تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831034222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«ایستاده در غبار»؛ مخاطبانی میخکوب صندلی‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:الف: «ایستاده در غبار»؛ مخاطبانی میخکوب صندلی‌ها

تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۵
محمدحسین مهدویان وقتی «آخرین روزهای زمستان» را روی قاب تلویزیون آورد، این زمینه خوب را ایجاد کرد که اثر بعدی او هم کاری قابل توجه باشد. حالا «ایستاده در غبار» چند گام بالاتر از توقعات ایستاده است.خبرگزاری تسنیم -  «ایستاده در غبار» را که می‌بینیم، تازه می‌فهمیم که هیچ از حاج احمد متوسلیان نمی‌دانیم. تا پیش از این می‌دانستیم که «حاج احمد» در سال ۱۳۳۲ در تهران به دنیا آمده و در کارهای شیرینی‌پزی به پدرش کمک می‌کرده است. می‌دانیم که پیش از انقلاب فعالیت سیاسی داشته و از انقلابیون بوده و در نهایت به خاطر همین فعالیت‌ها دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد و بعد هم به خاطر پیروزی انقلاب از زندان آزاد می‌شود. همین‌طور می‌دانیم که بعد از انقلاب به سپاه پاسداران پیوسته و در پاوه و مریوان خدمت کرده و بعد در عملیات آزاد سازی خرمشهر از فرماندهان آن عملیات بوده است. آخرین چیزی هم که از او می‌دانیم این است که در لبنان ربوده شده و تا کنون از سرنوشت او خبری در دست نیست. اما دیدن فیلم «ایستاده در غبار» تجربه‌ای است که باعث می‌شود با جنبه‌هایی از حاج احمد مواجه شویم که باعث می‌شود حیران بمانیم و انگشت حیرت به دندان بگیریم. این فیلم، با قدرتی باور نکردنی، تصویری آشنا و در عین حال غریبه از حاج احمد برای ما می‌سازد.«ایستاده در غبار» را نه می‌توان فیلمی مستند به حساب آورد و نه داستانی، بلکه مستندی داستانی است که در عین پخش صدای مصاحبه با دوستان و نزدیکان و خانوادۀ حاج احمد، صحنه‌هایی که مشغول روایت آنها است را بازسازی کرده است. اینجاست که محمد حسین مهدویان قدرت فیلم سازی خود را به رخ کشیده است. اولین نکته‌ای که در مواجهه با فیلم توجه بیننده را به خود جلب می‌کند گریم-های دقیق و موفق فیلم است. در مورد شخصیت حاج احمد، چه در دورانِ پیش از انقلاب و با ظاهری که بدون ریش و با سبیل شبیه به قیافۀ چپ‌های آن دوران است و چه دوران بعد از انقلاب با محاسن، شباهت بازیگر فیلم با خودِ حاج احمد حیرت انگیز است. این مسئله دربارۀ برخی دیگر از شخصیت ها نظیر شهید بروجردی و محسن رضایی هم صادق است، هرچند در برخی موارد از دقت آن کاسته شده و مثلاً بازیگر نقش شهید حاج حسین همدانی چندان به خودِ او شباهتی ندارد. نکتۀ کلی‌تر موفق بودن فیلم در به تصویر کشیدنِ صحنه-های جنگ و بازسازی آنها است، به طوری که شاید بتوان آن را یکی از بهترین فیلم‌های دفاع مقدس از لحاظ کیفیت ساخت صحنه‌های جنگ و درگیری دانست و این مسئله، در کنار ریتم درخشان فیلم، مخاطبان را به صندلی‌های خود میخکوب می‌کند. اما تنها نقاط برجستۀ فیلم مسائل فنی و تکنیکی فیلم‌سازی نیست. «ایستاده در غبار» نشان دهندۀ قدرت روایت و داستانگویی فیلم ساز است که توانسته به خوبی، با استفاده از مصاحبه‌هایی که قاعدتاً جدا از هم انجام شده‌اند، به خوبی و با انسجام کامل داستان خود را روایت کند. این مسئله نشان می‌دهد که تیم تحقیق و البته نویسندۀ فیلمنامه بسیار مسلط عمل کرده و توانسته‌اند با تسلط کامل بر ماجرا، مصاحبه‌ها را به نحوی هدایت کنند که بتوانند از آن برای روایتِ داستان خود استفاده کنند. این هم از برجستگی‌های چشم گیر فیلم است که می تواند بدون سردرگم کردن مخاطب داستان را برای او، به نحوی بسیار جذاب، پیش ببرد و حتی ذره‌ای ابهام هم برای او باقی نگذارد.«ایستاده در غبار»، همان طور که اشاره شد، به لحاظ تکنیکی و به اصطلاح فن سینما فیلم درخشانی است و تا اینجای کار می‌توان آن را یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره دانست – چیزی که احتمالاً تا انتهای جشنواره هم تغییر نخواهد کرد. اما درخشان بودن فیلم را تنها به جنبۀ تکنیکیِ آن منحصر کردن مسلماً منصفانه نخواهد بود. هنرِ اصلیِ فیلمساز، از نظر من، در این بوده که توانسته به ما نشان دهد که چگونه احمد متوسلیان تبدیل به «حاج احمد متوسلیان» می‌شود. در واقع، در تمام مدتی که مشغول تماشای «ایستاده در غبار» هستیم، متوجه می‌شویم که حاج احمد متوسلیان نه آن شخصیت ساده و تک بعدی‌ای که بسیاری از ما برای خود ساخته‌ایم، که شخصیتی است چند لایه و پیچیده که هنوز که هنوز است برای شناخت او راه داریم. فیلم به ما نشان می‌دهد که چگونه کودکی که البته بسیار درونگرا است و به روایت دوست دوران کودکی‌اش «به دنبال قدرتمند شدن» است، تبدیل به فرمانده‌ای یگانه در جنگ می‌شود و نامش بر سر زبان‌ها می‌افتد. فیلم به ما نشان می‌دهد که او چگونه در میان دو قطب فرمانده‌ای با جذبه و انسانی رئوف و مهربان در رفت و آمد است و علاوه بر این، بعد از تماشای فیلم، متوجه می‌شویم که او نیز مانند ما، حتی در زمان جنگ، حتی زمانی که یکی از برجسته‌ترین فرماندهان جنگ بوده، از کار خود پشیمان می‌شود، اما به خلاف بسیاری از ما شجاعت این را دارد که در حضور جمع به اشتباه خود اعتراف کند. این را به طور خاص در مورد رفتار او با شهید وزوایی می‌بینیم و می‌بینیم که چطور گاه حتی رفتارِ عذرخواهانۀ او باعث افزایش احترامِ او به عنوان «فرمانده» می‌شود.هنوز بسیار می‌توان از این فیلم گفت و شنید. اما در قدرت این فیلم همین بس که در آخرین سانس جشنواره که از ده و نیم شب آغاز می‌شود و تا پاسی از شب گذشته ادامه دارد سالنِ بزرگِ مرکز همایش‌های برج میلاد مملو از جمعیت است و حتی افراد بسیاری روی زمین نشسته‌اند و به خلاف بسیاری دیگر از فیلم‌های از این دست، که معمولاً مخاطبانِ جشنواره توجه چندانی به آن نشان نمی‌دهند، همۀ آنها را تا پایان فیلم میخکوبِ خود در سالن نگه داشته و بعد از فیلم صدای تشویق آنان قطع نمی‌شود و وقتی ساعت دوازده و نیم از سالن بیرون می‌آیی، می‌توانی تحسین آنها را بشنوی. البته احتمالاً همۀ اعتبار فیلم را نباید به فیلمساز داد. این روایت زندگی «حاج احمد متوسلیان» است که همۀ ما را با چشمانی تر در سالن میخکوب کرده است.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن