لوح های فشرده یا فروش لینک دیجیتال آثار مستند ازجمله اقدامات در این زمینه است. این کار می تواند به تدریج ظرفیتی را به وجود بیاورد که حداقل بخشی از هزینه تولید آثار از طریق دیده شدن توسط مردم تامین شود.  علاوه بر آن، ظرفیت های دیگری وجود دارد که علی رغم تغییر دولت، می توان از آن ظرفیت ها استفاده کرد، مثل شبکه افق، اتحادیه رادیوتلویزیون های شبکه های اسلامی یا مرکز مستند حقیقت و... که اگر همه آن ها به هم گرایی برسند، می توانند بخشی از توان بچه های مستندساز را جذب خودشان کنند. ................................................ محسن برمهانی، مدیر بخش مستند بین الملل شبکه افق: رسانه انقلاب، مرزها را برمی دارد قدمت مستند برون مرزی و مستند بین المللی برمی گردد به بهمن۵٧ و از ۵٨ به بعد. شما می بینید که فیلم سازانی می روند مستندهای توریستی می سازند و برای ایران پخش می کنند. در شبکه افق مستندی پخش شد درمورد تانزانیا و آدم هایش، اما اینکه نگاه جدید و تحول جدید در حوزه مستندسازی در بیرون از مرزها یک چیز جدید است یک مقدار برمی گردد به شکل گیری جریان مستندسازی انقلابی.  شاید ٨-٧سال باشد که این را به شکل جدی می بینید. برخی می گویند: موضوع فضای مستند بین المللی را چطور توجیح می کنید؟ چه لزومی دارد وارد فضای مستندسازی بین المللی بشویم؟ مستند بین المللی شاید اسم خوبی نباشد. درواقع باید مرزها را برداریم و بگوییم ما یک مخاطب داریم، چه در داخل کشور و چه در خارج.  می خواهیم این مخاطب از واقعیت یک سری از نقاط مطلع بشود، بداند در دنیا چه خبر است و بداند قومیت های هزاران کیلومتر آن سوتر چه فرقی می کنند.  متاسفانه در ایران نگاه بین المللی خیلی جدی ای وجود ندارد. دلیلش این است که پولمان از نفت می آید و خودمان هم آن را داخل کشور خرج می کنیم. فضای بیرون از مرزهای ایران آخرین چیزی است که به آن فکر می کنیم، در حالی که وقتی یک افغانستانی می خواهد شرکتی تاسیس کند یا کار کوچکی انجام بدهد، اولین چیزی که به آن فکر می کند خارج از افغانستان است و آخرین چیزی که به آن فکر می کند کشور خودش است. این به این خاطر است که مرز برایش معنا ندارد؛ ولی برای ما مرز معنا دارد.  در نقطه ای دورتر از ایران، یک انقلاب اتفاق افتاده است. مردم ایران می خواهند راجع به آن بدانند. همه اش اظهارنظرهای رسمی شنیده اند. چرا نباید بدانند آدم های آنجا یا اصطلاحا آدم های کف خیابان چطور فکر می کنند؟ درحال حاضر شرایط باعث شده است بیشتر مستندهای بین المللی درمورد بحران ها ساخته شود. الآن غالبا مستندهای برون مرزی را با مستندهایی با موضوع سوریه، عراق و... می شناسند.  وقتی ما می گوییم نباید به مرزها توجه کنیم، دلیلش این است که گینه بیسائو هم شیعیانش و هم کفارش آدم هستند. ایزدی های سوریه و عراق و شیعیانشان هم آدم هستند. شما نمی توانید نسبت به اتفاقات جدی ای که دارد بر روی تمام دنیا تاثیر می گذارد بی تفاوت باشید. چطور بی تفاوت  باشیم؟  باید ٧٠درصد مستندهایمان راجع به این تحولات باشد. وقتی تحول یک تحول جدی است و قرار است بخش های دیگر دنیا هم متاثر از این باشند، ما هم مسئول این هستیم که برای آن فیلم بسازیم؛ منتها مستندسازان بیشتر دوست دارند برای بحران ها فیلم بسازند؛ مثلا دوست ندارند راجع به نگاه ضداستعماری در کشور بولیوی فیلم بسازند. ................................................ دیدگاه ظرفیت مستندسازی انقلاب،فراتر از افق ظرفیت جبهه مستندسازان انقلابی خیلی بیشتر از ظرفیت شبکه افق و دیگر ظرفیت های موجود است. مگر این مراکز چقدر قدرت دارند تا بتوانند هم از لحاظ پشتیبانی و هم از نظر ظرفیتی در یک سال تمام این فضا را تحت پوشش قرار بدهند؟ شما تصور کنید در این یکی دوسال اخیر که تلویزیون دچار مشکلات مالی شده است، خیلی از مستندسازان از فضای تلویزیون دور مانده اند. این در حالی است که تا قبل از این، با حجم زیادی از مستندسازان مواجه بودید که در صداوسیما کار می کردند. البته نمی توانید انتظار داشته باشید که تمام این بار را شبکه افق به تنهایی به دوش بکشد. ظرفیت این جبهه خیلی بیشتر است. درنتیجه عزم بیشتری را هم می طلبد. اما ظرفیت جبهه فرهنگی انقلاب خیلی بیشتر از این است، چه در عده، چه در ایده و چه در توانمندی تخصصی و همچنین در  حجم کاری. افرادی که به نام مستندسازان بحران، مستندسازان انقلابی یا مستندسازانی که براساس دغدغه هایی که نسبت به جامعه خودشان دارند -چه دغدغه های داخلی و موضوعات داخلی کشور و چه در حوزه بین الملل و جهان اسلام- نام گذاری می شوند، براساس یک احساس تکلیف مشغول فیلم سازی هستند. زنده ماندن و روی پا ماندن این جریان محتاج یک سری فاکتور هاست. یکی از این فاکتور ها مسئله مالی است و دیگری آموزش است. همچنین موارد دیگر سازمان دهی و دیده شدن این مستندسازان است. باید به هریک از این فاکتور ها جداگانه فکر کرد. همچنین خارج از دیده شدن اثر این مستندسازان، آن ها باید بتوانند در فضاهای دیگر رسانه ای ضریب بگیرند و کار و نگاهشان دیده شود. ﷯  هر دولتی هم که روی کار باشد نمی تواند جریان مستندسازان انقلابی را نادیده بگیرد خیلی از این مستندسازان صرفا به عنوان یک مستندساز به جایی نمی روند، بلکه به عنوان سفیر فرهنگی شناخته می شوند. برای مثال، مستندسازی که به سیستان وبلوچستان می رود تا بحران زیست محیطی و آب را در آن منطقه نشان دهد، وظیفه اش فقط مستندسازی نیست، بلکه در کنار مستندسازی، یک موج فرهنگی ایجاد می کند. بنابراین نیازمند یک وحدت و هم گرایی بین همه جریان هایی که به فرهنگ انقلاب دلبستگی دارند هستیم تا این جریان ها مثل یک جبهه همدیگر را پوشش بدهند. در زمینه آموزش و سازمان دهی، فارغ از اینکه چه دولتی روی کار باشد و فارغ از فضای حکومتی و دولتی، ظرفیتی در نیروهای انقلاب به وجود آمده است که می توانند همدیگر را پوشش بدهند و به لحاظ آموزشی برای کسانی که دغدغه انقلاب دارند ظرفیت سازی کنند. الحمدلله در ٧-۶ سال گذشته، این ظرفیت به وجود آمد و به جایی رسید که هر دولتی هم که روی کار باشد نمی تواند جریان مستندسازان انقلابی را نادیده بگیرد. برای مثال، جشنواره عمار یکی از این ظرفیت هاست یا مثلا بچه هایی که در کلاس های آموزش فیلم سازی در فضاهای غیردولتی شکل گرفتند یک ظرفیت دیگر هستند. ﷯  تولید مستند نیاز به پشتیبانی دارد در زمینه تولید، موضوع متفاوت است، چون تولید هزینه بر است و درواقع نیاز به پشتیبانی دارد. برای آن هم به نظرم باید ظرفیت هایی به وجود بیاید. همان طور که در بحث آموزش و بحث ضریب گرفتن کار بچه ها این ظرفیت به وجود آمد، باید در بحث تولید هم ظرفیتی به وجود بیاید که هر اتفاقی برای این مستندسازان افتاد، باز هم بتوانند متکی به ظرفیت خارج از پشتیبانی دولت، روی پا بایستند. گرچه کارهایی هم شروع شده است، تا نقطه مطلوب خیلی فاصله دارد. ................................................ دریچه شبکه ای بدون  آگهی بازرگانی ما آگهی بازرگانی نمی گیریم، چرا که نمی خواهیم این فضا تاثیر منفی بگذارد. ضمن اینکه چون شبکه افق ستاد کوچکی دارد، خرجش هم پایین است و می تواند با بودجه ای که دارد بچرخد. بالاخره در هر شبکه ای تمام برنامه ها برای تمام مخاطبان نیست. ضمن اینکه همه برنامه ها هم جذاب نیست. به هر حال، هر شبکه ای یک تعداد برنامه جذاب و یک تعداد برنامه خوب و متوسط دارد. حتی ممکن است برخی برنامه ها کیفیت مطلوب نداشته باشند. هیچ شبکه ای نمی تواند بگوید تمام برنامه های من ١٠٠در صد جذاب است، اما نکته مهم این است که سبد برنامه های تولیدی متنوعی داشته باشیم. مثلا ما برنامه «هوای تازه» را دشتیم که یک برنامه محیط زیستی است. برنامه «نقطه های برجسته» را داریم که با موضوع معلولان است. برنامه «قرار» را داریم که یک برنامه اجتماعی است. برنامه «نیمه پنهان ماه» را داریم که گفتگو با همسران شهداست و برنامه «عصرانه» که برنامه تحلیلی و بازنمایی اخبار در مطبوعات است. در مستند ها هم همین است، مثل «سرزمین نخبگان» و «پازل» و مستند هایی با موضوع مقاومت در منطقه داریم.  سعی کردیم تا حدی که ممکن است موضوعات مختلف را در شبکه تولید کنیم. برخی موضوعات هم در شبکه نیست، اما تلاش کرده ایم سبد تولیداتمان متنوع باشد. البته شبکه افق هنوز جوان است و جای رشد دارد . الآن حدود یک سال است که شبکه افق پخش رسمی خود را آغاز کرده است و باید به اندازه زمانی که در اختیار داشته از آن توقع داشت. طبعا برخی برنامه ها خیلی ایدئال هستند، ولی زمان باید بگذرد تا خودش را نشان دهد. البته هنوز برنامه زنده  نداشته ایم. باید پخش برنامه زنده در شبکه آغاز شود. خود برنامه های زنده جذب بیشتری خواهندداشت. طبعا شبکه برای فصل های بعدی تولیدات دیگری خواهدداشت که در مرحله طراحی هستند. در مستند و برنامه های تلویزیونی، شبکه می خواهد جایگاه خودش را ارتقا دهد. ﷯  افق در برنامه هایش بر روی سبک زندگی اسلامی تاکید دارد وقتی می گوییم شبکه انقلاب اسلامی، تنها به این معنا نیست که همه برنامه ها با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس پخش می شود، کما اینکه در شبکه افق هم تولید برنامه های ما برنامه هایی با سبک زندگی است. در ترکیب زمانی هم همین طور. منتها نگاه ما به سبک زندگی ایرانی اسلامی است. ما می گوییم شبکه افق باید سبک درست را نشان دهد که خودش شاخصه های مختلف دارد. تقریبا خط قرمز های ما خط قرمزهای انقلاب است؛ یعنی ما آنجایی که چیزی یا موضوعی یا تصویری با اسلام و انقلاب تمایز داشته باشد، از پخش آن  معذوریم.  طبعا صداوسیما هم یک چارچوبی دارد که باید آن را رعایت کنیم و در همان چارچوب حرکت کنیم. ممکن است شبکه هایدیگر برنامه های متنوع و با موضوعات مختلفی پخش کنند که لزوما بیانگر سبک زندگی انقلابی نباشد. در عین حال، می توانیم موضوعات دیگری را ارائه کنیم.  شاید فرق شبکه افق با دیگر شبکه ها این باشد که بستر را کامل می بیند و می خواهد برنامه هایش را به عنوان یک کل ارائه دهد، نه اجزایی که ممکن است به هم مرتبط نباشد. در آخرین دوره حضور مهندس ضرغامی، شبکه افق راه اندازی شد و ما با مدیریت سازمان چالشی نداشتیم، اما تا نظرات به هم نزدیک شود، زمان می برد. شورای ما برنامه هایی که باید در شبکه به آن پرداخته شود را می بیند. شبکه ما چابک تر است و سعی می کنیم بودجه را بچرخانیم. شاید یکی از حسن های شبکه افق این است که کسانی که می خواهند کار تولید کنند، درواقع معطل این نیستند که اول پول بگیرند، بعد کار کنند. خودشان با دغدغه و باانگیزه اند. خبرنگار: هادی ذالکی


دوشنبه ، ۱۹بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شهرآرا آنلاین]
[مشاهده در: www.shahraraonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن