تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833810097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به بهانه راه اندازی مجمع نویسندگان و منتقدین سینمای انقلاب جشنواره فجر امسال چقدر دنیا را نورانی‌تر می‌کند؟!/ فرش قرمز مجمع نویسندگان زیرپای آینه‌های روشنگر سینمای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانه راه اندازی مجمع نویسندگان و منتقدین سینمای انقلاب
جشنواره فجر امسال چقدر دنیا را نورانی‌تر می‌کند؟!/ فرش قرمز مجمع نویسندگان زیرپای آینه‌های روشنگر سینمای ایران
«آینه» همان تعبیری است که آوینی، شایسته ترین تشبیه برای هنرمند می‌داند. در واقع هنرمند باید ابتدا آینه وجودش را صیقل دهد و سپس خود را در مقابل تصاویری آسمانی قرار دهد تا بازتاب سرّ درونش، عالم را از «نور» پر کند.

خبرگزاری فارس: جشنواره فجر امسال چقدر دنیا را نورانی‌تر می‌کند؟!/ فرش قرمز مجمع نویسندگان زیرپای آینه‌های روشنگر سینمای ایران



    محمدصادق باطنی در بامدادان، دو فجر و هاله نور در آسمان مشرق دیده می‌شود که یکی «فجر کاذب» و دیگری «فجر صادق» نامیده می‌شود. فجر کاذب «نوری» است که به درازا در آسمان پدید می‌آید و به جای پهن شدن بر روی افق، به صورت عمودی شکل به سمت بالا انعکاس می‌یابد. «فجر صادق» که دقایقی بعد روی می‌دهد، در آسمان پهن می‌گردد... *** در تقسیم بندی دوگانه فرم و محتوا، همواره جای یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر هنر را جا می اندازند و آن عامل مهم و حیاتی چیزی نیست جز «هنرمند». سینما صرفا شیوه ای است برای «بیان». بیان پیامهایی که عالم را پر کند از «انوار الهی». انوار الهی امر به معروف، انوار الهی نهی از منکر. اگر «شیوه بیان بودن» را از سینما بگیریم، چه چیزی برای آن می ماند؟ جز تعدادی سالن، فرش قرمز، جشنواره و تجهیزات سینمایی. اصلا همه این سخت افزارها آمده اند تا «بیان سینما» را تقویت کنند که اگر اینگونه نباشد تمام دست اندرکاران سینما ول معطلند. اما مهمترین عامل در تقویت بیان سینما چیست؟ «فرم»، «محتوا» یا عامل سومی که در ابتدای این نوشتار بیان شد: «هنرمند». «فرم زده ها» و «محتوا زده ها» پاسخی واضح به این سوال غامض دارند؛ اما این نوشتار به دنبال پاسخی متفاوت است. مستقل از همه پیچیدگی های فرم و محتوا، این هنرمند است که در میدان عمل، فرم و محتوا را به جنگ یکدیگر در می آورد و مصافشان را هدایت می کند و در نهایت میانه ی این دو را گرفته و اسب چموش سینما را رام می کند. پس هنرمند به شرط «هنرمند بودن»، سوار است و باقی همه مرکب. این سوار است که «مرکبِ بیان» را به سوی مقصد هدایت و یا از آن منحرف می کند. حال جای یک پرسش کلیدی باقی می ماند و آن اینکه سینماگر چگونه «هنرمند» می شود؟ شاید توصیفی که سید شهیدان اهل قلم از مفهوم هنرمند کرده است راهگشاترین پاسخ باشد. آنجا که می گوید: «روح هنرمند باید منزل ملائکه ای شود که واسطه الهام رموز غیبی به قلوب و اذواق هستند قلب هنرمند باید "جلوه گاه حسن و بهاء حضرت حق" باشد و "آیینگی" نیز بداند... اگر هنرمند آیینۀ وجود خویش را صیقل دهد این انوار قدیسه از طریق او در این عالم تجلی می یابند، آن سان که گویی این تلألو ، ذاتی خود اوست. (آیینه جادو، ص 202)». «آینه» همان تعبیری است که آوینی، شایسته ترین تشبیه برای هنرمند می داند. در واقع هنرمند بایست ابتدا آینه وجود خویش را صیقل دهد و سپس خود را در مقابل تصاویری آسمانی قرار دهد تا بازتاب سرّ درونش، عالم را از «نور» پر کند. *** از عالم مثال خارج شویم و بیاییم در همین روزها و ساعتها. یک روز مانده به آغاز تاثیرگذارترین دهه بشریت در صده گذشته، یعنی «دهه فجر». دهه فجر را اینطور خطاب می کنند: طلیعه «انقلاب» اسلامی. اماممان هم این انقلاب را اینگونه توصیف می کند: انقلاب ما «انفجار نور» بود. انفجار نوری که همچون بیگ بنگی بزرگ، ظلمت سالهای «نظم نوین جهانی» را به مخاطره انداخت و روشنایی سالهای «نظم نوین خمینی» را به دنیا تقدیم کرد. حال قرار است همچون سی و سه سال گذشته، امسال هم به پاس همین «انفجار نور»، جشنی برگزار شود بین اهالی سینما: «جشنواره فیلم فجر». جشنواره فیلمی که هر سال دست اندرکاران تلاش می کنند که «جشنواره تر» باشد و فیلمسازان تلاش می کنند که فیلمهایش «فیلم»تر باشند. اما چه کسی برای «نورانی تر» شدن این جشنواره فیلم کمک می کند؟ اصلا فرض کنیم «انفجار نور بودن» ایده آل گرایانه و محال! اساسا جشنواره «فجر» کدام «سپیده دم» را در این 11 روز برجسته تر می کند؟ و اساسا چند نفر برای سنجیدن خوب یا بد بودن جشنواره فیلم فجر، این سوال را به رسمیت می شناسند که «جشنواره امسال چقدر دنیا را نورانی تر کرد»؟ جالب است که یکی از داوران انتخابگر جشنواره امسال در صداوسیما چندی پیش گفت: «بیشتر فیلمهای امسال "تلخ" هستند»، عبارتی که معمولا با عبارتی دیگر همنشین است: «سیاه نمایی»؛ جالب است که جریان غالب سینما، دلیل سیاه نمایی را سیاهی جامعه قلمداد می کنند و کمتر این پرسش از سینماگران پرسیده می شود که «آیا سیاهی، نهادینه شده در خود هنرمند نیست که اینگونه همه دنیا را سیاه می بیند و می نمایاند»؟ هنرمندی که آینه وجود خویش را صیقل نداده باشد و در خودش انقلابی را آغاز نکرده باشد، بی شک زمین حاصلخیزی می شود برای بازنمایی سیاهی ها و ظلمات و چگونه می توان با این آینه زنگارگرفته، دنیا را پر کرد از انوار الهی؟ بگذریم... وقتی در خیابان اتفاقی می افتد، عده ای در همان لحظه در صحنه حاضرند و عده ای یا دورند یا دیر می رسند. دیر رسیده ها و دورمانده ها، برای سردرآوردن از آنچه در صحنه رخ داده است از افراد حاضر در لحظه وقوع حادثه می پرسند، اینجاست که وظیفه این مطلعان در صحنه بسیار مهم می شود. «منتقد سینما» هم مانند این مطلعان در صحنه است. منتقد کارش بازنمایاندن بازنمایی های هنرمندان است و این امر کار منتقد را بسیار مهم و حیاتی می کند. چرا که منتقد اولین کسی است که مردم را از درون سالن سینما و رخدادهای درون آن آگاه می کند. مردمی که قرار است سینما نوری بر زندگی آنان بیافکند. اگر منتقد خودش هم سیاه باشد و سیاهی ببیند، دیگر اثری از نور در سینما باقی نمی ماند. «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» محلی است برای پرسیدن سوالهای اساسی سینمای ایران، سوالهایی جدید و غیرکلیشه ای، اینکه جشنواره امسال چقدر دنیا را نورانی تر کرد؟ امسال کدام هنرمند بیشتر آیینگی آموخت و آیینگی کرد؟ کدام فیلم خبر از سپیده دم یک انقلاب جهانی داد؟ نگاه کدام هنرمند پیشنهاداتی برای بهتر شدن مشکلات مردمش داد؟ «امید به اصلاح» در آینه وجود کدام هنرمند تقدیم به مردم ایران شد؟ و فرش قرمز «جشن مجمع نویسندگان و منتقدین سینمای انقلاب» هم مطمئنا زیرپای همین آینه های روشنگر سینمای ایران است. بامداد «نظم نوین خمینی» از مشرق زمین، در حال چتر گستری در تمام عالم است. باشد که فجرهای ما صادق باشد و ما هم کمکی بکنیم به گسترده شدن نور این نظم نوین در عالم هستی.  

94/11/11 - 12:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن