تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814695607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنان مغفول و مغضوب کدام دولت؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زنان مغفول و مغضوب کدام دولت؟!
همايش ملي زنان، اعتدال و توسعه صبح يك‌شنبه با حضور حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد و بسياري برگزاري چنين جلسه‌اي را با اهداف صرفاً انتخاباتي عنوان كرده و آن را تحركي براي افزايش سبد آراي نامزدهاي وابسته به دولت يازدهم عنوان كردند چراكه جلب آراي نيمي از جامعه ايراني كه همان زنان هستند مي‌تواند به‌راحتي تضمين‌كننده موفقيت يك حزب يا جريان سياسي باشد.
نویسنده : سعيد همتي 
همايش ملي زنان، اعتدال و توسعه صبح يك‌شنبه با حضور حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد و بسياري برگزاري چنين جلسه‌اي را با اهداف صرفاً انتخاباتي عنوان كرده و آن را تحركي براي افزايش سبد آراي نامزدهاي وابسته به دولت يازدهم عنوان كردند چراكه جلب آراي نيمي از جامعه ايراني كه همان زنان هستند مي‌تواند به‌راحتي تضمين‌كننده موفقيت يك حزب يا جريان سياسي باشد.
طي ماه‌هاي گذشته بارها برخي از اعضاي هيئت دولت يا حاميان دولت يازدهم از لزوم توجه به حوزه زنان براي رأي آوري كانديداهاي وابسته به خود سخن به ميان آورده و تأكيد كردند براي پيروزي در آوردگاه انتخاباتي پيش رو اين بار بايد دست نياز به سوي زنان ايراني دراز كرد. اعتدال- اصلاحات يكي از ابزارهاي مؤثر براي جلب آراي زنان جامعه را به‌كارگيري تعداد حداكثري زنان در ليست‌هاي انتخاباتي پيشنهاد داده و ذيل آن با بهره‌گيري از شعارهاي فمنيستي تلاش مي‌كنند تا مجلسي زنانه را تشكيل داده و با تكرار اين نكته نظر مثبت زنان را به خود جلب كنند.
«بنا داريم كه جايگاه قابل توجهي را براي زنان در ليست‌هاي انتخابات‌هاي خود در نظر بگيريم.» اين سخنان اخير يكي از چهره‌هاي وابسته به جماعت تجديدنظرطلب است كه با تأكيد بر همگرايي دولت يازدهم با اصلاح‌طلبان در آوردگاه انتخاباتي پيش رو از نگاه ويژه حزب متبوع خود به زنان سخن گفته است. طي ماه‌هاي گذشته به صورت متراكم و گسترده وابستگان به اصلاحات- اعتدال از ضرورت نقش‌آفريني زن در سياست و اجتماع سخن به ميان آورده و به صراحت از تبعيض و دوگانگي جامعه زنان در ايران گفته، انگار در كشور هيچ گاه حقوق زن به رسميت شناخته نشده و اين قشر از جامعه از ابتدايي‌ترين مطالبات خود محروم مانده‌اند.
اتخاذ رويكرد «محروم بودن زن در ايران» و تلاش براي احقاق حقوق آنان يكي از بازی‌هاي جديد طيف مورد اشاره است.

   زنان  و دولت يازدهم
تمركز بر «زنان» با روي كارآمدن دولت يازدهم و گماردن شهيندخت مولاوردي به عنوان معاون رياست جمهوري سطح گسترده‌تري به خود گرفت، به گونه‌اي كه برخي از مواضع و رفتار وي بارها به تيتر نخست روزنامه‌هاي زنجيره‌اي حامي دولت تبديل شد؛ اظهاراتي نظير اينكه «خانه‌دار ماندن زن تضعيف حقوق وي به شمار مي‌آيد»، «قانون در امحا و ابقاي خشونت و تبعيض و نابرابري‌ها در زندگي زنان نقش اساسي دارد» و « در واقع با حاكميت دولت اصولگرا، نتيجه آن پررنگ شدن نقش زن در خانواده است» و «در برخي از شاخص‌ها، مثل توانمندي‌هاي سياسي و فرصت‌هاي برابر اقتصادي زنان ما بسيار عقب‌تر از ديگران هستيم.»
مولاوردي زير بيانيه‌اي اعتراضي در حمايت از فتنه‌گران را درسال 88 امضا كرده كه در آن آشوبگران خياباني افرادي صلح‌جو خوانده شده‌اند و آشوب‌هاي غيرقانوني پس از انتخابات را كاملاً مسالمت‌آميز و قانوني معرفي كرده‌ و بارها از حضور زنان در ورزشگاه دفاع كرده و از وضعيت نابسامان زنان در كشور انتقاد كرده و از تبعيض در اين حوزه سخن به ميان آورده است. طي دو هفته گذشته هم شخصيت‌هاي بسياري نظير هاشمي‌رفسنجاني و موسوي‌بجنوردي از ضرورت توجه بيشتر به قشر زنان سخن به ميان آورده‌اند آن هم با ادبياتي كه انگار طي 36 سال گذشته در كشور چيزي به نام زن ديده نشده و همواره جايگاه آن مورد تخريب و تخطئه بوده است، آن هم بدون توجه به رشد زنان در حوزه‌هاي علمي، فناوري و.‌.. كه نتيجه مستقيم نگاه مساوي حاكميت به زن و همچنين حضور اين قشر در اجتماع در عرصه سياست و اجتماع بوده است. آقاي هاشمي در دومين نشست مجمع زنان اصلاح‌طلب ابراز مي‌كند: «... در آستانه برگزاري دو انتخاب سرنوشت‌ساز مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي اميدوارم نتايج اين اجتماع و مباحث آن تقويت جامعه زنان براي احقاق حقوق بر حقشان باشد كه البته بايد بدون تعصب‌هاي مثبت و منفي در استعدادها و ظرفيت‌هاي زنان ايراني تأكيد شود.‌» موسوي‌بجنوردي هم بارها با تفسير جناحي از منابع فقهي تلاش كرده كانديدا شدن زن براي انتخابات خبرگان رهبري را بلا‌مانع تفسير كند و مانع تراشي در اين جهت طي ساليان گذشته را تضييع حقوق به شمار آورد.
هماهنگ با شخصيت‌هاي وابسته به اين جناح رسانه‌هاي متعدد تجديدنظرطلب هم تلاش كرده‌اند به بهانه توجه به «جامعه زنان» افكار فمنيستي را در جامعه ترويج و ضرورت‌هايي نظير «كسب كرسي‌هاي مجلس دهم و خبرگان پنجم» را به عنوان يكي از مطالبات جامعه القا كنند. روزنامه آرمان، رسانه نزديك به خانواده هاشمي رفسنجاني كه بارها از نظرات شاذ فائزه هاشمي در باب حقوق زنان در صفحه نخست خود استفاده كرده در يكي از تيترهاي نخست خود عبارت «دگم انديشان زنان را خانه‌نشين مي‌خواهند» را برجسته كرده و مي‌نويسد: «زنان نيمي از جمعيت فعال جامعه ايراني هستند و در سال‌هاي اخير گوي رقابت را از مردان ربوده‌اند. نقش‌آفريني زنان در عرصه سياست به اندازه‌اي است كه امروز در محافل سياسي مردانه بخشي از زمان را براي چگونگي رقابت با زنان اختصاص مي‌دهند. آيت‌الله هاشمي از جمله شخصيت‌هاي كشور است كه بر حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف تأكيد دارد چنانكه دختران او نيز همراه ديگر زنان كشور در عرصه سياست ورزي، نمايندگي مجلس و... حضور داشته‌اند و خواهند داشت.»
ابتكار هم به مانند ساير رسانه‌هاي پر تعداد اين جناح بخشي از مطالب خود را به همين مطالبه تصنعي اختصاص داده و در يكي از شماره‌هاي خود با درج تيتر «‌سهم‌خواهي زنانه از سياست» مي‌نويسد: «‌زنان 50 درصد جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهند... بايد اين قشر را در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي فعال ديد، اما با توجه به اهميت حضور و مشاركت فعال زنان در پارلمان‌هاي دنيا لازم است براي افزايش نقش و تعداد زنان در عرصه‌هاي مختلف سياسي از جمله مجلس شوراي اسلامي تدابيري انديشيده شود.»
 
   روحاني و وعده به زنان در همايش زنان
رئیس‌جمهور در حالي بار ديگر در همايش زنان تلاش كرد تا به اين قشر وعده‌هاي انتخاباتي بدهد كه در آستانه انتخابات خرداد ماه 92 هم حجم قابل توجهي از وعده‌ها به زنان شاغل و خانه دار اختصاص داشت كه هيچ كدام از آنها به مرز تحقق هم نرسيده و جامعه همچنان منتظر تحقق آن مانده است.
در حالي روحاني در همايش روز يك‌شنبه تأكيد مي‌كند «‌خانم‌ها بايد خودشان پيشقدم شوند و تنها به ارائه مقاله و نقدها و مشكلات بسنده نكنند چراكه زن‌ها بايد در عرصه‌هاي مختلف حضور يابند، سخن بگويند و نقش خود را به رخ جامعه بكشند، چون تا وقتي خانم‌ها در كاري حضور پيدا نكرده و نقششان روشن نشود مردها تأثير گذاري زنان را باور نمي‌كنند» كه اين پرسش مطرح مي‌شود كه با وجود وعده‌هاي تحقق نيافته در دولت يازدهم چگونه زنان مي‌توانند نقش خود را در جامعه به رخ بكشانند؟

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن