تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820318774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علت اهمیت آزادی الزهرا و نبل و خشم امریکا و سعودی ها


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: علت اهمیت آزادی الزهرا و نبل و خشم امریکا و سعودی ها


علت اعلام آمادگی سعودی ها و ترک ها برای لشگرکشی به سوریه و اظهارات خشمگینانه مقامات امریکایی این است که با آزادی مناطق نبل و الزهرا، آنها دیگر هیچ پایگاه و منطقه ای در عرصه میدانی سوریه در اختیار ندارند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پس از قطعی شدن پیروزی ارتش سوریه در بازپس گیری مناطق شمالی حلب و شهرهای نبل و الزهرا، مقامات دولت های حامی تروریست ها به ویژه امریکا، فرانسه، انگلیس، ترکیه و آل سعود آنچنان خشمگین شدند که نتوانستند نگرانی و اضطرابشان از نابودی تروریست های النصره را پنهان سازند و بدون نگرانی از متهم شدن به همسنگری با آنها، برای دولت سوریه، روسیه و ایران خط و نشان کشیدند از آمادگی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه خبر دادند.

عربستان که به علت ناتوانی در نبرد زمینی در یمن، نزدیک به یک سال است بمباران و موشک باران مزبوحانه را در پیش گرفته، اعلام کرده آماده است نیروی زمینی خود را به سوریه اعزام کند.
مقامات ارتش سعودی توضیح ندادند که اگر نیروی زمینی قابل اعتنایی در اختیار دارند، چه لزومی داشت برای پیشبرد اهدافشان در تجاوز به یمن، دست به دامان سربازان پاکستانی و مصری شوند.

ترکیه نیز بدون اشاره به در محاصره بودن 3 ساله اهالی نبل و الزهرا و کشتار و آوارگی بیش از نیمی از اهالی این مناطق در اثر حملات تروریست های النصره، ادعا کرد که روسیه مردم غیرنظامی سوریه را هدف قرار داده است.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم خواستار توقف حملات روسیه علیه تروریست ها شد.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز از شکست های اخیر تروریست ها ابراز نگرانی کردند و گفتند: حملات روسیه به مذاکرات صلح در ژنو آسیب می‌رساند.

واقعیت این است که آزادی نبل و الزهرا نه تنها بر مذاکرات ژنو اثر می گذارد، بلکه در عمل تمام نقشه ها و امیدهای آتی حامیان تروریست ها در باره سوریه را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهد.
نقشه نبل و الزهرا


شهرهای نبل و الزهرا در مرکز منطقه ای قرار دارند که حدفاصل چهار استان حلب، ادلب، لاذقیه و حما است و درست در مسیر ارتباطی ترکیه به سوریه قرار دارد.
این موقعیت باعث می شود که این منطقه به شدت استراتژیک باشد و علاوه بر اشراف بر امنیت استان های مجاور، راه ارتباطی ترکیه به سوریه را نیز مسدود سازد.

از سوی دیگر، این منطقه در اختیار جبهه النصره بود و مهمترین پایگاه آنها به شمار می رفت با ستاد عملیاتی «هاتای» در جنوب ترکیه ارتباط مستقیم داشت.
اتاق جنگ هاتای در سال 2012 با حضور افسران امریکایی، انگلیسی، سعودی و ترکیه ای تشکیل شد و مدیریت، هماهنگی و پشتیبانی تروریست های جبهه النصره را بر عهده دارد.

احرارالشام و جیش‌الاسلام که دو گروه تکفیری جبهه النصره اند، همان تروریست هایی هستند که دشمنان دولت سوریه امیدوار بودند با سرمایه گذاری و حمایت بیشتر از آنها، جبهه سوریه را در اختیار بگیرند و در صورت لزوم با اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز این منطقه و حمایت هوایی از آنها، ارتش سوریه را عقب برانند.

تا پیش از این، غربی ها و متحدانشان با تکیه بر در اختیار داشتن این منطقه، گاهی از ایجاد منطقه ممنوعه پروازی در شمال سوریه سخن می گفتند و گاهی نیز، از عملیات نظامی زمینی صحبت می شد.

اما اکنون این تروریست ها دیگر قابلیت سرمایه گذاری را ندارند و امیدها به آن به یأس تبدیل شد. علاوه بر این، در حال حاضر نیروهای این جریان تروریستی در مناطق شمالی، جنوبی و غربی در محاصره قرار گرفته اند و حامیانشان نه تنها دیگر نمی توانند به آنها تکیه کنند، بلکه تنها کاری که از دستشان بر می آید، تلاش برای نجات آنهاست.

در کنار این وقایع، امریکا شاهد از دست دادن متحدان کرد نیز بود. نیروهای کرد سوریه به رهبری صالح مسلم، تا پیش از این کم و بیش به سمت آمریکا گرایش داشت و گاهی نیز از پشتیبانی هوایی جنگنده های امریکایی برخوردار می شد، اما در جریان عملیات آزادسازی منطقه، کردها با نیروهای دولت سوریه متحد شدند و اکنون خود را در این پیروزی ها سهیم می دانند و از برقراری امنیت در جنوب مناطق کردنشین خوشنودند.
نقشه الزهرا و نبل


اکنون تنها راه ارتباطی ترکیه به سوریه، مناطق کوهستانی و جنگلی ادلب است که حتی عبور بدون درگیری از آن نیز دشوار است.

اتاق جنگ هاتای بخوبی بر اهمیت استراتژیک این منطقه واقف بود و به همین علت از دو ماه پیش حدود 4000 نیروی ورزیده و آموزش دیده جدید (در اردن) به این منطقه اعزام کردند و امریکا نیز با سخاوت تمام، نزدیک به هزار موشک تاو در اختیار تروریست ها گذاشت.

رجب دیب، سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه با اشاره به مقاومت شجاعانه و مظلومانه 30 هزار شهروند شیعه ساکن نبل و الزهرا در مدت 3 سال و 8 ماه، درباره اهمیت این منطقه گفت: رهبری سوریه می‌دانست در واقع امر، این قطر، ترکیه و عربستان هستند که دو شهرک شیعی‌نشین نبل و الزهرا را محاصره کرده‌اند و جبهه النصره و دار و دسته آن تنها آلات دست قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، بنابراین ارتش سوریه قبل از روی آوردن به عملیات زمینی از چند روز قبل مرزها را ۲۴ ساعته زیر قدرت آتشباری خود مسدود کرد تا قدرت پایداری جبهه النصره و یاران آن در این مناطق تقریبا صفر شود.

وی افزود: پس از آن آتشباری هدفمند و سنگینی علیه مواضع تروریست ها صورت گرفت و بلافاصله نیروهای زمینی وارد عمل شدند و پیشروی کردند. به گونه‌ای که دیگر تروریست‌ها قادر به بازسازی ساختار دفاعی خود نبودند و همین موضوع، شکست حصر نبل و الزهراء را رقم زد و تروریست‌ها را در مناطق استقرار خود در منگنه قرار داده و از مرزها جدا کرد.

این نظامی بازنشسته ارتش سوریه در واکنش به اطلاعات وزارت دفاع روسیه از آمادگی نیروهای ترکیه برای مداخله زمینی مستقیم در سوریه گفت: چنین اخباری برای دمشق نمی‌تواند غیرمنتظره باشد، چون پیش از این نیز بر نقشه ترکیه برای حضور مسلحانه آن در داخل خاک سوریه تاکید شده بود.

دیب گفت: مداخلات ترکیه در سوریه به منظور نجات تروریست‌ها از فروپاشی بزرگ در پی سقوط محاصره نبل و الزهراء و پاکسازی کامل ریف شمالی حلب است، چون ارتش سوریه اکنون می تواند از ابتدای مرزها برای آزادسازی ادلب به سمت جنوب به سمت جسر الشغور و ریف شمالی حماه پیش برود.
آنچه که برتری ارتش سوریه و جبهه مقاومت در عرصه میدانی را بیش از پیش تثبیت می کند، قابلیت و توانمندی این نیروها و فرماندهان آنها در مبارزه و راهبری آن در جبهه های مختلف است. در شرایطی که درگیری ها در مناطق شمالی حلب و در نزدیکی مرزهای ترکیه ادامه دارد، ارتش سوریه به پیشروی به سمت درعا، در جنوب ادامه می دهد.


شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن