واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست نقد و بررسی دلبری در برج میلاد
فیلمنامه 70 درصدی که مشکل اصلی فیلم و نشست «دلبری» شد/ناراحتی اشکذری از مجری و پاسخ رضوی
نشست نقد و بررسی فیلم «دلبری» ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری در حالی پایان یافت که سخنان مجری برنامه موجبات ناراحتی اشکذری را فراهم کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی فیلم «دلبری» ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری دقایقی پیش در کاخ جشنواره فجر به پایان رسید. بنا بر این گزارش در این نشست خبری که پیش از دستاندرکاران، مجری برنامه، سخن میگفت اشکذری به ساخت این فیلم و نوشتن فیلمنامه آن اشاره کرد و با تأکید بر قواعدی که در روایت خود در «دلبری» آنها را رعایت کرده، گفت: ایده فیلم از یک فیلم کوتاه بود و فیلمنامه سختی داشت و من را یکسال درگیر خود کرده بود و وقتی 70 درصد از کار تدوین فیلمنامه به پایان رسید آن را به آقای رضوی دادم تا آن را بخواند و حاضر بودم نه بشنوم اما ایشان پسندیدند و 30 درصد ادامه کار نوشته شد و کار در لوکیشن سختی که داشت ساخته شد. سیدمحمود رضوی نیز به عنوان تهیهکننده علت ساخته شدن این فیلم را پرداختن نو و جدید آن به همسران جانبازان بیان کرد. منوچهر اکبرلو منتقد فیلم نیز مشکل اصلی فیلم «دلبری» را فیلمنامه میداند و میگوید: اینکه ما جانباز را نمیبینیم و فیلم حس جانباز و حس همسر جانباز را ندارد مشکل عمده فیلمم است و فیم میتوانست با فلشبکهایی مثلا در هنگام باز شدن چمدان از تلخ و شیرین زندگی طوبی بگوید و ما را به سختیها و شیرینیهای زندگی طوبی ببرد و فیلم را دراماتیکتر کند و اوج و فرودهایی را نشان دهد تا در پی آن ایثار همسران جانبازان را ببینیم. اشکذری نیز در پاسخ به اکبرلو که فیلم را نه در قالب سینمای دفاع مقدس بلکه سینمای اجتماعی میداند، گفت: دیالوگهایی در فیلم به شیوهای است که شخصیت فرد جانباز را میسازد و نشان دادن یک جسم لاغر نحیف از جانباز نکته سینمایی به فیلم اضافه نمیکرد و اتفاق خوبی نمیافتاد. در این نشست نقد و بررسی که بیشتر به بیان صحبتهای برخی بازیگران درباره حضورشان در فیلم سینمایی «دلبری» گذشت، قاضیانی بازیگر اصلی فیلم با بیان اینکه کار سختی داشته است، گفت: 70 درصد فیلم مونولوگ بوده است و با بیان اینکه در تئاتر چنین تجربهای داشتهام اما در سینما تجربه «دلبری»، تجربه خوبی بود. در انتهای این نشست خبری که تنها به یک خبرنگار فرصت طرح پرسش داده شد، منوچهر اکبرلو به نکات مثبت فیلم «دلبری» اشاره کرد و گفت: در این فیلم طبقه متوسط بزککرده دیده نمیشود و سبک زندگی و روابطی از جنس ایرانی دیده میشود و نکاتی که در قالب توکل و ... در فیلم میبینیم آن چیزی است که تلاش میشود تا به عنوان سبک ایرانی ترویج شود. وی موسیقی را یک نکته خیلی خوب و در خدمت فیلم دانست و با اشاره به آثار متعدد سیدمحمود رضوی در سینمای ایران افزود: آقای رضوی در میانه فریادهایی که از نبود بودجه و پول در سینمای ایران ناله میکنند کارهای خوبی ساختهاند و حاضر شدهاند ریسک کنند و چنین فیلمهایی بسازند. در پایان این نشست مجری برنامه از اینکه دهقانی اشکذری توانسته با فیلمنامهای 70 درصدی کاری را تولید کند و خود نتوانسته یک فیلمنامه کامل را پس از سه سال تبدیل به فیلم کند گله کرد که موجبات ناراحتی کارگردان «دلبری» را ایجاد کرد. رضوی اما در پاسخ به گله مجری برنامه عنوان داشت: فیلمنامه 70 درصدی ساخته نشده بلکه علاوه بر تکمیل فیلمنامه توسط آقای اشکذری این فیلمنامه در سه نسخه بازسازی شده است. وی همچنین درباره صحبتهای اکبرلو که گفته بود رضوی از تهیهکنندگان پرکار است، گفت: اگر وضعیت سینما بد است علتش آن است که ما به اقتصاد فرهنگ توجه نداریم و ما در سینما فیلم در پایان فیلمبرداری برای تهیهکننده تمام میشود و فیلم را به امان خدا رها میکنیم در حالی که باید به عرضه و اکران آن فکر کنیم و از نظر من ساخت این فیلمها اگر به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم نه تنها به هدر دادن سرمایه نیست بلکه کمک به سینمای ایران است.
94/11/14 - 12:55
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]