تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815485511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امامزاده جعفر(ع) تجلیگاه معماری اسلامی/ فرصت تقویت گردشگری مذهبی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
امامزاده جعفر(ع) تجلیگاه معماری اسلامی/ فرصت تقویت گردشگری مذهبی

امام زاده جعفر


شناسهٔ خبر: 3034774 - چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
استانها > لرستان

بروجرد- امامزاده جعفر(ع) بروجرد به‌عنوان یکی از مراکز فعالیت‌های مذهبی این شهرستان و نمادی از معماری اصیل و ناب اسلامی از قابلیت‌های مهم بروجرد برای توسعه گردشگری مذهبی است. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امامزاده جعفر به‌عنوان یک بنای مذهبی و تاریخی در قسمت شرقی شهر بروجرد واقع‌شده است که به استناد کتیبه‌های موجود امام‌زاده جعفر(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) است اما برخی از منابع و متون تاریخی با پنج واسطه نسبت این امامزاده را به امام سجاد(ع) مرتبط می‌سازند. ساختمان گنبد هرمی شکل این آرامگاه نمونه‌ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی است. داخل حرم هشت‌ضلعی است و در وسط آن معجری از چوب و ورشو ساخته‌شده است؛ این معجر روی قبری که شش پله پایین‌تر از حرم است قرار دارد و طبقات بقعه غیر از مخروط انتهایی ۱۸ طبقه است. تاریخ وفات امامزاده جعفر ۵۲۵ هـ. ق است. اندازه کلی زیربنای مقبره ۲۲*۲۰ و ارتفاع آن ۲۰ متر است. سقف آن روپوش و نمای بیرونی آن هرمی شکل با مصالح آجر و کاشی و داخل بنا آئینه کاری است و بر روی درب کنده‌کاری‌شده آن آیاتی از قرآن کنده‌کاری‌شده است. این مقبره در سال ۱۲۰۸ به‌فرمان تقی‌خان حاکم آن زمان بروجرد تعمیر و مرمت‌شده است. در محوطه این امامزاده ۵۰ اصله درخت موجود است که دو اصله آن چنار است و یکی از آن‌ها ۳۸۰ سال قدمت دارد. بنای آرامگاه امامزاده جعفر از بناهای جالب‌توجه معماری اسلامی بنای آرامگاه امامزاده جعفر بروجرد از بناهای جالب‌توجه معماری اسلامی در استان لرستان و غرب ایران است. گنبد هرمی شکل این آرامگاه با بیش از هزار سال قدمت، در دوره سلجوقیان ساخته‌شده است و از نمونه‌های معماری سلجوقی به‌حساب می‌آید.

این گنبد منحصربه‌فرد، به‌صورت مخروطی بلند و پلکانی با ۱۸ پله ساخته‌شده است. نمونه این‌گونه گنبدها، در غرب ایران کمتر دیده می‌شود اما در مناطق جنوبی‌تر مانند خوزستان، آثار مشابهی مانند آرامگاه دانیال نبی درشوش گسترش بیشتری دارند. بنای امامزاده جعفر(ع) شهرستان بروجرد مربوط به دوره سلجوقی و به شماره ۱۸۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امامزاده جعفر شهرستان بروجرد علاوه بر اینکه محل برگزاری مراسم‌های مذهبی بروجرد است به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی غرب ایران هرساله پذیرای زائران زیادی است. وجود قبور مطهر علمای شیعه در جوار بارگاه امامزاده جعفر(ع) حجت‌الاسلام رضا گودرزی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد در رابطه با آرامگاه امامزاده جعفر(ع) بابیان اینکه این امامزاده بر اساس تحقیقات معتبر از سوی مرکز پژوهش سازمان اوقاف کشور با پنج واسطه منصوب به امام سجاد(ع) است اظهار داشت: در جوار بارگاه این امامزاده بزرگوار قبور مطهر علمای بزرگ شیعه مانند مرحوم آیت‌الله شریعتمداری، مرحوم مدرسی و ... وجود دارد.

وی بیان داشت: در محوطه امامزاده جعفر(ع) قبر یکی از دو خواهری که باواسطه منسوب به امام سجاد(ع) هستند وجود دارد. گنبد منحصربه‌فرد امامزاده جعفر(ع) رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بروجرد نیز در این رابطه بابیان اینکه این بنای تاریخی و مذهبی شامل یک‌بخش اصلی یعنی گنبد دوپوسته است اظهار داشت: گنبد بیرونی آن از نوع گنبدهای «رک» یا «اورچین» بوده که به‌صورت پلکانی طراحی‌شده است. حجت یارمحمدی بابیان اینکه مشابه این گنبد بیرونی در مناطق گرمسیری کشور بیشتر دیده می‌شود گفت: همچین این بنای تاریخی شامل دو فضای قرینه در اطراف آن به‌عنوان زائر نشین است. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بروجرد بابیان اینکه قدیمی‌ترین دوره‌ای که در امامزاده جعفر(ع) وجود دارد مربوط به قسمت گنبد خانه آن است افزود: احتمالاً این گنبد خانه در قرن ششم هجری ساخته است. وجود درب‌های منبت‌کاری شده در ورودی بقعه امامزاده یارمحمدی بابیان اینکه این گنبد خانه ممکن است در دوره و قرن هشتم هجری نوسازی و مرمت‌شده باشد گفت: همچنین در سمت غرب و جنوب بقعه امامزاده جعفر(ع) دو رواق وجود دارد.

وی بابیان اینکه این دو رواق نیز در دوره صفویه ساخته است عنوان کرد: این رواق‌ها شامل بخش‌هایی مانند ایوان و درگاه ورودی و متعلق به دوره قاجاریه هستند. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بروجرد بابیان اینکه ازجمله ویژگی هایی که در این بنای مذهبی و تاریخی وجود دارد چند درب منبت‌کاری شده است ادامه داد: یکی از این درب‌ها متعلق به دوره صفویه و دیگری نیز متعلق به دوره زندیه است. یارمحمدی بیان داشت: این دو درب منبت‌کاری شده در درگاه ورودی بقعه امامزاده جعفر نصب‌شده است.

به‌هرروی وجود سالانه بیش از ۱۵۰ هزار زائر فرصت خوبی است تا با توسعه فضاهای فرهنگی و مذهبی در اطراف این امامزاده زمینه ارتقای گردشگری مذهبی در بروجرد را فراهم کند. بنابراین گزارش، شهرستان بروجرد علاوه بر امامزاده جعفر میزبان بناهای دیگری است که هرکدام نمونه‌ای ناب از تجلی معماری ایرانی - اسلامی است، مسجد امام و مسجد جامع بروجرد هرکدام حاوی بخشی از تاریخ کهن این دیار است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن