تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818847202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعويق دوباره اعلام خط فقر


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تعويق دوباره اعلام خط فقر


اقتصاد‌ملي- گروه اجتماعي- مينا شهني:
خرداد به سراشيبي پايان خود نزديك مي‌شود اما هنوز خط فقر اعلام نشده‌است

وزارت رفاه و تامين اجتماعي قبلا وعده داده بود كه تا پايان ارديبهشت خط فقر را اعلام مي‌كند اما با پايان يافتن ارديبهشت اين بار وزارتخانه وعده داد كه تا پايان نخستين هفته خرداد وعده‌اش را عملي خواهد كرد.

با وجود اين با گذشت 20 روز از خرداد هنوز هم خط فقر اعلام نشده‌است.سال گذشته وزير رفاه در پاسخ به پرسش‌هايي درخصوص خط فقر هر بار به ترفندي از پاسخگويي شفاف خودداري كرد.

او گاهي در پاسخ به خبرنگاران خط فقر را شاخصي بي‌ارزش و بي‌اهميت مي‌خواند كه تعيين و بيانش هيچ دردي را از جامعه دوا نخواهد كرد و گاهي نيز با تاكيد بر اينكه قانون وزارت رفاه را مكلف به تعيين و اعلام خط فقر نكرده از بحث بيشتر در اين‌باره سر باز مي‌زد.

عبدالرضا مصري، وزير رفاه،‌ يك بار نيز تا آنجا پيش رفت كه اعلام كرد به جاي خط فقر بايد به «خط بقا» انديشيد،‌ و با طرح واژه‌اي جديد تلاش كرد تا پرسشگران را به سوي ديگري بكشاند.

وزير رفاه در برابر اصرار خبرنگاران سرانجام گفت كه اطلاعات مربوط به خط فقر را تنها در اختيار مسئولان قرار خواهد داد.

عددي دلهره‌آور

همين واكنش‌‌هاي وزير سبب شد تا اين تصور به وجود بيايد كه اعلام خط فقر به عددي دلهره‌آور تبديل خواهد شد و گروهي سعي دارند تا با انكار اين اعداد از اعلام برخي واقعيت‌ها دوري كنند.

وقتي دولت در نخستين‌ روزهاي كاري امسال با تصويب آيين‌نامه‌اي وزارت رفاه و تامين اجتماعي را موظف به اعلام خط فقر در ارديبهشت ماه كرد به نظر مي‌رسيد كه پايان ارديبهشت نقطه پايان كشمكش خط فقر خواهد بود.

هر چند وزارت رفاه هم اندكي پس از تصويب اين آيين‌نامه اعلام كرد اميدواريم در اواخر همين ماه (ارديبهشت) آمار واقعي خط فقر شديد شهري و روستايي كشور را اعلام كنيم، اما اين جملات هرگز از سوي وزير رفاه و تامين اجتماعي اعلام نشد و هيچ‌ نشاني از تاييد آن توسط شخص وزير به چشم نمي‌خورد.

به هر حال اعلام تاريخي كه به تعويق افتاد نشانگر كوتاه آمدن وزارت رفاه در برابر خواست دولت بود كه به فال نيك گرفته شد.

اگر خط فقر اعلام شود؟

اعلام خط فقر مسئوليت‌هاي سنگيني را براي دولت به همراه دارد كه برخي از اين مسئوليت‌ها در«سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه‌ها» مشخص شده‌است.

اين سند كه در جلسه مورخ 5/5/1384 هيات وزيران و بنا به پيشنهاد مشترك وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي وقت كشور و نيز به استناد ماده 95 قانون برنامه چهارم توسعه‌ تصويب شده اصول حاكم بر برنامه‌هاي كاهش فقر را مشخص كرده و در بند يك از ماده نخست آمده است: دسترسي همه افراد جامعه به حداقل نيازهاي اساسي يك حق همگاني بوده و تأمين اين حق بر عهده دولت است.

هدف كيفي اين برنامه 5 ساله ريشه كني گرسنگي و امنيت تغذيه و هدف كمي آن دسترسي به سبد مطلوب غذايي است.

مهم‌ترين سياست‌هاي اجرايي آن نيز در 3بخش عبارتند از:
1 - ارائه سبد غذايي تامين كننده حداقل نيازهاي تغذيه‌اي بصورت رايگان

2 - اجراي برنامه تغذيه مكمل براي مادران باردار و شيرده و كودكان زير 6 سال

3 -اعطاي يارانه جهت برخورداري از سبد مطلوب غذايي و آموزش تغذيه مناسب براي گروه‌هاي فقير.دستگاه‌هاي متولي اجرايي اين سند نيز وزارت رفاه و تامين اجتماعي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با همكاري كميته امداد و رسانه‌هاي عمومي تعيين شده‌اند.

اگر خط فقر اعلام شود، افراد زير خط فقر نيز تعيين مي‌شوند و بر اساس سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه‌‌ها، وزارت رفاه عهده‌دار وظايف سنگيني خواهد شد.

تاريخ درج: 20 خرداد 1387 ساعت 19:41 تاريخ تاييد: 20 خرداد 1387 ساعت 20:43 تاريخ به روز رساني: 20 خرداد 1387 ساعت 20:37
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن