تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798679736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت فرمالیستی زندگی یک خانواده/ تاریخ «در خواب دیگران» مرور شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تئاتر فجر ۳۴ در آینه مهر
روایت فرمالیستی زندگی یک خانواده/ تاریخ «در خواب دیگران» مرور شد

جشنواره تئاتر فجر


شناسهٔ خبر: 3037334 - یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
هنر > تئاتر

در دهمین شب از برگزاری جشنواره تئاتر فجر نمایش های مختلفی به صحنه رفت که در این میان نمایش «نسل آخر» به شکلی فرمالیستی به روایت ۴۰ ساله زندگی یک خانواده در مقاطع مختلف می‌پرداخت. به گزارش خبرنگار مهر، یک روز مانده به پایان اجراهای جشنواره تئاتر فجر شنبه ۱۰ بهمن ماه در نهمین روز از برگزاری این رویداد هنری، ۱۲ نمایش در بخش صحنه ای و  ۶ نمایش در بخش خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفتند. براین اساس در بخش خیابانی در محوطه باز تئاتر شهر نمایش های «پسماندگان» به کارگردانی کیوان نخعی از تهران، «داهول» به کارگردانی علی قاضی از مسجد سلیمان، «پروانگی» به کارگردانی حامد زارعان از تهران، «کسی فشنگ ها را نمی شمارد (۲)» به کارگردانی امیر حسین شفیعی از ورامین از ساعت ۱۶ تا ۱۸ اجرا شدند. همچنین در باغ هنر (خانه هنرمندان ایران) ساعت ۱۷ نمایش «مهاجران سینه سرخ زریبار» از تهران و در محوطه برج میلاد نمایش «ژست» به کارگردانی فرامرز قلیچ خانی از تهران میزبان علاقه مندان به تئاتر بودند. در بخش صحنه ای نیز نمایش های «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر از آلمان در تالار وحدت، «بازار عاشقان» (تمرین اجرا) به کارگردانی هادی مرزبان در سالن اصلی تئاتر شهر، «در خواب دیگران» به کارگردانی نادر برهانی مرند در تالار چهارسو، «برف نیمه مرداد» به کارگردانی عاطفه تهرانی در تالار سایه، «وانیک» به کارگردانی سهراب سلیمی در تالار قشقایی، «دو روی روایت نادری» به کارگردانی جواد نوری در تماشاخانه سنگلج، «حسن کچل» به کارگردانی منصور جهانبخش در تالار هنر، «آخرین انار دنیا» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی در تالار مولوی، «خانه ای در آسیا» به کارگردانی آگروپاسیون سنور سانو از اسپانیا در تالار حافظ، «نسل آخر» به کارگردانی سمانه زندی نژاد و فرزانه سهیلی در سالن استاد سمندریان، «B۵-۶» به کارگردانی فرزام رنجبر در تماشاخانه استاد انتظامی و «سال ثانیه» به کارگردانی حمید پورآذری زمین تنیس مجموعه تاریخی سعد آباد به صحنه رفتند.

نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر در آخرین شب از اجرای خود در جشنواره برعکس دو اجرای قبلی که ساعت ۱۹ به صحنه می رفت در ساعت ۱۷ به صحنه رفت. دلیل تغییر در اجرای این اثر نمایشی که در آخرین شب اجرای خود باز هم با استقبال مخاطبان تئاتر روبرو شد این بود که تالار وحدت باید برای برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر که امشب در این تالار برگزار می شود، آماده می شد. نمایش «نسل آخر» به کارگردانی مشترک فرزانه سهیلی و سمانه زندی نژاد یکی از آثاری بود که شب گذشته در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت و با استقبال نسبی مخاطبان نیز روبرو شد. این اثر نمایشی که با حضور ۱۲ بازیگر اجرا شد زندگی خانواده ای را در یک دوره تاریخی ۴۰ ساله روایت می کرد. در این نمایش که به شیوه ای فرمالیستی طراحی شده بود با سفر در طول زمان اتفاقاتی را که در طول مقاطع مختلفی تاریخ از جمله انقلاب و جنگ برای افراد این خانواده رخ داده بود، مرور می کرد. صحنه پردازی و بازی های یکدست از نکات مثبت این اثر نمایشی بود که در بخش مسابقه تئاتر ایران با دیگر آثار این بخش به رقابت می پردازد. حسین امیدی، الهه برادران، جواد پورحیدری، شیرین جروقی، داراب داداش زاده، ابوذر ساعدی، آوا شریفی، آیدا صادقی، محمدرضا علی اکبری، فرانک کلانتر، حسام محمودی فرید، مجید یوسفی بازیگران این اثر نمایشی هستند. نمایش «بازار عاشقان» به کارگردانی هادی مرزبان نمایش دیگری بود که در دهمین شب از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. این اثر نمایشی قرار بود به عنون یک تمرین اجرا روی صحنه برود در اجرای اول خود به صورت یک نمایش کامل اجرا شد و به گفته کارگردان نمایش، همه گروه تمام تلاششان را کرده بودند که که این نمایش به شکلی کامل اجرا شود. ایوب آقاخانی، فرهاد قائمیان، ایرج راد، فرزانه کابلی و شهرام عبدلی بازیگران اصلی این اثر نمایشی بودند که در کنار ۷۰ نفر دیگر به ایفای نقش می پرداختند. «بازار عاشقان» روایت زندگی شمس و مولانا را به تصویر می کشد و قرار است هفته دوم نوروز ۹۵ در تالار وحدت اجرای عمومی خود را آغاز کند. نمایش «در خواب دیگران» نوشته و کارگردانی نادر برهانی مرند شب گذشته دومین اجرای خود را در جشنواره تئاتر فجر از سر گذراند. متاسفانه باز هم در اجرای شب گذشته مخاطبانی که برای اجرای اول این نمایش در ساعت ۱۸:۳۰ بلیت تهیه کرده بودند، سرگردان شدند و سایت تیوال که مسئول فروش بلیت های این دوره از جشنواره است و مسئولان جشنواره تئاتر فجر فکری به حال افرادی که برای سانس اول این نمایش در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن ماه بلیت خریداری کرده بودند، نکردند. نادر برهانی مرند چند روز مانده به اجرای نمایش در جشنواره اعلام کرد که این اثر نمایشی هر شب تنها در یک نوبت اجرا می شود. این اطلاع رسانی می توانست قبل از پیش فروش بلیت ها انجام شود تا مخاطبان در زمینه تهیه بلیت با مشکل مواجه نشوند.

این اثر نمایشی که در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رفت از فضایی قصه گو و مضمونی تاریخی برخوردار بود و تاریخ معاصر را در خلال زندگی خانواده ای چهار نفره به تصویر می کشید. با وجودیکه این نمایش به دلیل فشردگی در آماده سازی برای حضور در جشنواره در ریتم و تمپو درونی صحنه با مشکلاتی روبرو بود اما فضاسازی متناسب با زمان، روایت جذاب تاریخ معاصر و بازی های قابل قبول از نکات مثبت آن به شمار می رفت. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در این داستان خانواده‌ها چهار نفره‌اند. عصرگاهِ یکی از روزهایِ یکی از سال‌هایِ تقویم، تهران به خواب دیگران می‌رود. رادیو هم حتما روشن است و شاید بیانیه‌ای هم در کار باشد. خواب‌گردی می کنیم و ... «در خواب دیگران» با حضور پانته‌آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ، علی سرابی و فریدون محرابی به صحنه رفت و قرار است بهمن و اسفند در تالار شمس موسسه اکو اجرای عمومی داشته باشد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن