تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820329623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاریجانی:‌ مردم حوصله نق‌زن‌هاي انتخاباتي را ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: لاریجانی:‌ مردم حوصله نق‌زن‌هاي انتخاباتي را ندارند
يك سري مسائل مهم و كليدي در كشور وجود دارد كه بايد مورد بحث و گفت‌وگوي جناح‌هاي سياسي باشد؛ نق‌زدن و آه و ناله و مظلوم‌نمايي و مسائل حاشيه‌اي كه چرا فلاني رد شد و اين نشد، دون شأن فضاي انتخاباتي است.


محمدجواد لاريجاني، فعال سياسي اصولگرا در گفت‌وگو با تسنيم تصريح كرد: اين حرف‌ها در سطح و تراز انتخاباتي با اين عظمت نيست؛ انتخابات پيش‌رو فقط به اين درد نمي‌خورد كه يك عده مجلس بروند، بلكه اين انتخابات‌ها بُعد منطقه‌اي و بين‌المللي دارد. ما با برگزاري انتخابات به غرب مي‌گوييم مي‌شود بدون سكولاريسم و ليبراليسم، «دموكراسي» داشت. به جهان اسلام مي‌گوييم اگر از دست ديكتاتوري خارج شويد، مي‌توانيد «نظام اسلامي» داشته باشيد، لازم نيست داعشي، تكفيري و وهابي باشيد، بلكه مي‌توانيد يك نظام سياسي بر اساس اسلام اصيل و معقولي داشته باشيد.
لاريجاني دومين موضوع بسيار مهم كه گروه‌هاي سياسي بايد بدان بپردازند را «مسئله اقتصاد» عنوان و خاطرنشان كرد: در مسئله اقتصاد، جناح اصولگرا معتقد است نبايد تئوري ما اين باشد كه اقتصادمان با پول‌هاي وارداتي حاصل از فروش نفت رونق يابد. تئوري ما بايد «اقتصاد مقاومتي» باشد. اين كارشناس مسائل راهبردي در ادامه مباحث «فرهنگي» را نيز از جمله موضوعاتي توصيف كرد كه بايد در آستانه انتخابات آتي بدان به جد پرداخته شود. لاريجاني در اين زمينه با تأكيد بر اينكه بحث فرهنگي بحث بسيار زنده‌اي است، تصريح كرد: ما نسبت به تحرك سكولاريسم و ليبراليسم بايد حساس باشيم، چون اين نگاه و جريان جاده‌صاف‌كن استكبار و استبداد است.
وي با اشاره به موضع مناسب اصولگرايان در زمينه فرهنگ و داشتن مرزبندي اصولي با سكولاريسم و ليبراليزم اظهار داشت: اصلاح‌طلبان متأسفانه در دام گرفتارند. رسانه‌هاي بسيار متعددشان را ببينيد كه دم انتخابات رنگ و روي‌شان را بهتر مي‌شود ديد، تعدادشان هم زياد است. همه آنها بلندگوي جريان سكولار هستند. لاريجاني در ادامه سخنان خود دستاوردهاي علمي كشور را نيز از جمله موضوعات مهم توصيف كرد و گفت: مقام معظم رهبري فرمودند قدر چيزهايي را كه داريم بدانيم، اين نكته مهمي است. الان چقدر قدر افراد، دستاوردها و امكانات‌مان را مي‌دانيم؟ مثلاً ما رآكتور اتمي اراك را نابود كرديم. يكي از مسئولان محترم مي‌گفت اين خيلي قديمي است و چيني‌ها دادند! خب، جديدش و نويش كجاست؟ مقام معظم رهبري فرمودند قرارداد تأسيس آن بايد نهايي شود. اما متأسفانه چيزهايي كه توسط مسئولان اجرايي نهايي شد خيلي كلي است. نهايتاً يك شركت ايراني مسئول شده آن را بسازد! بايد هفت يا هشت سال ديگر زحمت بكشيم. بنده بعيد مي‌دانم غربي‌ها در اين زمنيه ما را كمك كنند؛ تقريباً مطمئن هستم غربي‌ها به ما كمك نمي‌كنند، حالا شايد دوباره چيني‌ها يك‌بار ديگر كمك كنند، كه اين بحث ديگري است. به هر صورت اينها همه نسيه است؛ چرا ما قدر دستاوردها و نيروهاي خود را نمي‌دانيم؟
وي در ادامه با بازگشت به كليت موضوع انتخابات و با تأكيد بر اينكه «انتخابات آينده بسيار مهم است و رقابت ما بايد محتوايي و خوش‌فرم باشد»، خاطرنشان كرد: بايد از مسائل حاشيه‌اي و نق زدن دست برداريم؛ مردم ما حوصله كساني كه نق مي‌زنند يا شرور هستند را ندارند. يعني حوصله كسي كه وقتي رأي نياورد، در و پنجره مي‌شكند را ندارند. بايد فرد با كلاسي باشد، رقابت كند اگر رأي آورد آورد و اگر نياورد هم نياورد ديگر. اما اينكه اگر ردصلاحيت شد زمين و زمان را فحش بدهد و اگر رأي نياورد در خيابان عربده بكشد و جيغ و داد بزند، به نظرم اينها چيزهايي نيست كه مردم ما بپسندند. ما انتخابات قشنگ، معقول و تميز مي‌خواهيم؛ اين نق‌زدن‌ها، جيغ‌هاي بنفش و غيربنفش به نظرم معدّ يك انتخابات خوب نيست.
محمدجواد لاريجاني با تأكيد بر اينكه بعضي اصلاح‌طلبان خيلي آدم‌هاي خشن و خطرناكي هستند، افزود: اينها وقتي نتيجه انتخابات مطابق ميل‌شان نشد بايد مغازه آتش بزنند، بانك آتش بزنند و به خيابان بريزند. جناح «زهوار در رفته» اصلاحات نه كنترلي روي انحراف تئوريك بخشي از خود دارد و نه كنترلي بر انحرافات عملياتي آنها. پس اين چه جور جناحي است؟ اينها يك كلوپ و باند هستند. اينگونه رفتارها خيلي بد است. اين رفتارها از نظر سياسي مورد سؤال است، اينها معتدل نيستند. اينكه شعار اعتدال داشته باشيم به اين معني كه «يا مثل ما باش يا معتدل نيستي»، اين اعتدال نيست بلكه نهايت بي‌اعتدالي است.
اين كارشناس ارشد مسائل سياسي و سياست خارجي در پاسخ به اين سوال كه آيا تلخ‌كامي‌هاي آقاي هاشمي به خاطر شكست‌هاي پي درپي از مردم در انتخابات‌ها بوده است، گفت: بله. از سوي ديگر انتظار نداشت كه برخي حرف‌ها در باره ايشان در رقابت‌ها زده شود. برخي از حرف‌ها هم كه درمورد ايشان زده شد خوب نبود. ممكن است ما مواضع آقاي هاشمي را نقد كنيم اما دليلي ندارد به ايشان توهين كنيم. به نظرم وي به اين نتيجه رسيده، حالا كه وضعيت اينجوري عليه من است، پس معلوم است فساد بسيار عظيمي در حكومت پيدا شده است. از اين روحيه خيلي‌ها دارند سوءاستفاده مي‌كنند به خصوص جناح اصلاحات. وي در عين حال افزود: آقاي هاشمي مورد احترام و محبت است ولي لازمه اينكه مردم كسي را دوست داشته باشند اين نيست كه به رياست جمهوري‌اش رأي دهند. ما اين دو تا معادله را بايد جدا در نظر بگيريم. مردم ممكن است بسياري از افراد را بپسندند و به آنها احترام بگذارند به حرف‌هايشان گوش دهند اما اگر براي برخي مناصب رأي‌‌گيري شود شايد به او رأي ندهند. وي خاطرنشان كرد: نبايد احساس كنيم اگر به ما رأي ندادند گناه كبيره‌اي مرتكب شده‌اند. البته برخي از رقابت‌هايي كه انجام شد يك مقدار ايشان را دلتنگ كرد. رقابت‌هاي انتخاباتي بالاخره همين‌طور است و گاهي نمي‌شود آن را بدون جراحت به پايان برد. رقيبي حرف تندي مي‌زند طرف ديگر عصباني مي‌شود، ديگري حرف تندتري مي‌زند هواداران و علاقه‌مندان حرف‌هاي تندي مي‌زنند. به همين دليل مي‌گويم ‌اي كاش ايشان نمي‌آمد، چون رقابت در يك سطحي به بعد يكسري چيزهايي دارد كه شايد در يك سني و حالتي ديگر انسان آنها را نپسندد. اين تحليلگر اصولگرا همچنين با تاكيد بر اينكه «بعضي از برداشت‌هاي آقاي هاشمي واقع‌گرايانه نيست» تصريح كرد: مثلاً ايشان معتقد است انتخاب اقاي روحاني در سال 92 يك نوع سونامي بود؛ اين روحيه سونامي ناشي از يك روحيه داخلي است، يعني انسان منتظر يك طوفاني است كه بيايد و تغييراتي ايجاد كند. اتفاقاً انتخاب آقاي روحاني يك انتخاب معمولي بود. جمعيت زيادي آمدند رأي داند، از قضا رأي موافق و مخالف هم به هم خيلي نزديك بود. سونامي علي الاصول اين ويژگي‌ها را ندارد. انتخابات خيلي قانوني و آرام و معقول بود، هيچ شباهتي به سونامي نداشت. شايد ايشان به سونامي علاقه دارد و مي‌خواهد يك سونامي ديگري راه بيندازد. اصلاً سونامي چيز جالبي نيست. يك بلاي طبيعي است؛ ما هميشه نبايد دنبال سونامي باشيم بايد دنبال يك انتخاب قانوني، معقول با فضاي بسيار غني براي مباحث و با مشاركت زيبا و آرام باشيم.

منبع : تسنيم



تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن