تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815508672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ در رسانه


واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: آرمان، آفتاب یزد، ابتکار، اعتماد، افکار، اطلاعات، ایران، تفاهم، جام جم، جوان، جمهوری اسلامی، حمایت، خراسان، راه مردم، حمایت، روزان، رویش ملت، سیاست روز، شرق، شهروند، قانون، قدس، کیهان، مردم سالاری، وطن امروز و همشهری روزنامه هایی هستند که روزانه به آن ها پرداخته و سعی می کنیم گلچینی از بهترین های آنها را در یک سبد فرهنگی به خدمت شما عرضه کنیم.گروه فرهنگی: امروزه رسانه ای نیست که فعالیت داشته باشد و به مقولات فرهنگی توجهی نکند. چه اینکه فرهنگ و رسانه دو روی یک سکه بوده و اصلاً نمی توان دم از کار رسانه ای زد ولی مقولات فرهنگی را نادیده گرفت. در این شرایط، یکی از مهمترین رسانه هایی که از قدیم الایام و به طور مدام، موضوعات فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است، روزنامه ها بودند. تا جایی که بعید است تا امروز روزنامه منتشر شده باشد که هیچ بهره ای از فرهنگ نبرده باشد. به گزارش بولتن نیوز، در روزگار ما نیز روزنامه های موجود با گرایشات سیاسی و فکری گوناگون، دست به این کار زده و در قالب های مختلف، به مسائل فرهنگی می پردازند. اما نکته اینجاست که این همه تولیدات فرهنگی منتشر شده در روزنامه ها برای دیده شدن پا به این جهان گذاشته اند. به عبارت دیگر، مطلبی که دیده نشود گویی اصلاً تولید نشده است. اما آیا با حجم انبوه سایت ها و مجلات و روزنامه ها و رسانه های مختلف دیگری که وجود دارد، می توان به همه آن ها پرداخت و مطالب شان را از نظر گذراند؟ جواب معلوم است … *** آرمان/بازیگری، نه اهل مناقشه نه اهل مماشات یک بازیگر خوب باید چه فاکتورهایی داشته باشد که باور کنیم واقعا کارش را خوب انجام می دهد؟ آیا مسائل بیرون از عرصه نمایش و سینما هم در تصمیم ما برای اینکه فلان بازیگر را در کارش متبحر بدانیم کافی است؟ برای رسیدن به جمع بندی، خصوصیات اخلاقی و رفتاری چهره مد نظرمان را زیر ذره بین قرار می دهیم؟ اصلا شده که بر اساس خواندن یکی دو مطلب و چند گفت وگو از هنرمند مشهوری که بازی هایش را دوست داریم او را به عنوان بازیگر محبوب مان انتخاب کنیم؟به گزارش خبر آنلاین، اگر انتخاب شما مهدی هاشمی است حتما کار سختی نخواهید داشت چرا که با عجیب ترین بازیگر سینمای ایران طرف هستید که مثل چشم بندی هایش در «آلزایمر» با هیچ جادوی تان می کند. مهدی هاشمی بازیگر عجیبی است چون در تمام این سال ها خودش بوده و به همین خاطر خیلی ها دوستش دارند. از روزی که گروه دو نفره «پیاده» را با داریوش فرهنگ تشکیل داد تا همین امروز که دل هیچ کارگردان جوانی را نمی شکند میرمهدی هاشمی لنگرودی بوده و بس. هاشمی عاشق ادبیات بود و به مولانا، حافظ و فردوسی عشق می ورزید. می خواست وارد فضای ادبیات و شاعرانگی شود اما وقتی دید با وجود علاقه بسیار، استعدادی در این زمینه ندارد شعر و شاعری را کنار گذاشت و به بازیگری رسید اما از همان روز نخست با توپ پر وارد این دنیای هزار رنگ دلفریب شد. بعد از اتمام تحصیلات در دانشگاه هنرهای زیبا با رفیق گرمابه و گلستانش گروه پیاده را تشکیل داد و با نسلی از خوب های تئاتر مثل سوسن تسلیمی، احمد آقالو، علیرضا خمسه، مرضیه برومند و... دنبال تئاتر تجربی رفت آن هم با روش هایی مبتنی بر بداهه سازی از نمایشنامه های معروف. بعد از انقلاب از قاب تلویزیون وارد خانه های مردم شد تا غیر از خواص مخاطبان تئاتر عموم مردم هم ببینند که در افسانه «سلطان و شبان» چه ها در چنته دارد. از آن روز تا به حال هاشمی در بیش از 40 فیلم سینمایی، چندین تله فیلم و تله تئاتر و البته 15 سریال تلویزیونی در کارنامه اش ثبت کرده و همچنان در 69 سالگی بازیگری را ادامه می دهد تا جایی که عمر همراهش باشد. مهدی هاشمی در کارنامه بازیگری خود نقاط پررنگ بسیاری دارد که برای بعضی هایش جایزه برده و برای خیلی هایش حتی تشویق هم نشده اما او کارش را با علاقه پیش برده است و همواره از حاشیه ها فاصله می گیرد. می گوید انسانی که از تعریف و تشویق و پاداش خوشحال نشود انسان نیست اما او در دسته بازیگرانی قرار نمی گیرد که برای جایزه و پاداش کار کنند. مهدی هاشمی بازیگر شد چون قرار بود این اتفاق بیفتد و چیزی غیر از این در مخیله خودش هم نمی گنجید. همین حالا و بعد از نیم قرن کار هنری می گوید تصور دیگری از زندگی شغل دیگر نداشته و دنیای بازیگری آن هم از نوع بی حاشیه اش تمام دنیای او بوده است. او بازیگر عجیبی است چون غیر از اینکه پول برایش اولویت ندارد و دور از حواشی کار می کند تزهای ویژه ای برای خودش دارد که در زندگی هنری اش در این چهارچوب ها حرکت کرده و ترسی از مخدوش شدن کارنامه بازیگری اش ندارد. هاشمی بازیگر عجیبی است چون بازی در کارهای عامه پسند تلویزیون را هم دوست دارد و حضور در این جور کارها را استراحتی برای خودش می داند. پشت این تصمیم عجیب اما یک استدلال جالب قرار دارد: «همیشه که نمی شود کارهای سخت و هنری انجام داد و پول هم نگرفت!»هاشمی در این سال ها همه کار کرده؛ از بازی در تله فیلم های نه چندان سطح بالا تا فیلم های معمولی و ضعیف با کارگردان های تازه از راه رسیده. پنج فیلم آخرش را با پنج کارگردان جوان کار کرده و این رویه را با حضور در فیلم دامادش سیاوش اسعدی ادامه خواهد داد. می گوید هر کاری دوست داشته باشد انجام می دهد و حضور در تله فیلم با بازی در فیلم های سینمایی، تئاتر یا سریال برایش تفاوتی ندارد. بخش عجیب ماجرا وقتی است که بدانیم او آگاهانه در کارهای ضعیف بازی می کند و در حالی که می داند نتیجه کار در نهایت چیزی بیش از یک فیلم متوسط نخواهد شد اما اهل گزیده کاری نیست. می گوید انتخاب فیلم های ضعیف کارنامه بازیگری اش کاملا آگاهانه بوده چون فرمان دست فیلمساز است و برعکس کارگردان ها که حق ندارند کار ضعیف بسازند بازیگران می توانند در کار ضعیف بازی کنند!در تمام این سال ها از هاشمی نقش های خاطر ه انگیز و ماندگار کم ندیده ایم اما با وجود بازتاب بازی های درخشان او، خودش از بازیگری تعاریف عجیب و غریبی دارد و معتقد است هیچ وقت نقش بازی نکرده بلکه تنها وجوه زندگی خودش را در مقاطع مختلف سنی، در مکان های مختلف و با حالاتی جدید به نمایش گذاشته است. در کارنامه هاشمی گوناگونی نقش ها و رنگارنگی رل هایی که روی پرده نشانده چشمگیر و فراموش نشدنی است اما هیچگاه روی خودش زیاد از حد معقول حساب نکرده و می گوید بازیگری که ادعا دارد هر نقشی را می تواند بازی کند زیادی روی خودش حساب کرده است. او برای خودش فلسفه مختصر و ساده ای ترسیم کرده و همواره در مسیری مشخص قدم برمی دارد تا از خودش فاصله نگیرد؛ اینکه در کارهایی حاضر نشود که به خاطرش از خودش خجالت بکشد. البته به خاطر همان تزهای عجیب و غریب پیش گفته، در کارنامه اش فیلم ضعیف کم ندیده ایم. فیلم هایی که خودش به ضعیف بودن شان تاکید می کند و البته خجالت می کشد تماشایشان کند اما در میان تمام ساده انگاری هایش درانتخاب فیلم مرز بین فیلم ضعیف و خائنانه را خوب می شناسد. عجایب دنیای بازیگری هاشمی به همین ها محدود نمی شود. او بر خلاف بسیاری از همکارانش در مقابل تعریف و تمجید از خود گارد می گیرد. گاردی که هیچ وقت فکر نمی کنی حتی شبیه ادا و اطوارهای مرسوم آدم معروف های به ظاهر متواضع باشد. اوج متفاوت بودن هاشمی جایی است که وقتی به او می گویند به اندازه کارهای درخشانش قدر ندیده جواب می دهد بیشتر از آنچه که هست رویش ارزش گذاشته اند و به نظر خودش بیش از حد تحویلش گرفته اند چون اندازه اش همین است!مهدی هاشمی مدل بازیگری ساده ای دارد. از آن دست بازیگرهایی است که سر صحنه همه را می خندانند اما می گوید خنداندن را مثل اکبر عبدی و شیرین های سینما بلد نیست. او در اوج پیچیدگی های بازیگری باز هم کودک درونش را وسط عرصه نمایش رها می کند تا جایی که دیده اند سر صحنه «ضد گلوله» در حالی که زیر تانک سینه خیز می رود برای سیاهی لشگرهای کنار دستش جوک تعریف می کند. هاشمی از آن دست بازیگرانی است که همواره خودش را می سپارد دست کارگردان و حتی اگر سن فیلمساز به اندازه نصف سال های فعالیت هنری اش نباشد هم بدون دخالت، کاری که از او خواسته شده را انجام می دهد. عجیب اینکه وقتی کاری را شروع می کند نمی پرسد بقیه بازیگران فیلم و سایر عوامل چه کسانی هستند و طبیعتا پیشنهادی هم برای تهیه کننده و کارگردان ندارد. اهل نق زدن وسط کار هم نیست تا جایی که وقتی فیلمبرداری «تراژدی»از فصل گرم به فصل سرد سال به تعویق می افتد و باید یک ماه تمام در سرمای شب های دماوند بلرزد و با لباس اسکی بازان سر صحنه حاضر باشد به خاطر سختی کار کنار نمی کشد. عجایب هاشمی همچنان ادامه دارد و فتوت های او به علایقش هم تسری پیدا می کند تا جایی که از او می شنویم همیشه بازیگران نقش های دو و سه را دوست دارد چون همگی از مکان های فرهنگی بالا آمده اند و هیچ وقت هم ستاره نشده اند. جدا از این هاشمی برای هنروران سینما هم احترام خاصی قائل است و همیشه از این گروه مظلوم یاد کرده تا جایی که وقتی قرار شد در جشنواره فجر از او تقدیر و تجلیل شود سه هنرور قدیمی را بالای سن دعوت کرد و جایزه اش را به آنها داد تا بازیگر مبتکر و البته قدرشناسی باشد. جست وجو درباره وجوه اخلاقی و رفتاری مهدی هاشمی هم شما را به نتایج جالبی خواهد رساند. او که می گوید از مولانا تاثیر اخلاقی گرفته و «خاک شو تا گل برویی رنگ رنگ» را هر روز زندگی مشق می کند هیچ وقت برای حضور در مراسم شیک و مجالس رسمی آمادگی ندارد و ترجیح می دهد به جای حضور متناوب در مراسم این چنینی کارش را درست انجام دهد. همچنین اهل حضور در فستیوال های خارجی و عکس گرفتن با ستاره ها نیست و قدم زدن در جنگل های مرزن آباد را به گام برداشتن روی فرش قرمز ترجیح می دهد. از طرفی با تمام دارایی های هاشمی از عرصه هنر، او خودش را در بسیاری از امور غیر از بازیگری نادان می داند اما اگر قصد ورود به هر کاری را داشته باشد با توپ پر وارد می شود تا جایی که وقتی تصمیم می گیرد بالاخره وارد دنیای مجازی شود روی ورود آگاهانه و هوشمندانه تاکید می کند. همچنین برخلاف بسیاری از همنسلانش از غوطه ور شدن زندگی روزمره انسان ها در دنیای مجازی گله ای ندارد و می گوید حیف است که در قرن تکنولوژی، انسان با دنیای مجازی بیگانه باشد. پیچیدگی های دنیای شخصی این بازیگر باز هم شما را متعجب خواهد کرد وقتی که بدانید چهل سال است می خواهد گیتار برقی یاد بگیرد چون خواننده ترانه مورد علاقه ش را زمانی با گیتار برقی اجرا کرده بود!مهدی هاشمی که سابقه پر و پیمانی در همکاری مشترک با داریوش فرهنگ در سینما و تلویزیون دارد با فیلمسازان بزرگی مثل بهرام بیضایی، رخشان بنی اعتماد، خسرو سینایی، خسرو معصومی، کیومرث پوراحمد و... کار کرده اما آنکه بیشترین تاثیر را در دنیای بازیگری او گذاشته کسی نیست جز کیانوش عیاری که با سریال های «دکتر قریب» و» هزاران چشم» وجوه تازه ای از این عرصه را برایش عیان کرد تا بعد از نادیده گرفتن آنچه در «هیچ» کاهانی ارائه کرده بود جشنواره نشین ها با «آقا یوسف» و «آلزایمر» جایزه نگرفتن هایش را جبران کنند. مهدی هاشمی 36 سال در این سینما ایفاگر رل های مختلف بوده اما حتی وقتی بعضا با ناملایمتی ها از پرده فاصله گرفته بد سینما را نگفته و به تلویزیون پناه برده است تا آنجا شغلش را پی بگیرد. هاشمی که می بیند «مصائب چارلی»، «مرگ یزدگرد» و «خانه پدری» پشت سد اکران مانده و جفا می بیند در تاریک ترین نقاط حیات سینمای ایران هم اهل مناقشه نبوده و درباره خودش و آنچه سهم او از این سینماست به شدت منطقی به نظر می رسد تا جایی که می گوید با 160 سانتی متر قد نمی تواند ایفاگر رل جیمز باند، سرداران جنگ و چگوارا باشد و نقش هایی را بازی خواهد کرد که به روحیه و ظاهر او نزدیکند. اعتماد/سی وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ایستگاه آخر استقبال از نمایش های دو روز پایانی جشنواره تئاتر اعتماد|سی وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی دو روز پایانی خود را سپری کرد که نمایش های اجرا شده در این دو روز با استقبال مخاطبان روبه رو شد. روز شنبه و در فاصله یک روز مانده به پایان اجراهای جشنواره تئاتر فجر در بخش صحنه ای و شش نمایش در بخش خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه رفتند. نمایش های «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر از آلمان در تالار وحدت، «بازار عاشقان» (تمرین اجرا) به کارگردانی هادی مرزبان در سالن اصلی تئاتر شهر، «در خواب دیگران» به کارگردانی نادر برهانی مرند در تالار چهارسو، «برف نیمه مرداد» به کارگردانی عاطفه تهرانی در تالار سایه، «وانیک» به کارگردانی سهراب سلیمی در تالار قشقایی، «دو روی روایت نادری» به کارگردانی جواد نوری در تماشاخانه سنگلج، «حسن کچل» به کارگردانی منصور جهانبخش در تالار هنر، «آخرین انار دنیا» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی در تالار مولوی، «خانه ای در آسیا» به کارگردانی آگروپاسیون سنور سانو از اسپانیا در تالار حافظ، «نسل آخر» به کارگردانی سمانه زندی نژاد و فرزانه سهیلی در سالن استاد سمندریان، ٥ B- ۶ به کارگردانی فرزام رنجبر در تماشاخانه استاد انتظامی و «سال ثانیه» به کارگردانی حمید پورآذری در زمین تنیس مجموعه تاریخی سعد آباد نمایش های بودند که در این روز در بخش صحنه ای سی وچهارمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفتند. در بخش خیابانی این جشنواره هم در محوطه باز تئاترشهر نمایش های «پسماندگان» به کارگردانی کیوان نخعی از تهران، «داهول» به کارگردانی علی قاضی از مسجد سلیمان، «پروانگی» به کارگردانی حامد زارعان از تهران، «کسی فشنگ ها را نمی شمارد(۲)» به کارگردانی امیر حسین شفیعی از ورامین اجرا شدند و نمایش های «مهاجران سینه سرخ زریبار» از تهران و «ژست» به کارگردانی فرامرز قلیچ خانی از تهران به ترتیب در باغ هنر (خانه هنرمندان ایران) و محوطه برج میلاد میزبان علاقه مندان به تئاتر بودند. در بخش مسابقه ملل این دوره از جشنواره تئاتر روز شنبه نمایش «خانه ای در آسیا» به نویسندگی الکس سِرانو، پاو پالاسیوس و فِران دوردال و با کارگردانی آگروپاسیون سنور با دو اجرا در تالار حافظ روی صحنه رفت. تمام نمایش «خانه ای در آسیا» که در دهمین روز جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت، با استفاده از ماکت یک خانه، تعدادی آدمک و مقدار زیادی خلاقیت اجرا شد. این نمایش با بازسازی صحنه حمله به برج های دوقلوی امریکا در سال ٢٠٠١ با استفاده از بازی کامپیوتری آغاز شد و روایت آن از زبان سربازی بود که گفته می شود تیر خلاص را در پیشانی بن لادن خالی کرده؛ گرچه در این نمایش نامی از «بن لادن» و «القاعده» برده نمی شود و مانند عملیات شکار بن لادن، به جای آنها از «جرانیمو» و «گروه آپاچی ها» حرف می زنند. در پایان این اجرای ٧٠ دقیقه ای هم عوامل نمایش دکورها و اسباب بازی هایی را که در ساخت نمایش به کار برده بودند روی صحنه در معرض تماشاگران این نمایش قرار دادند. علی مرادخانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد، مهدی شفیعی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی و سعید اسدی، دبیر سی وچهارمین جشنواره تئاتر فجر هم به عنوان مهمانان ویژه این اجرای ضدجنگ بودند. این گروه نمایشی در آخرین روز جشنواره هم نمایش «فاجعه» را در تالار حافظ روی صحنه بردند. نمایش «بازار عاشقان» به نویسندگی محمد ابراهیمیان و کارگردانی هادی مرزبان هم یکی دیگر از نمایش هایی بود که با مضمونی عارفانه از داستان شمس و مولانا شامگاه دهم بهمن ماه با استقبال تماشاگران در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه رفت. این نمایش که در جدول نمایش های جشنواره عنوان «تمرین اجرا» را به دنبال خود می کشد، اجرایی با کمترین اشکال را به معرض دید تماشاگران گذاشت. فرهاد قائمیان، ایوب آقاخانی، ایرج راد، شهرام عبدلی، فرزانه کابلی به همراه حدود ۴۰ نفر دیگر بازیگری این نمایش را عهده دار بودند. پیش از شروع نمایش اعلام شد که این اثر به صورت «تمرین اجرا» به صحنه می رود و از تماشاگرانی که هیچ جای خالی ای در سالن نگذاشته بودند درخواست شد که برای دیدن اجرای اصلی از هفتم فروردین ماه سال آینده به تالار وحدت بیایند. نمایش «دو روی روایت نادری» که دو روایت متفاوت از روزهای پایانی پادشاهی نادرشاه افشار را به نمایش درآورده بود هم یکی دیگر از اجراهای دهمین روز جشنواره تئاتر بود. این نمایش به کارگردانی جواد نوری و نویسندگی خیرالله تقیانی پور در بخش مسابقه و مرور نمایش های سال ۹۴ در تماشاخانه سنگلج و در دو سانس ١٦:٣٠ و ٢٠ روی صحنه رفت. این نمایش که پاییز امسال در همین تماشاخانه و همچنین در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی نیز به اجرا درآمده بود با استقبال مخاطبان مواجه شد. اما جدا از اجراهای جشنواره تئاتر فجر، توماس اوسترمایر، کارگردان آلمانی نمایش «هملت» که اجرایی موفق را در این دوره از جشنواره روی صحنه برد، روز شنبه مهمان اجرای نمایش «کشتن کفتر چاهی» جدیدترین نمایش رضا حداد بود. اوسترمایر همراه با تهیه کننده نمایش «هملت» به تماشای «کشتن کفتر چاهی» آمد و بعد از اجرا به گروه نمایش گفت: «بازی بازیگران را بسیار دوست داشتم. هرچند من فرصت نکرده ام اجرای دیگری را در ایران ببینم اما واقعیت این است که از وجود این تکنولوژی در نمایش ایران، متعجب شدم و فکر نمی کردم چنین نمایش مدرنی با استفاده از تکنولوژی های روز و امکانات صحنه در ایران اجرا شود.» اجراهای عمومی «کشتنِ کفترِ چاهی» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی رضا حداد که در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در دو نوبت اجرا شد از آخر بهمن آغاز می شود. سعیده آجرلی، درسا ابوالفضلی، پردیس احمدیه، مائده اسداللهی، سونیا اسماعیلی، نفیسه زارع، آذین نظری، ستاره ملکی و یاسمن میرزایی بازیگران این اثر نمایشی هستند. روز یکشنبه و در آخرین روز اجراهای سی وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر علاوه بر اجرای دوم «بازار عاشقان»، نمایش های «دیوان غربی- شرقی» با نویسندگی و کارگردانی محسن حسینی در تالار چهارسو، «غرامت» در تالار قشقایی، «آش با طعم زهر» نوشته مجید کاظم زاده مژدهی و با کارگردانی محمد رسائلی در تالار هنر، «متاستاز» با نویسندگی و کارگردانی اصغر دشتی در تالار مولوی، «داستان های میان رودان» با نویسندگی و کارگردانی علی شمس در تالار استاد سمندریان و «خواب طولانی انارآباد» نوشته پریسا کیومرثی و با کارگردانی آلما گشتاسب در تالار استاد انتظامی روی صحنه رفتند. اختتامیه سی وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امروز ساعت ١٨:٣٠ در تالار وحدت برگزار می شود. اعتماد/گفت وگو با امراله فرهادی، مجید عباسی، علیرضا مصطفی زاده و کاردار فرهنگی سفارت لهستان در تهران برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان پوستر لهستانی در اصفهان میداد مرنجی، علیرضا پویا نصب/ اصفهان و لهستان ارتباط تاریخی تنگاتنگی دارند. زمانی که این کشور درگیر جنگ جهانی دوم بوده بیش از ١٥٠ هزارنفر از مردم لهستان به دلیل بی طرفی ایران، برای دوری از جنگ به ایران مهاجرت می کنند. بخش عمده ای از آنها در اصفهان ساکن می شوند، ازدواج می کنند و زندگی شان را در آنجا ادامه می دهند. بسیاری از لهستانی ها اصفهان را به عنوان شهری از کشورشان، اما بیرون از آن می شناسند و از آن به نیکی یاد می کنند. پنجشنبه، اول بهمن ماه پس از مدت ها به همت مهدی حسینی و پیک آرت و با حمایت مدرسه گرافیک ویژه، بنیاد ممیز، گالری دید و سفارت لهستان در تهران، نمایشگاهی از آثار هنرمندان بنام پوستر لهستان در گالری اکنون اصفهان برگزار شد که تا ١٤ بهمن ادامه دارد. در نشست خبری افتتاحیه این نمایشگاه با امراله فرهادی (مدیر مدرسه ویژه)، مجید عباسی (طراح گرافیک)، علیرضا مصطفی زاده (مدرس دانشگاه) و رادوسلاو سادوفسکی (کاردار فرهنگی سفارت لهستان در تهران) گفت وگویی انجام شده است. آیا برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند در معرفی فرهنگ کشور مبدا تاثیر داشته باشد؟ فرهادی: اینکه بگوییم معرفی فرهنگ یک مملکت به یک مملکت دیگر با یک نمایشگاه، حرف خیلی بزرگی است و اتفاق نمی افتد. اما اگر مخاطب ما جست وجوگر باشد، از طریق چنین نمایشگاهی احتمالا شروع به جست وجو می کند. نمایشگاه اینچنینی یک نمایشگاه تخصصی طراحی گرافیک است. به همین خاطر مخاطب خاص خودش را دارد. دانشجوی رشته گرافیک که علاقه دارد با بزرگ ترین، معتبرترین و با سابقه ترین مکاتب هنری گرافیک جهان، آشنا شود باید بیاید و این پوسترها را از نزدیک ببیند و آنها را لمس کند. چنین نمایشگاهی می تواند در سواد بصری، تکنیک و خلاقیت های دانشجو بسیار اثرگذار باشد و البته یقینا تاثیرات فرهنگی هم خواهد گذاشت. سادوفسکی: چیزی که در اینجا خیلی مهم است تبادلات فرهنگی در سطح دانشجویان و دیگر سطوح است که چنین رویدادهایی اثر مثبتی در این روند می گذارند. مصطفی زاده: وقتی که قرار است هرکسی در هر زمینه ای که به صورت حرفه ای کار و تحصیل می کند، اطلاعاتی داشته باشد، منابع اهمیت زیادی پیدا می کنند. بنابراین برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند برای دانشجوی گرافیک که باید از تاریخ طراحی گرافیک دنیا و کشورش اطلاع داشته باشد، بسیار مفید باشد. آثاری که در این نمایشگاه نمایش داده شده اند از نظر اهمیت در چه سطحی هستند؟ عباسی: می توانم بگویم مجموعه ای که ارایه شده، بهترین انتخاب از نمایندگان معاصر طراحان لهستانی است که وجود دارد. این نمایشگاه از دو بخش تشکیل شده که بخش اول شامل ٤٠ اثر و بخش دوم شامل ٩ اثر هستند. در بخش اول قسمتی از نمایشگاه مربوط به آثار بی ینال ورشو و بخشی دیگر مربوط به بی ینال شوپن (آهنگساز بزرگ لهستانی) است که هر دو از مهم ترین بی ینال های کشور لهستان هستند و دارای بار آموزشی بیشتری برای طراحان گرافیک جوان هستند. بخش دوم هم آثار پیشکسوتان و اساتید پوستر لهستانی است که مربوط به ٤٠ تا ٦٠ سال پیش است. مطالعه آثار پوسترهای لهستان چگونه و چه تاثیری روی طراحی های طراحان ما خواهد گذاشت؟ مصطفی زاده: هر هنرمندی در زمینه فعالیت خود باید دارای وسعت دید باشد. به عنوان مثال اگر کار موسیقی می کنید باید موسیقی بشنوید، اگر فیلم می سازید باید فیلم ببینید. دیدن مجموعه فیلم های یک استاد سینما الزاما به این معنی نیست که از آن استاد الهام بگیرید. بلکه این کار به شما وسعت دیدی می بخشد که در کار خودتان به شکل های دیگر استفاده کنید. در مواردی هم ممکن است الهام اتفاق بیفتد، ولی موضوع بیشتر افزایش وسعت دید است که یک ضرورت است. نکته مهم دیگری که در مورد این نمایشگاه ها وجود دارد، حساسیتی است که ایجاد می کند. به این معنا که بازدید از چنین نمایشگاهی باعث شروع یک حساسیت و توجه بیشتر به آثاری می شود که هنرمندان جوان بعدا می بینند یا آثاری که خودشان تولید می کنند. تاثیر مکتب لهستان روی طراحی گرافیک ایران و تفاوت پوستر با نقاشی چیست؟ عباسی: برخلاف نقاشی که سفارش دهنده ندارد، تصویرسازی سفارش دهنده دارد و برای موضوع خاصی مثل کتاب، روزنامه، پوستر و... کار می شود. مسلما بخش مهمی از تاریخ هنر قرن بیستم، پوستر لهستان است. مکتب لهستان در ایران نیز تاثیرگذار بوده است؛ به خصوص بخشی از کارهای طراحان گرافیک ایرانی مثل مرتضی ممیز و فرشید مثقالی، به نحوی الهام گرفته از روش های آنهاست. همان طور که آقای مصطفی زاده گفتند: وقتی یک هنرمند بصری کاری از هر ملیتی و گرایشی می بیند خودبه خود از آن تاثیر می گیرد و آن را به زبان خودش ترجمه می کند و بافرهنگ و روش خودش به جامعه پس می دهد. البته روش فقط به معنای تکنیک و مهارت نیست. روش به معنای نوع تفکر است. گرافیک دیزاین تقریبا با مدرسه آکادمی ورشو و با توماشفسکی دارای فکر می شود. اگر به عنوان مثال پوستر امریکا... امریکا! را ببینید، در حالت عادی دو دست است که با هم دست داده اند، ولی یک نقطه از این پوستر تمام اطلاعات را به شما می رساند، آنجایی که یکی دارد دست دیگر را فشار می دهد، ولی معنای مرگ و نیستی در آن می آید. همین المان بسیار ساده است که نوع تفکر مکتب لهستان را روشن می کند که بعدها در بسیاری کشورهای دیگر مثل آلمان، فرانسه و امریکا هم راجع به آن کار می شود و به ساده سازی و انتقال بیشتر مفهوم در گرافیک دیزاین توجه می شود. ولی ماجرا این است که گرافیک دیزاین به عنوان یک ابزار ارتباطات بصری، هر چه ساده تر و سهل الوصول تر و درعین حال عمیق تر باشد، موفق تر است. لهستانی ها هم در دهه ٦٠ کارشان چنین خاصیتی داشته است. مصطفی زاده: اجازه بدهید مثالی بزنم، در لهستان پوستر کاربری زیادی دارد. خیلی از پوسترهای سینما را در مکتب لهستان می بینیم که برای فیلم های امریکایی و حتی هالیوودی ساخته شده است. مثلا پوستر فیلم «اینک آخرزمان» ساخته کاپولا. اگر نمونه هالیوودی و لهستانی آن را با هم مقایسه کنید می بینید که در نسخه هالیوودی فقط یک لایه سطحی فیلم در پوستر نمایش داده شده که مانند دیگر نمونه ها عکس بزرگ هنرپیشه در جلوی کار و دیگر المان های سطحی فیلم در کنار آن دیده می شود؛ اما در مکتب لهستان به یک لایه درونی تر وارد می شوید. این یک نوع نگرش است که در طراحان گرافیک دهه ٤٠ ایران، که اوج طراحی گرافیکی ایران است هم دیده می شود. آنها هم از نگاه قشری عبور می کنند و به عمق می روند. این مفاهیم مهم است، نه تکنیک ها. اینکه اگر با بررسی تصویرسازی های دیگران، تصویرسازی کنیم الهام گرفتن نیست. چیزی که مهم است نوع نگاه به یک اثر دیزاین گرافیک است. آیا تفاوت زبان مادری هنرمندان لهستانی با زبان انگلیسی که زبان بسیاری از آثار مثل فیلم های هالیوودی است، فاصله ای بین مکتب لهستان و آثار هنری ایجاد کرده است؟ عباسی: مکتب پوستر لهستانی اصولا استوار بر تصویر و تصویرسازی است. به همین خاطر نوشته اولویت دوم را دارد. برخلاف امریکا، انگلستان یا حتی آلمان که تایپوگرافی اهمیت زیادی دارد. لهستانی ها معمولا پوسترهای شان را مثل یک تابلوی نقاشی می ساختند و در انتها به آن نوشته اضافه می کردند؛ البته، طراح لهستانی به نام رادیسلاو پلوتا هم داریم که تمامی کارهایش تایپ است. مثلا یک پوستر برای شیمانوفسکی آهنگساز لهستانی دارد که همه آن را تایپ کار کرده است؛ اما همچنان در آن تصویر می بینید، تصویر یک بلوک ساختمانی عظیم بتونی که نشان دهنده عظمت و ریشه شیمانوفسکی در موزیک لهستان است. پلوتا مربوط به طرح های نسل میانی است؛ اما جوان های دیگری که تایپ کارکردند مربوط به نسل فعلی هستند. نسل قدیم تمام روی تصویرسازی کار می کردند. سفارت لهستان جزو حامیان این نمایشگاه بوده است. تعاملات اخیر و آینده این سفارتخانه در تهران به چه شکل بوده و خواهد بود؟ سادوفسکی: سفارت لهستان برنامه های مختلفی در تهران داشته است. مثلا ماه پیش نخستین جشنواره تئاتر لهستان را برگزار کردیم. همین طور کنسرت موزیک کلاسیک لهستان و کنسرت فیلارمونیک در تهران برگزار شد. همچنین در حال تلاش برای راه اندازی جشنواره سینمایی جدید که جزو مهم ترین همکاری های فرهنگی است، هستیم. برگزاری کلاس های زبان لهستانی نیز از جمله فعالیت های فرهنگی است که از سال آینده شمسی شروع خواهد شد. فرهادی: سفارت لهستان جزو معدود سفارت های فعال در حوزه فرهنگ و هنر است. البته از آلمان، فرانسه و سوییس هم به خوبی یاد می کنیم که در این سال ها با مجموعه طراحان گرافیک و انجمن همکاری داشته اند و البته از بخش خصوصی و دوستانی مانند آقای حسینی و گالری اکنون که چنین همتی را برای اتفاقاتی بزرگ مثل نمایشگاه «لهستان در اصفهان» داشته اند تشکر می کنیم و آن را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که بتوانیم به زودی با حضور ایشان یا افرادی دیگر در شهرهای دیگری هم فعالیت های مشابه داشته باشیم. افکار/آغاز جشن های دهه فجر همزمان با لحظه تاریخی ورود امام (ره) افکارپرس: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: مراسم رسمی آغاز جشن های دهه فجر انقلاب اسلامی همزمان با لحظه تاریخی ورود حضرت امام (ره) به میهن اسلامی راس ساعت 9 و 33 دقیقه دوشنبه 12 بهمن با حضور اقشار مردم خانواده شهدا مسئولان لشگری و کشوری درحرم مطهر بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود. محسن صباغ در نشست خبری مراسم 12 بهمن ماه با بیان اینکه برکسی پوشیده نیست انقلاب اسلامی ایران قبل از آن که یک انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب فرهنگی و برای احیای ارزش های دینی بوده است اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی و ضد استکباری است که با اتحاد و همدلی مردم و تبعیت مردم از امام راحل و مقام معظم رهبری توانسته است تمامی فتنه ها و دسیسه های دشمنان راخنثی کند. وی تاکید کرد: نهضتی که امام خمینی پرچمدار و پایه گذار آن بود توانست غبار از چهره اسلام زدوده و سیمای حقیقی آن را پس از 14 قرن به جهان تشنه عدالت نشان دهند. صباغ با بیان این که امام بدون اتکا به شرق و غرب این نهضت را شروع کردند و با اتکا به قدرت الهی وتکیه بر پشتیبانی مردم انقلاب را رهبری کرده و به پیروزی رساندند گفت: به رغم توطئه های فراوان داخلی و خارجی امسال سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن می گیریم. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان این که نام و یاد امام (ره) زینت بخش یوم الله 12 بهمن است خاطر نشان کرد: رخداد 12 بهمن نشات گرفته از منبع الهی و عامل تغییر مسیر تاریخی ملت ایران در جهتی متضاد با شرایط حاکم و نقطه اتکایی برای متحد شدن دلها و دمیدن شور و همتی تازه در کالبد مردم است. صباغ با اشاره به اینکه دهه فجر فرصت بازنگری در حفظ ارزشها و آرمانهاست گفت: این دهه در تاریخ ایران اسلامی نقطه ای تعیین کننده و بی مانند است و امیدواریم امسال هم مراسمی باشکوه و با عظمت با حضور گسترده امت همیشه در صحنه داشته باشیم. وی به بخشی از مهمترین اهداف تشکیل ستاد برگزاری مراسم دوازدهم بهمن اشاره کرد و گفت: از جمله اهداف برگزاری این مراسم افزایش آگاهی عمومی و نسل جوان نسبت به انقلاب، معرفی دستاوردهای انقلاب، تغییر روحیه افتخار وبالندگی و امیدوار سازی مردم به انقلاب ، تبیین کارآمدی نظام سیاسی و غیره است. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به این که سخنران مراسم رسمی یوم الله 12 بهمن حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دادستان کل کشور است گفت: پس از مراسم رسمی که در حرم امام برگزار می شود مراسم ویژه ای در محل جلوس تاریخی امام (ره) در سال 55 در گلزار شهدا قطعه 17 و در کنار مزار آیت الله طالقانی برگزار خواهد شد که در این مراسم محسن رفیق دوست سخنرانی خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه همزمان با لحظه تاریخی رود امام به کشور و راس ساعت 9 و 33 دقیقه برنامه های ویژه ای در سراسر کشور خواهیم داشت گفت: در یوم الله 12 بهمن، ناقوس کلیساها به نشانه احترام به صدا درخواهد آمد و گلبانگ انقلاب اسلامی در مدارس سراسر کشور نواخته خواهد شد. همچنین سوت کشتی ها و بوق قطارها به صدا در خواهد آمد و گلباران منزل امام در قم، خمین، اراک، نجف و نوفل لوشاتو را خواهیم داشت. صباغ با اشاره به این که بیش از 550خبرنگار و تصویر بردار عکاس مراسم 12 بهمن را در تهران و حرم امام و محل جلوس تاریخی امام در گلزار شهدا پوشش می دهند گفت: از این تعداد 80 نفر از عوامل رسانه های خارجی هستند. وی با اشاره به اینکه برای امنیت مراسم جلسات هماهنگی کاملی با نیروهای انتظامی و سازمان های خدماتی و بهداشتی داشته ایم گفت: همچنین مراسم ویژه ی مهمانی لاله ها طبق روال هر سال در اولین پنج شنبه دهه فجر یعنی 15 بهمن از ساعت 14 در 123 گلزار شهدا در تهران، و 19 هزار و300 گلزار شهدا در سراسر کشور با حضور مسئولین و خانواده های شهدا برگزار می شود. اطلاعات/رونمایی از سردیس استادمطهری در«جشن میلادمطهر» همزمان با زادروز استادمطهری در”جشن میلاد مطهر”سردیس استاد مطهری با حضور خانواده ایشان ،علیرضا آوایی معاون وزیر کشور،عمادافروغ نویسنده وجامعه شناس، دکتر علی موسوی گرمارودی و مصطفی رحماندوست شاعر ونویسنده، محمودصلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی ازمدیران زیباسازی شهرداری تهران و هنرمندان سه شنبه ۱۳بهمن ساعت ۱۵ درخانه موزه شهید مطهری رونمایی می شود. به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، دراین برنامه محمودصلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری ، معاون وزیرکشور وعلی مطهری نماینده مردم تهران به سخنرانی می پردازند . شعرخوانی وخاطره گویی مصطفی رحماندوست و موسوی گرمارودی از شاعران برجسته معاصر به همراه شعرخوانی طنز با حضور رضا رفیع طنزپرداز و مجری بخش دیگر این برنامه است .در این مراسم از سردیس شهید استاد مطهری و مجسمه این شهید در حال نماز وعبادت در اتاق استاد به رسم یادبود با حضور میهمانان و سازندگان اثر استادان مجسمه ساز حاجی مرادی و کنگرانی رونمایی می شود .علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانندبه خانه موزه شهید مطهری واقع در خیابان دولت، نرسیده به حسینیه یزدی ها نبش کوچه صدرا مراجعه کنند. اطلاعات/دکتر فاطمه طباطبایی: تعالی یا انحطاط ملت ها بستگی به نحوه حضور زنان در جامعه دارد رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سخنی از امام راحل(ره)، تعالی یا انحطاط ملت ها را نتیجه حضور قوی یا ضعیف زنان در فرآیندهای مختلف اجتماعی دانست. به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فاطمه طباطبایی در دومین جلسه شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی با بیان سخنی از امام راحل گفت: «امام راحل می فرمودند اگر زنان انسان ساز از جوامع گرفته شوند، ملت ها به انحطاط کشانده می شوند که این موضوع به معنی آن است که تعالی یا انحطاط ملت ها بستگی به نحوه حضور زنان دارد.» رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی دلیل تاکید این شورا حضور زنان را اثبات برابری با مردان ندانست و تاکید کرد: «ما بر این باور هستیم که چنانچه زنان به شایستگی های خود دست یابند جامعه از آنها بهره بیشتری خواهد برد و آینده طبعا پرشکوه تر خواهد بود.» وی با ارائه گزارشی از روند شکل گیری این شورا و فعالیت های آن در دو سال گذشته توضیح داد: «این شورا در مهر ۹۲ تشکیل شد، از همان ابتدا این موضوع را در نظر گرفتیم که در ترکیب شورا از آقایان نیز استفاده شود چراکه نمی خواستیم در مورد امور مربوط به دانشگاه به صورت جزیره ای عمل کنیم.» رئیس انجمن عرفان با بیان اینکه آرزو داریم جایگاه زنان در دانشگاه با تدبیر و توجه دکتر میرزاده بهبود پیدا کند، گفت: «با تشکیل شورای راهبردی زنان فرهیخته برای جمع آوری اطلاعاتی درباره بانوان توانمند تلاش کردیم و این کار با تشکیل شوراهای راهبردی زنان فرهیخته در استان ها نیز پیگیری شد. اکنون نیز خوشبختانه ۲۸ شورا در استان ها تشکیل و ۱۶۸ جلسه نیز تا کنون برگزار کرده ایم». رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به آمارها مبنی بر حضور زنان در حوزه بهداشت و آموزش خواستار حضور زنان در سایر حوزه ها شد و افزود: «فضای مناسبی که امام راحل توقع داشتند به طور کامل محقق نشده است اما امیدواریم با همکاری و همدلی شما عزیزان این موضوع ارتقا یابد.» ایران/رجبی معمار در نخستین نشست رسانه ای: به دنبال برآوردن سطح انتظارات در همه حوزه ها نخستین نشست رسانه ای مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در سالن امیرخانی آن مجموعه برگزار شد. به گزارش «ایران»، ظهر روز گذشته یکشنبه 11 بهمن ماه، نخستین نشست رسانه ای مدیرعامل خانه هنرمندان به همراه علیرضا غفاری مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مجموعه خانه هنرمندان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست رجبی معمار ضمن خوشامدگویی به حضار، به برنامه ها و سیاست های خانه هنرمندان ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از خانه ها مثل خانه تئاتر، خانه موسیقی و خانه سینما و مجموعه های صنفی از ما انتظار دارند تا همکاری بیشتری با آنها داشته باشیم و ما تمام تلاشمان را می کنیم تا در سال 95 سطح بیشتری از انتظارات این مجموعه ها را برآورده کنیم. وی در ادامه تصریح کرد: در بحث توسعه و تعاملات فرهنگی با سایر کشورها هم برنامه هایی داریم تا هفته فرهنگی ایران را در کشورهای فرهنگی و متمدن برگزار کنیم. رجبی معمار در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره تمایز این نهاد با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نسبت به هفته فرهنگی، خاطرنشان کرد: ما به طور قطع با سازمان مورد اشاره جلساتی را برگزار می کنیم و با همکاری آنها، وزارت امور خارجه و وزارت ارشاد دست به برگزاری چنین برنامه هایی می زنیم. ضمن آنکه در این زمینه هرقدر کار صورت بگیرد باز هم کافی نیست. مدیرخانه هنرمندان در بخش دیگری از صحبت هایش درباره همکاری با جشنواره های مختلف گفت: تمام تلاش ما در سال جدید و آینده آن است که همکاری مضاعفی با جشنواره ها داشته باشیم. در بخش تئاتر فجر دو سالن مان را در اختیار جشنواره قرار دادیم و در بخش فیلم هم یکی از سالن ها را به بخش سینما حقیقت فجر داده ایم. وی در پایان نیز خبر داد دو نشریه تخصصی منتشر و بانک جامع اطلاعاتی هنرمندان در مجموعه خانه هنرمندان ایران راه اندازی خواهد شد. ایران/افزایش 35 درصدی یارانه کتاب و نشریات معاون توسعه مدیریت ومنابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت در مورد اعتبارات حوزه کتاب و رسانه ها یارانه خوبی پیش بینی کرده به طوری که حدود 35 درصد یارانه کتاب و نشریات در سال آینده افزایش یافته است. علی اصغر کار اندیش شنبه شب درسیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان در بندرعباس، گرانی کتاب و کاغذ را یکی از عوامل کم بودن سرانه مطالعه دانست. وی ادامه داد: ناشران و اهالی فرهنگ و هنر باید به محتوای کتاب ها توجه بیشتری داشته و با ارائه محتوای مناسب به گروه های سنی مختلف بپردازند. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه های کتاب نباید تنها برای فروش بیشتر باشد، اظهار داشت: هدف اصلی، ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه است و باید ارزیابی شود که برگزاری نمایشگاه های کتاب تا چه حد توانسته فرهنگ مطالعه را در استان ها ارتقا دهد. جام جم/یک گفت وگوی جشنواره ای با حسن برزیده، کارگردان مزار شریف همیشه زد و بند هست جشنواره فجر به ایستگاه سی و چهارم رسید، همین امروز 12 بهمن 94. حداقل بچه های سینما و مردم فیلم ایرانی بین منتظرند سر کی به سفره امسال سینما بکشند. اکران عمومی شان هم که می رود برای سال آینده. دوباره هیجان و رقابت، اگر دعواها و حواشی بگذارد. به همین علت با حسن برزیده از جشنواره فیلم فجر گفتیم و شنیدیم. همیشه می گویند کسی که بیرون از گود است بهتر می تواند ارزیابی کند. شما هم برخلاف سال قبل، امسال در جشنواره فیلم ندارید. با این حال اشتیاقی برای تماشای فیلم ها دارید؟ جشنواره صرفا موقعیت خوبی است برای این که همزمان همه آثار را کنار یکدیگر دید، وگرنه خود جشنواره برای یکی مثل من جذابیت خاصی ندارد. می تواند ارزیابی سینمای کشور باشد و فیلم ها را سنجید که در چه سطحی هستیم. توانسته اید زودتر فیلم ها را ببینید؟ احیانا دعوت خصوصی! نه. چون مثل همیشه بیشتر فیلم ها تا آخرین لحظه در حال آماده سازی است. از دبیر جشنواره و ترکیب داوران شروع کنم. امسال چطورند؟ با ترکیب مشکل ندارم، اما نوع داوری و نتایجی که از آن بیرون می آید، آدمی را متحیر می کند. چرا؟ یادم است شما با این که با «مزارشریف» در بیشتر رشته ها نامزد بودید، اما قواعد جشنواره را پذیرفتید و اعتراضی به نگرفتن ها نکردید. قبول کنید زد و بند هست. کسی را آزرده نکنم اما به خاطر حق و عدالت می گویم که برخی انتخاب ها واقعا غلط است و حتی از قبل انتخاب شده. بالاخره شاید داوری و ارزشگذاری سلیقه ای باشد. مطمئن باشید برخی انتخاب ها دیگر سلیقه ای نیست. وقتی به دلیل دلجویی یا سفارش از بیرون، مثلا به فلان بازیگر جایزه می دهند. براحتی می شود اثبات کرد. پس مشکل داریم و همه چیز گل و بلبل نیست. در جشنواره مشکلاتی هست مثل داوری، نبود یک برنامه ریزی جدی، تغییرات هر سال و نبود جلسات درست نقد و بررسی. داوری ما باید چیزی مثل شبیه خانه سینما باشد با جمع بیشتری از افراد. هنوز ابتدای جشنواره 94 هستیم و هر سال با دیدن اسم و رسم فیلمساز می گوییم امسال دیگر شاهکاریم. به اسم ها نگاه می شود و نه فیلم ها. شما برحسب تجربه به جشنواره الان امیدوارید؟ معتقدم برخی اسامی معروف ما خیلی هم بد فیلم می سازند. سال گذشته دیدیم. اسم نمی برم، اما خود شما هم می دانید چه کسانی را می گویم. اسم فیلمسازان، گویای کیفیت اثرشان نیست. البته حضور چهره ها برای یک جشنواره می تواند ویژگی مثبتی باشد. اما خیلی از این جوان ها هستند یکباره فیلم تر و تمیزی می سازند، اما دیگر خبری ازشان نمی شود. شاید بشود گفت چون تخلیه انرژی می کنند و هر چه در چنته دارند را یکجا رو می کنند. چه کار کنیم پس؟ دل به کی ببندیم؟ نباید به نام ها توجه کرد. باید از فیلمساز خلاق حمایت کرد. این که یک جوان یک فیلم خوب می سازد، اما بعد کنار می رود دلیل بر ضعف در مدیریت نیست. همان طور که گفتم شاید توانش را در همان فیلم اول خرج کرده است. البته باید به جوان ها اعتماد کرد. خود قدیمی ها اتفاقا می توانند دست به ریسک بزنند و ساختارهای جدید فیلمسازی را تجربه کنند یا از آنان در بخش های دیگر مثل داوری و... استفاده شود. خود شما هنوز انگار به نسل خودتان اعتقاد دارید و این که دود از کنده بلند می شود. بد هم نیست اگر بگوییم دود از کنده بلند می شود. چون اینها فیلم های خوب ساخته اند نه فقط یک فیلم خوب. باید با دیدن یک فیلم خوب یا بد صرفا تعجب کرد. اگر قیاس کنیم قدیمی ها در معدل فیلمسازی همچنان می چربند. در مورد تغییر در سیاست اجرایی جشنواره نظری دارید؟ اینجا هم مثل قضاوت داوران، سلیقه ای رفتار می شود. همواره با تغییر مواجهیم. در حالی که ما دیگر نباید دنبال اختراع و کشف جدید باشیم. بروند از سیستم جشنواره های خوب دنیا استفاده کنند بعد با فرهنگ خودمان تطبیق دهند. دنبال تجربه و هزینه الکی نباشند. مثل ردکارپت شاید! من فرش قرمز را بد نمی دانم، اما فقط درگیر ظواهر هم نباشند. کار مهم تر تقلید از کیفیت آنان است نه صرفا ظاهر. البته وقتی از جشنوار های خارجی بهره می گیریم نباید اتهام غرب زدگی زد. همه اصول آنها بد نیست. قواعد متغیر جشنواره فجر، فیلمساز را گیج می کند که بالاخره اصول آن چیست؟ اگر ادعای جشنواره معتبر داریم این دور باطل زدن ها بی معناست. راستی امسال هم که همه کاره جشنواره سینمایی، تئاتری ها هستند از دبیر، رئیس کاخ و مدیر روابط عمومی. صلاحیت مهم است بویژه این که تلفیق تجربه های مختلف است که فرهنگ را می سازد. تعصبی ندارم و ایرادی نمی گیرم، اما وقتی تخصصی کار می کنیم و اگر سینما آدم متخصص دارد، شاید منطقی نباشد همه را دخالت دهیم جز این که از نظر صلاحیت، واقعا کسانی بهتر از آنان در سینما پیدا نشوند. پس این که لطفا سینمایی ها فراموش نشوند! باید متخصصان سینما را بیشتر مشارکت دهند، بویژه این که جشنواره یک اتفاق مهم سینمایی است و ما کم آدم باتجربه نداریم. شاید ترجیح می دهند با دوستان کاربلد خود کار کنند. جوان/راهیابی فیلمی به نویسندگی جعفر پناهی در جشنواره فیلم فجر مخالف انقلاب در جشنواره انقلاب! مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با پذیرفتن فیلم «یک شهروند کاملاً معمولی» به نویسندگی مشترک مجید برزگر و یک فتنه گر و محکوم امنیتی به اسم جعفر پناهی که هنوز مدت محکومیتش به پایان نرسیده در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی، سیلی محکمی به گوش مردم و مدافعان نظام نواختند! نویسنده : مصطفی شاه کرمی از روزی که دولت یازدهم بر سر کار آمده و علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سکان هدایت و راهبری این وزارتخانه استراتژیک و راهبردی را به عهده گرفته، به دلیل اقدامات و برنامه های ضدارزشی و گاه به جهت حمایت تمام قد از افعال و وقایع خلاف قانون و شرع بین برخی از به اصطلاح هنرمندان، آب خوش از گلوی مردم مؤمن و انقلابی �

[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن