تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812976917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ در رسانه


واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: آرمان، آفتاب یزد، ابتکار، اعتماد، افکار، اطلاعات، ایران، تفاهم، جام جم، جوان، جمهوری اسلامی، حمایت، خراسان، راه مردم، حمایت، روزان، رویش ملت، سیاست روز، شرق، شهروند، قانون، قدس، کیهان، مردم سالاری، وطن امروز و همشهری روزنامه هایی هستند که روزانه به آن ها پرداخته و سعی می کنیم گلچینی از بهترین های آنها را در یک سبد فرهنگی به خدمت شما عرضه کنیم.گروه فرهنگی: امروزه رسانه ای نیست که فعالیت داشته باشد و به مقولات فرهنگی توجهی نکند. چه اینکه فرهنگ و رسانه دو روی یک سکه بوده و اصلاً نمی توان دم از کار رسانه ای زد ولی مقولات فرهنگی را نادیده گرفت. در این شرایط، یکی از مهمترین رسانه هایی که از قدیم الایام و به طور مدام، موضوعات فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است، روزنامه ها بودند. تا جایی که بعید است تا امروز روزنامه منتشر شده باشد که هیچ بهره ای از فرهنگ نبرده باشد. به گزارش بولتن نیوز، در روزگار ما نیز روزنامه های موجود با گرایشات سیاسی و فکری گوناگون، دست به این کار زده و در قالب های مختلف، به مسائل فرهنگی می پردازند. اما نکته اینجاست که این همه تولیدات فرهنگی منتشر شده در روزنامه ها برای دیده شدن پا به این جهان گذاشته اند. به عبارت دیگر، مطلبی که دیده نشود گویی اصلاً تولید نشده است. اما آیا با حجم انبوه سایت ها و مجلات و روزنامه ها و رسانه های مختلف دیگری که وجود دارد، می توان به همه آن ها پرداخت و مطالب شان را از نظر گذراند؟ جواب معلوم است … *** آرمان/او«آرتیست» است حسن فتحی معتقد است یک هنرمند واقعی در تمام صحنه های زندگی آرتیست است ؛ چه در کار هنری ، چه در نشست و برخاست دوستانه، چه در باجه بانک یا حتی هنگام خرید از بقالی محله و رویا تیموریان چنین هنرمندی است. این هنرمند تئاتر ، سینما و تلویزیون درباره این هنرمند به گفت وگو پرداخت. حسن فتحی نیز مانند رویا تیموریان پیشینه ای تئاتری دارد و سابقه آشنایی او با این بازیگر به صحنه تئاتر برمی گردد. این کارگردان با یادآوری آن دوره به ایسنا گفت: تقریبا نزدیک بیست سال است که افتخار آشنایی با خانم تیموریان را دارم. قبل از اینکه با ایشان در حوزه سریال همکاری کنم، زمانی که کار تئاتر می کردم، از نزدیک شاهد هنرنمایی ایشان در صحنه تئاتر بودم. او در نمایش هایی بسیار مشهور با هنرمندانی بسیار معروف همکاری داشت و همواره روی صحنه تئاتر می درخشید. فتحی با اشاره به سرآغاز همکاری اش با رویا تیموریان در مجموعه «شب دهم » که یکی از نقش آفرینی های به یادماندنی تیموریان را رقم زد، یادآور شد: وقتی که در این مجموعه در نسبتی نزدیک تر با ایشان قرار گرفتم، با سه وجه از شخصیت او آشنا شدم؛ در وهله اول رویا تیموریان به عنوان بازیگر که در این وجه فردی را دیدم که چون از فضای تئاتر وارد سینما و تلویزیون شده و پله پله رشد کرده بود، از نظم و انضباطی خاص برخوردار بود. این ویژگی برای من کارگردان بسیار جالب توجه و حائز اهمیت بود. کارگردان سریال «شهرزاد» اضافه کرد: طی چند همکاری که با ایشان داشتم، هرگز ندیدم رویا تیموریان بدون آمادگی سر صحنه حاضر شود. او همواره آماده سر صحنه می آید و به عنوان بازیگر نه تنها با کارگردان بلکه با دیگر بازیگران همراه و همدل است، او روابطی بسیار انسانی و دوستانه با عوامل پشت صحنه دارد. او از جمله بازیگرانی است که به خوبی می داند عوامل پشت صحنه یک اثر نقش بسیار مهمی در موفقیت بازیگر در مقابل دوربین دارند و اینچنین است که همواره قدردان زحمات همکاران پشت دوربین است. فتحی با اشاره به دیگر ویژگی رویا تیموریان ادامه داد: ایشان دوست و هم نشینی خوب ، انسانی اهل فرهنگ و مطالعه و به عنوان درست کلمه آرتیست است. در فضای تئاتر، سینما یا تلویزیون ممکن است کسانی به عنوان بازیگر یا کارگردان فعال باشند، اما آرتیست نباشند چراکه شاخصه آرتیست بودن این است که شما در تمام صحنه های زندگی وجه آرتیستیک آن هنرمند را ببینید چه در نشست و برخاست های دوستانه، یا روابط معمولی و روزمره در خانه، در باجه بانک یا در گذر از کوچه و خیابان، یا حتی هنگام خرید از بقالی محله. کارگردان فیلم های «پستچی سه بار در نمی زند»، «کیفر» و «ازدواج به سبک ایرانی» افزود: من در تمام این موقعیت ها همان رویا تیموریان آرتیست را دیده ام که در مواجهه با مشکلات دوستان و همکارانش همان اندازه هنرمند است که روی صحنه تئاتر یا جلو دوربین می درخشد. او در توضیح ویژگی سوم رویا تیموریان خاطرنشان کرد: وجه سوم او(رویا تیموریان) مادر است؛ کسی که به خوبی دو فرزند خود را بزرگ کرده و همواره در کنار احساس مسئولیتش به عنوان یک بازیگر، به عنوان یک مادر نسبت به فرزندانش احساس مسئولیت دارد. این وجه همواره برایم جالب و جذاب است. از این منظر رویا تیموریان برای بسیاری از خانم های جوان علاقه مند به بازیگری هم به عنوان یک بازیگر سرمشق است ، هم آرتیستی که در جنبه های مختلف زندگی وجه آرتیستیک خود را حفظ می کند، هم به عنوان بانویی که پیش از آنکه روی صحنه یا مقابل دوربین بازیگری قدرتمند باشد ، می کوشد انسانی نیک، دوستی همدل و شهروندی با فرهنگ و مادری فداکار باشد و رویا تیموریان همیشه اینگونه بوده، هست و خواهد بود. حسن فتحی که در کارنامه هنری اش سابقه ساخت مجموعه های دیگری چون «پهلوانان نمی میرند»، «میوه ممنوعه»، «مدار صفر درجه»، «زمانه» و... را دارد. او در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: از میان خیل بازیگران زنی که طی این سال ها با آنها همکاری داشته ام، اگر بخواهم پنج بازیگر را که بر خود من تاثیر خیلی خوبی داشته اند، معرفی کنم کسانی که از آنان یاد گرفته ام یا دوستان خوبی که بودن شان پشت صحنه آرامش بخش بوده است و جلو دوربین هم خوب درخشیده اند، قطعا یکی از آنان رویا تیموریان خواهد بود. رویا تیموریان بازیگر تئاتر، سینما وتلویزیون و استاد دانشگاه متولد اسفند 1338 است. او در تئاتر با هنرمندانی چون دکتر علی رفیعی، رکن الدین خسروی و... همکاری داشته و از جمله نقش آفرینی های او در سینما به فیلم های شیفتگی، برف، چه خوبه برگشتی، دلتنگی های عاشقانه، ابرهای ارغوانی، گزارش یک جشن، پستچی سه بار در نمی زند، زادبوم، روی خط صفر، سنتوری، گوشواره، شهر آشوب، بید مجنون، کافه ستاره، تیک، قارچ سمی، زندان زنان و... و مجموعه های تلویزیونی نفس گرم، شمس العماره، مدار صفر درجه، محاکمه، رعنا و... اشاره کرد. از جمله مهم ترین جوایزی که در این سال ها به دست آورده به عناوین زیر می توان اشاره کرد: تندیس زرین نقش اول زن برای فیلم زندان زنان در جشن خانه سینما، کاندیدای نقش دوم زن برای فیلم مرد بارانی در جشنواره فیلم فجر، کاندیدای نقش دوم زن برای فیلم مرد بارانی در جشن خانه سینما، کاندیدای نقش دوم زن برای فیلم تیک در جشن خانه سینما، کاندیدای نقش دوم زن برای فیلم قارچ سمی در جشن خانه سینما، کاندیدای نقش اول زن برای فیلم کافه ستاره در جشن خانه سینما، کاندیدای نقش اول زن برای فیلم گوشواره در جشنواره فیلم فجر، کاندیدای نقش اول زن برای فیلم شیفتگی در جشنواره فیلم فجر. آرمان/رضا میرکریمی: جای نگرانی نیست رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد که جایزه مردمی فقط به یک فیلم داده می شود و مانند بعضی دوره های گذشته که اعلام می شده به دلیل نزدیک بودن امتیاز ها ، این جایزه به دو فیلم تعلق می گیرد، قطعا امسال چنین چیزی نیست، زیرا فقط یک معجزه رخ بدهد تا دو فیلم رای برابر داشته باشد بنابراین حتی اگر دو فیلم امتیازشان نزدیک به هم باشد قطعا این جایزه به فیلمی تعلق می گیرد که امتیاز بالاتری را به دست آورده باشد. به گزارش ایسنا، دیروز 10 بهمن ماه در نخستین روز بازگشایی (پس از تعمیرات) سالن زنده یاد سیف ا... داد در خانه سینما ، نشستی برای توضیح چگونگی اهدای جایزه مردمی جشنواره فیلم فجر با حضور علی آشتیانی پور رئیس ستاد این جایزه و رضا میرکریمی – مدیرعامل خانه سینما- برگزار شد. در آغاز این برنامه ، میرکریمی با ابراز قدردانی از محسن شاه ابراهیمی که طراحی بازسازی این سالن را انجام داده است ، گفت: اگر در این مدت که مسئولیت خانه سینما را به عهده گرفته ام جلسه مطبوعاتی نداشتیم. به دلیل سیاستی بود که بعد از دوره ای پرتنش و پر حرف و حدیث ، تلاش کردیم فضا را آرام کنیم. به همین دلیل بیشتر کار می کنیم و کمتر حرف می زنیم اما بعد از جشنواره فجر حتما درباره آنچه که در این مدت اتفاق افتاده صحبت می کنم. او که دبیری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد، اضافه کرد: تاکنون کارهای زیادی برای برگزاری این جشنواره انجام داده ایم و خیلی جلوتر از موعد همیشگی کارها را پیش برده ایم به طوری که فیلم ها انتخاب و مهمانان هم دعوت شده اند و بعد از برگزاری بخش ملی جشنواره فجر، کنفرانسی مطبوعاتی برگزار می کنیم. او ادامه داد: اما امروز روز بخش ملی جشنواره فجر است که اگر بگوییم به عنوان یک میراث فرهنگی اهمیت دارد سخنی به گزافه نگفته ایم. چرا که جشنواره فجر مهم ترین رویداد فرهنگی سال است و مانند ابنیه و آثار میراث فرهنگی نیازمند مراقبت های ویژه ای است. مدیرعامل خانه سینما خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد مهم جشنواره فجر مردمی بودنش است که از این نظر شاید بی نظیر باشد و نمونه مشابه آن را در هیچ جای دنیا نداریم، به همین دلیل به این اتفاق می توان به عنوان سرمایه ای ارزشمند نگریست. کارگردان فیلم «دختر» با اشاره به اهدای جایزه مردمی جشنواره فیلم فجر ابراز امیدواری کرد که خودش هم روزی این جایزه را به دست آورد. زیرا دریافت چنین جایزه ای نشان می دهد آن فیلمساز علاوه بر تخصص فیلمسازی به خوبی به سلیقه تماشاگر آگاه است و از این جهت این جایزه برتری ویژه ای دارد. میرکریمی با اشاره به تغییرات روبنایی این دوره از سیمرغ مردمی متذکر شد: بعد از بررسی سال های گذشته و گردآوری اطلاعات آن دوره ها دریافتیم پایه اولیه خوب بوده است و به همین دلیل روی همان پایه اما با یک رنگ و لعاب زیبا تر که مخاطبان را بیشتر به رای دادن ترغیب کند، شیوه امسال را طراحی کرده ایم. وی خطاب به فیلمسازان حاضر در این دوره از جشنواره اطمینان داد که امسال یکی از امین ترین و خوش نام ترین تهیه کنندگان سینما به عنوان رئیس ستاد آرای مردمی انتخاب شده و گروه همراه او در کمال عدالت و انصاف عمل می کند و از این جهت جای نگرانی نیست. در ادامه علی آشتیانی پور تهیه کننده سینما و مدیر ستاد برگزاری انتخاب بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران توضیحاتی را درباره شیوه اهدای این جایزه بیان و تاکید کرد هیچ سفارشی را نمی پذیریم. او گفت: برای شمارش آرای مردمی حساسیت خیلی بالایی وجود دارد، البته همه فیلم ها قرار نیست در همه سانس ها به رای گیری گذاشته شوند بلکه سانس های مشخصی را انتخاب کرده ایم و جدول پیچیده ای در حال آماده شدن است که طبق آن رای گیری انجام می شود. آشتیانی پور خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم با وجود خطرهای احتمالی که ممکن است امنیت کار را به خطر بی اندازد ، سلامت رای گیری را حفظ کنیم. البته فرمول قبلی قابل قبول بود و ما براساس آن عمل می کنیم به این معنا که از همه آرا خوشه برداری می کنیم و در اختیار ستاد قرار می دهیم و آمار به سرعت در سایت خانه سینما منتشر می شود و به اطلاع دبیر جشنواره و رسانه ها می رسد. این تهیه کننده سینما با اشاره به بررسی نقاط قوت و ضعف دوره های گذشته ، یادآور شد: امسال تدابیری داریم که این جایزه بهتر از دوره های پیش برگزار شود به این صورت که کارت های با رنگ های مختلف برای روزهای مختلف در اختیار جشنواره قرار می گیرد. همه این کارت ها مُهر شده و قبل از رسیدن به متصدیان صندوق ها ، اگر تخلفی انجام شده باشد ، خیلی زود معلوم می شود و آن کارت خلاف از جرگه رای گیری بیرون می آید. او با بیان اینکه موسسه رسایش با 75 نیرو برای شمارش آرا حضور دارد ، افزود: برای توجیه این دوستان دوره ای تدارک دیده ایم. آشتیانی پور گفت: امسال سه فیلم از بخش «نگاه نو» به بخش «سودای سیمرغ» آمده اند، به همین دلیل تعداد بیشتری از فیلم ها مورد رای گیری قرار می گیرند. این تهیه کننده ادامه داد: پنج بازرس ویژه داریم که به طور ناشناس نظارت دارند و در کنار آنها هفت بازرس داریم که از طریق لباس ها و کارتشان شناخته می شوند و صندوق ها را رصد می کنند. به گفته وی؛ 45صندوق برای رای گیری طراحی شده اند و امتیازها از 4 تا صفر پیش بینی شده است. رئیس ستاد آرای مردمی جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: برای اینکه مردم قدر کارت های رای را بهتر بدانند و بیشتر در رای گیری مشارکت کنند، 30 سکه را به عنوان جایزه مردمی در نظر گرفته ایم و هر شب سه نفر به عنوان برگزیده انتخاب می شود که این سکه ها را می گیرند و روز بعد نامشان در سالن های سینما منتشر می شود. او با بیان اینکه محسن شاه ابراهیمی طراحی صندوق ها را انجام داده است افزود: تلاش کردیم شفافیت رای گیری از خود صندوق ها شروع کنیم، به همین دلیل صندوق های ما کاملا شفاف طراحی شده اند. آشتیانی پور همچنین از پخش تیزری برای آموزش رای گیری مردمی در سینماهای مردمی جشنواره خبر داد و گفت: این تیزر توسط کاوه ابراهیم پور ساخته شده است و با همراهی صدای ژرژ پطروسیان پخش می شود. وی تاکید کرد: اضافه کارت هایی که بین مردم توزیع می شود باطل خواهد شد و این موضوع اطلاع داده می شود و برگه های باطل شده به ما ارجاع داده خواهد شد. آشتیانی پور با بیان اینکه آیین نامه رای گیری روی سایت خانه سینما منتشر می شود افزود: سه تن از دوستان شورای عالی تهیه کنندگان که در این دوره از جشنواره فیلم ندارند به عنوان ناظر انتخاب می شوند و با ما همراهی می کنند. او همچنین خبر داد که امسال دوربین هایی در سینماهای مردمی مستقر می شوند که اگر افراد و تیم هایی چندین بار خواستند درسینماهای مختلف رای بدهند شناخته بشوند و رای آنها باطل شود. آشتیانی پور گفت: سانس های رای گیری برای ما مشخص است اما به دلیل رعایت سلامت، آنها را اعلام نمی کنیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: تقریبا در سه روز اول جشنواره همه فیلم ها باید یک دوره به رای گیری گذاشته شود و اگر فیلمی تا روز چهارم در رای گیری حضور نداشت از گردونه رای خارج می شود. مسئول ستاد آرای مردمی فجر در پاسخ به پرسشی درباره شرکت عوامل فیلم های سینمایی در رای گیری مردمی، تصریح کرد: نمی توانیم منکر حضور دوستان سینما گری شویم که در کاخ مردمی جشنواره حاضر می شوند اما از آنجا که امکان مساوی برای رای گیری تمام فیلم ها در این پردیس وجود دارد، شرکت عوامل فیلم ها در رای گیری مردمی ایرادی نخواهد داشت. ابتکار/نگاهی به طرح ساماندهی پوشش هنرمندان در جشنواره فیلم فجر امسال؛ شال و کلاه برای فرش قرمز احمد جهان بین: توجه به پوشش مناسب در جشن ها، همایش ها و مراسم های رسمی از دیرباز و در بسیاری از جوامع مورد توجه جدی بوده است؛ به گونه ای که در برخی از این مراسم ها بخشی جنبی و گاهی رسمی به بررسی و مقایسه بهترین و بدترین لباس ها اختصاص دارد که با انتخاب شیک پوش ترین و بدلباس ترین افراد در آن مراسم به این بعد از مسئله جنبه رسمی تری می دهند. این موضوع اگرچه در کشور ما چندان سابقه ای ندارد اما امسال، موضوع طراحی لباس برای هنرمندان حاضر در جشنواره فیلم فجر، از سوی مسئولین جشنواره با جدیت بیشتری مطرح شد. با این حال، طرح این موضوع همانند بسیاری از موارد مشابه، با نظرات متفاوتی از سوی هنرمندان و منتقدین روبه رو شد که بسیاری از آن ها به دلیل بی اطلاعی از واقعیت موضوع بود. نخستین روز دی ماه بود که نشست مشترک دبیران کارگروه ساماندهی مد و لباس و جشنواره فیلم فجر برگزار شد تا حمید قبادی، محمد حیدری و مهتاب کرامتی در مورد نحوه همکاری در زمینه مد و لباس در جشنواره فیلم فجر به تبادل نظر بپردازند. با انتشار این خبر در رسانه ها موج نظرات مثبت و منفی در میان هنرمندان و حتی اصحاب رسانه شنیده شد. عده ای طراحی لباس برای هنرمندان را باعث خوش پوشی و حضور شکیل آن ها در جشنواره فیلم دانستند، در حالی که بعضی دیگر این کار را به معنای تحمیل یک نوع پوشش خاص و حتی اجبار به پوشیدن لباس فرم توسط هنرمندان دانستند. اما به راستی هدف از این طرح چیست؟ فرهنگ من ایرانی است! پرویز پرستویی یکی از افرادی است که نظر منفی خود را در مورد این طرح ابراز کرد. او در بخشی از گفت وگوی جشنواره ای خود با ایسنا با نگاهی منفی به موضوع طراحی لباس بازیگران گفت: حتی شنیدم الان برای بازیگران برای حضور روی فرش قرمز لباس طراحی می شود که جزو محالات است پایم را روی آن فرش بگذارم. فرهنگ من ایرانی است. من باید با فرهنگ و دنیای خودم این چیزها را آموخته باشم تا بتوانم بپذیرم. اگر در هالیوود این کار را می کنند، مرتبط با فرهنگشان است و من هم که می بینم، لذت می برم.او حتی مخالفت با مقوله طراحی لباس را تا جایی رساند که از لباس خسرو شکیبایی روی پوستر جشنواره هم انتقاد کرد و بدون توجه به ماهیت طراحی یک پوستر و جنبه های زیبایی شناسی آن گفت اگر خسرو زنده بود چنین لباسی تنش نمی کرد.چنین نظراتی کاملاً نشان دهنده عدم درک درست عده زیادی از افراد جامعه از مقوله طراحی لباس است. چه آنجا که توجه به لباس را به دور از ماهیت وجودی انسان و معنویت می دانند، و چه آنجا که طراحی لباس برای حضور در یک جشنواره را کاری برگرفته از فرهنگ غربی برمی شمردند. اشتباه رسانه ها در انتقال موضوع اما هدف کارگروه ساماندهی مد و لباس از این طرح، چیزی کاملاً متفاوت از دیدگاه غربی، و در واقع در جهت رواج پوشش ایرانی است. حمید قبادی گفته بود: هنرمندان به عنوان گروه های مرجع که در جامعه تاثیرگذار هستند می توانند در این مسیر به ما کمک کنند و موضوع لباس ایرانی اسلامی را توسعه دهند. طراحان لباس هم آماده هستند که نیاز هنرمندان به پوشش مناسب را پاسخ دهند تا مسیر جریان سازی مد و لباس اسلامی ایرانی هموار شود.اشتباه رسانه ها در انتقال اخبار و درک نادرست آن ها از اصل مطلب هم یکی دیگر از عوامل جبهه گیری منفی در مقابل این طرح بود، به طوری که در بعضی از رسانه ها موضوع طراحی لباس برای جشنواره به گونه ای مطرح شده بود که گویی جشنواره فیلم فجر قصد دارد لباس خاصی مانند لباس فرم را برای عوامل فیلم های سینمایی طراحی کند یا طراحی لباس یکسان برای همه میهمانان انجام شود تا آن ها با پوشیدن این لباس ها روی فرش قرمز جشنواره بروند. جلوگیری از حواشی سال های گذشته پیروز ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون نیز در باره این طرح و استفاده از لباس مناسب برای حضور در جشنواره فیلم فجر به ابتکار گفت: متاسفانه سال هاست حضور هنرمندان در چنین مراسماتی با حواشی همراه بوده که این حواشی به جایگاه هنرمندان لطمه می زده که احتمالا به همین خاطر و برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی مسئولین جشنواره چنین تصمیمی گرفته اند.وی در ادامه افزود: حتی در سال های قبل مشاهده می شد که نیروی انتظامی با استقرار یگانهایی برای دادن تذکر به کسانی که پوشش مناسبی نداشتند واردعمل می شدند که ظاهر خوبی نداشت و اگر خود هنرمندان با چنین برنامه هایی سعی در درست کردن پوشش و لباس افراد کنند خیلی بهتر است. مطمعنا وقتی این مسئله به دست خود هنرمندان انجام شود هم استقبال بهتری می شود و هم به نظر و سلیقه سایر هنرمندان نزدیکتر است و نتیجه بهتری خواهد داشت. ارجمند در پاسخ به این پرسش که اگر لباس خاصی از سوی کمیته برگزاری جشنواره تهیه شود و به شما پیشنهاد شود آیا از آن استفاده می کنید، گفت: یقینا اگر آن لباس تنوع، آراستگی، زیبایی و همچنین تناسب با قوانین آن سالن داشته باشد و به نظم و دیسیپلین آن برنامه کمک کند، حتما استفاده می کنم. ببینید در بسیاری از سالن های بزرگ کنسرت و اپرا در دنیا شما هنگام ورود مجبورید که از نوعی پوشش خاص حتی گاهی با رنگ و فرمی مشخص استفاده کنید که در غیراین صورت از ورود شما به آن مکان جلوگیری می شود. ولی متاسفانه می بینیم که در بسیاری از مراسمات ما، افراد با تی شرت و لباس اسپرت که با شان و جایگاه آن مراسم، افراد و هنرمندان حاضر در آن جا تناسبی ندارد حاضر می شوند. باید با فرهنگ ایرانی مسئله را حل کنیم پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما نیز در گفت وگو با ابتکار با اعلام حمایت از این اتفاق، تصریح کرد: بنده کاملا با این کار و تلاش هایی که خانم مهتاب کرامتی در این زمینه انجام می دهند موافق هستم و معتقدم اگرچه شاید کمی سخت باشد به کسی که داعیه دارد که فرهنگ را به جامعه یاد می دهد و فیلم می سازد و هنرمند است بگوییم که نوع پوشش اش را کس دیگری تعیین کند ولی این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید انجام گیرد.وی در ادامه افزود: البته من با این که این موضوع به گونه ای باشد که مثلا کاملا شبیه اسکار و به تقلید از آن ها باشد مخالفم ولی چون اساسا سینما یک امر وارداتی است و فرهنگ آن از غرب وارد شده باید تلاش کنیم تا آنجایی که ممکن است به نوعی با فرهنگ ایرانی و ماهیت ملی خودمان این موارد را حل و فصل کنیم. ضمن این که با توجه به مسائل سیاسی روز و به فرجام رسیدن برجام، در آینده مراودات سینمایی و فرهنگی ما با سایر کشورها بیشتر می شود و ما باید خودمان را برای این مراودات به بهترین شکل آماده کنیم.کیمیایی با ااشاره به اهمیت جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر ویترین و بزرگترین رویداد سینمایی کشور ماست. وقتی ما به یک عروسی یا یک میهمانی می رویم یا حتی زمانی که سرکار می رویم از یک پوشش رسمی و مناسب استفاده می کنیم پس جشنواره فجر هم که جشن بزرگ سینمای ما است باید این موارد در آن رعایت شود و کسی به نام هنرمند مردمی بودن و القای این که این مسئله چندان برایم مهم نیست نباید با لباس نامناسب و ظاهر غیررسمی حضور پیداکند. مخصوصا کسانی که برای گرفتن جایزه به روی سن می روند و عموم مردم جامعه آن ها را به عنوان شاخص هنرمندان می بینند وظیفه سنگین تری دارند. طراحی لباس فرم برای عوامل اجرایی جشنواره با نزدیک شدن به روزهای جشنواره فیلم فجر، مهتاب کرامتی، مشاور هنری جشنواره از موضوعی جدید خبر داد. او که اهمیت ویژه ای به طراحی لباس می دهد و سال ها در این زمینه فعالیت کرده است، از طراحی لباس فرم برای دست اندرکاران اجرایی جشنواره خبر داد و گفت: ما با این کار می خواستیم ثابت کنیم که جشنواره فیلم فجر آنچنان پراهمیت است که باید به آن به صورت ویژه نگاه کرد و با تشریفات خاصی آن را برگزار نمود، البته لزوماً این بدان معنا نیست که ما در پی برگزاری جشنواره مد لباس در جشنواره باشیم و تنها برای آن است که فضایی متفاوت را در این مهم ترین رویداد سینمایی کشور ایجاد کنیم.حال با نزدیک شدن به افتتاحیه جشنواره فیلم فجر باید منتظر ماند و دید هنرمندان با چه لباس هایی در کاخ جشنواره حاضر می شوند و اجرای طرح پیشنهادی کارگروه ساماندهی مد و لباس چقدر در بهبود پوشش آن ها موثر بوده است. اعتماد/اعلام جزییات انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فیلم فجر پرویز پرستویی: حضور در جشنواره وظیفه است فرناز میری/ صبح دیروز (١٠ بهمن) نشستی از سوی ستاد انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای توضیح چگونگی اهدای سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره با حضور رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما و علی آشتیانی پور، رییس ستاد این جایزه و پرویز پرستویی در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد. در این نشست، محسن شاه ابراهیمی نیز حضور داشت که طراحی بازسازی و تعمیرات این سالن «سیف الله داد» را برعهده داشته و به بهانه این نشست سالن «سیف الله داد» خانه سینما هم مجددا بازگشایی شد . در این جلسه میرکریمی توضیحاتی در ارتباط با اهمیت جشنواره فیلم فجر و جایگاه سیمرغ مردمی ارایه کرد و آشتیانی پور نیز در مورد نحوه رای گیری و شمارش آرای مردمی در این دوره از جشنواره سخن گفت. در ادامه صحبت های آشتیانی پور را در مورد تغییرات رای گیری و شمارش آرا برای اهدا سیمرغ مردمی در این دوره از جشنواره نسبت به دوره های قبلی بخوانید. از آنجا که برای شمارش آرای مردمی حساسیت بالایی وجود دارد، همه فیلم ها در همه سانس ها به رای گیری گذاشته نمی شوند. البته همه فیلم ها در رای گیری حضور دارند اما سانس های مشخصی برای رای گیری انتخاب شده است. رای گیری براساس کار آماری و فرمول قبلی صورت می گیرد و از همه آرا خوشه برداری می شود. این آمار در اختیار ستاد قرار می گیرد و در پایان هر روز جشنواره در سایت خانه سینما منتشر می شود و به اطلاع دبیر جشنواره و رسانه ها می رسد. در این راستا هر شب پنج فیلم دارای امتیاز بیشتر معرفی می شوند. آسیب های سال گذشته به صورت جدی رصد شده است. همچنین نقاط قوت و ضعف دوره های گذشته بررسی و امسال تدابیری اندیشیده شده که این جایزه بهتر از دوره های پیش برگزار شود. کارت های رای گیری با رنگ های مختلف برای روزهای مختلف جشنواره در اختیار تماشاگران قرار می گیرد. همه این کارت ها مُهر شده و قبل از رسیدن به متصدیان صندوق ها ، اگر تخلفی انجام شده باشد ، آن کارت باطل می شود. موسسه «رسایش» با ٧٥ نیرو برای شمارش آرا مسوولیت تصدی گری شمارش آرا را برعهده دارند. پنج بازرس ویژه بر شمارش آرا نظارت دارند. بازرس های ویژه به صورت ناشناس فعالیت خود را انجام می دهند و حتی اعضای ستاد جایزه مردمی نیز آنها را نمی شناسند. در کنار آنها هفت بازرس با هویت مشخص صندوق ها را رصد می کنند. ٤٥صندوق برای رای گیری طراحی شده است. تماشاگران می توانند به هر فیلم از صفر تا ٤ امتیاز دهند. این امتیازها به عنوان ضریب در جدول و محاسبات نهایی تعیین کننده است. برای مشارکت بهتر و بیشتر تماشاگران در رای گیری ٣٠ سکه به عنوان جایزه مردمی در نظر گرفته شده است. هر شب سه نفر به عنوان برگزیده انتخاب و یک سکه به آنها اهدا می شود. در راستای شفافیت رای گیری صندوق های رای کاملا شفاف طراحی شده اند. تیزری برای آموزش رای گیری مردمی در سینماهای مردمی جشنواره پخش می شود. این تیزر توسط کاوه ابراهیم پور و با صدای ژرژ پطروسیان ساخته شده است. آیین نامه رای گیری برای شفافیت بیشتر شمارش آرا روی سایت خانه سینما قرار دارد. همچنین سه تن از اعضای شورای عالی تهیه کنندگان که در این دوره از جشنواره فیلمی ندارند به عنوان ناظر انتخاب می شوند و با ستاد انتخاب سیمرغ مردمی همکاری می کنند. در سه روز نخست جشنواره همه فیلم ها باید یک دوره به رای گیری گذاشته شوند و اگر فیلمی تا روز چهارم در جشنواره حضور نداشت از چرخه رای گیری خارج می شود. سانس های رای گیری مشخص شده است اما به دلیل رعایت سلامت روند رای گیری سانس ها از پیش اعلام نمی شود. همچنین قرار است امسال دوربین هایی در سینماهای مردمی مستقر شوند تا اگر افراد و تیم هایی چندین بار خواستند در سینماهای مختلف رای بدهند شناخته شوند و رای آنها باطل شود. امسال برای نخستین بار پردیس سینمایی ملت به عنوان کاخ مردمی در نظر گرفته شده و همراه با نمایش فیلم، عوامل هر فیلم نیز در کنار تماشاگران حضور خواهند داشت. بنابراین امکان شرکت عوامل سینمایی در رای گیری وجود دارد اما از آنجا که امکان مساوی برای رای گیری تمام فیلم ها در این پردیس وجود دارد، از نظر دست اندرکاران این جایزه شرکت عوامل فیلم ها در رای گیری مردمی ایرادی نخواهد داشت. باتوجه به افزوده شدن سه فیلم از بخش «نگاه نو» به بخش «سودای سیمرغ» امسال ٢٤ فیلم در این بخش به رای گیری گذاشته می شوند. حتما در جشنواره شرکت می کنم پرویز پرستویی/ حتما در جشنواره فیلم فجر امسال شرکت می کنم چراکه جشنواره فیلم فجر جشن سینما و خانواده سینماست. اگر پیش تر گله ای کرده ام، گله دوستانه ای بوده و به هیچ وجه قصد خدشه وارد کردن به جشنواره را نداشته ام. دست کم در دوسال اخیر همه ما هنرمندان وظیفه خود می دانیم که از جشنواره حمایت کنیم. حتی اگر امسال فیلمی هم در جشنواره نداشتم باز هم به جشنواره می آمدم. پیش تر اگر صحبتی درباره جشنواره مطرح کردم دوستانه بود. انتظار داشتم به عنوان هم نسل خسرو شکیبایی وقتی از پوستر جشنواره با تصویر او رونمایی می شود، هم نسلان خودش در آن مراسم حضور داشته باشند. به همه هنرمندان، دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر و اهل قلم خسته نباشید گفته و پیشاپیش این جشن را به همه اهالی سینما تبریک می گویم. اعتماد/روایت رییس سازمان سینمایی از روابط حاکم بر سینما، فسادهای مالی و جشنواره فیلم فجر ایوبی: حال سینما مثل حال همه مردم ایران خوب است / فلسفه وجودی پروانه ساخت را نمی فهمم اعتماد|مراسم رونمایی از مجموعه «بر بال سیمرغ» که شامل آثار برگزیده دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر است، با حضور علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، محمد حیدری دبیر سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر و جمعی از سینماگران برگزار شد. ایوبی به عنوان سخنران این مراسم در بخشی از صحبت هایش به جایگاه سینما در ایران اشاره کرد و از اینکه بسیاری از دستگاه ها و افراد و گروه ها که نسبت به این هنر بدگمان شده بودند، دوباره وارد این حوزه شده اند ابراز امیدواری کرد. ایوبی با اشاره به اینکه رابطه منفی که با حوزه هنری شکل گرفته بود تغییر کرده و به تازگی سالن سینمایی را افتتاح کرده اند، گفت: «حتی در جلسه ای که با صداوسیما داشتیم متوجه شدیم که سیما در فضای رقابتی با سینما نیست و ما با گفت وگوهای مدل برجامی که به نظر می رسد همه جا جواب می دهد، به نتیجه های خوبی رسیده ایم. » همین صحبت ها بهانه ای شده تا خبرگزاری ایلنا گفت وگوی مفصلی را با رییس سازمان سینمایی داشته باشد. بخش هایی از صحبت های ایوبی را در ادامه بخوانید. اینکه ما برای حل مسائل سینما دایما با آقای رییس جمهور جلسه بگذاریم و وقت ایشان که می تواند صرف حل مسائل کلان تر شود را بگیریم نه شدنی است، نه معقول و نه درست. اگر در گذشته هم شاهد چنین مراوداتی بودیم، صحیح نبود. سینما تنها حوزه عرصه هنر نیست. موسیقی، تئاتر و تجسمی نیز در حوزه هنر هستند. اگر انتظار داشته باشیم که رییس جمهور غیر از ملاقات با وزیر با اهالی، مدیران و هنرمندان هر عرصه هنری هم جلساتی جداگانه داشته باشد، خواسته معقولی نیست. طبق خبری که آقای جنتی به ما دادند، آقای رییس جمهور دل شان می خواهد برای احترام به سینما حتی در یک جلسه شورای عالی سینما حضور داشته باشند؛ برای همین این جلسه به تعویق افتاد. ممکن است بنابر تصمیمات هیات دولت و مراجع، وزیر تصمیمی خلاف نظر ما اتخاذ کنند و حق شان هم هست که تصمیم ما را نقض کنند. این را شما تعارض نبینید. این، دیدن مصالح دیگری که ما نسبت به آنها غفلت کرده ایم، است. کمااینکه این اتفاق درمورد برخی ماجراها ازجمله فیلم «رستاخیز» افتاده است. درباره نقدهای شخصی مانند اکران، فروش و پرداخت وام، مسائل همیشگی سینما وجود دارند. اما اینکه ببینیم افق و چشم انداز جریان سینمای کشور در مقایسه با گذشته چیست؟ اینها مسائل اساسی ما هستند. من اساسا با انتشار هر فهرستی برای اینکه بخواهم به کسی آسیبی بزنم، مخالفم. در دو سالی که گذشت من فهرست های بلندبالای زیادی درباره مسائلی دارم که در گذشته اتفاق افتاده است و عاملان این کارها ما را بسیار اذیت کردند. من هنوز به این جمع بندی نرسیدم که بخواهم مسائل مالی و فسادهای مالی که وجود داشته را منتشر کنم برای اینکه دل خودم را خنک کنم. بسیار سعی می کنم حرمت انسان ها را رعایت کنم. به هرحال بخشی از جامعه سینما احساس عدم شفافیت و تبعیض می کند و همین موجب نارضایتی می شود. در همه جای دنیا دولت ها بخشی از سینما را حمایت می کنند. منظورم سینمای غیرتجاری، فرهنگی، ارزشی را حمایت معقول و درست می کنند. این دولت همان طور که آقای رییس جمهور گفتند دنبال شو نیست. دو سال است که ما آرام آرام مراحل vod را پیش می بریم و این اتفاق می تواند انقلابی را در تولید فیلم در ایران ایجاد کرده و مشکلات مالی را حل و حضور بخش خصوصی را تقویت کند. من چند پروژه برای سینما دارم. امیدوارم در مدت باقیمانده بتوانم اینها را سامان دهم. نخستین پروژه ما زیرساخت ها بود و است. دیجیتال کردن سینماها و افزایش ۱۰۰ پرده سینما به ناوگان سینمایی کشور ازجمله کارهای زیرساختی است. ما به هیچ وجه از وضع موجود سینما راضی نیستیم. این مسیر تحول باید ادامه پیدا کند. تولید فیلم های دینی، دفاع مقدس و فیلم هایی با مفاهیم بلند اجتماعی خواسته ما است اما اجازه ندادیم که به این بهانه فیلم های غیرهنری و غیرحرفه ای تولید شود و سعی مان بر کنترل این رویه غلط بوده است. هنروتجربه را یک پروژه بزرگ برای کشور می دانیم. صحبت درباره صددرصد دولتی بودن سینما درست نیست. زیرا سینمای دولتی شاخص هایی دارد. امسال از ۱۹۵ فیلم بلندی که به جشنواره آمده، ۳۷ فیلم با حمایت فارابی در قالب وام ساخته شده است. ما برای دیجیتال کردن سینما ١٠ بار به مجلس رفتیم که چرا می خواهیم چنین کاری انجام دهیم. وقتی هنروتجربه را راه انداختیم نیز همین حرف ها درباره اش مطرح بود. نباید محافظه کاری کرد. باید کمی شجاعت به خرج داد و چند طرح جدید ارایه کرد. راستش من به عنوان سازمان سینمایی فلسفه وجودی پروانه ساخت را نمی فهمم و این را با صدای بلند اعلام می کنم. نه فایده اش را برای نظام جمهوری اسلامی ایران، نه ممیزی و نه اهالی سینما متوجه نمی شوم. بنابراین بحث کنید که چرا سازمان سینمایی پروانه ساخت می دهد؟ من از این پروانه مان نمی خواهم به هیچ عنوان دفاع کنم. درباره اعتبار پروانه نمایش نیز باید بگویم ما واقعا پای فیلم ها ایستاده ایم. ما بسیاری از فیلم ها چه پروانه نمایش داشتند و چه نداشتند را در جاهای مختلف ازجمله هنروتجربه نمایش دادیم. اما شما تنها روی چندفیلم انگشت می گذارید. ما مراجعی داریم که اگر ورود پیدا کنند، می توانند جلوی اکران را بگیرند. این جزو قوانین کشور است و ما باید به آن احترام بگذاریم. اما باید درصدی صحبت کرد. آیا کسانی که در زمینه های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند، سرمایه های شان صددرصد گارانتی است؟ باید این گونه نگاه کرد که در یک پروسه دوساله چند پروانه نمایش صادر شده و پای چند تا نتوانسته ایم بایستیم؟ حالِ سینما به اندازه حالِ همه مردم ایران خوب است. حال خوب فقط این نیست که ما جیب مان پر از پول باشد و مشکلی نداشته باشیم. حال خوب زمانی است که ما آینده را روشن می بینیم و امور به سمت بهتر شدن پیش می روند. اطلاعات/اهدای «جایزه باربد» به منتخبان موسیقی ایران بخش جایزه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر که برای اولین بار به ساختار این رویداد هنری اضافه شده، با نام «جایزه باربد» آثار برتر حوزه موسیقی را انتخاب می کند. به گزارش مهر، بخش جایزه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر که برای اولین بار به ساختار این رویداد هنری اضافه شده، با نام «جایزه باربد» آثار برتر حوزه موسیقی را انتخاب می کند. «باربد» نامورترین موسیقیدان، شاعر، بربت نواز و خواننده دوران ساسانی است و هنوز هم میراث او در نام های گوشه های دستگاه های موسیقی ایرانی امروزی بر جای مانده است. او کسی است که برای اولین بار دستگاه موسیقی را خلق کرد. «جایزه باربد» در هر سال تولیدات موسیقایی را در طول بازه زمانی یک ساله از مهر تا مهر مورد بررسی قرار می دهد. بخش جایزه به طور کلی از سه قسمت آلبوم ها، کنسرت ها و بخش جانبی تشکیل شده است. با توجه به اینکه امسال به عنوان اولین سالی که این بخش به جشنواره اضافه شده است، داوری تنها در بخش آلبوم ها انجام می شود و علاوه بر آن آثاری که در دو سال گذشته تولید شده اند، مورد ارزیابی قرار می گیرند.امسال به عنوان اولین سال، بیش از ۵۰۰ اثر تولیدشده در قالب آلبوم موسیقی از مهرماه سال ۹۲ تا مهرماه سال ۹۴ در تمامی سبک ها بررسی می شود و جایزه «باربد» با آرای بیش از ۷۰ نفر از موسیقیدانان حرفه ای کشور انجام خواهد شد. در موسیقی ایرانی آلبوم باکلام، آلبوم بی کلام، آهنگ باکلام، خواننده و آهنگساز مورد داوری قرار گرفته اند. همچنین در بخش موسیقی نواحی آلبوم و تک نوازی مورد داوری قرار می گیرند. در موسیقی کلاسیک نیز آلبوم، آهنگساز و گروه داوری می شوند اما در بخش موسیقی پاپ علاوه بر آلبوم، خواننده، تنظیم کننده و ملودی ساز برتر نیز انتخاب می شوند.در موسیقی فیوژن و تلفیقی نیز بخش هایی چون آلبوم، گروه، آهنگ و آلبوم بی کلام مورد توجه داوران قرار می گیرد و جایزه ی «باربد» به منتخبان تعلق خواهد گرفت. اطلاعات/رونمایی از مجموعه۳۳ اثر برتر جشنواره فیلم فجر مراسم رو نمایی از "مجموعه ۳۳ فیلم برگزیده” جشنواره فیلم فجر با حضور جمعی از هنرمندان و مسوولان سینمایی و وزیر کار و امور اجتماعی برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم که شامگاه جمعه ۹ بهمن ماه در موزه سینما برگزار شد و جمعی از هنرمندانی که آثارشان در سی وسه دوره گذشته جشنواره فجر به عنوان آثار برتر انتخاب شده بود، حضور داشتند شمع تولد سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر خاموش شد. در آغاز این برنامه ابوالحسن داودی که سال گذشته فیلمش با نام رخ دیوانه به عنوان بهترین فیلم جشنواره جایزه گرفته بود با ابراز خرسندی از گردآوری این مجموعه گفت: خوشبختانه همتی شکل گرفته و تاریخچه دوران جوانی، میانسالی و آغاز پیری ما را یادآوری می کند که مجموعه بسیار جذابی است و امیدوارم در ۳۰، ۴۰ سال آینده که ما نبودیم، این مجموعه ادامه پیدا کند و تاریخچه سینمای ایران حفظ شود. انشاءالله که این سینما همچنان پایدار باشد. در ادامه دکتر حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با تقدیر از حضور علی ربیعی، وزیر کار و هنرمندان شرکت کننده در این مراسم از محمد حیدری به خاطر گردآوری تاریخ سینمای ایران قدردانی کرد. او که اواسط دهه ۸۰ به عنوان رایزن فرهنگی فعال بوده است، یادآور شد: در آن دوره با کمک خانه سینما ۳۰ سال سینمای ایران را که شامل فیلم های بلند، کوتاه و مستند بود گردآوری کردیم و مدت ها این مجموعه بهترین هدیه ما به خارجی ها بود.ایوبی گردآوری این مجموعه را حاوی پیامی برای جوانان علاقه مند به سینما دانست و افزود: این مجموعه به جوانان سینماگر یادآوری می کند که اگر امروز می توانند بدرخشند به خاطر گذشته پرافتخار سینمای ماست و اگر می خواهند به قله ها برسند حتما به این مجموعه نیاز خواهند داشت. بعد از این سخنان علی ربیعی، وزیر کار که از جمله علاقه مندان به سینماست، در سخنانی گفت: هیچ اعتقادی به دسته بندی سینما ندارم چون همه فیلم ها به بخشی از نیازهای مردم پاسخ می دهند. او از هنرمندان خواست در آثارشان به نیازها و دغدغه های مردم توجه داشته باشند و با این دیدگاه فیلم های اجتماعی بسازند.وزیر کار افزود: با این شیوه با بررسی تحول سینما می توانیم تحولات اجتماعی خود را ببینیم.وی با تاکید بر اینکه سینما باید در کنار درد و رنج مردم قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: کسانی که محبوب مردم شده اند می دانند که بخشی از این محبوبیت به تلاش خودشان برمی گردد و بخش دیگری از آن به خاطر مردم است.ربیعی ادامه داد: ما نیاز داریم فیلم هایی بسازیم درباره امید. خیلی بد است که جوانان ما آینده خود را امیدوارکننده ندانند، خیلی بد است فقرا احساس کنند کسی آنها را نمی بیند، خیلی بد است که آینده را روشن نبینیم. همه باید به هم کمک کنیم و در رنج یکدیگر شریک شویم. وزیر کار با اشاره به برخی سخنان درباره کم توجهی دولت حسن روحانی به بخش فرهنگ و هنر گفت: یقین دارم آقای دکتر روحانی هم فهم و درکی عالی از هنر و سینما دارد اما اگر دولت به اندازه مورد انتظار هنرمندان در کنارشان نیست، به دلیل محدودیت هایی است که با آنان دست به گریبان است. باید سال ها کار کنیم تا به تعادلی برسیم. علی ربیعی در پایان صحبتش از زنده یاد رسول ملاقلی پور یاد کرد و افزود: چون خود او بچه راه آهن بود همیشه در همه فیلم هایش خط آهن وجود داشت.به گزارش ایسنا، بعد از این سخنان در فضای مجاور سالن موزه سینما کیک تولد سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر با حضور علیرضا داودنژاد، ابوالحسن داودی، شهرام اسدی، محمد حیدری و… بریده شد. در این برنامه که با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، هنرمندان و مدیرانی همچون مجید قناد، مجید مظفری، علیرضا رضاداد، لوریس چکناواریان، کتایون ریاحی، مرتضی رزاق کریمی، شمسی فضل اللهی، جهانگیر کوثری، مصطفی ابطحی، رویا تیموریان، مهتاب کرامتی، برزو نیک نژاد، رحمان صیفی آزاد، امیر عابدی، علی ملاقلی پور، سیدصادق موسوی حضور داشتند. پیش از برگزاری برنامه بهمن فرمان آرا دیگر هنرمند فیلمساز نیز در لابی حضور داشت اما به سالن موزه سینما نیامد. در پایان این برنامه مجموعه فیلم های برگزیده ۳۳ دوره جشنواره فیلم فجر با حضور تمام هنرمندان و مدیران حاضر رونمایی شد. ایران/درخواست از وزیر ارشاد برای حل مشکلات برخی خوانندگان موسیقی پاپ مدیرعامل مجمع صنفی مدیران مؤسسات تهیه و تولید آثار موسیقی از وزیر ارشاد خواست که برای رفع مشکل فعالیت برخی خوانندگان پاپ نیز اقدام کند. محسن رجب پور درباره مشکلاتی که برای برخی خوانندگان به دلیل استفاده شبکه های ماهواره ای از آثار آنها پیش می آید گفت: طی چند روز گذشته برای سالار عقیلی مشکلاتی به وجود آمد که منجر به خروج او از جدول جشنواره موسیقی فجر شد اما شاهد بودیم که با درایت و اقدام خوب مسئولان، مشکل وی مرتفع شد و این خواننده می تواند در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشد. وی گفت: انتظار می رود چنین درایتی درباره خوانندگانی که به دلیل پخش آثارشان از سایت غیرمجاز «رادیو جوان» دچار مشکل شده اند نیز به کار رود. رجب پور بیان کرد: هم اکنون تعدادی از خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان شرایط خوبی ندارند و به دلیل استفاده بدون اجازه شبکه های غیرمجاز خارج از کشور از آثارشان در شرایطی به سر می برند که به دلیل قوانین عرفی رایج یا ممنوع الفعالیت هستند یا در عرصه صدور مجوز با مشکلات و موانع بسیاری روبه رو می شوند.جام جم/همزمان با پایان جشنواره تئاتر فجر، کارشناسان برحمایت بیشتر از نمایشنامه های ایرانی تاکید می کنند ایرانی شدن صحنه نمایش ذائقه ایرانی یک اتفاق ایرانی را می طلبد؛ اتفاقی که ابتدا روی کاغذها نوشته شود، بعد روی صحنه تئاتر جان بگیرد و مخاطبان را به سالن های اجرای نمایش بکشاند. ایرانی شدن صحنه نمایش اتفاقی است که چندسالی مسئولان و هنرمندان عرصه تئاتر پیگیر آن هستند و اکنون با توجه به آثاری که در ده روز گذشته جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، شاهد عملی شدن این اتفاق هستیم. در سی وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که فردا به کار خود پایان می دهد، 78 نمایش صحنه ای از ایران اجرا شد که تنها 74 اثر از متون ایرانی استفاده کردند. تصویر ایرانی شدن صحنه نمایش به گزارش جام جم، تلاش ها برای بومی سازی متون نمایشی در کشورمان هم چندسالی است که نمایشنامه نویسان را درگیر خود کرده است و امروز شاهد اتفاق خوبی در جدول اجراهای تئاتر فجر بودیم؛ اتفاقی که به گفته اهالی تئاتر به ایرانی تر شدن صحنه انجامیده و به مرور بر سبک زندگی نیز اثرگذار خواهد بود. مرغ همسایه غاز نیست هادی مرزبان، کارگردان تئاتر که تمرین تازه ترین اثرش «بازار عاشقان» روز گذشته و امروز در سالن اصلی تئاتر شهر و در حضور مخاطبان انجام شده، یکی از فعالان تئاتری است که از سال ها پیش نسبت به روی صحنه بردن نمایشنامه های ایرانی، حساسیت خاصی دارد. این کارگردان همه آثار نمایشنامه نویس فقید کشورمان اکبر رادی را اجرا کرده و همواره بر ایرانی بودن متن نمایش تاکید فراوان داشته است. او درباره اهمیت این موضوع به جام جم می گوید: از سال های دور همیشه دغدغه این را داشته ام که نمایشنامه های ایرانی روی صحنه تئاتر برود. هرچند در گذشته کمتر شاهد این اتفاق بودیم، اما خوشحالم که حالا صحنه با نمایشنامه های ایرانی رنگین می شود و دیگر مثل سابق مرغ همسایه غاز نیست! مرزبان ادامه می دهد: ما باید هویتمان را با این هنر همراه کنیم و شناسنامه خودمان را داشته باشیم؛ یعنی اول خودمان را بشناسیم، بعد برویم سراغ مرغ همسایه. اگر می خواهیم ژان پل سارتر کار کنیم، اشکالی ندارد خیلی هم خوب �

[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن