تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815398163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش منابع آموزشی مدارس عربستان در گسترش جریان های تکفیری


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگیان نیوز: فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian : درحالی که تمامی رشته های درسی مدارس عربستان، با اندیشه های فقهی پیش می رود این سؤال مطرح است که چرا دانش آموز رشته تخصصی علوم تجربی باید بیش از پنجاه درصد منابع آموزشی خود را با عناوین فقهی پر کند؟ چه رابطه ای بین این اندیشه ها در کتاب های درسی و مثلا موزه های تخریب شده عراق و سوریه وجود دارد؟ داعش و آل سعود نقش منابع آموزشی مدارس عربستان در گسترش جریان های تکفیری به گزارش سرویس دینی جام نیـوز، فرهنگ در هر تمدنی بر اساس مقوله هایی شکل می گیرد که در بین آن ها یک یا دو مقوله نقش اصلی را در تبیین فرهنگ آن تمدن برعهده دارد. در واقع هر تمدنی در تبیین مقوله های فرهنگی خود بر اساس وجه غالبی حرکت می کند که دیگر مقوله های فرهنگی را تحت تأثیر خود قرار میدهد. به طور مثال فرهنگ یونان با وجه غالب و عنصر عقل حرکت میکند و تمدن مصر باستان نیز با مقوله ی «فرهنگ پس از مرگ» به تبیین دیگر مقوله ها می پردازد. در این میان، تمدن اسلامی با رویکردی متفاوت و با در نظر گرفتن مؤلفه های فرهنگی و همچنین با رعایت تناسب و انسجام فرهنگی دوره جاهلی مردم عرب گامی متفاوت را در پیش می گیرد. این فرهنگ منشأ گرفته از «متن» است. متن به عنوان وجه غالب تمدن اسلامی در تمامی جنبش های فکری جهان عرب نقش اساسی و تعیین کننده داشته و دارد. جریان هایی مانند داعش، طالبان، القاعده و .... در بیش از نود درصد به علت فهم نادرست متون مربوط به تمدن اسلامی شروع به فعالیت کرد ه اند. این نوع فهم نادرست از متن تمدن اسلامی در رژیم آل سعود بسامد بیشتری داشته است، به گونه ای که در اندیشه های فقهی این رژیم، تفکری وجود دارد که به زعم آنها مجسمه و تمثال هنری هر جانداری در متون فرهنگی _ اسلامی نتیجه ی شرک و یا به عبارت دقیق تر مؤدی به شرک و کفرآمیز محسوب می شود. نقش منابع آموزشی مدارس عربستان در گسترش جریان های تکفیری در همین راستا، منابع آموزشی عربستان سعودی در مقاطع مختلف تحصیلی از این اندیشه فقهی سخن به میان آورده و از همان دوران کودکی به دنبال تربیت شخصیتی فرهنگی است که مطابق ملاک های مورد نظر رشد و نمو یابد. هر فرد خردمندی زمانی که به چارچوب عناوین درسی عربستان سعودی نگاه می کند، با این سؤال روبه رو می شود که چه نیازی به حجم پرتراکم مواد آموزشی در زمینه این نوع اندیشه های فقهی وجود دارد؟ در واقع تمامی رشته های درسی مدارس این کشور، با اندیشه های فقهی پیش می رود. بار دیگر این سؤال مطرح است که چرا دانش آموز رشته تخصصی علوم تجربی باید بیش از پنجاه درصد منابع آموزشی خود را با عناوین فقهی پر کند؟ چه رابطه ای بین این اندیشه ها در کتاب های درسی و مثلا موزه های تخریب شده عراق و سوریه وجود دارد؟ در این کتاب ها که باید بیشتر به جنبه های شخصیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموز توجه شود؛ متأسفانه رژیم آل سعود به دنبال تأمین منافع و ترویج اندیشه های خود از همان بدو تشکیل شخصیت فرد است. در این کتاب ها به فرزندان خود آموزش کفرآمیز بودن مجسمه و تمثال هنری را می دهد و داعش همین امر را دستاویز و بهانه قرار داده و اقدام به نابودی آثار فرهنگی تمدن جهان عرب که در موزه های موصل و تدمر و... نهفته بود، می کند. در این میان کشورهای عربی تابع رژیم آل سعود بدون هیچ گونه محکومیتی در برابر این اقدامات سکوت کرده و جا پای ارباب خود می نهند. دیر زمانی است که این سؤال برایم مطرح شده که چطور کشورهای عربی درباره ی اختلاف ایران و عربستان در زمینه ماجراهای اخیر در مورد حمله به سفارت عربستان در ایران موضع گیری کردند و به ساز آل سعود رقصیدند و با ادعای هتک حرمت دولت جمهوری اسلامی به خاک عربستان شعار آل سعود را به غبغب انداختند، ولی هیچ کدام از این دولت ها هنگام نابودی موزه های موصل و تدمر اقدامی نکردند؟ آیا این موزه ها که بیش از نود درصد مقوله های فرهنگی عرب را در برگرفته و با اقدامات داعش رو به نابودی است؛ هتک حرمت محسوب نمی شود؟ آیا یافته های فرهنگی آنان در این موزه ها که توسط داعش رو به اضمحلال است ؛ به آنها مربوط نمی شود؟ آری؛ وجه غالب کشورهای عربی منفعتی است که از همان دوران قبل از اسلام در میان قبیله های جاهلی بوده و همچنان در بین بیشتر آن ها وجود دارد. در دنیای عرب یا به عبارت بهتر در فرهنگ آنان چه در زمان قبل از اسلام و چه در زمان بعد از اسلام، ادبیات نقش تعیین کننده ای داشته، به همین جهت است که پیامبر فرستاده شده از طرف خداوند برای هدایت آنها با معجزه ی ادبی ظهور می کند. ادبیات آنان چه در دور ه ی جاهلی و چه پس از آن تا قبل از حمله ی ناپلئون به مصر حول این محور چرخیده و دو عنصر «حس» و «منفعت» به دور از اندیشه و مقاومت در ادبیات آنها بروز پیدا کرده است. آنها نه تنها فرهنگ، بلکه دین به عنوان بزرگترین مؤلفه ی تمدن را از اندیشه و فکر اجتهادی دور کردند و از همان دوران سقیفه، دین مبین اسلام را وارد عرصه ی قدرت و بازی های منفعتی خود نمودند. آری؛ آل سعود در آموزش و پرورش خود از همان بدو تشکیل شخصیت فردی، اندیشه هایی را ترویج می دهد که گروهی جز داعش و اندیشه هایی جز اندیشه آنان را نمی توان بازتاب آن دانست. این رژیم با غرّه بر ادعاهایش و همچنین ثروت و له له زدن برای ارباب استعماری خود در فرهنگ اسلامی نماینده ای خشن برای تبیین دین رحمانی جلوه می دهد، ولی غافل از اینکه «إنّ الباطل کان زهوقا». به قلم قاسم عزیزی مراد؛ دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه علامه طباطبایی


یکشنبه ، ۱۱بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگیان نیوز]
[مشاهده در: www.farhangiannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن