واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: آلبوم علیرضا قربانی مراحل تولید را پشت سر گذاشته و این روزها در گام های پایانی میکس و مسترینگ تحت نظارت مهیار علیزاده است. به گزارش ایسنا، مهیار علیزاده درباره ی جزییات آلبوم مشترکش با علیرضا قربانی توضیح داد: تم این اثر، عاشقانه هایی تلخ است که بی گمان اصلی ترین تم ادبیات این مجموعه است. اشعار انتخاب شده یک نقطه ی مشترک دارند و آن هم نقطه ی اتصال درونی من، علیرضا قربانی و شعرای آثار است. او ادامه داد: آلبوم جدید روی یک لبه ی باریک قدم برمی دارد. همان لبه ی باریکی که مجموعه ی «حریق خزان» از آن رد شده است. ردپایش هم هنوز آنجاست، ولی اثر جدید ما جا پای آن نمی گذارد، بلکه با خطرپذیری بیشتر، گاهی به مخاطب نزدیک و گاهی از او دورتر می شود. این که مخاطب بتواند با او همراه شود به اعتمادش به صداها بستگی دارد. صداهایی که دستان شما را می گیرد و با خود به دنیاهای متفاوت رنگارنگ می برد. همان دنیاهایی که شعرا طرح زده اند و ما آن ها را رنگ آمیزی کرده ایم و آماده اند تا شما دقایقی، روح خود را در آن ها به پرواز درآورید. وی اظهار کرد: علیرضا قربانی به عنوان خواننده ی این اثر، من به عنوان آهنگساز و تیم نوازندگان و صدابرداران، شما را به سفری کوتاه به این دنیای جدید دعوت می کنیم. عنوان این دنیای جدید نیز «دخت پری وار» است. این مجموعه 11 قطعه شامل هشت اثر با کلام و سه قطعه ی سازی دارد. فرم بیشتر قطعات ارکسترال است و طبق معمول از آنسامبل های آزاد در آن ها استفاده شده است. اشعار هم ترکیبی از سروده های قدما مانند «سعدی»، «عراقی» و «عطار نیشابوری» و ابیاتی از شعرای معاصر مانند «هوشنگ ابتهاج»، «فریدون مشیری»، «قیصر امین پور» و «علیرضا کلیایی» است. علیزاه د یادآوری کرد: نگاه مینی مال شاخصه ی اصلی این مجموعه است. برخلاف آلبوم «حریق خزان»، کمتر از صداهای انسانی به شکل گروه کُر استفاده شده است. همین طور شنونده ی حرکات ارکستری بیشتری نسبت به قبل هستیم. بازی های ارکستری که به دقت روی آن ها کار شده و اعتمادی که به صدای خواننده در این مجموعه صورت گرفته است. هارمونی کار طبیعتا هارمونی کلاسیک نیست و بنابراین شنوندگان بین این قطعات نباید به دنبال شنیدن دائمی درجات تُنال باشند، بلکه تا جای ممکن باید نگاه مُدال و ملودی محور و هارمونی های افقی را دنبال کنند. این فضای مُدال در بعضی قطعات با توجه به شعر و فضا، گاهی کم رنگ تر و نزدیک به موسیقی تُنال و در بعضی قطعات به موسیقی آزاد گرایش دارد. این آهنگساز روند ضبط «دخت پر ی وار» را تشریح و درباره ی ضبط وکال آن، توضیح داد: ضبط این آلبوم از سال 92 آغاز شده که به دلایل ضبط همزمان با آلبوم مشترک با «همایون شجریان» و همچنین تولید و انتشار آلبوم «در شعله با تو رقصان» در مقطعی متوقف و دوباره در سال 94 آغاز شد و اکنون آماده ی انتشار است. مراحل ضبط این آلبوم به طور کامل در داخل کشور و قسمت اعظم آن در استودیو «کنگان پارسه» (کرگدن سابق) توسط رضا فرهادی و پیمان حاتمی و قسمتی از آن در استودیو «بل» زیر نظر امید نیک بین انجام شده است. میکس و مسترینگ آلبوم به صورت کامل برعهده «رضا فرهادی» بوده است. نوازندگان نیز همگی از معتبرترین چهر ه های داخلی در رشته های خود هستند. همچنین ضبط های وکال با دقت و وسواس انجام شده و من و علیرضا قربانی مانند آلبوم «حریق خزان» انرژی زیادی را برای ضبط هرچه بهتر این مجموعه صرف کرده ایم. او درباره ی زمان انتشار این مجموعه هم گفت: آلبوم «دخت پری وار» به زودی و قطعا در سال 94 در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. برخلاف گزارش گذشته که در آن، زمان انتشار آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان اسفند 94 و زمان انتشار آلبوم «دخت پری وار» بهار 95 اعلام شده بود، به دلیل برخی تغییرات در برنامه ها، امسال از آلبوم «دخت پری وار» رونمایی خواهیم کرد و آرزو می کنیم که این مجموعه مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد.
شنبه ، ۱۰بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]